CEO’en har lige købt mere, ligesom @Yu_Gong. Dette gør det til et interessant og potentielt emne at følge.
Det ser ud til, at der tilbydes meget defensiv vækst til en billig pris.
Jeg, altså Sijoittaja-Alokas, tilføjede Sijoitus-Seppos indlæg til dette startindlæg fra Timontti i november 2022, som er værd at læse igennem, især hvis man er ny læser af tråden. Her finder man svar på mange spørgsmål.
{“content”:“Denne ROAST var okay, selvom CEO sagde “Let’s put it this way” mange gange, når han besvarede spørgsmålene XD ROAST Kamux 16.3.2018 - Inderes. Jeg er lidt bekymret for de politiske risici ved dieselbiler, men analytikerens rapport om opstart af overvågning havde en god pointe her: \n\n"Takket være den hurtige omsætning af lagerbeholdningen kan Kamux\noperere med en meget lav bruttofortjeneste\n(bruttofortjeneste 2016: 12,2 %) og stadig levere en meget\ngod afkast både på driftskapital\nog egenkapital (ROI 2016:\n22,5 %; ROE 2016: 43,8 %). Den hurtige lageromsætning\ner også en positiv ting i forhold til risikostyring, for hvis Kamux, takket være effektiv lagerstyring,\nifølge vores vurdering, ville klare sig bedre end sine konkurrenter i en situation,\nhvor der pludselig ville ske noget med prisniveauet på biler\npå grund af et eksternt chok (f.eks.\npå grund af overraskelser i forbindelse med beskatning\nog/eller dieselbiler).”"}
{“content”:“Det var så god en beslutning at følge dig hos Technopolis, at jeg også kunne fortsætte hos Kamux Hvad mener du er den største trussel ved denne investering, Yu?”,“target_locale”:“da”}
Jeg tror, at Kamux’ største problem vil være digitale forstyrrende tjenester (Yu kan give sit eget synspunkt, da han er en digital professionel) samt den mindskede bilisme på grund af alle Uber-lignende aktører.
Roast havde behandlet alle bekymringer og mareridt ret godt. @Emmainen Udvidelsen til Tyskland er også en risiko. Worst case scenario er nok, at de ikke får det til at fungere på samme måde som i Finland og Sverige. Hvad angår digital disruption eller platformøkonomien, så eksisterer platformene allerede (Nettiauto og lignende) og vil efter min mening leve side om side. Kamux udnytter dem og udvikler også sine egne digitale tjenester. Måske er den digitale side mere en mulighed for Kamux? Tjenester som Uber kan også øge mængden af bilkørsel. Uber-chauffører skal jo også købe biler et sted Her er nogle artikler om emnet: https://sf.curbed.com/2018/7/27/17622178/uber-lyft-cause-traffic-streets-congestion-bruce-schaller-tnc-report
Den Roast behandlede også de digitale “konkurrenter” ret godt, synes jeg.
Gennem Enskilda Banken er varer for det meste kommet ind på købssiden i et stykke tid, og da dette er en aktie med lav omsætning, så vil tusindvis af stykker uvægerligt flytte kursen. Det er umuligt at sige, om disse (denne) sælgere (sælger) gennem SEB har julegaver, der skal købes, eller måske insiderinformation. Sandsynligvis ingen af delene, men noget midt imellem. Jeg tror ikke rigtig på skattesalg, jeg tror ikke mange har et sådant tab i deres portefølje på grund af manglende tro. Selvfølgelig kan mange heller ikke være i plus, når kursen lurer på sine laveste niveauer.
I disse situationer med lav omsætning opstår det nogle gange, at en enkelt aktør aggressivt sælger/køber, og så bevæger kursen sig kraftigt. Det giver gode købs- og salgsmuligheder, hvis man har det i tankerne.
Kamux’s administrerende direktør Kalliokoski kommenterer også elbiler i artiklen, selvom overskriften handler om en kommentar fra en Veho-repræsentant.
Ja, det vil helt sikkert bremse salget eller i det mindste gøre det sværere, selvom man skulle tro, at bilkøb så ville ophobes, indtil problemet er overstået.
Jeg ved ikke, hvilken effekt dette har på salget af brugte biler, men i Sverige er salget af nye biler faldet med omkring en tredjedel på grund af WLTP. Dog ser salget ud til at have haft en sand stigning i sommeren, før WLTP trådte i kraft.
Kamux’ markedsværdi er ca. 220 mio. EUR, og det såkaldte free float er meget begrænset. Institutionelle investorer har netto-solgt knap 300.000 aktier, dvs. under 1 % af aktiekapitalen, i løbet af de sidste 3 måneder.
Ja, det ser sådan ud, men som Kimmo meget rigtigt påpeger, er der mange andre faktorer, der spiller ind her. Jeg forstår, at handlen med brugte biler historisk set er meget stabil sammenlignet med den cykliske handel med nye biler, men selvfølgelig påvirker alle Trafi-problemerne, diesel-spøgelserne og WLTP UTLP WILTJ hvad det nu er stemningen.
Jeg forsøgte at finde nogle data om dette for et stykke tid siden, men der lader til at være meget lidt tilgængeligt. Eller også kan jeg bare ikke skrive søgeordene i den rigtige rækkefølge på Google. Handlernes volumener for de seneste år findes i jeres rapport, men ville analytiker Kajaani mon have nogle statistikker, der strækker sig tilbage til før finanskrisen?
Jeg talte med Kajaani om dette, og han havde heller ikke data, der gik længere tilbage, end hvad der er offentliggjort. Vi spurgte også virksomheden, men de svarede, at bilforhandlere/aktører i branchen i Finland har interne undersøgelser om emnet, men de er ikke blevet offentliggjort.
Det kan anbefales at læse markedsbeskrivelsen i Kamux’s IPO-prospekt fra side 52 og frem. Der er fokus på branchens defensive karakter, og da IPO-prospekter udarbejdes med mindst en legion af jurister i ryggen, bør påstanden være sand.
Jeg fandt, i mangel af bedre, data og rapporter fra USA. Det er et andet marked, men lad os tage det som en indikation af, hvordan markedet for brugte biler har udviklet sig:

Som det kan ses, er salget af brugte biler, sammenlignet med nye biler, hvis salg er ligefrem ultracyklisk, meget stabilt. Bemærk også, at finanskrisen ramte bilindustrien meget hårdt, så dette repræsenterer et såkaldt ekstremt scenarie.
En anden ting, som jeg talte med Kajaani om her på kontoret, er, at Kamux vokser så hurtigt ved at åbne nye butikker, at en lille nedgang i branchen måske ikke påvirker væksttallene særlig meget endnu.
Ja, hvis jeg kigger på tallene i grafen, faldt salget af brugte biler fra ca. 44 millioner i 2007 til ca. 37 millioner midt under krisen i 2009. Det vil sige, at der var et fald på ca. -16% under finanskrisen.
Hvis man desuden testede dataene, ville disse salg sandsynligvis være “kointegrede” i datasproget, dvs. de er lineære kombinationer af hinanden med en eller anden koefficient.
Er dette et kollaps? – Nej. Er salget cyklisk? – Ja. Dette er mine egne meninger.
Jeg synes, at et fald på -16% i en situation, hvor man gik fra eufori til, at helvede brød løs, og krisen ramte forbrugerne hårdt, er et overraskende moderat fald. Som Verneri også nævnte, var det en ret ekstrem situation. Hvis økonomien roligt gled ind i en recession uden de store chok, ville effekten være betydeligt mindre. Så ja, branchen er ikke helt immun over for ændringer i den økonomiske situation, men den er tydeligt vippet over mod den defensive side på den cykliske-defensive skala.
{“content”:“Det var trods alt en ekstrem situation, og det er derfor, den ramte særligt hårdt i USA (mange bilproducenter gik konkurs og blev reddet, boligmarkedet kollapsede, hvilket var en søjle for middelklassens velstand osv.). For det andet er dataene fra USA, ikke fra Finland.”,“target_locale”:“da”}