Jeg ser ret meget frem til mesterskabet, og der kommer helt sikkert også til at blive lagt nogle væddemål. De sandsynlige vindere er Spanien, England og Argentina.
Spanien er nok på papiret den allerstørste favorit til at vinde.
Argentina har et godt materiale og en lille geografisk fordel på deres side. Aldersstrukturen i holdets forsvar bekymrer mig lidt, men hvis man ikke giver bolden til modstanderen, så er det nok.
England blev måske for første gang bygget op med holdet i fokus, og store stjerner blev efterladt hjemme udelukkende af taktiske årsager, og jeg kan rigtig godt lide det træk. JJ-politikken (joukkueen johto/holdledelse) rækker langt.
Gode udfordrere er Frankrig, Portugal og Tyskland. Grunden til, at jeg ikke tæller Frankrig blandt favoritterne, er Mbappe. Holdet falder altid fra hinanden på grund af de største stjerner, og der er allerede tegn på dette nu, selvom turneringen ikke engang er startet. Der burde også være et tydeligt hierarki på holdet om, hvem der leder, og hvem der er førstevalg til hvilken plads, og det findes ikke på holdet. Det er helt umuligt at sige før startopstillingerne, hvem der starter i Frankrigs angreb.
Portugals kvalitet er beundringsværdig, men har træneren nosserne til at sende Ronaldo på pension fra bænken? Hvis ikke, så falder de på grund af Ronaldo.
Tyskland er altid Tyskland, og hvis oddsene lægger sig gunstigt, så er det min egen favorit til at vinde. Passende materiale, tilstrækkeligt med ungt blod og erfaring samt en vinderkultur.
Bag udfordrerne kommer der så rigtig mange lande, som efter min mening kan nå medaljekampene. Marokko og Holland er de mest oplagte, og de har det fornødne materiale og ekspertise til succes.
Marokko er materialemæssigt helt vilde. Navnene er velkendte og fra store klubber, men når man begynder at grave lidt dybere, indser man, at dette faktisk er et top 10 FIFA-land.
Det hollandske hold har masser af solid bredde på alle positioner. De HELT store superstjerner glimrer ved deres fravær, men når der er nok af deres skygger, så er det tilstrækkeligt.
Norge. Jeg ville elske, hvis Norge når langt, og Norge har faktisk rigtig god kvalitet på alle pladser. Bobb, Sørloth og Haaland kan lave mål, og det kan endda blive til nogle ret vilde “hurlumhej”-kampe, fordi Norges svageste led er forsvaret. Ajer er selvfølgelig en kvalitetsspiller, men backsene er meget offensive, hvilket kan hævne sig.
Kampen om topscorerværdigheden står mellem Haaland, Gakpo og Kane.