IonQ - Pionjär inom kommersialisering av kvantberäkning

Nåväl, jag kan ha fel men jag tror att efter färdplanen blev institutionerna så intresserade att de vill ha en större mängd aktier och är redo att betala den premien för det.

Även på dark pool-sidan har det varit mycket aktivitet på sistone. Men vem vet.

4 gillningar

Det krävdes en natts sömn för att få ordning på mina tankar gällande IonQ. Jag är lite orolig för hur de Masi håller ihop hela sitt företagsimperium. Utgångspunkten är dock att de förvärvade företagen redan har hunnit skapa sin egen oberoende verksamhet och har hunnit få en grogrund i kvantekosystemet. Dvs. de Masi har inte köpt bubbelföretag utan kvalitetsföretag. Jag försöker tänka på ett bear-scenario gällande IonQ. En klassisk björnrutschkana för en aktie inträffar när ett “konglomerat” (som IonQ nu är ett konglomerat inom kvantvärlden) inte får sina tjänster sålda, det har skulder och tvingas likvidera, det vill säga sälja sina bolag. IonQ är inte på väg mot detta scenario. Eftersom det har kvalitetsföretag och inga skulder – och 3,6 miljarder i kassan.

Som företag kommer IonQ inte längre att hamna i stora svårigheter på grund av att kvantberäkningar inte skulle fungera ordentligt, t.ex. för optimeringsalgoritmer eller överhuvudtaget för den privata sektorns behov. Eftersom kvantmekanik har använts i atomklockor och sensorer m.m. i många årtionden. IonQ har alltså under året förändrats från ett IonTrap-HW-företag till ett konglomerat inom kvantteknologi. Redan den tidigare VD:n Chapman talade om en full stack-stack, men Chapman tänkte mer på en “stack inuti servern”, det vill säga HW+OS+applikationer. Under de Masis tid har det tillkommit en total stack, det vill säga fysiska dimensioner

11 gillningar

I USA är man tvungen att satsa bredare på kvantteknik, eftersom Kina ligger några år före när det gäller nätverk. De bygger faktiskt i det tysta för eget bruk och mellan olika BRICS-länder ett QKD-baserat kvantnätverk. Det är också intressant att det är QKD-baserat och inte PQC-baserat.

Amerikanerna inser att det är bråttom att hänga med, och därför skulle det inte vara förvånande om IONQ och andra kapabla aktörer (dessa är förmodligen mycket begränsade) i ett tidigt skede skulle få intäkter från statliga och försvarsrelaterade nätverksuppdrag… fler kvantmaskiner kommer sedan när mer avancerade maskiner baserade på OI-teknik blir tillgängliga. Enligt De Massise har intresset för dem varit stort.

Rekryteringarna visar att man förbereder sig för alla typer av statliga / försvarsrelaterade projekt. Bland annat kom igår information om rekryteringen av en person med koppling till kontraspionage / liknande till företaget.

I slutändan handlar det för detta företag om USA:s säkerhet i ordets många bemärkelser, så det kommer åtminstone inte att gå under.

Red. Här är ett utdrag från en tweet om vem som köper de $93-aktier som erbjöds med premie. Intresse finns.

Who bought all those shares?

The entire deal was purchased by Heights Capital Management, a U.S. institutional investor under the umbrella of Citadel, one of Wall Street’s most powerful hedge funds.

Alltså samma aktör som i juli, ökar sin satsning 3 gånger.

8 gillningar

”det här borde i princip vara skrämmande”

7 gillningar

Superlyft! Varje kvantinvesterare borde se detta och någon mer kunnig skulle kunna länka det till QC-tråden :slight_smile:.

Jag hade också tidigare hänvisat till Gidney & Ekerå-pappret, t.ex. när jag hade skissat på dessa milstolpar mot IonQ:s roadmap.

Antal logiska kvantbitar Algoritm som öppnas År (benchmarkerat mot IonQ:s roadmap)
~1 000 Små kvantdemonstrationer, enkel HHL, småskalig VQE/QPE, tidiga optimeringsdemonstrationer 2027-2028
~5 000-10 000 Betydande verklig fördel inom optimering och kvantkemi; Grover-liknande fördelar i ett bredare utrymme, optimistisk Shor unlock RSA1024-2048 2029
~20 000 ”Säker” Shor-RSA2048-möjlighet, omfattande kvantkemi- och HHL-applikationer 2030
~100 000 Industriell kvantnytta: stora simuleringar, omfattande optimeringar, ECC/RSA-4096 etc. Ingen vy ännu

Som det också konstaterades i presentationen med en liknande illustration, blir Shor-unlock möjligt ”redan” 2028 och det skulle verkligen vara en punkt då dessa apparater börjar ha ett betydande kommersiellt värde.

8 gillningar

Här är ytterligare en tweet om hur IonQ tar ett stort steg i Europa. I Italien lanseras Q-Alliance, ett regeringsstött samarbete mellan IonQ och D-Wave. Centret i Lombardiet förenar två kvantteknologier för första gången och placerar Italien i framkanten av Europas kvantutveckling, med företaget från denna kedja involverat.

Under ledning av IonQ utvecklar över hundra forskare applikationer för industri, hälsovård och produktion. Projektet stärker Europas självförsörjning och påskyndar hållbar & öppen forskning.

https://x.com/TechInnovationz/status/1978141159856726348

IonQ erövrar Europa; dess företag ID Quantique har öppnat landets första nationella kvantkommunikationsnätverk i Schweiz. Tweeten berättar att Geneve Quantum Network ansluter CERN, Rolex och lokala universitet via en 262 kilometer lång fiberoptisk rutt – detta är enligt tweeten inget test, utan en verklig infrastruktur.

IonQ:s teknologi sprider sig nu från beräkning till kommunikation och cybersäkerhet, och företaget är dessutom starkt involverat i att bygga det framtida kvantinternet i hjärtat av Europa.

https://x.com/TechInnovationz/status/1978224659398021228

image

9 gillningar

Fantastiska nyheter för Europa. Jag har funderat på om Finland också skulle kunna dra bättre nytta av denna goda kvantthype nu. Isbrytarna fick vi, men ännu bättre vore det att få investeringar/samarbeten (i stor skala) från IONQ eller liknande stora aktörer hit. Finland har dock en utvecklad kvantinfrastruktur och forskningen är tydligen också av hög kvalitet.

Förhoppningsvis skulle IONQ (/Rigetti/D-wave) tillkännage ett sådant infrastruktur- och samarbetsprojekt med Finland och ett finskt företag. Eller gick/förstärktes kvantkoncentrationen nu till Italien-Schweiz-axeln? Kvantområdet skulle kunna vara det som lyfter Finland ur den ekonomiska misärens träsk. Help us IONQ!

8 gillningar

Så skulle det vara. IQM:s supraledande maskin vid VTT i Otaniemi och Lumi superdatorn i Kajana skulle kunna kopplas samman med IonQ:s krypterade kvantnätverk eller något liknande. Samarbeten kan vara en grej för 2026. Överlag för kvantföretagens samarbete branschen framåt. Det är förresten redan nu ett tydligt fenomen att företag inte konkurrerar ut varandra blodigt, utan snarare samarbetar. Eftersom dessa nya teknologier i slutändan tillför så mycket mervärde att det finns tillräckligt med bröd för många. Inom chipvärlden pågår detta fenomen redan, Nvidia finansierar sin tidigare konkurrent AMD:s verksamhet via OpenAI, detta är min slutsats i frågan som jag funderade över för några dagar sedan i Nvidia-tråden.

3 gillningar

I tweeten nedan talas det om hur IonQ på sistone har varit ett stort samtalsämne och att företaget verkar ha fart inom kvantberäkning. I denna jättetweet konstateras det att man under de senaste månaderna har sett stora tekniska framsteg, t.ex. nya företagsförvärv och avtal, som kan forma hela branschens framtid.

Tweeten går igenom mycket omfattande vad IonQ har gjort… allt från genombrott inom fiberoptik till det nya Tempo-systemet. Inkluderat finns också uppdateringar om företagets samarbeten, finansieringsrundor och projekt inom försvarssektorn, som redan nu har tydliga effekter på marknadspositionen. Rapporten förklarar också hur dessa drag kopplas till USA:s och dess allierades kvantstrategier, samt hur IonQ bygger upp ett försprång gentemot konkurrenter som t.ex. IBM och Google.

Detta är en tweetanalys av vilken riktning IonQ är på väg i och vilka möjligheter och risker som omger det. Den ger förmodligen en bra bild av hur snabbt kvantteknologin utvecklas och varför just IonQ kan vara ett av de företag som definierar hela branschens riktning under de kommande åren.

Jag har kopierat början av tweeten här.

Här är en länk till hela tweeten för X-användare:
https://x.com/HannaSuds/status/1978644385022525857
Och för de utan X:
https://twitter-thread.com/t/1978644385022525857

5 gillningar

https://www.youtube.com/live/ir2CZ_lwcm4?t=8600s

Grundaren av Oxford Ionics berättar om bakgrunden

2 gillningar

Här är ett slag mot narrativet “retail köper in i kvantbubblan” när det gäller detta företag. Jag tar inte ställning till andra företag.

6 gillningar

Fråga @timontti, kan man lätt se från dessa tabeller för institutionellt ägande hur stor andel institutionerna har av hela aktiekapitalet?

2 gillningar

Med 3 minuters informationssökning:

Q2-resultat: 251 miljoner aktier.

Meddelande om ny emission; ytterligare 16,5 miljoner aktier nu exkl. teckningsoptioner.

Totalt antal aktier alltså ca 267,5 miljoner st.

Baserat på ovanstående diagram har institutioner 160 miljoner st. Detta motsvarar 60% av aktiekapitalet.

Jag använde 5 minuter på detta, så det kan finnas fel.

6 gillningar

Jag använde 1 minut på detta, så det kan finnas fel, men de är då inte mina…

1 gillning

Din datakälla visar situationen i slutet av juni jämfört med grafen jag lade upp. I vilket fall som helst är ägandet betydande.

https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/ionq/institutional-holdings

Vs

https://fintel.io/so/us/ionq

Den ursprungliga källan till grafen anger cirka 52%, även om endast andelar över 5% är listade där, tror jag. Ursäkta att jag inte kunde detta ordentligt, bara några procents avvikelse. Ps. Efter den nya emissionen är vi återigen närmare 60%

3 gillningar

Två fem sex kan förändra allt…?

2 gillningar

https://investors.ionq.com/news/news-details/2025/IonQ-Achieves-Landmark-Result-Setting-New-World-Record-in-Quantum-Computing-Performance/default.aspx

OI 99.99% resultat

6 gillningar

Läsrekommendation för investerare. Detta avslöjar mer än ett pressmeddelande, t.ex. att kylningskraven är ännu mindre. Företaget har proto-chip för den kommande 256-qubitars maskinen i labbet, arbetet går framåt.

Ultimately, IonQ’s breakthrough marks a defining moment for the quantum computing industry: world-record qubit performance on mass-manufacturable chips built in standard semiconductor fabs. By engineering 99.99% fidelity on devices that are simpler, more stable, and more robust, we have now reached a critical inflection point on our path to scaling millions of qubits by 2030

3 gillningar

Barron’s har för sin del uppmärksammat IONQ:s prestation. Betalvägg, men rubriken får långa HODLare att väcka ljuvliga fantasier.

https://www.barrons.com/articles/ionq-quantum-computing-05120c74?mod=bol-social

6 gillningar

Läsrekommendation

7 gillningar