Här är några av mina egna tolkningar baserat på förra torsdagens investerarsamtal:
IonQs konkurrenssituation har förbättrats eftersom mindre konkurrenter har kastat in handduken. IonQs senaste rekrytering var Rima Alameddine, som nu ansvarar för expansionen av verksamheten (försäljning). Rima kommer från Nvidia, där hennes ansvarsområde var: Vice President of Enterprise Sales for the Americas across multiple industries. Wendy Thomas, vd för Secureworks, har tagit plats i IonQs styrelse.
IonQs vd Peter Chapman berättade, åtminstone enligt min uppfattning, att de har konkreta projekt på gång med IonQ Aria gällande QML (kvantdatorbaserad maskininlärning) och utveckling av energilagringsmaterial (i samarbete med bland annat Hyundai). Intressant är IonQs samarbete med Hyundai inom sektorerna för autonom körning. Dessutom pågår utvecklingsarbete av material med andra företag och forskningsinstitut.
Jag lyssnade på Qiskits seminarium i fredags, där Sonja Najafi talade. Det speciella med det i förhållande till det föregående var att Chapman hela tiden pratar om att de använder IonQ Aria när de utvecklar QML osv. Vid Qiskit-seminariet framkom det att kvantalgoritmer simuleras på vanliga datorer i Qiskit-nätverket, det vill säga att de inte kör algoritmerna på kvantdatorer. Qiskit är IBM:s utvecklarcommunity.
Givetvis är detta kvantfält så nytt och komplext att det är lätt att styra lyssnaren efter egna syften. Men enligt vad jag hört och läst används IonQ Aria i QML- och materialforskning. Och som jag förstår det är QML en ”underavdelning” till AI, vilket innebär att IonQ har något att bidra med till AI under de kommande åren.
“Turning now to our balance sheet; cash, cash equivalents and investments as of December 31, 2022 were $537.8 million.” Enligt företaget räcker kassan till att vända verksamheten till lönsamhet. Jag har inte för avsikt att fördjupa mig mer i siffrorna i det här sammanhanget. Tiden för det är om ett par år för min del, när verksamheten börjar skalas upp, och då undersöks och utvärderas hur företaget börjar nå ”sista raden”.
Företaget har ett stabilt politiskt stöd i USA. Det har kommit stöd från senaten för att etablera en kvantdatortillverkning nära Seattle. Det innebär att företaget har förpliktat sig till investeringar som leder till etablerandet av en fysisk fabrik, och kring fabriken skapas ett innovationscommunity för kvantteknologi. Den federala regeringen vill ligga i framkant av den globala utvecklingen inom kvantdatorer. Eftersom ett teknologiskt försprång också innebär ledarskap ur ett nationellt säkerhetsperspektiv. Jag hade nyligen en länk i Planet-tråden till USA:s rykande färska cybersäkerhetsstrategi. En av strategins centrala grundpelare är att säkerställa USA:s ledarskap inom cybersäkerhet genom samarbete mellan den privata och offentliga sektorn. Detta betonades, och saken beskrevs så att samarbetet ska vara lönsamt för privata företag.
IonQs story är verkligen intressant enligt mig; det räcker inte för dem med enbart forskningsverksamhet i skydd av ett jätteföretags kassa. Utan de måste få verksamheten att lyfta genom sina egna lösningar och styrkor.