Hej, tack för dessa belysande exempel! Jag vet inte varför, men jag hittade den här kanalen först nu.
Jag har några frågor angående detta så kallade ”påtvingade” generationsskifte och speciellt hur SVOP (fonden för inbetalt fritt eget kapital) fungerar i denna situation.
Bakgrund: Alltså ett investeringsbolag, där två personer ur nästa generation äger 35 % vardera av bolaget och föräldrarna 15 % var. Varje aktieägare har gjort SVOP-investeringar i bolaget. Investeringarna är under 10 år gamla, räntefria och alla är öronmärkta för sina respektive investerare. Nu har det dock blivit så att föräldrarna är mer förmögna än sina barn, vilket resulterat i att de har gjort större SVOP-investeringar i bolaget, t.ex. att barnen har gjort investeringar på 20 000 euro och föräldrarna på 50 000 euro. Slutresultatet är alltså ett något motsägelsefullt förhållande mellan ägarandelar och gjorda investeringar.
Mina frågor:
- Om bolaget inte återbetalar SVOP-medlen/återbetalar dem delvis (men behåller diskrepansen mellan ägande och gjorda investeringar) och föräldrarna går ur tiden, övergår SVOP-fordringarna då bara till dödsboet, varpå arvingarna betalar arvsskatt och därmed ärver fordringarna från bolaget?
- Om så är fallet, blir det då så i det här fallet att arvingarna först betalar arvsskatt på SVOP-medlen och sedan kapitalskatt när de tar ut SVOP-medlen från bolaget?
- Kan SVOP-fordran värderas om i dödsboet? Det vill säga, om det råder osäkerhet kring fordran, kan dess värde vara ett annat än den faktiska investeringen?
Det enklaste vore förmodligen att försöka återbetala SVOP-medlen skattefritt (<10 år) till de äldre personerna, som nästa generation sedan ärver och därefter gör sina egna investeringar i bolaget eller på annat håll.
Tack!