Intervaccs kassa tömdes (som jag förutspådde) och en ny emission är på väg. Avsikten är att ta in 100 MSEK, och aktiekursen rasade naturligtvis på denna nyhet.
Q1-rapporten publicerad. Mirakelvaccinet Strangvac verkar vara en flopp av stora mått. Omsättningen borde stiga kraftigt, men överraskande nog sjönk den från föregående kvartal till 1,4 miljoner kronor. Nettoresultat -17 M.
I skrivande stund är kursreaktionen bara -10%, trots att det enligt min mening fanns förutsättningar för ett betydligt större fall.
Väldigt träffande sagt – tyvärr! Förväntningarna på vaccinets framgång har varit betydande. Man tvingas fundera på vad som egentligen har gått helt åt skogen; produktens prissättning? en förlamad marknadsorganisation? någon märklig ryktesskada, dvs. dålig effekt? vaccinmotstånd inom hästkretsar? Hur som helst börjar projektet oundvikligen hamna i samma kategori som Hindenburg och Titanic.
Hmm. Likväl mer försäljning i Storbritannien under 2–3/23 än 8/22–1/23. Saker tar sin tid. Har förväntningarna varit orealistiska?
- effekten i fält verkar till och med bättre än i studierna
- inga biverkningar
? USA är fåordigt, ännu ingen information om huruvida en lokal studie behövs.
För närvarande är ett ganska pessimistiskt scenario gällande försäljningsutvecklingen på längre sikt diskonterat i kursen…
Emissionsvillkoren har publicerats. Om en vecka får man teckna aktien till priset 4,10 SEK. Utspädning 33 % ![]()
Med hänsyn till utspädningen är det intervall jag då drog ur hatten nu 20-26 sek, i Erik Pensers nya analys 26-28 sek :D. Nu är köpen på paus, de här tenderar ju att glida ner mot teckningskursen även om det inte finns någon logik i det. Först blir det en överreaktion och sedan en underreaktion…
Den negativa spiralen fortsätter:
Styrelsen för Intervacc AB (publ) (”Intervacc”) har tillsammans med Andreas Andersson fattat beslutet att det nu är rätt tid för Andreas Andersson att lämna sin roll som VD och koncernchef, en roll han har innehaft sedan slutet av 2018.
Lite väl hastigt för min smak, kan vara att hen blev en syndabock på grund av svag försäljning / kursutveckling.
Intervacc Q2:
Nettoomsättning 1,9 M (SEK)
Rörelseförlust -18 M
Periodens nettoförlust -18 M
I klarspråk sagt, ett totalt fiasko. Den internationella försäljningen av mirakelvaccinet är alltså löjliga 160 tusen euro, vilket är på samma nivå som omsättningen för någon Makes bilverkstad i Kajaani.
Ändå är bolagets marknadsvärde fortfarande 26 M euro. Jag förstår inte…
Värt att notera är att kunden är konservativ. Produkten är riktigt bra, det gäller bara att göra marknadsföringsarbetet.
För den riskvillige finns det goda möjligheter att köpa aktien. Den som är mindre risktålig väntar på försäljningstillstånd i USA, därifrån kan det ännu komma överraskningar och kostnader.
Intressant att vaccinproduktens kommersialiseringsprojekt fortsätter, fler länder inom distributionen etc. I sig är företagets aktiekurs helt i botten, om inte under källarvåningen.
Dess tid kommer ännu. Produkten är ju mycket bra i sin prestanda, dess behov är bara lite relativt. Adoptionen tar sin tid. Försäljningen ökar visserligen sakta, men USA-tillstånd behövs (som alltid inom pharma) för att kunna göra ordentlig vinst. Det kommer att ta ytterligare ett par år. Nyligen anställdes ju också en ny CMO, vars bakgrund är inom djursidans ”big pharma” Idexx Laboratories.
Här lämnade jag ju +1000% uppgångar på bordet, då jag som optimistisk hållare inte kunde sälja utan pratade mig själv runt att det fanns (under nollränteperioden) vissa grunder för värderingen.