Kahoot! - Læringsøkosystem i skyen

Nogle generelle observationer og gæt (næsten) fra en lærers perspektiv :man_teacher:

Som lærer, der kun mangler en kandidatgrad, har jeg været ejer af Kahoot i et stykke tid nu. Grunden til, at jeg oprindeligt begyndte at investere, var, at Kahoot ifølge mine observationer, selv i gratisversionen, er et meget motiverende system for eleverne. I undervisningen er det vigtigt at få eleverne begejstrede for emnet, og i hvert fald i folkeskolen og på 7. klassetrin i udskolingen bliver eleverne ifølge min erfaring motiverede til at lære på en helt anden måde, hvis de får lovning på en Kahoot!-quiz om emnet til sidst. I timerne ønsker de næsten altid Kahoot, hvis emnet er sådan, at det kunne laves i Kahoot. For læreren er det selvfølgelig nyttigt, hvis eleverne har en motivation for at lære emnet, selvom motivationen opstår, fordi de vil klare sig godt i Kahoot. Så jeg ser i hvert fald selv Kahoot som et nyttigt system fra en lærers synspunkt, bare på grund af dets quizzer :sunglasses:. Andre funktioner, som jeg ikke rigtig har sat mig ind i ekstra til dette, og corona spiller også Kahoot i hænderne via fjernundervisning.

Som en sidebemærkning skal det nævnes, at Kahoot-musikken er en slags meme blandt mine bekendte 7. klasses elever; de spiller den fra deres telefoner uden større grund. Kahoot er også blandt mine bekendte lærere og lærerstuderende en slags synonym for alle mulige quizzer, der kan laves i timerne på andre måder end med blyant og papir.

Min bekymring er lidt, hvordan man får gratisbrugere til at blive betalende. Jeg har indtil videre klaret mig fint uden det betalte abonnement. På den anden side indikerer væksten i antallet af betalende abonnenter mellem Q2/2019 og Q2/2020 (170%) efter min mening, at der ser ud til at være betalende kunder. Jeg kender dog ingen betalende abonnenter selv. Væksten ser dog god ud i hvert fald for mig at se, baseret på den seneste Q2.

Jeg tilhører selv den gruppe lærere, der allerede under studierne har brugt Kahoot fra starten til alle mulige quizzer, så jeg vil mene, at når vi går ind i arbejdslivet, kan Kahoot begynde at blive brugt endnu mere i undervisningen. Dette kan måske føre til flere abonnementer i fremtiden?

Og så gør det også interessant for mig, at Kahoot! for nylig er blevet lanceret på spansk, hvilket selvfølgelig åbner op for flere markeder.

Når Kahoot så også har f.eks. Disney med, og det ser ud til at udvikle sig så meget, at selv læseplanen tages i betragtning i udviklingen af spil, som nævnt her og her, så er der efter min mening mange positive tegn i casen :grinning:

EDIT: Jeg vil også tilføje, at jeg i øjeblikket arbejder i et firma, der afholder rehabiliteringskurser for børn og unge. På min arbejdsplads er kendskabet til Kahoot vokset en smule på det seneste, og flere og flere medarbejdere bruger det lejlighedsvis som en sjov måde at undervise på.

20 Synes om

Virksomheden forbereder sig på en hovednotering på Oslo Børs i 1. kvartal 2021.

Disney og Microsoft er faktisk på listen over store aktionærer. Ledelsen og medarbejderne har heldigvis stadig en ejerandel på 20 %.

10 Synes om

Uj-uj! Det ser bare bedre ud, Microsoft eller Disney køber det, når det er marineret nok =)

3 Synes om

Ekstraordinær generalforsamling afholdes 28. september
https://kahoot.com/files/2020/09/Kahoot-Notice-to-EGM-0920.pdf

For at give øget fleksibilitet til at gennemføre potentielle fusioner og opkøb på en effektiv måde, og også for at gøre det muligt for Selskabet at rejse ny egenkapital på en fleksibel måde og udnytte gunstige markedsforhold, foreslår bestyrelsen, at generalforsamlingen bemyndiger bestyrelsen til at forhøje aktiekapitalen med op til NOK 5.500.000 ved udstedelse af op til 55.000.000 nye aktier (svarende til ca. 14 % af de udestående aktier), og at denne nye bemyndigelse erstatter den ubenyttede del af bemyndigelsen på NOK 3.600.000, der blev givet af den ordinære generalforsamling i juni, med virkning fra det tidspunkt, hvor den nye bemyndigelse er registreret i det norske foretaksregister.

3 Synes om

Hvor meget koster dette tilbud, og hvem får det?

Meddelelse om tidligere privat placering:

Selskabet er glad for at kunne meddele, at den private placering er gennemført med succes, hvilket har rejst ca. 852 mio. NOK i bruttoprovenu gennem tildeling af i alt 24 mio. aktier i Selskabet til en pris af 35,5 NOK pr. aktie (“de private placeringsaktier”). Den private placering fandt sted gennem en accelereret bookbuilding-proces, der blev styret af ABG Sundal Collier ASA, Arctic Securities AS og Goldman Sachs International (samlet “lederne”) som joint bookrunners efter markedets lukning i dag, den 10. juni 2020. Den private placering tiltrak meget stor interesse fra institutionelle investorer af høj kvalitet i Norge og internationalt og blev overtegnet flere gange. På dette grundlag blev transaktionen opsized fra 21 mio. aktier ved lanceringen til 24 mio. aktier.

Jeg har ikke haft tid til at undersøge det ordentligt, men jeg antager, at de vil fortsætte på samme måde. Og @MoneyWalker nævnte allerede intentionen om at blive børsnoteret i Q1/2021.

1 Synes om

Hvordan drager Kahoot så fordel af skoleslukninger og den digitale verden i praksis?

Jeg har altid tænkt, at en Kahoot-quiz fungerer bedst, når alle deltagere fysisk er i samme rum, og den smarteste enhed, alle deltagere med sikkerhed har, er en smartphone. Hvis arrangementet derimod afholdes via fjernforbindelse, har alle deltagere sandsynligvis også adgang til en computer, hvor der er langt flere lignende tjenester tilgængelige.

Virksomheden har været bekend for mig gennem de spil, de arrangerer, og jeg vidste derfor, at der også findes en form for betalte tjenester på platformen. Når jeg har gennemgået Q2-rapporten fra Kahoot As (KAHOOT-ME), som findes på børsen, er der et par punkter at nævne.
Tal:

“Bruger væksten på Kahoot! platformen fortsatte med mere end 20 millioner aktive
konti i de seneste tolv måneder (44% YoY vækst). Antal hostede spil de seneste tolv måneder var 210 mio. (7% YoY vækst) med 1,25 mia. deltagere (12% YoY vækst).”

Antallet af Kahoot-spil, der arrangeres, og antallet af deltagere har været i god vækst. Vi kan også bemærke, at brugerkonti åbnes i et betydeligt højere tempo (dvs. flere potentielle betalende abonnenter, som der kom mange af i Q2).

“Stærk vækst i betalte abonnementer for Kahoot! Gruppen, der nåede mere end 270K i Q2
2020, en stigning på 68K betalte abonnementer fra Q1 2020. Den årlige vækst i betalte
abonnementer var 170% pr. Q2 2020 vs. Q2 2019. Pr. Q2 2020 havde Kahoot! Gruppen
ca. 100K abonnementer i kategorien Arbejde, 125K abonnementer i kategorien Skole
og 45K abonnementer i kategorien Hjem & Studie”

“Kontanter og likvide beholdninger pr. udgangen af Q2 2020 var $73,4 mio., hvoraf ca. $7,4 mio. skal
betales i Q3 for medarbejderes indeholdte skatter, sociale sikringsomkostninger og transaktionsomkostninger
i forbindelse med den nye aktieemission og aktieoptionsudnyttelse i kvartalet. Netto
kontantpositionen efter disse betalinger er $66 mio. inklusive nettoindtægterne fra nye aktieemissioner på
$25 mio. Selskabet har ingen rentebærende gæld.”

Om Q3 og årets udgang:
På hjemmesiden findes en opdateret sektion for Q3-oversigten (herunder), hvor der er ændringer i Q2-rapportens punkter, som er nævnt under højdepunkterne.

“Baseret på dette er den fremadrettede erklæring for Q3 2020 opdateret som følger:”

• Betalte abonnementer forventes at nå 350K inden udgangen af Q3 2020, hvilket repræsenterer en stigning år over år på 211K (vs. Q3 2019), og en stigning kvartal over kvartal på 80K (vs. Q2 2020) (i Q2 var det samlede antal 270K, hvoraf der er en tabel nedenfor)

• Faktureret omsætning for Kahoot! Gruppen for Q3 2020 forventes at nå 10% kvartalsvis vækst, ca. $10,6 mio., hvilket repræsenterer 210% år over år vækst sammenlignet med $3,4 mio., som rapporteret for Q3 2019

• Netto cash flow fra driften for Q3 forventes at udgøre ca. 30% af den fakturerede omsætning

• Antal aktive konti de seneste tolv måneder forventes at overstige 21 millioner inden udgangen af Q3 (i Q2 var det 20,3 mio.)

“Tidligere vejledning for selskabet var en faktureret omsætning på ca. $9,6 mio. i Q3, og 340K betalte abonnementer og 21 mio. aktive konti inden udgangen af året. Selskabet vil give yderligere vejledning for hele året 2020 som en del af Q3-rapporteringen.”

Til sidst en bemærkning om corona, som det gælder for alle virksomheder nu (jeg ved ikke, om der er kommet præcisering til dette i Q2-rapporten udover oplysningerne i slutningen af Q3-forventningerne ovenfor):
Vær opmærksom på, at det på grund af svingende markedsforhold og ekstraordinære omstændigheder forårsaget af
Covid-19 generelt er mere udfordrende at give præcis vejledning.

Antallet af brugere og betalte medlemskaber er vokset relativt jævnt kvartal for kvartal. I år så vi en klar fordobling sammenlignet med antallet af betalte medlemskaber i andre kvartaler. Populariteten ser altså ud til at vokse kvartal for kvartal.
Markedet er også meget stort, da Kahoot kan bruges til så mange forskellige ting (f.eks. til at studere i skoler, studere forskellige kurser, til forskellige formål i arbejdslivet og til underholdning). Udbredelsen er meget bred, allerede i 150 lande, dvs. praktisk talt hele verden.

Her er et link til Q2-præsentationen, som det er værd at skimte igennem. Hovedpunkterne er tydeligt fremhævet:

7 Synes om

Min niece på 11 år er helt vild med det, og når vi besøger hende, får jeg en konstant strøm af quizzer på min telefon. Hvis det bliver et hit blandt præ-teenagere, vil det være overalt.

Det er også blevet en del af mit arbejde. Det bruges i en stor finsk finansgruppe.

Ryger på indkøbslisten :flexed_biceps:

4 Synes om

Tallene er overbevisende i denne sag (jeg skal lige sætte mig mere ind i det, men her er de første tanker). Virksomheden er meget bekendt for mig efter mange års brug, og jeg har brugt Kahoot!-tjenester både i skolen og i “fritiden”. Jeg er selv overbevist om, at disse Kahoot!-spil ikke kun er en forbigående trend, i hvert fald ikke i Finland, og jeg tror heller ikke i resten af verden. Som nyuddannet fra gymnasiet har jeg virkelig oplevet denne Kahoot!-invasion lige fra skolebænken, og jeg glæder mig til at se, hvilken rolle Kahoot! får på universiteterne (så snart jeg kommer ind efter militæret). I gymnasiet blev Kahoot! brugt i stort set alle fag, uanset om det var matematik eller biologi. Kahoot! blev også brugt på fest-/temadage på grund af dets sjovhed. Det blev nogle gange brugt til at organisere quizzer, og andre gange brugte lærerne Kahoot! til at se, hvor eleverne var fagligt.

Så opsummerende er Kahoot! helt sikkert en del af undervisningen og mange andre anvendelsesmuligheder. Det, der dog bekymrer mig i denne sag, er, hvordan Kahoot! får flere betalende kunder :face_with_raised_eyebrow:. Jeg kan ikke huske, at nogen af mine lærere eller venner nogensinde har brugt den betalte version af appen. Og det er grunden til, at jeg ikke ser et stort potentiale for Kahoot!'s quiz-app i “hjemme- og studie”-sektoren. Men jeg tror stærkt på, at virksomheder og skoler vil investere i sådanne applikationer og deltage i “den digitale transformation”. Men indtil videre har jeg kun talt om quiz-applikationen.

Kahoot! har allerede tre applikationer, der er kommet via virksomhedsovertagelser: Poio, DragonBox og senest Actimo. Denne udvidelse af produktporteføljen er det, der vækker mest interesse hos mig og mindsker virksomhedens risiko i mit sind. Men det skal naturligvis huskes, at virksomhedsovertagelser altid er risikable, og virksomheden har endnu ikke bevist, at den har haft succes med dem!

Til sidst:
Kahoot! drives af FLERE megatrends, hvoraf de vigtigste naturligvis er digitalisering og især digitaliseringen af læringsmiljøer, samt at stadig flere mennesker begynder i skole og uddanner sig længere. Jeg har altså ikke selv investeret i dette endnu, men jeg ser et stort potentiale.

4 Synes om

Hvordan påvirker Kahoot’s flytning til hovedlisten de nuværende aktier? Er der nogen, der ved det?

Jeg ville ikke udelukke en udvikling som denne. Først beviser Kahoot sit potentiale, får brugere, og derefter køber Microsoft hele forretningen. Til sidst bliver Kahoot tilføjet til Office-softwarepakken, og Kahoot er praktisk talt over hele verden.

4 Synes om

Det var lige præcis det, jeg også tænkte, det passer som fod i hose til MS 365 eller Disneys digitale strategi.

Der er helt sikkert købere til dette firma, digital undervisning er et marked, hvor få endnu har formået at slå igennem, og jeg tror, at Kahoot! ejerne kun har som mål at marinere kalkunen og sælge den til en god pris. Dette bliver den næste milliardhandel!!!

Jeg tror, at det vigtigste for Kahoot! er at få aktive daglige brugere, ikke så meget betalte brugere. Selvfølgelig giver betalte brugere indtægter og LTV, men der er flere eksempler, f.eks. fra sociale medievirksomheder, på, at det også er en meget effektiv strategi at samle så mange aktive brugere som muligt og derefter sælge dem til en god pris, fordi det i den digitale verden er en meget stærk værdiansættelsesfaktor, især hvis køberen er Facebook/Microsoft osv.

Dette understreges af dækningen af den gratis version, og man har ikke ønsket at presse betalingsversioner for aggressivt på brugerne.

At købe dette ville give enhver FAANG-virksomhed en direkte forbindelse til studie- og skolemmarkedet, hvor digitalisering stadig er relativt i sin vorden sammenlignet med arbejdslivet, hvilket betyder, at der er masser af penge at hente på markedet, hvis bare nogen baner vejen. Microsoft er en naturlig køber som nuværende storaktionær, men jeg kan godt se, at f.eks. Facebook kunne forsøge at slå til, eller hvis man virkelig ønsker at presse prisen op, så Tencent fra Kina.

2 Synes om

2Q20_Kahoot_report.pdf (295,4 Kt)

Fortæl mig, I klogere, hvordan resultat og pengestrøm afviger så markant i denne situation. Eller skal jeg starte med at tage nogle økonomikurser :sweat_smile:

1 Synes om

Jeg har ikke tid til at se nærmere på det lige nu, men en faktor er i hvert fald kapitaliseret R&D. Jeg husker, at deres praksis ændrede sig i 2017, hvorefter R&D-udgifter ikke længere blev aktiveret. Gamle aktiveringer bliver dog stadig afviklet derfra.

1 Synes om

{“content”:“Et par ting:\n\n* For det første er afskrivninger ikke pengestrømme, men beregnede, de reducerer resultatet, men ikke pengestrømmen fra driften\n* Ændring i nettokapital; om ændringen i salgs- og andre tilgodehavender og kreditorer har bundet eller frigjort penge i regnskabsperioden.\n* Kahoot! ser ud til at have modtaget nogle forudbetalinger. Deferred revenues (udskudte indtægter) er på passivsiden i balancen og indregnes derefter som omsætning, når tjenesten/produktet faktisk begynder at blive leveret til kunden. Det er dog allerede synligt i kassen. Hvis du ser på denne balancepost, er den steget ret meget siden slutningen af året.”,“target_locale”:“da”}

6 Synes om

I Osari glædede man sig over den positive pengestrøm fra driften (Cash flow from operations). Den største forklarende faktor er forudbetalinger (Deferred revenues).

3 Synes om

Det var interessant, jeg vidste ikke, at Kahoot er på børsen.
Min kone er lærer (5. klasse), og min søn går i 2. klasse. Begge har brugt Kahoot siden sidste år og har kunnet lide det. Kahoot er også blevet brugt til quizzer, som belønning og underholdning. Begge klasser har været vilde med det. Også under Corona-perioden har Kahoot vist sig at fungere ret godt i fjernundervisningen, så der er ikke den store forskel, om man er i skolen eller derhjemme.

2 Synes om

Kahoot! er altså ikke en ny ting i Finland. Appen er blevet brugt i hovedstadsregionen, i hvert fald næsten lige siden den blev grundlagt. Dette fik mig til at tænke over, hvordan den så hurtigt kom til Finland. På Kahoots hjemmeside kan man se, at de har et af deres kontorer her i Helsinki, og dette har sandsynligvis fremskyndet forandringen. Kahoot har faktisk lidt over hundrede fastansatte, så det er ret interessant, at der også findes et kontor i Finland.

2 Synes om

Der er ikke blevet talt meget om aktievurdering i denne tråd.

Det er ret svært for mig at bestemme vurderingen af en virksomhed, der vokser så voldsomt på toppen af en megatrend. Hvor længe skal den nuværende vækstrate fortsætte, før den nuværende vurdering er berettiget? Har virksomheden med denne vurdering råd til, at væksten aftager?

1 Synes om

Kahoot-kontorer: Oslo, London, Paris, Helsinki :+1:, Austin og Palo Alto.

De leder efter nye folk i Oslo, Austin og Polen. Et nyt kontor?

Kontoret i Helsinki ser ud til at være til salg og muligvis lokalisering, da der i hvert fald ikke er åbne stillingsannoncer for udviklere. Jeg har fundet tre personer på LinkedIn med Helsinki som deres placering.

Redigering: Helsinkis nyeste/fiskeste medarbejder startede i juni 2020 som Head of operations i FI hos Kahoot!

2 Synes om