Baserat på investerarsamtalet (Q2/2025) konstaterar jag att IonQ befinner sig i en Quantum leap -fas, som började när Niccolo de Masi tog över rodret som VD den 26.2.2025. I samband med delårsrapporten den 6.8 berättade Masi att den tidigare VD:n Peter Chapman nu går i pension (och cirka 150 miljoner rikare från aktieoptioner). Jag är en investerare från Chapmans era. Låt oss nu se hur det går för IonQ efter att Chapman har klivit åt sidan. Huvuddelen av mina kommentarer baseras på det senaste investerarsamtalet den 6.8.
Jag har lagt in informationen från trådens inledande presentation från januari 2022 här nedan och kommenterar situationen nu
// KOMMENTAR OM NUVARANDE SITUATION EFTER TECKNET
IonQ är världens första publikt noterade företag som “rent” utvecklar kvantberäkning. IonQ:s mission är: “build the world’s best quantum computers to solve the world’s hardest problems.” Företaget grundades 2015 och noterades på New York-börsen den 1.10.2021, genom en SPAC-arrangemang utfört av dMY Technology Group, Inc. III.
// NICCOLO DE MASI VAR I dMY Technology Group OCH FÖRDE IONQ TILL BÖRSEN
Varför jag tog upp företaget här på forumet - kanske följande saker tillsammans var intressanta för mig:
Världens första noterade Quantum-företag → det kan vara en vägvisare de kommande åren
// NU ÄR IONQ EN VÄGVISARE
En global boom inom kvantberäkning pågår - stater investerar mycket pengar
// SÅ ÄR DET
Den högsta ledningen (CEO, CTO, Chief Scientist) är, vad gäller kompetens och erfarenhet, USA:s absolut skarpaste spets inom ICT och vetenskap. Alla har starka, betydande personliga kontakter till exempelvis Amazon, Google, MIT, University of Maryland.
// IONQ HAR REKRYTERAT DIREKT OCH GENOM FÖRETAGSFÖRVÄRV VÄRLDENS SKARPASTE QUANTUM-SPETS
- CTO och Chief Scientist är grundande delägare, och VD:ns far var astronaut!
// VD CHAPMAN GICK I PENSION. AV GRUNDANDE DELÄGARE ÄR CHRIS MONROE NU CHIEF SCIENTIFIC ADVISOR. JAG HAR INTE HÖRT ATT JUNGSANG KIM SKULLE HA LÄMNAT FÖRETAGETS TJÄNST.
IonQ har ett partnernätverk på premiumnivå:
o viktiga samarbetsavtal med bland annat Amazon, Google, Microsoft, SoftBank, IBM och NVIDIA
o Accenture har åtagit sig att söka kommersiella mål
o Fidelity är intresserade av: more accurate models for portfolio management, electronic trading, asset pricing …
// PARTNERNÄTVERKET HAR VÄXT
Företaget hade en omsättning på cirka 200 000 dollar under Q3/2021
// NU GJORDE FÖRETAGET 20,7 MILJONER (Q2/2025)
I samma sammanhang höjde företaget värdet på sin orderbok från 5 miljoner till 15 miljoner.
// JAG HITTADE INTE LÄNGRE ORDERBOKEN.
Marknadsvärdet är cirka 2,5 miljarder dollar. Kassan uppgår till strax under 600 miljoner, praktiskt taget skuldfri.
// MARKNADSVÄRDE 11,8 MILJARDER $. KASSAN UPPRÄTTAR TILL 1 600 MILJONER, PRAKTISKT TAGET SKULDFRI
Om man investerar i detta företag, är investeringen fortfarande av Venture Capital-karaktär. Allt är ju fortfarande bara i början för företaget.
// DETTA ÄR EN VIKTIG PUNKT NU. ALLT ÄR FORTFARANDE BARA I BÖRJAN. IONQ ÄR ENLIGT MIN ÅSIKT FORTFARANDE EN VC-TYP INVESTERING NÄR DET GÄLLER RISKPROFIL.
När man granskar IonQ får man samtidigt kanske ett nytt perspektiv på molnets utveckling och kanske ytterligare förståelse för varför de ovan nämnda stora jättarna fortsätter att frodas starkt, år efter år. Quantum är en extra booster för Cloud. Kvantberäkning kommer att köras från molnet, Quantum as a service, QaaS.
// JAG SÄGER FORTFARANDE ATT QUANTUM ÄR EN EXTRA BOOSTER FÖR MOLNBERÄKNING.
Jag lägger här mina egna åsikter om IonQ. De är mina åsikter, inte investeringsrekommendationer. De baseras till stor del på investerarsamtalet för Q2/2025, till vilket jag lägger en länk nedan.
IonQ:s strategi är att bygga en end-to-end kvantteknologiinfrastruktur, där kvantdatorer och kvantsensorer kopplas samman via ett kvantnätverk. Denna infrastruktur kan, förutom IonQ, användas av andra leverantörer av kvantberäkningstjänster. IonQ har, genom förvärvet av ID Quantique, världens enda/första Quantum Key Distribution, det vill säga QKD-skydd, för att förhindra attacker från kvantdatorer. ”ID Quantique received the world’s first-ever security certification for QKD earlier this year via South Korea’s National Intelligence Service.” Dessutom kan IonQ, genom Capella-affärerna, ta kvantskyddad kvantteknologi, det vill säga beräkningsprocessorn och nätverket, ut i rymden. Sådan teknologi intresserar säkert USA:s armé.
Niccolo de Masi konstaterade i investerarsamtalet att kompetens avgör segern i kvanttävlingen. Genom företagsköp har IonQ fått världens ledande teknologi och toppkompetenser. Att grundande delägaren Chris Monroe återvänder till företaget som huvudvetenskaplig rådgivare är en bra sak. Chris innehar världsrekordet för kvantnätverks funktionalitet (jag kan inte specificera typen närmare). Dr. Chris Ballance från Oxford Ionics innehar världsrekordet för “felfrihet”. Nu är Ballance och Monroe i samma företag och förenar sina krafter. Från organisationen Intelligence Advanced Research Projects Activity fick IonQ Dr. Rick Muller. Det finns alltså kontakter till statsförvaltningen. Listan kan fortsätta hur mycket som helst.
SLUTSATS: Enligt min åsikt är IonQ nu i en bättre position än 2021/2022 när jag började följa företaget. Då funderade jag själv på vad det egentligen handlade om och hur man gör affärer av kvant. Nu ser jag att kvantteknologin har kommit för att stanna. Det kommer USA:s upplevda hot från Kina att se till i slutändan. USA gör allt för att behålla förarsätet när det gäller kvantdatorer, kvantnätverk och kryptering. Och om affären med Oxford Ionics av någon anledning skulle falla igenom, skulle det bli en dipp men inte världens undergång. Det finns inga indikationer på att det skulle falla igenom. Men det är bra att ha detta i åtanke ändå.
Länk till investerarsamtalet den 6.8:
https://seekingalpha.com/article/4809906?gt=dd976c32ceb39cb5