IQM - finsk kvantevirksomhed

Kan nogen hjælpe en uvidende: Hvordan får man adgang til IQMX i dag, når jeg ikke har set noget børsintroduktion (IPO) nogen steder? Eller er jeg på en eller anden måde helt blind?

Handel med IQM-aktien bør starte i dag på Helsingfors-børsen, det afhænger formentlig af mægleren, om de når at få den føjet til deres lister i dag. (?)

På New York-børsen startede handlen allerede i går (i dag er børsen derovre lukket), men i det mindste via Nordnet kan man endnu ikke finde noget under navnet IQMX, og aktier erhvervet tidligere under RAAQ-tickeren er nu så at sige “låst”, og det var ikke muligt at handle med dem i går.

Der blev faktisk ikke afholdt en egentlig aktieemission, men børsnoteringen skete gennem det nævnte RAAQ-selskab.

8 Synes om

Der er ingen grund til at skynde sig ind i dette; for firmaer, der er gået på børsen via SPAC-aftaler, er det snarere reglen end undtagelsen, at de klarer sig elendigt på børsen over en tidshorisont på 1-2 år. Det er bedre at lytte interesseret til regnskabsaflæggelserne og få det fulde overblik først.

12 Synes om

Det har været tilfældet i de sidste fem år, men var tiden anderledes dengang? Nu er markedet mere klar til kvantevirksomheder, og for eksempel Infleqtion er kommet rigtig godt fra start, selvom de også lige er blevet børsnoteret via en SPAC. Så jeg ser i hvert fald ingen grund til at blive ved med at vente.

5 Synes om

Jeg går med på en lyttepost, selvom værdiskabelsen er umulig at forudsige, og hypen ikke smitter af på vores aktier på samme måde, på trods af ADR-noteringen.

Begrundelsen er, at Finland har verdens bedste knowhow, når det kommer til superledende kvantecomputere, og IQM vokser med en hastighed, som Rigetti og andre kun kan drømme om. Det er det bedste full-stack kvantecomputinfirma i verden lige nu, efter min stærke overbevisning.

11 Synes om

Jeg ville ikke ligefrem rose Infleqtion-noteringen. Den er meget volatil og kan sagtens falde til under $10 når som helst. I øjeblikket ligger den på $12,57.

Det virker som om køberne har byttet rundt på dollars og euro i forbindelse med IQM. Gårsdagens handel sluttede på NYSE til en kurs på 13 dollars, og nu bliver den samme aktie købt og solgt til 17 euro. Hvis man var fortsat fra NYSE-slutkursen, burde åbningen have ligget på omkring 11,4 euro. De nuværende 17 euro svarer til 19,4 dollars. Er dette et fænomen på denne lille børs? Eller hvad er det, jeg ikke forstår her?

13 Synes om

Det er det. Det samme fænomen opstår, som vi ofte har set med Nokia, hvor aktiekursen dykker, når det amerikanske aktiemarked åbner om mandagen.

3 Synes om

Enig i, at NYSE i sidste ende bestemmer værdiansættelsen.

5 Synes om

Nogen har foretaget valutavekslingsberegningen i den forkerte retning :grinning_face: Jeg synes, det er en forkert metode at fastsætte en aktiekurs på ved hjælp af massepanik. Det er, som om aktierne er ved at slippe op, eller prisen er på vej mod månen. Afkastet (til denne værdiansættelse) kommer først om 5-10 år, hvilket nogle tilsyneladende har glemt.

2 Synes om

IQM er ikke kendt i USA, så vores børs dikterer tempoet. Volumenvæksten var relativt lille i går på IQMX ADR-siden, og når det bliver mandag, vil der sandsynligvis være en kraftig stigning på den anden side af Atlanten. Begrundelsen er, at næppe nogen vil sælge med rabat nu, når man køber til omkring 18 EUR, og volumen begynder at stige. Det er en anden sag, hvis en af de oprindelige ejere begynder at dumpe aktier på markedet, men det vil næppe ske.

Edit: Enig i at NYSE i sidste ende dikterer tempoet, men de skal først gribe taktstokken. Forhåbentlig sker det hurtigt og med en stigning.

1 Synes om

Handlen i den første halve time ville med et stabilt tempo betyde en volumen på 2,5 millioner aktier i dag. Disse 2,5 millioner aktier er et niveau, som volumen forventes at stige til på NYSE, efterhånden som selskabet bliver mere kendt. I går var volumen der meget lav, ca. 0,6 millioner.

Med amatørøjne ser aktien ud til at være en favorit blandt private investorer, når man ser på handelsvolumen. Men hvis der er en professionel mægler online, må vedkommende meget gerne kommentere på de handelsvolumener (kolonnen længst til højre) – fortæller den egentlig noget som helst?

3 Synes om

Som lægmand ville jeg sige, at den market maker/likviditetsgarant kun lægger et begrænset antal aktier ud til salg, og det er derfor, vi ser denne voldsomme stigning.

1 Synes om

Forvirrende voldsom stigning. Markedsværdien steg til over fire milliarder euro, og aktien virker slet ikke billig længere i forhold til sammenlignelige selskaber.

4 Synes om

Da der ikke var et aktieudsalg, er der generelt ikke særlig mange aktier til salg.

3 Synes om

Værdiansættelsen begynder at være på et helt latterligt niveau. Og så kommer de private investorer til at ryste i bukserne igen i næste uge, når USA åbner, og det går nedad.

3 Synes om

Her ser det ud til at være Nordnets kundeservices svar vedrørende os, der nåede at erhverve RAAQ-aktier:

8 Synes om

Handelsvolumen begynder at stabilisere sig. Kl. 11:00 burde volumen have været 5,4 mio. aktier, hvis det jævne tempo var fortsat. Hvis køberne begynder at forsvinde, vil kursen roligt begynde at søge mod en ligevægtstilstand et sted mellem dagens laveste og højeste kurs. Et spring opad sker, hvis nogen vil have en større portion. Det sker, hvis IQM i dag annoncerer en større handel eller andet interessant.

Jeg har det også på samme måde, som @StockTycoon nævnte, at de bagvedliggende market makers (likviditetsgaranter) er i stand til at styre kurserne. Dette er blot en lægmands vurdering, og jeg anklager på ingen måde de involverede parter for noget regelbrud; de udfører præcis det arbejde, der skal til, for at denne aktie også kan handles på markedet på en ordnet måde.

Jeg holder øje med det i løbet af dagen, men det mest interessante tidspunkt er kl. 18:00 - 18:30. Hvordan market makers agerer, og hvordan selve markedet fungerer. For nu kommer NYSE ikke ind og forstyrrer dannelsen af markedsværdien på Helsingfors-børsen – da vi næste gang fortsætter igen mandag d. 6.7. på Helsinki-børsen.

Stadig små aktiemængder, så private investorer er måske stadig den største køberkategori.

4 Synes om

We didn’t wait for quantum to be ready. We built it to be ready - IQM Quantum Computers

Adm. direktør Jan Goetz’ indlæg giver mig et klart billede af IQM’s røde tråd, altså den tankegang, som Jan har ledet og leder virksomheden ud fra. Ud fra teksten er IQM’s hovedformål at levere en superledende kvantecomputer til kundens eget datacenter, som kunden kan administrere fuldstændigt selv. Men når man tænker over det, er der jo ikke noget nyt i det. F.eks. har IBM i mange år samarbejdet med bl.a. Cleveland Clinic, og så vidt jeg forstår, har Cleveland haft suverænitet over den pågældende IBM-maskine – jeg har set billeder af, at maskinen står i Clevelands datacenter. Ligeledes bragte IonQ en ion-fælde-maskine til Basel. Jan skaber måske et lille indtryk af, at IQM’s model er noget helt unikt. Måske skaber han også et markedsføringsimage med denne finsk-agtige tilgang – her er jeres helt egen kvante-hardware – værsgo – vi holder kontakten, hvis I har brug for hjælp med f.eks. software eller algoritmesiden.

Så ja, i hvert fald de “rene” spillere (IonQ, Infleqtion, QuEra, Quantinuum osv.) kan gøre det samme. Jeg har ikke fulgt Rigetti så tæt, at jeg kender deres forretningsmodel, altså om de kun tilbyder regnekapacitet, eller om de også kan bringe deres løsninger ud til kundens datacenter. Nu hvor jeg skriver dette, kommer jeg i tanke om, at Horizon Quantum, det singaporeansk-irske kvantesoftwareselskab, faktisk har to egne kvantecomputere: Horizon Quantum (HQ) har bygget sin egen kvantecomputer af komponenter, som har en superledende chip fra Rigetti i kernen – altså samme superledende genre, som IQM repræsenterer. Og udover det nævnte har HQ købt en ion-fælde-kvantecomputer fra IonQ.

Det ringer en lille advarselsklokke hos mig – alt det, IQM taler om, stemmer ikke helt overens. Jeg vender tilbage til det nylige Inderes-interview. IQM’s grundlægger sagde noget i retning af, at superledende er 1000 gange hurtigere end neutrale atomer. Men han ved også udmærket, at den endelige performance i en forretningsapplikation afhænger af mange forskellige parametre og ikke kun af kvanteportens hastighed, som blev nævnt som hastighedskriterium i det nævnte interview.

Amerikanske virksomheder og også Horizon Quantum fremhæver hele tiden, at de sigter efter et gennembrud for kvantebaserede forretningsapplikationer.

Jeg vil lige citere dette fra Jan Goetz’ indlæg: “Meaning that our customers can focus on what they actually bought the machine for. That is the work that matters now. Not promising what quantum will do in ten years. Closing the gap between a quantum computer that works in a lab and one that works in a data centre.”

På en eller anden måde minder IQM’s kvantecomputer mig om Nokia MikroMikko. Et godt, klart produkt, som det er sikkert for den offentlige sektor at eje. IQM kommer på børsen på et helt rigtigt tidspunkt. Endnu spørger indkøbere i den offentlige forvaltning ikke til, hvad anskaffelsens TCO, altså total cost of ownership, er. Men uden en TCO-vinkel er der ikke adgang til den private sektor i større skala.

9 Synes om

Investing.com melder om en volumen i går på 2,94 mio. aktier. Det bliver ikke opnået på Helsinki-børsen (Hesuli), medmindre der virkelig kommer gang i handlerne i slutauktionen.

2 Synes om