⚽ VM i fodbold 2026

Hilsner! :waving_hand: :cowboy_hat_face: :soccer_ball:

Jeg tænkte, at jeg ville starte en tråd på grund af den kommende VM-slutrunde med :united_states:, :canada: og :mexico: som værtslande. Turneringen starter på torsdag, og kampene bliver sendt direkte på MTV3 samt Yles kanaler. Dette er i øvrigt også den første tråd, jeg har startet, så dette øjeblik går over i historiebøgerne - hehe. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jeg tror – selvom jeg kan tage fejl – at nogen kunne være interesserede i at diskutere selve holdene, spillerne og deres præstationer, men hvorfor ikke også fænomener i de områder, hvor kampene spilles. Hvordan påvirker de markedet, påvirker de overhovedet markedet og så videre. Indfaldsvinklen er altså helt fri!

42 Synes om

Medmindre disse verdensmesterskaber er en undtagelse, plejer værtsnationerne normalt at kunne nå overraskende langt i slutrunder. Især Mexico kan blive en stor overraskelse.

1 Synes om

Nå, for mit vedkommende er fodbold faktisk den eneste sport, jeg har fulgt med i de sidste par årtier. EM/VM-slutrunder og selvfølgelig de europæiske topligaer på klubplan som Italien, Tyskland, Spanien og Frankrig. Ligaerne i den Persiske Golf, England, Kuwait, Saudi-Arabien osv. er så sekundære, at interessen ikke rækker til dem.

2 Synes om

Hvilken slags kamp-studier har folk sat op?

Mit eget studie er nøje planlagt. Der ligger mange måneders forberedelse bag, og alt er gennemtænkt ned til mindste detalje. Oprindeligt havde jeg tænkt mig at se kampene i stuen eller på mit eget værelse, men tv-stuen er nu blevet sat helt i stand.

I starten af året blev der indkøbt et nyt TV og et godt anlæg, så udstyret er i top til at følge med i turneringen. En behagelig sofa garanterer en god siddestilling i mange timer. Ved siden af sofaen, inden for rækkevidde, står der en minibar, hvor der altid er kold Coca-Cola klar. En bærbar computer med trådløs ADSL-forbindelse giver mig mulighed for at være online hele tiden. Gardinerne er trukket for, så sollyset ikke forstyrrer billedet, men en lille, diskret bordlampe giver trods alt en smule lys i min “hule”.

31 Synes om

Kampene ligger hovedsageligt mellem kl. 22-07, så den værste lysforurening er ikke et problem. Medmindre du selvfølgelig ser med ude fra ødemarken.

Du får brug for masser af cola, hvis du skal køre igennem hele natten 5 uger i træk fra din behagelige sofa :slight_smile:

16 Synes om

Lad os kaste det ud til kollektiv intelligens.
Jeg sænker tærsklen ved at holde buddene skjulte.

Verdensmesteren er:

• Spanien
  • Frankrig
  • England
  • Portugal
  • Argentina
  • Brasilien
  • Tyskland
  • Holland
  • Kroatien
  • Norge
  • En anden
0 äänestäjää
2 Synes om

Jeg ville ellers have været interesseret i mesterskaberne, men på grund af USA’s udenrigspolitik (og for så vidt også indenrigspolitik) har det taget glæden fra det. Jeg boykottede slutrunden i Qatar, og jeg planlægger også at boykotte denne (tja, de kampe, der spilles i Mexico og Canada, kunne man vel godt lure lidt på).

2 Synes om

Jeg følger helt sikkert med :soccer_ball: :soccer_ball: :soccer_ball: Fodboldslutrunder er det allerbedste :partying_face:

Kampenes starttidspunkter giver dog udfordringer denne gang, da de ofte ligger enten om natten eller meget tidligt om morgenen. Det betyder uundgåeligt, at man får set lidt mindre denne gang :neutral_face:
Jalkapallon MM-kisat 2026: otteluohjelma ja tv-tiedot | HS.fi

Den eneste fordel ved at boykotte en kamp er, at man kan fortælle på de sociale medier, at man boykotter den.

16 Synes om

Alt, hvor der bevæger sig store penge, bliver mere eller mindre ødelagt, og FIFA & IOC er de mest skræmmende eksempler på dette… alt er ødelagt og har været det siden de tidlige dage af VM, lige med undtagelse af de første mesterskaber, hvor Finland kunne have deltaget som den eneste gang, da alle interesserede var velkomne. Finlands eneste chance for at komme til VM er, når alle interesserede bliver accepteret, og der ikke er nogen kvalifikationsrunder. Jeg ser dog kampene, da jeg slet ikke har noget liv, så jeg kan leve i en løgn et øjeblik; dog var jeg sidste gang oprigtigt engageret i 1982-mesterskaberne, da Brasiliens skæbne blev beseglet af Paolo Rossis drømmekamp. Jeg beder om forladelse for mit udbrud, og min besked bør flages og fjernes, så den ikke ødelægger jer unges tro på fremtiden.

11 Synes om

Godt og etisk korrekt valg. Det samme gælder Qatar, og hatten af for Finland og Italien for, at de ikke sendte et hold til disse mesterskaber.

15 Synes om

Dejligt at :soccer_ball:-tråden fik lidt vind i sejlene - skeptisk som jeg var.

Hvis man tænker på de kommende mesterskaber i sporten, så håber jeg som nordbo på succes til :norway:. Mulighederne er der efter min mening; hvis man sammenligner med f.eks. lille Bodø/Glimts succes i de europæiske turneringer og samtidig ser på den individuelle stjernestatus (hvilket selvfølgelig kan være en ulempe, men det synes jeg ikke er tilfældet for Norges vedkommende), så kunne man endda forvente succes i slutrunden.

Jeg forventer også, at :germany: løfter hovedet; det er ikke gået særlig godt det sidste år. Ingredienserne er der, men i baggrunden er der naturligvis et voldsomt pres takket være det fanatiske folkefærd. Neuers “last dance”, en fantastisk karriere.

Jeg følger også med stor interesse, hvem der bliver mesterskabets overraskelse blandt spillerne. Der kommer altid nye navne til offentlighedens kendskab, og det vil også ske i denne slutrunde. Det ville endda være fantastisk at se nogen spille en “drømmeslutrunde” i en lidt ældre alder omkring de 28-34 år. Alder er jo bare et tal. :grinning_face_with_smiling_eyes:

11 Synes om

Jeg følger med i turneringen så aktivt, som tidsplanen tillader det. Da jeg var yngre, så jeg hver eneste kamp fra start til slut i adskillige EM- og VM-slutrunder.

For et par år siden var planen stadig at tage til USA for at se kampene live, men Trump og prissætningen på alt relateret til turneringen fik mig til at aflyse planerne. Jeg stræber efter at se så mange kampe som muligt ude blandt folk, da stemningen er bedre end hjemme i sofaen. Dog skaber kamptidspunkterne selvfølgelig en del udfordringer i den henseende.

1 Synes om

Hvis landsholdene kom med til slutrunden baseret på, hvilke spillere der er mest værdifulde ifølge Transfermarkt eller baseret på FIFA-ranglisten, ville deltagerlandene se meget anderledes ud. Jeg ved, at begge målemetoder har deres svagheder. Selvom jeg delvist har en fodboldromantiker i mig og håber på succes for de små nationer, er niveauforskellene chokerende store på grund af den udvidede turnering. Nogle af gruppespilskampene vil ende som målskydningsøvelser, når det ene hold ikke har nogen forudsætninger for overhovedet at forsøge at angribe. Og dermed er der ingen mening i at se dem.

Der spiller 48 lande i slutrunden.

Pladser i slutrunden fordelt på kontinenter:

• UEFA (Europa): 16 pladser
  • CAF (Afrika): 10 pladser
  • AFC (Asien): 9 pladser
  • CONMEBOL (Sydamerika): 6 pladser
  • CONCACAF (Nord- og Mellemamerika): 6 pladser
  • OFC (Oceanien): 1 plads

De mest værdifulde hold kilde

• UEFA: 28 pladser
  • CAF: 9 pladser
  • AFC: 2 pladser
  • CONMEBOL: 6 pladser
  • CONCACAF: 3 pladser
  • OFC: 0 pladser

Ifølge FIFA-ranglisten kilde:

• UEFA: 25 pladser
  • CAF: 9 pladser
  • AFC: 4 pladser
  • CONMEBOL: 6 pladser
  • CONCACAF: 4 pladser
  • OFC: 0 pladser

Uanset hvilken parameter man kigger på, er Europa underrepræsenteret, mens Asien og de caribiske øer er overrepræsenterede. Desuden kommer New Zealand direkte med fra Oceanien, hvis de ellers lige formår at slå (fodbold)stormagter som Ny Kaledonien og Fiji.

8 Synes om

Australien burde absolut føres tilbage til Oceaniens kvalifikation, hvis der nu er mulighed for at kvalificere sig direkte derfra. I sin tid var en af begrundelserne for Australiens skift til Asien, at Oceaniens kvalifikation var overflødig, da vinderen (=Australien) alligevel endte i playoff-kampe. Alternativt må man også flytte New Zealand til Asien.

4 Synes om

Et par teser, nu hvor der nærmest blev spurgt :grin: :

- Det bedst trænerede hold vinder (spillets evolution er intens, ung (og modig) trænerstab står stærkt…)

- Holdet er kun lige så stærkt som det svageste led (England og deres centrale forsvar)

- Vinder angrebet eller forsvaret? De seneste par slutrunder har været angrebets sejre. Men husker I 2006? Det er selvfølgelig en evighed siden.

- Varme forhold. Er det Afrikas tur nu? I hvert fald indtil semifinalerne.

- Straffespark. Dem kommer vi til at se mange af igen. Målmændenes slutrunde? Emiiiiiii!!!

Det var lige et par hurtige bud. Jeg har ikke studeret kampprogrammet i detaljer, men:

1. Portugal (forvirrende høj kvalitet, Ronaldo???)
  2. Spanien (samme her, men forsvaret?)
  3. Elfenbenskysten (kan hovedet holde?)
  4. Argentina/Brasilien (argentinerne er mætte, brasilianerne i outsider-kategorien)
  5. Andre overraskelser: Japan/Norge
  6. Hvor er Frankrig? For mange gode spillere :melting_face: . Og evolutionen har overhalet Deschamps.

Det er planen herfra. Af forskellige årsager er der mulighed for at se kampe 24 timer i døgnet. Jeg skyder på, at 75% af kampene bliver set. Lad os håbe på en underholdende slutrunde og masser af mål :soccer_ball: :soccer_ball: :soccer_ball:

5 Synes om

Jeg ser ret meget frem til mesterskabet, og der kommer helt sikkert også til at blive lagt nogle væddemål. De sandsynlige vindere er Spanien, England og Argentina.

Spanien er nok på papiret den allerstørste favorit til at vinde.

Argentina har et godt materiale og en lille geografisk fordel på deres side. Aldersstrukturen i holdets forsvar bekymrer mig lidt, men hvis man ikke giver bolden til modstanderen, så er det nok.

England blev måske for første gang bygget op med holdet i fokus, og store stjerner blev efterladt hjemme udelukkende af taktiske årsager, og jeg kan rigtig godt lide det træk. JJ-politikken (joukkueen johto/holdledelse) rækker langt.

Gode udfordrere er Frankrig, Portugal og Tyskland. Grunden til, at jeg ikke tæller Frankrig blandt favoritterne, er Mbappe. Holdet falder altid fra hinanden på grund af de største stjerner, og der er allerede tegn på dette nu, selvom turneringen ikke engang er startet. Der burde også være et tydeligt hierarki på holdet om, hvem der leder, og hvem der er førstevalg til hvilken plads, og det findes ikke på holdet. Det er helt umuligt at sige før startopstillingerne, hvem der starter i Frankrigs angreb.

Portugals kvalitet er beundringsværdig, men har træneren nosserne til at sende Ronaldo på pension fra bænken? Hvis ikke, så falder de på grund af Ronaldo.

Tyskland er altid Tyskland, og hvis oddsene lægger sig gunstigt, så er det min egen favorit til at vinde. Passende materiale, tilstrækkeligt med ungt blod og erfaring samt en vinderkultur.

Bag udfordrerne kommer der så rigtig mange lande, som efter min mening kan nå medaljekampene. Marokko og Holland er de mest oplagte, og de har det fornødne materiale og ekspertise til succes.

Marokko er materialemæssigt helt vilde. Navnene er velkendte og fra store klubber, men når man begynder at grave lidt dybere, indser man, at dette faktisk er et top 10 FIFA-land.

Det hollandske hold har masser af solid bredde på alle positioner. De HELT store superstjerner glimrer ved deres fravær, men når der er nok af deres skygger, så er det tilstrækkeligt.

Norge. Jeg ville elske, hvis Norge når langt, og Norge har faktisk rigtig god kvalitet på alle pladser. Bobb, Sørloth og Haaland kan lave mål, og det kan endda blive til nogle ret vilde “hurlumhej”-kampe, fordi Norges svageste led er forsvaret. Ajer er selvfølgelig en kvalitetsspiller, men backsene er meget offensive, hvilket kan hævne sig.

Kampen om topscorerværdigheden står mellem Haaland, Gakpo og Kane.

5 Synes om

Her er mine egne ønsker til de to bedste hold fra hver gruppe, der går videre (altså ikke nødvendigvis de mest sandsynlige), samt de 8 bedste gruppetreere til slutspillet:

Gruppe A: Mexico og Sydkorea
Gruppe B: Canada (vært) og Schweiz
Gruppe C: Brasilien og Marokko
Gruppe D: Tyrkiet og Paraguay
Gruppe E: Tyskland og Ecuador
Gruppe F: Sverige og Japan
Gruppe G: Belgien og Egypten
Gruppe H: Spanien og Uruguay
Gruppe I: Frankrig og Senegal
Gruppe J: Argentina og Algeriet
Gruppe K: Portugal og Colombia
Gruppe L: England og Ghana

De 8 gruppetreere kunne (imo) være f.eks. disse:
Skotland, USA (vært), Elfenbenskysten, Holland/Tunesien, Norge, Østrig, Usbekistan og Kroatien

Evig favorit: Brasilien
Som outsidere: Sverige og Colombia

Game on!

7 Synes om

Mine egne favoritter til titlen er Frankrig og Spanien.

Som nummer et, Frankrig. Bredden i truppen er en klar fordel i forhold til andre lande; holdet falder ikke sammen på grund af en skade til en enkelt spiller. Angrebet er slutrundens mest slagkraftige.

Som nummer to, Spanien. De ville nok være nummer et, hvis Yamal og Williams var 100% klar, men i øjeblikket er der vist ikke sikkerhed for, om nogen af dem spiller i hele gruppespillet, og hvilken form de er i, når de på et tidspunkt bliver sluppet løs.

Som nummer tre kunne man sætte England. Så vidt jeg ved, ingen bekymringer om skader. Holdet er denne gang bygget således, at man får det fulde udbytte af Harry Kane. England lukkede vist ikke et eneste mål ind i kvalifikationen, så forsvaret burde fungere.

Som slutrundens flop gætter jeg på Tyskland. I målmands-rouletten blev den 40-årige Neuer valgt som den bedste. Neuers erfaring hjælper sikkert et ret fejlbehæftet Tyskland, selvom hans bedste dage er ovre. Angrebet er utrolig smalt. En halv-fit Musiala, Wirtz der har spillet en elendig sæson, og Havertz har også haft skadesproblemer i løbet af sæsonen. Blot én skade til denne trio under slutrunden, og så står enten Woltemade eller Undav i startopstillingen. Det ville efter min mening ikke være verdens største overraskelse, hvis Ecuador efterlod Tyskland på andenpladsen i gruppespillet.

1 Synes om

Min egen opfølgning starter med slutrunden i 1990. Mellem 1994 og 2014 fik jeg set hver eneste kamp! Siden da har arbejdet været i vejen, så det er ikke blevet til absolut hver eneste kamp.

Argentina har altid været min personlige favorit, i høj grad fordi jeg så Maradona spille som barn. Jeg har mange gode minder fra VM i fodbold fra min barndom. Vi inviterede ungerne fra nabohusene til “VM-studie”, drak cola og spiste chips, mens vi så fodbold. Ved siden af samlede vi også på klistermærker med VM-spillerne. Intet VM i ishockey, OL eller lignende kan tænde den samme gnist som et VM i fodbold.

9 Synes om

Der er stadig ikke fundet en løsning på kontraktstriden mellem Elisa og MTV.

Da forhandlingerne ikke skrider frem, er den gratis visning af fodbold-VM på MTV’s kanaler, som starter torsdag, truet for Elisas kunder.

MTV og Yle sender fodbold-VM på skiftende dage. Ud af turneringens 104 kampe vil MTV’s andel således udgøre i alt 52 kampe.

Og MTV bliver bare ved med at levere. Nej, overhovedet ikke!

3 Synes om