Investco-texter - aktiebolag som ett verktyg för investeraren

@Investco_Tuomas Exempel: Fondernas värden stiger under kalenderåret med t.ex. 10 %. Behöver man betala årlig samfundsskatt / förskottsskatt på ett sådant kalkylerat resultat? Eller blir samfundsskatten aktuell först när fonderna löses in? Det vill säga, följer skattemyndigheten kassaflödet eller balansräkningen? Min egen gissning är kassaflödet.

2 gillningar

Kort sagt, orealiserad värdestegring på investeringar tas i regel inte upp som intäkt i ett aktiebolag. Övriga tillgångar, anläggningstillgångar, finansiella tillgångar och omsättningstillgångar värderas i utgångspunkten till högst anskaffningsutgiften. I vissa situationer kan man själv välja att använda ett förfarande där investeringar värderas till verkligt värde, varvid även orealiserade värdestegringar tas upp som intäkt.

2 gillningar

Det här slog mig, kan till exempel en vanlig familj eller ett kompisgäng grunda ett holdingbolag?

Till exempel, det skulle finnas 10 delägare, var och en skulle investera t.ex. 100 €/mån, vilket blir 1 000 €/mån. De första utbetalningarna skulle ske till exempel efter 25 år.

Kan man överhuvudtaget investera i ett holdingbolag månadsvis eller måste det vara ett engångsbelopp?

Tanken är väl att en mindre bemedlad familj skulle få fotfäste i framtiden/ett lättare liv för barnbarnen.

2 gillningar

Tack för frågan och välkommen till forumet! Ja, det upplägg du föreslår är tekniskt sett helt möjligt. Investeringarna kan även göras månadsvis.

Vid planering av strukturen är det bra att beakta administrationskostnaderna, som till stor del är fasta och därmed inte är särskilt mycket lägre även om bolaget har mindre tillgångar. Bolagets administrationskostnader är i sin helhet som minst ca 1 000 €/år när de är utlagda, så förmögenhetsbeloppet bör vara ganska stort för att bolagsstrukturen ska vara motiverad. Dessutom, som vi har nämnt i tidigare inlägg, är det sällan mer skatteeffektivt att investera i till exempel börsen och fonder med medel från en privatperson via ett bolag än om de investeras personligt. Bolaget möjliggör förstås saminvesteringsprojekt, vilka är svåra att ordna utan ett bolag. Saminvesteringsprojekt har dock sina egna utmaningar och ett fungerande arrangemang kräver mycket avtal, regler och administration.

Mitt råd med denna information skulle vara att överväga månadssparande via personliga konton och, beroende på investeringsstrategi, eventuellt utnyttja aktiesparkonton.

2 gillningar

Efter en liten paus har återigen en ny text publicerats. Ett lite tråkigt, men ändå oundvikligt ämne för er att bekanta er med.
Vad händer med ett investmentbolag efter ägarens död?

10 gillningar

Tack för texten! Lite petighet: här är det nog ett litet typo:

Efter upplösningen finns 960 000 euro på bolagets konto.

Det rör sig högst sannolikt om dödsboets konto, inte bolagets.

3 gillningar

Hej @Investco_Sampsa och @Investco_Tuomas.

Tack för en utmärkt blogg och bra svar. Jag har ett par frågor som jag vore tacksam att få svar på. Jag har grundat ett bolag vars huvudsakliga verksamhetsområde är investering, men som även inkluderar eventuell konsultverksamhet.

• Finns det någon anledning till att jag inte skulle gå med i momsregistret? Jag kunde inte själv komma på någon anledning om det ens blir ett konsultuppdrag under året.

Sedan till huvudfrågan.

• Bolaget kommer att få fysiskt investeringsguld som är tänkt att säljas nu när guldpriset är högt. Jag ägnar mig även åt trading med både guld och aktier.
    Hur fungerar investeringsguld bokföringsmässigt?
    Jag har uppfattningen att det är jämförbart med värdepapper, har jag rätt?

Finns det något annat som vore skäl att beakta i den situationen? Såvitt jag förstår blir revision aktuellt först om balansomslutningen är 100 000 euro, även om omsättningen genom trading skulle överskrida gränsen på 200 000.

Tack så mycket! Er blogg och era meddelanden har verkligen gett en bra och kunnig bild av er, fin marknadsföring! Jag kommer säkert att kontakta er om verksamheten expanderar till den grad att det lönar sig att outsourca bokföringen.

2 gillningar

Tack för påpekandet, så är det förstås. Vi rättar till det!

1 gillning

Tack för meddelandet!

Att gå med i momsregistret medför en deklarationsskyldighet för bolaget samt förseningsavgifter om man glömmer att deklarera i tid. Detta kan underlättas genom att om möjligt välja en så lång redovisningsperiod som möjligt. Om du är säker på att det kommer konsultuppdrag kan du mycket väl gå med redan nu. Om det är osäkert hinner man gå med även senare.

Fysiskt guld hanteras i ditt fall som en investering, och tillgångsslaget för bokföring/beskattning väljs enligt samma principer som för värdepapper. Revisionsplikten inträder faktiskt först om även balansomslutningen på 100 000 euro överskrids.

4 gillningar

Hejsan allihop.
Jag har ett par frågor.

• Finns det någon minimisumma när det lönar sig att börja överväga ett investeringsbolag
    tidigare nämndes er årsavgift på 1200e/år, så inte för småpengar?
  • Med den avgiften behöver jag inte göra annat än att sköta investeringarna och komma ihåg
    att skicka alla tråkiga papper till er så sköter ni resten?
  • Hur mycket kostar det att starta upp firman, hjälper ni till med det också?
  • Är kostnaderna avdragsgilla?
  • Var Euromanga bättre än det där nya hörnhaket?
2 gillningar

Tack för bra frågor och välkommen till forumet!

Jag skulle inte dra någon specifik gräns för ett belopp, men det är klart att det inte är vettigt med ett väldigt litet belopp. Det beror alltså på om man i sin egen situation får tillräckliga fördelar på ett eller annat sätt. Jag rekommenderar att läsa texterna nedan.

I stort sett så, vi har strävat efter att minimera kundens ansvar. Kundens största uppgift är just att leverera material, men i de flesta fall sker leveransen bara en gång om året. Vi ger instruktioner för materialet och har dessutom listat de situationer där kunden behöver kontakta oss under räkenskapsåret.

Myndighetsavgifterna för att grunda ett aktiebolag är 240 € eller 370 €. Vi hjälper även till med grundandet.

Ja, det är de.

Vi har flyttat så nyligen att det krävs ytterligare efterforskningar :blush:

3 gillningar

Tack för svaret.
Jag håller fortfarande på med grundarbetet, det blir aktuellt först nästa vår/sommar då jag tänkt sälja av en rätt stor tvåa i Rödbergen och flytta till hyresrätt.
Jag har läst mycket om investmentbolag och enligt mina egna beräkningar skulle det löna sig, men jag vill ändå sätta mig ner med ett proffs och gå igenom kalkylerna specifikt utifrån mina egna planer. Jag återkommer under nästa år.
En kul grej förresten, det är mycket möjligt att du sitter och läser det här i brorsans gamla kontor, de flyttade för ca 1,5 år sedan från samma trappuppgång till Södra kajen-sidan.

2 gillningar

Hej, frågor till experterna:

• Vad är egentligen skillnaden mellan ett investmentbolag och ett holdingbolag?
  • Jag köper aktier i ett onoterat aktiebolag till mitt investmentbolag, vilka jag tror kommer att ge årliga utdelningar. Dessa erhåller mitt investmentbolag skattefritt och jag kan ta ut medel med till exempel 8 % nedsatt skatt. Om mitt investmentbolag även investerar i börsnoterade aktier, tror jag att även de utdelningarna är skattefria för investmentbolaget, men betalar mitt bolag inkomstskatt på vinsten från dem?
  • Jag har tänkt att investeringsverksamheten ska vara passiv, mitt bolag bedriver ingen annan affärsverksamhet.
1 gillning

Hej, tack för frågorna!

Såvitt jag vet finns det åtminstone i Finland ingen officiell definition av dessa termer i lag eller från Skatteförvaltningen. De beskriver karaktären på bolagets verksamhet. Ett investmentbolag syftar på ett bolag som bedriver aktiv investeringsverksamhet, medan ett holdingbolag syftar på ett mer passivt bolag som innehar ett eller flera äganden.

Utdelningar som betalas av börsnoterade bolag är skattepliktiga, förutom om ägarandelen i bolaget är över 10 %, då utdelningarna är skattefria. På utdelningsinkomster från ett finländskt börsnoterat bolag görs dock ingen förskottsinnehållning av skatt, utan de räknas årligen som en del av bolagets resultat. På utdelningar som betalas av utländska bolag uppbärs ofta källskatt, men dessa kan i huvudsak avräknas i den finländska beskattningen.

5 gillningar

Tack! Det finns fortfarande många webbplatser på nätet som ger föråldrad information, ibland är det lite svårt att hitta aktuell information och Skatteverkets språk är ibland lite väl byråkratiskt.

Här är en färsk text från Investcos Santeri Pischow & Sampsa Leskinen :slight_smile:

Kapitalfonder har ökat i popularitet, särskilt bland större investerare, på grund av deras högre avkastning jämfört med den noterade marknaden. Med kapitalfonder avses i den här texten slutna fonder som främst investerar i onoterade objekt, varav de vanligaste är Private Equity-fonder som investerar i onoterade aktier.

3 gillningar

Hej,

Några frågor::

• Är inte mervärdesskatten dock avdragsgill endast för den konsultationen, det vill säga, lönar det sig verkligen om verksamheten är mycket liten? K
  • Är inte revision alltid obligatorisk enligt revisionslagen för ett bolag som bedriver placeringsverksamhet: TTL2§2 “Revisor ska dock alltid väljas i en sammanslutning vars huvudsakliga verksamhet är att äga och förvalta värdepapper…”
1 gillning

Hej @Investco_Sampsa!

Angående min egentliga fråga gällande det senaste blogginlägget ( [Att investera i kapitalfonder och skattemässiga fallgropar - Inderes]

Anta att ett företag har investerat i en sluten fond av kommanditbolagsform (KY), vars livscykel är t.ex. 15 år. Utbetalda vinster är då skattefria intäkter och som beskattningsbar inkomst deklareras andelen av kommanditbolagets (KY:s) resultat. Fondandelen kan inte säljas utan man har förbundit sig att behålla den, och en del av åtagandet är förstås fortfarande obetald.

Är det då motiverat att i bokföringen behandla en sådan fondandel som en del av anläggningstillgångarna? Om andelen är en del av anläggningstillgångarnas investeringar, hur ska de då deklareras i beskattningen: är det fråga om en anläggningstillgång eller annan investering?

Eller kan värdet av en sådan investering deklareras som en del av omsättningstillgångarna, liksom andra s.k. normala investeringar, till exempel i börsaktier? Hur värderas då investeringen? Är en initial värdeminskning normalt en avdragsgill kostnad i beskattningen?

1 gillning

Det lönar sig att läsa hela paragrafen.

\u003e En revisor ska dock alltid väljas i en sammanslutning vars huvudsakliga verksamhetsområde är ägande och förvaltning av värdepapper och som har ett betydande inflytande, enligt 1 kap. 8 § i bokföringslagen, över ledningen av en annan bokföringsskyldigs affärsverksamhet eller finansiering.

Grundläggande placeringsbolag uppfyller inte det senare villkoret.

3 gillningar

Tack Ibidem för svaren, håller med.

Tack för frågan! Min egen uppfattning är att sådana investeringar till sin natur nästan alltid är anläggningstillgångar och i beskattningen annan egendom. Omsättningstillgångar kan de sällan, om någonsin, vara, om de inte är likvida och därmed inte köps och säljs aktivt.

Kan du förtydliga detta.

1 gillning