Investco-texter - aktiebolag som ett verktyg för investeraren

Så skulle man kunna tro. Men när vi 2018 fick ‘sparken’ från OP hade vi en kontokredit på 50 kEUR där, vilket förmodligen var ganska lönsamt för banken, plus personliga bankärenden där. Kontot stängdes och krediten skulle betalas omedelbart – även om jag lyckades förhandla fram en 6 månaders betalningstid för den senare. Uppsägningsbrevet var mycket brysk. Detta beklagade de visserligen och medgav att tonen hade varit fel, men det ändrade inget i praktiken. De ville gärna behålla de personliga bankärendena – de sänkte till och med marginalen – men jag avslutade det så snart som möjligt. Under disken (dvs. via direkta kontakter) fick jag veta att orsaken var en del av verksamheten relaterad till virtuella valutor – jag hade bland annat misstagit mig och frågat om ett lån för att köpa miningutrustning (jag fick inget, men ett halvår senare fick jag sparken överhuvudtaget).

Jag antog att saker och ting skulle vara annorlunda nu, och det är faktiskt inte nödvändigtvis just virtuella valutor det handlar om. Orsakerna har inte ens denna gång förklarats inofficiellt.

Kundskapens storlek verkar inte heller hjälpa, varken företagets storlek eller ens det faktum att verksamheten skulle vara så kallad traditionell affärsverksamhet. Det kan tydligen finnas hur många anställda som helst. Här är ett exempel:

Det verkar också finnas ganska många sådana fall nuförtiden:

Vi är alltså inte ensamma, oavsett verksamhetens natur.

Nåväl, när det nu är så svårt och att öppna ett företagskonto är mödosamt nuförtiden, så kan man snart driva företaget helt och hållet med kryptovalutor. Då har man inget bankkonto alls.

Min fru, som har arbetat på en redovisningsbyrå, hävdade visserligen att det i lagen skulle finnas ett krav på att ett företag måste ha ett bankkonto. Om så är fallet, borde det konsekvent också finnas ett krav på att bankerna måste öppna ett sådant. Lagen är dock inte nödvändigtvis konsekvent.

Roligt nog har vi fortfarande konton för ett par andra företag öppna i samma bank, och företagen har samma förmånstagare. Bara det största och för oss verkligt betydande sparkas ut.

2 gillningar