Da de har opnået et 2/3 aktiemajoritet, kan de beslutte på generalforsamlingen at afnotere Kahoot fra børsen. Men hvorfor ville de købe selskabet, hvis de ikke får 100 % stemmeret?
Kangaroo BidColla fjernede i dag ejerskabsgrænsen på 90 %. De lader forstå, at handlen vil blive gennemført, hvis de modtager myndighedsgodkendelserne senest den 9.10.2023. Hvad bliver det næste?
Så de gennemfører altså købstilbuddet, selvom de kun får en andel på omkring 70 %? Derefter lader de noteringen forblive på børsen i et stykke tid og begynder at ”presse” ejerne af den resterende andel på 30 % med afnotering – ”senere bliver det svært at få sine penge ud herfra”?
Men hvad sker der med prisen.. falder den til under 35 NOK efter det køb, eller køber de aggressivt op i markedet, så prisen klatrer højere op?
Nu afventes myndighedsgodkendelse senest den 11.10.2023. Derefter begynder måske presset for afnotering, så de kan få fat i de resterende 30 % af aktierne. Jeg spekulerer bare. Kun Kangaroo BidCo og dets aktionærer ved det.
I forgårs, den 9.10.2023, kom der en meddelelse NewsWeb (oslobors.no), ifølge hvilken 81,08 % af aktierne har accepteret tilbuddet.
I dag meddelte de NewsWeb (oslobors.no), at myndighedsgodkendelserne er modtaget, og at betalingen for aktierne vil ske senest den 9.11.2023, og:
Ved gennemførelse af tilbuddet, med forbehold for gennemførelsesbetingelserne, har tilbudsgiver til hensigt at fremsætte et pligtmæssigt tilbud om at erhverve de resterende aktier i henhold til kapitel 6 i den norske værdipapirhandelslov. Hvis tilbudsgiver bliver ejer af 90 % eller mere af aktierne og stemmerettighederne i selskabet, har tilbudsgiver til hensigt at gå videre med en tvangsindløsning af de resterende aktier i henhold til § 4-25 i den norske lov om almenaktieselskaber og § 6-22 i den norske værdipapirhandelslov.
De vil altså give et købstilbud på de resterende cirka 19 % af aktierne, og hvis de når op på 90 %, vil de indløse de resterende aktier. Spørgsmålet er så: Til hvilken pris? I dag var slutkursen 34,80.
Det er ærgerligt, at Kahoots børshistorie slutter. Jeg ville gerne have fortsat som investor.
Personligt har jeg også andre aktier købt ud af børsen, hvis afkast (gennotering) jeg tror på. Selv beholder jeg i hvert fald aktierne indtil den endelige beslutning, uanset hvad den bliver.
Der henvises til tilbudsdokumentet dateret 27. juli 2023 (“Tilbudsdokumentet”) vedrørende det anbefalede frivillige tilbud (“Tilbuddet”) fra Kangaroo BidCo AS (“Tilbyderen”) om at erhverve alle udestående aktier (“Aktier”) i Kahoot! ASA (“Kahoot!” eller “Selskabet”) til et kontant vederlag på NOK 35,00 pr. aktie (“Tilbudsprisen”). Der henvises endvidere til meddelelsen dateret 9. oktober 2023 vedrørende de foreløbige resultater af Tilbuddet. Der henvises ligeledes til meddelelsen om afregning dateret 11. oktober 2023 (“Afregningsmeddelelsen”).
Tilbuddet blev accepteret for i alt 251.984.624 Aktier, hvilket sammen med de 148.015.955 Aktier, som Tilbyderen er betinget berettiget til i henhold til investeringsaftalen dateret 14. juli 2023 (“Investeringsaftalen”), svarer til 400.000.579 Aktier, svarende til ca. 81,16 % af aktiekapitalen og stemmerettighederne i Selskabet. Desuden har Tilbyderens nærtstående parter, Kangaroo TopCo S.à r.l., WSCP VIII Emp Investments B S.à r.l., ELQ Lux Holding S.à r.l. og Special Situations 2022 Lux S.à r.l. erhvervet eller aftalt at erhverve 14.470.218 Aktier, hvilket sammen med Tilbyderens Aktier og de Aktier, som Tilbyderen er betinget berettiget til i henhold til Investeringsaftalen, udgør samlet 414.470.797 Aktier, svarende til ca. 84,10 % af aktiekapitalen og stemmerettighederne i Selskabet.
Forudsat at de øvrige gennemførelsesbetingelser fortsat er opfyldt indtil afregningen af Tilbuddet, eller fraviges af Tilbyderen, vil afregning finde sted senest torsdag den 9. november 2023, hvilket er tyve (20) hverdage (som defineret i Tilbudsdokumentet) efter Afregningsmeddelelsen.
Efter gennemførelsen af Tilbuddet, og med forbehold for gennemførelsesbetingelserne, har Tilbyderen til hensigt at fremsætte et pligtmæssigt tilbud om at erhverve de resterende Aktier i henhold til kapitel 6 i den norske værdipapirhandelslov. Hvis Tilbyderen bliver ejer af 90 % eller mere af Aktierne og stemmerettighederne i Selskabet, har Tilbyderen til hensigt at gennemføre en tvangsindløsning af de resterende Aktier i henhold til § 4-25 i den norske lov om aktieselskaber (allmennaksjeloven) og § 6-22 i den norske værdipapirhandelslov.
Så godt og vel 84 % er i hus, og nu forsøger de at få de sidste ca. 6 procentpoint.
Der mangler stadig omkring 26 millioner aktier for at nå 90 %. Den ugentlige omsætning var de foregående par uger omkring 1 million aktier. I går var omsætningen allerede 1,3 millioner aktier.
De sidste procenter ser ikke ud til at være nemme – nu er man oppe på 85,92 %, hvilket betyder, at der ikke længere er kommet nogen betydelig vækst. Beskeden ovenfor holder en godt opdateret – for en måned siden var tallet 85,47 %. Samtidig er tilbudsperioden igen blevet forlænget.
Pr. dags dato kl. 08.00 (norsk tid), og med forbehold for sædvanlig verifikation, har Tilbudsgiver modtaget accept af Tilbuddet for i alt 5.504.972 aktier, hvilket sammenlagt med de 414.176.959 aktier, som Tilbudsgiver ejede ved lanceringen af Tilbuddet, og de 3.760.496 aktier, der er erhvervet eller aftalt erhvervet uden for Tilbuddet i Tilbudsperioden, svarer til 423.442.427 aktier, hvilket repræsenterer ca. 85,92 % af aktiekapitalen og stemmerettighederne i Selskabet.
..forudsat forlængelse af Tilbudsperioden til kl. 16:30 (norsk tid) den 28. december 2023, som anført i meddelelsen dateret 14. december 2023. Aktionærer, der ønsker at acceptere Tilbuddet, skal udfylde og returnere den acceptblanket, der er inkluderet i Tilbudsdokumentet..
Men i modsætning til hvad jeg troede i starten, ser dette lumske tilbud ud til at gå igennem på et tidspunkt. Spørgsmålet er egentlig, til hvilken pris de sidste procenter skrabes sammen for at nå de 90 %. Jeg ved ikke, om det er muligt, at de for eksempel accepterer en situation, hvor der erhverves 87 % af aktierne, og de resterende 3 % hives ud af markedet til en stigende pris. På grund af dette eget ønske eller forventning har jeg ikke valgt at acceptere handlen til underpris. Men hvis et sådant scenarie bliver til virkelighed, til hvilken pris ville de sidste 10 % så blive indløst, og foregår tingene i så fald efter bogen? Er der nogen, der har tanker om det?
Folketrygdfondet har i dag, den 22.12.2023, accepteret tilbuddet om at sælge 24.791.923 aktier i Kahoot! ASA og ejer herefter netto ingen aktier i selskabet, svarende til en ejerandel på 0 %.
Dette virker nu meget afgørende. Jeg forventer derfor, at de når op på 90 % og indløser de resterende investeringer til samme pris.
Btw. gad vide hvad der er blevet tilbudt af ekstra, siden så stor en ejer nu indvilliger i handlen?
Jep, desværre. Jeg blev hængende i håbet om, at de for resten ville gå med til, at man kunne forblive som ejer (aka Meltwater). Det bliver til norsk torsk til jul, det er der ikke noget at gøre ved. Det er virkelig ærgerlige sager, og det efterlader ikke et godt indtryk af, hvordan gode selskaber bliver kapret billigt. Tvangsindløsninger sutter IMO.
Har jeg forstået det rigtigt, at når jeg ikke solgte aktierne til 35 NOK, så vil de under alle omstændigheder tvangsindløse de resterende aktier, nu hvor de har fået over 90 % af aktierne?
Hvordan mon det foregår i praksis?
Der er godt nok et tab i vente, men det er primært de praktiske ting, der interesserer mig.
Er der nogle mere erfarne, der kan forklare det?
Det er sandsynligvis præcis det, der vil ske i løbet af de næste 6-12 måneder. Og prisen bliver sandsynligvis den samme, 35 NOK. Det kan være, at der begynder at dukke breve op i postkassen, men intet forhindrer en i at sælge på børsen allerede i morgen. Det er min opfattelse, og jeg er i samme båd som dig – min egen investering er ganske vist i plus målt i NOK, men ikke i EUR.
Jeg sælger sandsynligvis selv på børsen snart og opretter en NOK-konto, hvor jeg lader investeringen stå i et stykke tid.
Det tog ikke helt så lang tid. Pengene kom tilbage allerede nu, handlen/røveriet skete 18.1. kl. 21.30. Transaktionsomkostningerne blev undgået, da jeg ikke solgte på børsen, ellers var sagen som helhed .
Jeg tabte ti tusind på denne investeringscase. Jeg var ret sikker på, at alt ville gå godt, selvom kursen skrabede bunden.
Det usædvanlige her var, at jeg endda havde hørt folk tale om Kahoot! uden for investeringsforaene, og det gav mig sådan en Peter Lynch-agtig følelse. Han har sikkert haft en lignende følelse, da han indså, at hans kones strømpebuksproducent var børsnoteret, og han investerede i den i sin tid.
Jep, den slags meddelelser er modtaget. Jeg ventede faktisk også selv på at se, om settlement ville finde sted den 19.1., og det gjorde det. Historien er i princippet slut, eller tja, man kan stadig klage – men jeg vil i hvert fald ikke selv spilde tid på det.
Oslo Børs har besluttet at afnotere aktierne i Kahoot! ASA fra handel på Oslo Børs. I henhold til Rule Book II afsnit 2.11.2 (3) har Oslo Børs den 19. januar 2024 truffet følgende beslutning: “Aktierne i Kahoot! ASA vil blive afnoteret fra Oslo Børs pr. 23. januar 2024. Den sidste handelsdag vil være den 22. januar 2024.”
Afregning af kursen for det tvungne indløsningstilbud vil finde sted på eller omkring den 19. januar 2024. En meddelelse vedrørende tvangsindløsning vil blive sendt til alle tidligere aktionærer, der er omfattet af tvangsindløsningen, og hvis adresser er kendt. Desuden vil tvangsindløsningen blive offentliggjort gennem den elektroniske meddelelsesservice i det norske foretaksregister (Foretaksregisteret).
Eventuelle indsigelser mod eller afvisning af den tilbudte kurs for tvangsindløsning skal ske senest kl. 23:59 (norsk tid) den 18. marts 2024.