IonQ - Pionjär inom kommersialisering av kvantberäkning

IonQ presenterar sina senaste framsteg vid Q2B-konferensen:

https://investors.ionq.com/news/news-details/2022/IonQ-to-Present-EV-Research-Results-Latest-Quantum-System-Availability-for-Hyundai-Motor-Company-and-Airbus-at-Q2B-2022/default.aspx

I föregående länk fanns en länk till forskningen, som visas i bilden nedan. Sydkoreanerna forskar på batterimaterial och med IonQ:s teknologi strävar man efter att röra sig mot fullskalig kvantberäkning och simuleringar. Sydkoreanerna har betalat för forskningen, men någon måste ju alltid betala för dessa. IonQ berättar i detta meddelande att de ligger i täten i denna kategori för ”chemistry simulations” (kemisimuleringar). Jag kan inte riktigt placera det här resultatet någonstans än, men med tiden lär man sig nog att tolka dessa.

2 gillningar

Från utgivaren Domain of Science hittade jag videor som passar åtminstone min egen ”forskningsstil”. Jag rekommenderar dessa varmt, eftersom videorna förklarar kvantteori väldigt tydligt och beskriver olika tillvägagångssätt för att bygga kvantdatorer.

Och sedan för att se vem som har de bästa kvantmaskinerna

Och slutligen har ju även Nokia sina egna Quantum-mål. Genom företagsköp har Bell Labs vandrat från AT&T till Lucent, därifrån till Alcatel-Lucent, och därmed har Nokia en forskningsenhet som är betydelsefull på global nivå både historiskt och än idag. Men låt oss återkomma till Nokias kvantforskning en annan gång.

2 gillningar

Ibland är det bra att reflektera över IonQ ur en investerares perspektiv. När det gäller IonQ väntar jag på årsredovisningen och investerarbrevet. Där bör man försöka utläsa hur IonQ:s ledning beskriver sina framsteg och projekt. Av siffrorna är kassan kanske fortfarande den mest betydelsefulla i IonQ:s fall. Men vi får hoppas på lite nyheter under tiden, det lär nog dröja ett par månader innan investerarbrevet publiceras.

3 gillningar
2 gillningar

Smart strategiskt förvärv. Detta är IonQ:s första företagsköp. Genom förvärvet får IonQ kompetens (fysiker och mjukvara) för att sammankoppla kvantdatorer med varandra. Saken förklaras ganska väl i artikeln som jag länkar till. Det intressanta med affären är att Entangled Networks har bland annat OurCrowd som finansiär, vilka även finansierar finska IQM. Nu går central kompetens, sammankoppling av kvantdatorer, till IonQ. I artikeln nedan förklaras det att IonQ får mjukvarukompetens från Entangled Networks, med vilken man strävar efter att koppla samman olika typer av kvantdatorer, t.ex. supraledande IBM eller jonfälla (ion trap)/optiska IonQ, med varandra. Det finns tecken på att IonQ söker ledarskap inom denna kvantbransch. IonQ:s jonfälla (ion trap) är inte nödvändigtvis den vinnande tekniken. Men allt hänger inte längre bara på det. IonQ har nu som ett andra ben förmågan att lära sig att sammankoppla kvantdatorer. Om till exempel IBM:s teknik vinner kvantdatorracet, kan IonQ bli en liknande strategisk teknikleverantör som Mellanox har varit för NVIDIA. NVIDIA köpte Mellanox 2020 och denna affär var ett centralt teknikförvärv för att NVIDIA nu ska kunna producera superdatorer. Mellanox har sina rötter i Israel och det har även Entangled Networks.

https://roxxcloud.com/podcast-with-aharon-brodutch-and-ilia-khait-co-founders-of-entangled-networks/

3 gillningar

Qiskit publicerar videor som åtminstone i mitt tycke är begripliga. Här berättas det om världens största kvantdator, IBM:s Osprey. Osprey är världens största sett till antalet kvantbitar (qubits), det vill säga över 400 kvantbitar. Det speciella med den här maskinen är att den är stor och kräver mycket ingenjörskonst och teknisk kontroll, eftersom den här enheten behöver supraledning, vilket innebär en låg temperatur nära den absoluta nollpunkten, alltså 0K.

1 gillning

IonQ etablerar en ”fabrik” för kvantdatorer i Seattle-området. Det vill säga, de satsar på att kunna producera kvantmaskiner för kommersiella ändamål över tid. Bakom projektet står senatorer. Oavsett om det handlar om lokalpolitiska intressen eller ej, så har senatorerna bakom detta projekt varit pådrivande för CHIPS and Science Act, vars huvudsyfte är att behålla USA i den teknologiska världstoppen och behålla jobben i Amerika.
https://investors.ionq.com/news/news-details/2023/IonQ-to-Open-First-Quantum-Computing-Manufacturing-Facility-in-the-U.S.-Supported-by-the-U.S.-Congressional-Delegation-From-Washington-State/default.aspx

5 gillningar

Jag har prenumererat på IonQ:s nyheter till min e-post, och där dök det upp information om att Q4-resultatet publiceras den 30 mars. Jag har inte själv hittat den nyheten på företagets webbplats, och den har inte heller funnits bakom länken nedan.
Men vi får alltså vänta ett tag till innan vi kan utvärdera företagets senaste utveckling.

IonQ rapporterar finansiellt resultat för fjärde kvartalet 2022 den 30 mars 2023

3 gillningar

Nu har det kommit förhandsinformation om orderingången, vilket innebär att IonQ fick beställningar för 25 miljoner under 2022. Bolaget bedömer att tillväxten i verksamheten under 2023 blir ännu kraftigare än ökningen av orderingången på +50 % jämfört med 2021. Bolaget planerar industriell tillverkning för kvantmaskiner: ”Nu fokuserar vi på att skala upp tillverkningsbarheten för våra kvantdatorer för att möta denna efterfrågan.”
https://investors.ionq.com/news/news-details/2023/IonQ-Poised-for-Aggressive-Commercial-Growth-in-2023-Sets-Date-to-Report-on-Momentum-and-Fourth-Quarter-2022-Financial-Results/default.aspx

5 gillningar

En bra video som förklarar att kvantdatorer oundvikligen kommer att knäcka så kallade traditionella krypteringsalgoritmer, som RSA. Även om jag själv inte hänger med i videons matematik, är videon en övertygande presentation av hur en kvantdator kan hantera extremt långa beräkningssekvenser. Därför tänker jag att det här med kvant (quantum) inte handlar om hype för att lura till sig pengar. Det finns alltså matematik i grunden.

Sedan ett utdrag från videon: enligt kurvorna kommer kvantdatorer år 2036 att knäcka nuvarande krypteringar, det vill säga antalet kvantbitar (qubits) i kvantdatorn kommer att räcka till för att knäcka krypteringarna.

Videon berättar också om hur man redan nu kan förbereda sig för framtiden, det vill säga skydda data; den engelska termen för detta är post-quantum cryptography.

4 gillningar

Videon förklarar alltså hur en kvantdator kan knäcka RSA-kryptering och i slutet berättas det att man redan nu har utvecklat nya krypteringsalgoritmer som gör att vi kan fortsätta leva som om kvantdatorer aldrig hade funnits, även om man någon gång skulle lyckas utveckla en kvantdator kapabel att knäcka RSA-kryptering? Med tanke på detta är rubriken rejäl clickbait.

I sig gör videon ett bra jobb med att popularisera ett svårt ämne, precis som man kan förvänta sig av Veritasium.

2 gillningar

https://investors.ionq.com/news/news-details/2023/IonQ-Announces-Fourth-Quarter-and-Full-Year-2022-Financial-Results-and-Provides-Business-Update/default.aspx

4 gillningar

Ja, det är därifrån verksamheten börjar ta fart, orderingången under 2023 uppskattas bli 38–42 miljoner. Under de kommande åren kommer kursen att svänga när marknaden spekulerar i om kassan räcker osv. osv. Men vi följer bolagets resa.

Finansiella utsikter för 2023

• För helåret 2023 förväntar sig IonQ att intäkterna kommer att ligga mellan 18,4 miljoner och 18,8 miljoner dollar, varav mellan 3,6 miljoner och 4,0 miljoner dollar för det första kvartalet.
  • IonQ förväntar sig en orderingång för helåret 2023 på mellan 38 miljoner och 42 miljoner dollar.
6 gillningar

Här är några av mina egna tolkningar baserat på förra torsdagens investerarsamtal:

IonQs konkurrenssituation har förbättrats eftersom mindre konkurrenter har kastat in handduken. IonQs senaste rekrytering var Rima Alameddine, som nu ansvarar för expansionen av verksamheten (försäljning). Rima kommer från Nvidia, där hennes ansvarsområde var: Vice President of Enterprise Sales for the Americas across multiple industries. Wendy Thomas, vd för Secureworks, har tagit plats i IonQs styrelse.

IonQs vd Peter Chapman berättade, åtminstone enligt min uppfattning, att de har konkreta projekt på gång med IonQ Aria gällande QML (kvantdatorbaserad maskininlärning) och utveckling av energilagringsmaterial (i samarbete med bland annat Hyundai). Intressant är IonQs samarbete med Hyundai inom sektorerna för autonom körning. Dessutom pågår utvecklingsarbete av material med andra företag och forskningsinstitut.

Jag lyssnade på Qiskits seminarium i fredags, där Sonja Najafi talade. Det speciella med det i förhållande till det föregående var att Chapman hela tiden pratar om att de använder IonQ Aria när de utvecklar QML osv. Vid Qiskit-seminariet framkom det att kvantalgoritmer simuleras på vanliga datorer i Qiskit-nätverket, det vill säga att de inte kör algoritmerna på kvantdatorer. Qiskit är IBM:s utvecklarcommunity.

Givetvis är detta kvantfält så nytt och komplext att det är lätt att styra lyssnaren efter egna syften. Men enligt vad jag hört och läst används IonQ Aria i QML- och materialforskning. Och som jag förstår det är QML en ”underavdelning” till AI, vilket innebär att IonQ har något att bidra med till AI under de kommande åren.

“Turning now to our balance sheet; cash, cash equivalents and investments as of December 31, 2022 were $537.8 million.” Enligt företaget räcker kassan till att vända verksamheten till lönsamhet. Jag har inte för avsikt att fördjupa mig mer i siffrorna i det här sammanhanget. Tiden för det är om ett par år för min del, när verksamheten börjar skalas upp, och då undersöks och utvärderas hur företaget börjar nå ”sista raden”.

Företaget har ett stabilt politiskt stöd i USA. Det har kommit stöd från senaten för att etablera en kvantdatortillverkning nära Seattle. Det innebär att företaget har förpliktat sig till investeringar som leder till etablerandet av en fysisk fabrik, och kring fabriken skapas ett innovationscommunity för kvantteknologi. Den federala regeringen vill ligga i framkant av den globala utvecklingen inom kvantdatorer. Eftersom ett teknologiskt försprång också innebär ledarskap ur ett nationellt säkerhetsperspektiv. Jag hade nyligen en länk i Planet-tråden till USA:s rykande färska cybersäkerhetsstrategi. En av strategins centrala grundpelare är att säkerställa USA:s ledarskap inom cybersäkerhet genom samarbete mellan den privata och offentliga sektorn. Detta betonades, och saken beskrevs så att samarbetet ska vara lönsamt för privata företag.

IonQs story är verkligen intressant enligt mig; det räcker inte för dem med enbart forskningsverksamhet i skydd av ett jätteföretags kassa. Utan de måste få verksamheten att lyfta genom sina egna lösningar och styrkor.

8 gillningar

Någonstans stod det att detta är en stor grej främst för att det finns gammal data och gamla krypteringsmetoder i molnet, banker, betalningssystem, databaser, hos myndigheter, arméer, kommunikation i allmänhet, hälsodata osv., som är krypterade med gamla metoder och en kvantdator knäcker dem alla på bråkdelen av en sekund. Det innebär att en enorm mängd gammal, starkt krypterad och mycket betydelsefull data i princip blir okrypterad. Jag vet inte exakt hur stort problemet är, men cybersäkerhetsföretag lär i alla fall ha tillräckligt att göra.
Nyare material skyddas tillräckligt väl.

4 gillningar
2 gillningar

Vid HIMSS23-konferensen berättade IBM och Cleveland Clinic om IBM:s nya kvantdator som finns i Cleveland Clinics lokaler, vilken visas på den bifogade bilden. Datorn är fortfarande i forskningsläge, det vill säga att den

ännu inte tar emot algoritmer och levererar resultat. Men de var mycket entusiastiska över att berätta att man forskar intensivt på potentiella användningsfall, och att det är viktigt att forskare och studenter har en plattform där de kan tillämpa sina kunskaper. På så sätt utvecklas den här branschen bit för bit.

2 gillningar

IonQ och IBM går framåt med helt olika strategier. IonQ eftersträvar algoritmiska framgångar med industriella aktörer, och nu som en ny ”offentlig” institution, Förenade Arabemiratens forskningsinstitut.

IBM:s 127-kubitsdator vid Cleveland Clinic är en utbildningsplattform; avsedd för studenter så att de efter examen har ett konkret objekt för att lära sig hantera en kvantdator. Att arbeta med algoritmer står åtminstone inte på agendan där än. Jag redde ut detta vid HIMSS23-evenemanget, då representanter från Cleveland Clinic och IBM var på plats.

https://investors.ionq.com/news/news-details/2023/IonQ-Announces-Agreement-with-the-United-Arab-Emirates-Quantum-Research-Center---Technology-Innovation-Institute/default.aspx

https://www.forbes.com/sites/moorinsights/2023/03/21/cleveland-clinic-and-ibm-launch-worlds-first-quantum-computer-dedicated-to-healthcare-research-and-biomedical-discoveries/?sh=1565d6cba843

6 gillningar

https://twitter.com/DesFrontierTech/status/1653177190391984128?t=sLnUgRuO6oUaLcOP7IZZxg&s=19

VD:ns brev i en rätt positiv ton, nämner även skillnaderna i företagens strategier gällande antalet algoritmiska och fysiska kvantbitar (qubits) och deras betydelse.

5 gillningar

Från Q1-siffrorna lyfter jag fram åtminstone kassans storlek. Över 500 miljoner / Cash, cash equivalents and investments were $525.5 million as of March 31, 2023. Det är en bra grund att gå vidare från. Några utdrag från investerarsamtalet: IonQ har en tydlig strategi för att producera algoritmiska kvantbitar (#AQ). Till exempel pratar IBM knappt om dem. Nu 29 AQ och företaget producerar en AQ varje månad.

Kvantdatorns beräkningskraft fördubblas för varje tillägg av en AQ. Inom binär (traditionell) IT fördubblade Moores lag beräkningskraften ungefär vartannat år. Inom några år kommer kvantdatorns beräkningskraft att slå alla de bästa superdatorerna. På så sätt behöver man inte vänta i årtionden på att det ska börja hända saker. Eller kommer det verkligen igång – kommer det hela ändå att rinna ut i sanden när längre algoritmer kraschar, felmarginalerna inte räcker till osv? I dessa frågor är vi redan år 2024.

Baserat på vad jag har förstått är IonQ ett av de främsta bolagen, på en konkret väg för att bygga något konkret, det vill säga algoritmisk beräkningskapacitet.

Själv gillar jag IonQ:s teknologi med fångade joner (trapped ion), eftersom den inte kräver temperaturer på 0 Kelvin/supraledning, vilket i sin tur kräver sina egna krävande driftsmiljöer.

IonQ - IonQ Announces First Quarter 2023 Financial Results

4 gillningar