IonQ - Pionjär inom kommersialisering av kvantberäkning

Nåja. Cash runway sjönk under kvartalet från nästan sex år till under 4,5 år i denna utgiftstakt. Balansräkningen är visserligen ganska stark, men jag skulle gärna se att runwayn förblir åtminstone på denna nivå, helst utan den utspädning som nu setts (beräknat från de 656,8 miljonerna – den där miljard-nyemissionen fördubblar förstås runwayn mer än väl).

AQ64 inom en snar framtid låter också dåligt för mig. Jag förväntade mig mer detaljerad information – förhoppningsvis hinner det enligt färdplanen i år.

Men detta går väl ändå på plussidan, när tillväxten är av denna storleksordning och vi åtminstone fortfarande är på den utlovade banan inom R&D.

EDIT: VD:n lovade just vardagligt under konferenssamtalet att Shors algoritm och problemet med handelsresanden kommer att köras på IonQ:s maskin inom cirka 18 månader😅

8 gillningar

Låt oss sammanfatta gårdagen ännu mer detaljerat – kanske är resultatet ändå på den positiva sidan, även om jag särskilt förväntade mig mer detaljerade nyheter från roadmap-sidan.

Personal
Chapman sade alltså upp sig och De Masi fick HPJ:s uppgifter – ingen förklaring gavs. Företagets medgrundare Chris Monroe är å sin sida tillbaka, vilket är bra. Det har varit lite för blåsigt i ledningen på sistone. Utöver M&A-rekryteringarna har ett par riktigt tunga namn inom kvantberäkning rekryterats med sektorspecifik kompetens (finans, underrättelse).

Finanser
Susquehanna-affiliatens $1B-investering med 25% aktiepremie är trots den ökande utspädningen ett superpositivt tecken. Inte bara på grund av cash runway, utan också för att dessa aktörer verkligen gör sin due diligence och en sådan summa investeras inte utan stark tilltro till ledningen, den operativa verksamheten och den kommersiella potentialen.

Annars är jag dock lite orolig för opex-tillväxten. Kassan räcker visserligen, men risknivåerna stiger när företaget sprider ut sig åt alla håll på ett kvartal och kostnaderna sväller därmed. Den kostnadspost som återspeglar detta nästan fördubblades på ett kvartal.

Maskinernas enhetsekonomi har för övrigt möjligen förbättrats avsevärt. För ett år sedan kostade tusen sålda dollar 500 dollar – detta kvartal endast 400 dollar. Detta är ett absolut positivt tecken, om försäljningsmixen alls är på samma nivå (andelen av försäljningen av professionella tjänster efterfrågades, men inget riktigt svar gavs). I storleksklassen 80K qubit är BoM fortfarande “eight figures”, det vill säga tiotals miljoner, och enligt De Masi en storleksordning billigare än konkurrerande teknologier. Potentialen för enorma marginaler finns alltså.

FoU
Mycket händer, men förhoppningsvis bibehålls fokus. Nu byggs redan kvantsatellit-infrastruktur, kvantinternet med mera. Krypteringar och liknande är naturligtvis den lågt hängande frukten bland tillämpningsområdena och kanske en ganska bra strategi. Men eftersom framgången för denna (även denna) strategi är beroende av förmågan att skala koherenta qubitar i tillräcklig utsträckning, skulle jag gärna höra att fokus i detta skede av livscykeln låg strikt här. Information om ens nästa steg, som utlovats för detta år – det vill säga om AQ64 – blev faktiskt ganska knapphändig.

EDIT: Det ska också sägas att detta earnings call var De Masis bästa framträdande hittills och åtminstone för mig ökade förtroendet något. På Twitter anklagas han förstås fortfarande för bedrägeri och svek och krävs att bli fängslad tillsammans med Chapman :smile: .

14 gillningar

Lätt att det gick obemärkt förbi i allt flöde, men Amazon har också tagit en liten andel på 36.7 miljoner.

EDIT: Ahh, möjligt att det bara var en avyttring av tidigare innehav, jag antog förstås att det var en ökning.

3 gillningar

Baserat på investerarsamtalet (Q2/2025) konstaterar jag att IonQ befinner sig i en Quantum leap -fas, som började när Niccolo de Masi tog över rodret som VD den 26.2.2025. I samband med delårsrapporten den 6.8 berättade Masi att den tidigare VD:n Peter Chapman nu går i pension (och cirka 150 miljoner rikare från aktieoptioner). Jag är en investerare från Chapmans era. Låt oss nu se hur det går för IonQ efter att Chapman har klivit åt sidan. Huvuddelen av mina kommentarer baseras på det senaste investerarsamtalet den 6.8.

Jag har lagt in informationen från trådens inledande presentation från januari 2022 här nedan och kommenterar situationen nu

// KOMMENTAR OM NUVARANDE SITUATION EFTER TECKNET

IonQ är världens första publikt noterade företag som “rent” utvecklar kvantberäkning. IonQ:s mission är: “build the world’s best quantum computers to solve the world’s hardest problems.” Företaget grundades 2015 och noterades på New York-börsen den 1.10.2021, genom en SPAC-arrangemang utfört av dMY Technology Group, Inc. III.

// NICCOLO DE MASI VAR I dMY Technology Group OCH FÖRDE IONQ TILL BÖRSEN

Varför jag tog upp företaget här på forumet - kanske följande saker tillsammans var intressanta för mig:

Världens första noterade Quantum-företag → det kan vara en vägvisare de kommande åren

// NU ÄR IONQ EN VÄGVISARE

En global boom inom kvantberäkning pågår - stater investerar mycket pengar

// SÅ ÄR DET

Den högsta ledningen (CEO, CTO, Chief Scientist) är, vad gäller kompetens och erfarenhet, USA:s absolut skarpaste spets inom ICT och vetenskap. Alla har starka, betydande personliga kontakter till exempelvis Amazon, Google, MIT, University of Maryland.

// IONQ HAR REKRYTERAT DIREKT OCH GENOM FÖRETAGSFÖRVÄRV VÄRLDENS SKARPASTE QUANTUM-SPETS

• CTO och Chief Scientist är grundande delägare, och VD:ns far var astronaut!

// VD CHAPMAN GICK I PENSION. AV GRUNDANDE DELÄGARE ÄR CHRIS MONROE NU CHIEF SCIENTIFIC ADVISOR. JAG HAR INTE HÖRT ATT JUNGSANG KIM SKULLE HA LÄMNAT FÖRETAGETS TJÄNST.

IonQ har ett partnernätverk på premiumnivå:
o viktiga samarbetsavtal med bland annat Amazon, Google, Microsoft, SoftBank, IBM och NVIDIA
o Accenture har åtagit sig att söka kommersiella mål
o Fidelity är intresserade av: more accurate models for portfolio management, electronic trading, asset pricing …

// PARTNERNÄTVERKET HAR VÄXT

Företaget hade en omsättning på cirka 200 000 dollar under Q3/2021

// NU GJORDE FÖRETAGET 20,7 MILJONER (Q2/2025)

I samma sammanhang höjde företaget värdet på sin orderbok från 5 miljoner till 15 miljoner.

// JAG HITTADE INTE LÄNGRE ORDERBOKEN.

Marknadsvärdet är cirka 2,5 miljarder dollar. Kassan uppgår till strax under 600 miljoner, praktiskt taget skuldfri.

// MARKNADSVÄRDE 11,8 MILJARDER $. KASSAN UPPRÄTTAR TILL 1 600 MILJONER, PRAKTISKT TAGET SKULDFRI

Om man investerar i detta företag, är investeringen fortfarande av Venture Capital-karaktär. Allt är ju fortfarande bara i början för företaget.

// DETTA ÄR EN VIKTIG PUNKT NU. ALLT ÄR FORTFARANDE BARA I BÖRJAN. IONQ ÄR ENLIGT MIN ÅSIKT FORTFARANDE EN VC-TYP INVESTERING NÄR DET GÄLLER RISKPROFIL.

När man granskar IonQ får man samtidigt kanske ett nytt perspektiv på molnets utveckling och kanske ytterligare förståelse för varför de ovan nämnda stora jättarna fortsätter att frodas starkt, år efter år. Quantum är en extra booster för Cloud. Kvantberäkning kommer att köras från molnet, Quantum as a service, QaaS.

// JAG SÄGER FORTFARANDE ATT QUANTUM ÄR EN EXTRA BOOSTER FÖR MOLNBERÄKNING.

Jag lägger här mina egna åsikter om IonQ. De är mina åsikter, inte investeringsrekommendationer. De baseras till stor del på investerarsamtalet för Q2/2025, till vilket jag lägger en länk nedan.

IonQ:s strategi är att bygga en end-to-end kvantteknologiinfrastruktur, där kvantdatorer och kvantsensorer kopplas samman via ett kvantnätverk. Denna infrastruktur kan, förutom IonQ, användas av andra leverantörer av kvantberäkningstjänster. IonQ har, genom förvärvet av ID Quantique, världens enda/första Quantum Key Distribution, det vill säga QKD-skydd, för att förhindra attacker från kvantdatorer. ”ID Quantique received the world’s first-ever security certification for QKD earlier this year via South Korea’s National Intelligence Service.” Dessutom kan IonQ, genom Capella-affärerna, ta kvantskyddad kvantteknologi, det vill säga beräkningsprocessorn och nätverket, ut i rymden. Sådan teknologi intresserar säkert USA:s armé.

Niccolo de Masi konstaterade i investerarsamtalet att kompetens avgör segern i kvanttävlingen. Genom företagsköp har IonQ fått världens ledande teknologi och toppkompetenser. Att grundande delägaren Chris Monroe återvänder till företaget som huvudvetenskaplig rådgivare är en bra sak. Chris innehar världsrekordet för kvantnätverks funktionalitet (jag kan inte specificera typen närmare). Dr. Chris Ballance från Oxford Ionics innehar världsrekordet för “felfrihet”. Nu är Ballance och Monroe i samma företag och förenar sina krafter. Från organisationen Intelligence Advanced Research Projects Activity fick IonQ Dr. Rick Muller. Det finns alltså kontakter till statsförvaltningen. Listan kan fortsätta hur mycket som helst.

SLUTSATS: Enligt min åsikt är IonQ nu i en bättre position än 2021/2022 när jag började följa företaget. Då funderade jag själv på vad det egentligen handlade om och hur man gör affärer av kvant. Nu ser jag att kvantteknologin har kommit för att stanna. Det kommer USA:s upplevda hot från Kina att se till i slutändan. USA gör allt för att behålla förarsätet när det gäller kvantdatorer, kvantnätverk och kryptering. Och om affären med Oxford Ionics av någon anledning skulle falla igenom, skulle det bli en dipp men inte världens undergång. Det finns inga indikationer på att det skulle falla igenom. Men det är bra att ha detta i åtanke ändå.

Länk till investerarsamtalet den 6.8:

https://seekingalpha.com/article/4809906?gt=dd976c32ceb39cb5

19 gillningar

Bloomberg Television intervjuar Chris Ballance, VD för Oxford Ionics, som köpts av IonQ. Även om IonQ:s förvärv av OI fortfarande är i en myndighetsprocess, så verkar det, baserat på videon, inte finnas någon förväntan om att affären ska falla igenom på samma sätt som Nvidia & Arm. Från 41:24 och framåt lyfter Chris väl fram hur företagen kompletterar varandra och tillsammans påskyndar framstegen mot applikationer. OI tillför den bästa jonfällslösningen och IonQ har redan ett etablerat kundnätverk och förmågan att leverera lösningar till kunderna. Det finns även andra bra poänger i videon. Efter videon skulle jag säga att om de brittiska myndigheterna tänker stoppa affären, så kommer det att uppstå en säkerhetspolitisk diskussion i bakgrunden, britterna kommer att få en inbjudan till Washington och affären kommer att förseglas. Men framtiden får utvisa vad som händer.

3 gillningar

SpaceX - NAOS Mission

Idag för en timme sedan skickades Planet och IonQ:s Capella Spaces satelliter ut i rymden med samma raket!

Onsdag 27 augusti vid samma tid.

Även ombord på detta uppdrag finns Dhruva Spaces LEAP-1; Planets Pelican-3 och Pelican-4; och fyra nyttolaster manifesterade av Exolaunch: Capellas Acadia-6 och Pixxels FFLY-1, FFLY-2 och FFLY-3

8 gillningar

Fredagen den 12.9. är det IonQ:s analyst day i New York. Därifrån kan vi nog förvänta oss någon nyhet.

Innan dess kan vi förundras över IonQ:s förvärv av Capella Space, som har fått CMMC Level 2-certifiering. Detta är en väsentlig konkurrensfördel för DoD:s (eller är det numera Department of War) upphandlingar och projekt. Jag förklarar härmed IonQ som världens mest kompetenta börsnoterade teknikföretag :slight_smile: . De har kvantmekanik under kontroll, kvantchip, kvantnätverk, kvantkryptering och plattformen Capella Space för att ta tekniken ut i rymden och förmågan att “se” genom moln - Synthetic Aperture Radar (SAR). Inget annat kvantföretag hanterar hela stacken och dessutom ända ut i rymden. Detta är ingen investeringsrekommendation och en investering i IonQ garanterar inte nödvändigtvis någon avkastning. Men det är åtminstone spännande att följa denna historia.

image

Capella Space Case Study: Capella Space Achieves CMMC Certification, Gains Competitive Edge in Aerospace Sector

6 gillningar

I nyheten nedan rapporteras det att IonQ har grundat en ny enhet, IonQ Federal, för att betjäna USA:s regering och dess allierade med lösningar inom kvantberäkning och kvantnätverk.

Till ledningen utsågs Robert Cardillo, med bakgrund inom underrättelsetjänsten. Företaget avser att påskynda sin teknologi och utnyttja kvantfördelen, särskilt för behov inom säkerhet, försvar och forskning.

“We are excited to announce IonQ Federal in support of the continued success of the U.S. government and its allies,” said Niccolo de Masi, Chairman and CEO of IonQ. “IonQ has a long history of providing cutting-edge quantum solutions to federal and defense entities, including over $100 million in contracts with the United States Air Force Research Lab and extensive work with DARPA, Oak Ridge National Labs, and ARLIS. The formation of IonQ Federal will provide our government customers with additional dedicated resources committed to the further application of quantum computing and quantum networking solutions across their programs.”

4 gillningar

Istället för nyheter om utnämningar, företagsköp eller presentationer av färdplaner vore det trevligt att höra om konkreta framsteg. Niccolo de Masi hyllar och lovar stora saker regelbundet i olika intervjuer, och i princip ser IonQ:s pussel väldigt bra ut.

Året är dock redan långt gånget och den utlovade Tempo för i år har ännu inte släppts. Även om skalningen av kvantbitar i framtiden skulle baseras på Oxford Ionics teknik, så vore det i trovärdighetens namn gradvis dags att höra om en ny, effektivare maskin.

Fredagens tre timmar (!) långa Analyst Day tillkännagavs med ganska kort varsel. Kanske har något betydande hänt.

4 gillningar

Återigen mycket optimistiskt tal från De Mas i New York. IonQ sägs vara fem år före konkurrenterna, etc.

image

4 gillningar

image

På New York-börsen firades IonQ:s Investor Day. En av grundarna och VD:n för Oxford Ionics (OI), Chris Ballance, syns till vänster om kvinnan i gult. Allt jag har läst och sett om Chris ger mig känslan att denna fusion kommer att sluta fantastiskt, eller snarare att den inte slutar utan att IonQ har stärkts. Det är ju fantastiskt att Chris fick vara med och ringa i klockan, nu som en del av IonQ. På torsdagen, efter börsens stängning, kom beslutet från brittiska myndigheter att IonQ får köpa OI. Ett väsentligt villkor var att OI stannar i England och ska kunna fortsätta sin forskningsverksamhet där. USA-Storbritannien-axeln är en av IonQ:s centrala styrkor och stärker IonQ:s roll som ett strategiskt företag för västalliansen mitt i geopolitiska spänningar.

NYSE :classical_building: på X: “The NYSE welcomes @IonQ_Inc to celebrate its Investor Day! $IONQ @NiccoloDeMasi https://t.co/Lyd88Gh3F6” / X

11 gillningar

För den intresserade, ett nytt företag att bekanta sig med. Det handlar om Horizon Quantum. Företaget planeras att noteras på börsen Q1/2026. Noteringen sker via ett SPAC-arrangemang, och detta arrangemang utförs av dMY Technology Group, ett företag grundat av Niccolo de Masi och Harry Youn. dMY Technology Group tog IonQ och Planet Labs till börsen 2021.

Jag beskriver nu med egna ord vad Horizon Quantum gör. Jag översätter inte direkt de engelska beskrivningarna, eftersom de är så pass högnivå. Enligt mig handlar det om att kvant-HW och applikationer behöver programvarubibliotek emellan sig, som kopplar samman kvant-HW:s maskinkod och de applikationer som är synliga för slutanvändaren. Bibliotek behövs så att varje programmerare inte varje gång behöver bygga kod och logik från grunden för kvantmekanikens grundläggande fenomen, såsom superposition och entanglement (kvantsammanflätning).

Niccolo de Masi ser behovet av detta just nu. Han är ju på plats. Någon gång kanske en tråd öppnas för företaget och vi tittar närmare på vad det handlar om. Företaget kan inte ignoreras utan att undersökas, eftersom det är en central länk i programvaruproduktionskedjan för den nya, framväxande teknikvågen.

Horizon Quantum to Go Public in the U.S. Through Definitive Business Combination Agreement with dMY Squared Technology Group

16 gillningar

För intresserade finns även gårdagens 114-sidiga bildspel att läsa:

Jag lyssnade bara på Niccolo de Masis del i sin helhet, men även Chris Ballance och Mihir Bhaskar höll långa presentationer igår.

Några utdrag från bildspelet:

Sida 8 - Affären med Oxford Ionics slutförs tydligen nästa vecka, då Trump också gör ett statsbesök i Storbritannien. De Masi sade att han hoppades att IonQ skulle vara med under statsbesöket. Det skulle säkert inte skada om Trump och de Masi satt vid samma bord.

Sida 9 - Jämfört med supraledare har IonQ, enligt de Masi, en betydande konkurrensfördel både vad gäller pris, strömförbrukning och storlek.

Sida 10 - Tempos prototyp har en beräkningsrymd som är 36 kvadriljoner (vad är det ens?) gånger större än IBM:s bästa maskin. De Masi sade något om Tempo, att de sista testerna av prototypen pågår eller liknande.

Sida 14 - Något märkligt att presentera Nvidias kurskurva, men det är tydligt att de Masi drömmer om att följa en liknande bana.

Sidorna 16-20 - De Masi kritiserade bland annat påståenden i IBM:s artiklar och sade att IonQ ligger fem år före sina konkurrenter. Från detta bildspel har åtminstone en bild som jämför olika teknologier tagits bort – tydligen tyckte inte alla om dem.

8 gillningar

I skrivande stund har jag sett en timme från början och en timme från slutet av video presentationen från investerardagen den 12 september. Webbsändningen finns på IonQ:s webbplats:

IonQ - Events & Presentations

Resten tittar jag på senare. Men slutsatserna drar jag nu här – mina egna åsikter, där jag kombinerar allt jag själv har förstått om IonQ fram till idag, efter att ha följt det i fyra år.

Den här bilden förklarar varför Niccolo de Masi gör Nvidia-jämförelser, jag lade till årtalen:

image

IonQ forskade de första tio åren om Ion Trap-teknologi genom ungefär en QPU. Men grundaren Chris Monroe hävdade redan då att istället för en stor processor borde man bygga ett system av flera olika QPU:er. Analogin med Nvidia är denna: Nvidia meddelade 2019 att de skulle köpa israeliska Mellanox, och nu är Nvidias datacenterlösningar en stor samling GPU:er som Mellanox-tekniken kopplar samman. Lightsynq-affären gav IonQ betydande expertis i att nätverka QPU:er. Lightsynq var ett avgörande förvärv som löste många utmaningar med kvantnätverk. Och nätverket måste skyddas. IonQ har genom förvärvet av ID Quantique Quantum Key Distribution, det vill säga QKD-skydd, för att förhindra attacker från kvantdatorer. ”ID Quantique received the world’s first-ever security certification for QKD earlier this year via South Korea’s National Intelligence Service.” På videon från analytikerdagen beskrevs vad QKD är: det är ett krypteringsskydd som inte bygger på matematik utan på fysik/kvantfysik. Jag känner inte till att något annat företag skulle bygga kvantnätverk och dessutom erbjuda ett fysikbaserat skydd som sägs vara 100% säkert mot intrång från kvantdatorer. IonQ måste i sin ledande roll (västerländska säkerhetsmyndigheter kommer sannolikt att kräva det) utveckla kvantberäkning så långt att den börjar bryta matematikbaserade krypteringar, före kineserna. IonQ får två intäktsströmmar: upprättande av kvantnätverk och sedan säljer de QKD, det vill säga 100% skydd mot kvantdatorer, till dessa.

Efter att ha följt branschen har jag observerat att kvantprocessorer utvecklas runt om i världen för olika modaliteter, det vill säga HW-tekniker. Men systemen är mer eller mindre forskningscentrerade punktlösningar. För närvarande kommer det mest akuta intresset för kvantberäkning i västvärlden från politiker, åtminstone i USA. USA har redan i flera år skrivit och godkänt planer där kvantberäkning har stämplats som en strategisk prioritet. Att implementera kvantberäkning för försvarets användning på land, till sjöss, under havet och i rymden kan inte göras från en enda centralkomputer någonstans inne i en klippa. Därför kommer kvantnätverk och deras QKD-skydd att växa.

Ovanstående innehöll enligt mig redan en hel del viktiga saker som gör IonQ till ett unikt och dominerande kvantföretag. Men det är inte allt. Låt oss återgå till QPU:n. Kvantprocessorers kapacitet mäts i antalet qubitar och deras felfrihet (fidelity, error rate). IonQ hade hittills en god förmåga att producera qubitar och Oxford Ionics (OI) hade de mest felfria qubitarna. Åtminstone enligt OI:s Chris Ballance är 1 + 1 nu något i stil med 30. Det vill säga, två företag kombinerar sin expertis och ett betydande utvecklingssprång uppstår. Detta illustreras av de två bilderna från seminariet nedan.

Före IonQ + OI-fusionen producerade IonQ en bra mängd qubitar (Y-axeln) och OI producerade få, men överlägset världens bästa qubitar (X-axeln).

image

Efter fusionen producerar IonQ+OI enormt många av världens bästa qubitar, bild nedan:

image

När IonQ säger att andra ligger 5 år efter, baseras deras påstående enligt mig till stor del på bilden ovan.

Kan allt detta vara sant, eller bara en bluff? Var och en får fundera själv och jag säger bara min egen åsikt. Dr. Chris Monroe och Dr. Chris Ballance är världsledande namn inom sitt område och, tror jag, respekterade forskare. De är fysiker. Jag tänker att två av världens främsta fysiker inom tillämpad fysik inte skulle ljuga inför hela världen, sina kollegor och professorer.

Men mitt syfte är inte att övertyga någon om något, utan jag berättar bara min åsikt. Och det kan ju hända att allt i slutändan visar sig vara en villfarelse. Men jag själv är av den åsikten att man kan lita på dessa fysiker.

Och slutligen vill jag fundera över vad det egentligen handlar om? Jag anser att hela denna IonQ-historia handlar om att Niccolo de Masi är en av världens skickligaste företagsledare. Han har också en bakgrund som fysiker, men har inte doktorerat. Som grundare av dMY Technology Group har han sett och ser en bred uppsättning företag (onoterade företag) och han måste ha ett betydande nätverk av personal, både bland politiker men framför allt bland ledare och experter. Och som grundare av dMY Technology Group känner han till företagsfinansiering och dess kanaler. Att ta kvantdatorbranschen från en forskningslabbs QPU till en verksamhet som gynnar affärer kräver upprättande av branschens infrastruktur. Det är Niccolo de Masis mervärde i gränslandet mellan världens bästa forskningsinstitutioner, företag som utvecklat teknologier, finansiärer och slutkunder (företag och stat). Med sin personlighet har han kunnat leda människor, diskutera med dem och tillsammans med dem kunnat kristallisera den röda tråden för etableringen av kvantdatorbranschen. Denna röda tråd har Niccolo de Masi, tillsammans med sitt nätverk, mycket kraftfullt förverkligat under 2025. Det är bra att här förstå att det säkert finns ett antal affärer som de Masi har försökt göra, men inte lyckats med. Det vill säga, den optimala lösningen kunde ha varit annorlunda. Men med detta går vi vidare. Och vi kommer säkert att gå framåt.

Och om de Masis föregångare. Peter Chapman lade grunden. Fina affärer med bland annat USA:s flygvapen och Oak Ridge Labs. Och affärer till Basel. Dessa behövdes för att IonQ:s marknadsvärde skulle vara tillräckligt för att avancera mot de betydande affärerna år 2025.

Jag funderade verkligen på vad som händer sedan. Förmodligen kommer IonQ att inkluderas i mindre och sedan större index under de närmaste åren, senare förhoppningsvis i S&P 500. Vid något tillfälle kommer marknaden att bli nervös när alla ekonomiska siffror, förutom intäktstillväxten, fortsätter att vara röda. I framtiden kommer många andra kvantföretag också att lyckas inom sina egna segment, och inom kvantcyberrymden kommer det förmodligen att uppstå en slags boom, kvantskydd kommer att slå igenom, små företag inom branschen kommer att växa sig större osv. Men det är fantastiskt att se byggandet av en ny bransch, alltså inte att den byggs upp av sig själv, utan IonQ:s arbete är aktivt, styrt agerande, IonQ är skaparen och vägvisaren för kvantdatorbranschen.

23 gillningar

USA och Storbritannien skriver under ett teknikavtal värt miljarder som omfattar AI, halvledare, telekommunikation och kvantdatorer.

IonQ drar nytta av den nyligen godkända affären med Oxford Ionics, när kvantteknik lyfts fram som en del av industri- och säkerhetsstrategin. Mer om detta i tweeten nedan. :slight_smile:

https://x.com/TechInnovationz/status/1967673708446986676
image
image
image

8 gillningar

Återigen ett nytt företag till IonQ:s portfölj, den här gången kvantsensorföretaget Vector Atomic från Kalifornien. Detta låter bra: “Vector Atomic has secured $200M+ in government contracts and delivers critical U.S. federal and national security applications”.

https://investors.ionq.com/news/news-details/2025/IonQ-Announces-Intent-to-Acquire-Vector-Atomic-Expanding-Into-Quantum-Sensing-and-Strengthening-Its-Quantum-Technology-Portfolio/default.aspx

Och som dagens andra nyhet slutfördes förvärvet av Oxford Ionics:

https://investors.ionq.com/news/news-details/2025/IonQ-Completes-Acquisition-of-Oxford-Ionics-Rapidly-Accelerating-Its-Quantum-Computing-Roadmap/default.aspx

Det går undan. Får se om IonQ är representerat även när Trump besöker London.

13 gillningar

image

Jag har aldrig sett en sådan fart hos något företag tidigare. IonQ köpte idag Vector Atomic och omedelbart därefter kom IonQ överens med USA:s energiministerium om att demonstrera kvantteknik från jorden till rymden och tillbaka. Denna demonstration inkluderar alltså Vector Atomics sensing-teknik och IonQ:s Capella Space-satelliter används som rymdplattform. Om Niccolo de Masi lyckas hålla ihop hela denna palett, så kommer han att stiga till samma nivå som företagsledare som Jensen Huang och Steve Jobs, när dessa hedersomnämnanden skrivs om tio år.

IonQ - IonQ Signs Memorandum of Understanding with U.S. Department of Energy to Advance Quantum Technologies in Space

13 gillningar

Organisationen Project Geospatial har skrivit en mycket tydlig artikel om kvantteknik. Enligt organisationen är IonQ:s riktning tydlig: IonQ har tagit initiativet till att etablera kvantinfrastruktur. En central komponent i detta är kvantnätverk, som inte bör byggas med fiber mellan kontinenter, utan kommunikationen sker med hjälp av Capella Space-satelliter, och kommunikationen krypteras med Quantum Key Distribution-kryptering. På så sätt skapar IonQ ett kvantkommunikationsnätverk. Artikeln belyser tydligt betydelsen av den kvantaccelererade geospatiala industrin för kommersiella verksamheter, snabb hantering av naturkatastrofer och militära behov. Jag uppmuntrar alla att läsa artikeln; den kommer säkert att ge användbara insikter om kvantdatorernas nuvarande betydelse, särskilt inom geospatial verksamhet.

The Quantum Meridian: How a New Computing Paradigm is Redrawing the Map of the Geospatial Industry — Project Geospatial

9 gillningar

För intresserade, OI:s white paper om deras teknologi; detta är en central teknisk konkurrensfördel under de kommande åren enligt mig, och mycket av den där ‘5-åriga ledningen’ torde vara kopplat till detta.

image

Detta möjliggör effektiv skalning av antalet kvantbitar, när lasrar etc. inte behövs på ett liknande sätt. Ur tillverkningssynpunkt är det också ganska bra att använda ‘vanliga’ halvledarindustrikomponenter. Detta debuterar alltså i nästa års AQ256, Tempo använder fortfarande lasrar och en annan teknik. De har inte varit dumma i Oxford.

“För att skapa storskaliga QPU:er behöver vi bara kopiera och klistra in flera enhetsceller.”

“Trots komplexiteten som följer med kvantberäkning, ligger nyckeln till att uppnå verklig skalbarhet i att konstruera för enkelhet. Med vår teknologi kan allt som krävs för att fånga och kontrollera våra kvantbitar integreras på ett standardiserat klassiskt chip som produceras i en konventionell halvledarfabrik. Våra klassiska QPU-chip kan förpackas med vanliga mikroelektroniska metoder och monteras på standardiserade kretskort (PCB). Detta innebär att vi kan utnyttja den befintliga halvledarindustrins kraft för att bygga våra kvantdatorer i stor skala.”

10 gillningar

[quote=“timontti, post:630, topic:28313”]Detta möjliggör effektiv skalning av antalet kvantbitar, då lasrar etc. inte behövs på ett liknande sätt.

[/quote]

Det modulära tillvägagångssättet för att implementera stora mängder kvantbitar verkar dock i slutändan vara de facto-standarden för nästan alla hårdvarutillverkare och olika kvantbitsteknologier – skillnaden ligger bara i implementeringssätten. Jag har inte tillräcklig expertis för att säga vad som i slutändan är det implementeringssätt som ger en fördel.

IonQ är alltså inte alls det enda företaget som har valt en modulär skalningsriktning, även om de kanske ger intryck av det :slight_smile: . Quantinuum kombinerar fällor även med optiska anslutningar, IBM har i två år haft modulära kryo-rack som huvudfokus, Rigetti har ett multi-chip-tillvägagångssätt och Google har otaliga olika forskningslinjer för samma implementeringssätt. Samma sak gäller för fotoniska kvantbitar. Till exempel följer Rigettis implementering ett mycket analogt “elektronik integrerad nära kvantbitar”-tillvägagångssätt som OI / IonQ i den länkade forskningsrapporten.

Det som är en fördel för IonQ är jonfällornas naturliga (för närvarande) försprång – detsamma gäller förstås även t.ex. Honeywell och fotonföretag. Modularitet är på något sätt naturligt både med lasrar och OI-tillvägagångssättet, medan man med t.ex. supraledande kvantbitar förmodligen behöver fysiska ledare eller resonanshåligheter där kvantsignalen överförs vid mikrovågsfrekvenser. Långa avstånd är utmanande för SC-kvantbitar, och naturligtvis även temperaturen.

OI- och Lightsynq-köpen kan ha gett ett engångsförsprång i detta tema, men jag skulle ta snacket om ett 5-årigt försprång med en stor nypa salt, eftersom detta verkligen har varit ett stort investeringsobjekt i praktiskt taget varje företag i många år. Vem vet om interconnectivity som möjliggör en 2M-skala ens har uppfunnits ännu, när man hittills i t.ex. jonfällor ligger på proof-of-concept-nivå med några tiotals kvantbitar.

Interconnectivity var det absolut viktigaste ämnet för hypen under den Analyst Day, eftersom det är vägen till det utlovade 2M antalet kvantbitar i slutet av 2030-talet. Jag rekommenderar att titta – men med en sund skepsis.

9 gillningar