IREN og AI-datacentreinfrastruktur. Venter på FOMO, når IREN bliver mere kendt på markedet
"Scalable, grid-connected infrastructure is essential to meet the projected surge in AI data center demand, expected to reach 156GW globally by 2030.
$IREN’s Horizon 1 project unlocks up to 50MW of AI-ready capacity, built on the design foundation of our existing 650MW of powered shells at Childress to enable rapid deployment and scalability.
As the need for high-density compute accelerates, Horizon 1 marks the first step in $IREN’s long-term roadmap to power the next wave of AI innovation."
Hvis en AI/HPC-aftale indgås, vil virksomheden ændre sig fra en miner til en infrastrukturudbyder, hvilket betyder, at markedsværdien burde være noget helt andet. Aftalerne er langvarige, hvilket øger virksomhedens nuværende værdi på grund af fremtidige pengestrømme, og samtidig defineres branchen på ny, hvilket burde give et løft gennem multiplikatorer. Jeg giver selv en sandsynlighed på over 50% for, at aftalen indgås i år. Forventningsværdien er derfor så god, at det er nemt at investere i dette.
Baggrund - når man læser det tilstrækkeligt mange gange, kommer man til den konklusion, at der faktisk er tale om ‘før fjerde kvartal af 2025’, på trods af den mærkelige regnskabsårstiming.
Har der f.eks. været nogen større diskussion på X om dette?
-Transition to US domestic issuer status with US GAAP reporting from July 1, 2025
AI gav bl.a. dette punkt, da jeg spurgte om fordelene:
Index Eligibility: Transitioning to domestic issuer status makes IREN eligible for inclusion in major U.S. stock indexes, such as the Russell 3000, which can attract institutional investors and non-thematic ETFs. This broadens its investor base and potentially increases stock liquidity.
Jeg har lige spottet dette på Twitter; nogen har købt call-optioner for 529.000 dollars med en strike-pris på 20 dollars, som udløber allerede den 19. september. Jeg vil gerne høre andres meninger om, hvad der mon ligger bag dette ret bullish træk? En Wallstreetbets-entusiast, der brænder arven af?
Redigering: Jeg tilføjede dette billede, da det første tilsyneladende kun viser et nyligt afgivet tilbud, og dette sidste viser, at det er blevet udført. Hvis jeg tager fejl i mine fortolkninger, så ret mig venligst.
Som jeg nævnte tidligere, kunne enhver af de tidligere nævnte katalysatorer markant hæve aktiekursen. Markedsværdien har ligget på $2-2,5 milliarder, men for eksempel en AI- eller HPC-aftale på dette tidspunkt kunne mangedoble værdiansættelsen baseret på fremtidige pengestrømme. Samtidig ville virksomheden skifte fra at være en miner til en AI-infrastrukturudbyder, hvilket ville løfte værdiansættelsesmultiplerne til en helt anden kategori, væk fra den foragtede, mod hypen.
Positive drivkræfter:
50 EHs kapacitet ville placere virksomheden i toppen af branchen. Selvom mining-kategorien ikke er den mest interessante i investorernes øjne, ville dette generere omkring $50M i månedlig omsætning, som direkte ville blive brugt til infrastrukturudvikling.
GAAP-rapportering forbedrer gennemsigtigheden.
Bitcoins potentielle prisstigning.
Q4-resultatet forventes at blive meget stærkt.
Offentlighedens og investorernes diskussion er steget markant i de seneste måneder. Nye investorer er kommet til, og short-positioner er blevet lukket i et accelererende tempo.
Mulige risici:
Bitcoins pludselige priskollaps.
Reguleringsændringer eller andre “sort svane”-begivenheder.
Min egen mening er, at hvis der var ti sådanne asymmetriske afkastforventningssager om året, ville investering være en nem disciplin.
Hvad jeg selv kan lide, er at der er medvind fra to områder (bitcoin og AI), og de næste skridt er klare. Ja, jeg holder gerne fast i dette indtil foråret 2026, hvor vi vil se, om de lovede planer bliver realiseret.
Jeg stødte på følgende tanke på Xitter i dag, at finansieringen ville skabe problemer for virksomheden. Det fik ret mange reaktioner blandt “to the moon”-investorerne. Vedlagt er også en kommentar fra Jarmo Friman, som jeg følger meget, til det pågældende opslag.
God afklaring. Jeg selv har også samlet følgende forklaringer - eller måske snarere undskyldninger - om Iren i dag midt i al støjen fra sociale medier:
teknisk analyse forklarer den negative dag (jeg forstår ikke teknisk analyse, så jeg fik ikke et nærmere greb om denne tanke;
‘big beautiful bill’ ville potentielt skabe udfordringer for Iren, der satser på vedvarende energi (Kunne det holde stik med hensyn til fremtidige investeringer, hvis USA er destinationslandet?)