Hej, tak for disse oplysende eksempler! Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har først fundet denne kanal nu.
Jeg har et par spørgsmål vedrørende dette såkaldte “tvungne” generationsskifte og især, hvordan SVOP (fond for indskudt fri egenkapital) fungerer i denne situation.
Baggrund: Altså et investeringsselskab, hvor den næste generations to personer hver ejer 35 % af selskabet, og forældrene ejer 15 % hver. Der er foretaget SVOP-indskud i selskabet af hver aktionær. Indskuddene er under 10 år gamle, uden renter, og alle er øremærkede til de respektive investorer. Nu er det dog gået således, at forældrene er mere velhavende end deres børn, hvilket har resulteret i, at de har foretaget større SVOP-indskud i selskabet – f.eks. har børnene foretaget indskud på 20.000 euro og forældrene på 50.000 euro. Slutresultatet er altså et lidt modstridende forhold mellem ejerandele og de foretagne indskud.
Mine spørgsmål:
- Hvis selskabet ikke tilbagebetaler SVOP-midlerne/tilbagebetaler dem delvist (men stadig bevarer uoverensstemmelsen mellem ejerskab og de foretagne indskud), og forældrene går bort, overgår SVOP-tilgodehavenderne så blot til dødsboet, hvorefter arvingerne betaler arveafgift og dermed arver tilgodehavenderne fra selskabet?
- Hvis det er tilfældet, sker der så det, at arvingerne først betaler arveafgift af SVOP-midlerne og derefter kapitalskat, når de hæver SVOP-midlerne fra selskabet?
- Kan man omvurdere værdien af SVOP-tilgodehavendet i forbindelse med dødsboet? Altså hvis der er usikkerhed forbundet med tilgodehavendet, kan dets værdi så være en anden end det faktiske indskud?
Det nemmeste ville nok være at forsøge at tilbagebetale SVOP-midlerne til de ældre personer skattefrit (<10 år), som den næste generation derefter arver og efterfølgende foretager deres egne indskud i selskabet eller andre steder.
Tak!