Intervacc AB -

Företaget har haft ett utvecklingsprojekt för ett vaccin för grisar, nu har de fått lovande resultat i utvecklingen. Företagets kurs har (tillsammans med det allmänna sentimentet?) rasat utför. Hästvaccinet är deras huvudsakliga produkt, nu alltså lovande resultat för att komplettera produktutbudet.

5 gillningar

Hepparokotteen osalta firma on tiedottanut nyt tuotteen myynnin myötä infokampanjasta. Ja nuupahtanut kurssi siitä nyt hiukan virkistyi, saa sitten nähdä jatkossa. Käsittääkseni rokote on myynnissä vasta Ruotsissa (?). Ja kyllähän sitä pitää markkinoida kun sellainen rokote on tarjolla, osa hevosharrastajista lienee siitä perin tietätämättömiä.

[Nordnetin uutisoinnista ei järkilinkkiä saa tehtyä joten teksti tässä alla]

Intervacc: Tillsammans mot kvarka

29.4.2022 13.29 •

Den 23:e mars frisläpptes Strangvac till försäljning i Sverige och veckan efter började de första apoteken att lägga order och få vaccinet levererat. Sedan Strangvac blev godkänt i Europa i augusti 2021 har vi arbetat intensivt med att informera ledande hästveterinärer, och vi har haft mycket givande möten med över 100 så kallade Key Optionon Leaders runt om i Europa. I och med att Strangvac blev tillgängligt för försäljning inleddes nästa fas med att träffa och utbilda veterinärer runt om i Sverige för att informera om Strangvac. Intresset har varit mycket stort och vårt team har redan träffat många veterinärer och hållit utbildningstillfällen. Strangvac är lanserat i Sverige och vi kommer nu att successivt lansera i resten av Norden och Europa.

Parallellt med att vi utbildar veterinärer har vi lanserat initiativet tillsammans mot kvarka med syfte att uppmärksamma hästägare på sjukdomen kvarka och vikten av att vidta smittskyddsåtgärder. Vi är fullt dedikerade till uppdraget att minska spridningen och effekterna av kvarka. Under april månad har vi haft ett samarbete med Svensk Galopp och vi har flera andra event inbokade framöver. Bland annat kommer vi att representera Intervacc med monter på Falsterbo Horse Show och på Världscupen i Herning i sommar. Med information och kunskap kan vi tillsammans skydda våra hästar!

Vi har fortsatt många kvarkautbrott i Sverige. Under femårsperioden 2016-2020 anmäldes i snitt 76 stall med utbrott av konstaterad kvarka per år i Sverige. Bara den först diagnostiserade hästen i ett stall anmäls som ett utbrott. Ett utbrott kan alltså omfatta flera insjuknade hästar. Vi blir regelbundet kontaktade av förtvivlade hästägare som drabbats av kvarkautbrott. Varje utbrott är en tragedi som utöver ett stort lidande för drabbade hästar också innebär oro och ekonomisk belastning för hästägaren. Under april vaccinerades de första hästarna i Sverige med det nylanserade vaccinet mot kvarka. Vi har ett nytt verktyg i den viktiga kampen mot kvarka.

Nästa vecka börjat kampanjen Stoppa Kvarkan, en informationskampanj om kvarka och smittskydd för hästar som drivs av SVA, och stöttas av flera av de stora hästorganisationerna i Sverige. Även vi på Intervacc stöttar detta initiativ samtidigt som vi arbetar med vår långsiktiga kampanj för att sprida kunskap om kvarka och smittskydd. Tillsammans kan vi #stoppakvarkan.

1 gillning

Intervaccs Q2-resultat var (som väntat) negativt, även om nettoomsättningen (net sales) faktiskt ökade något. Resultatet förklaras förstås av lanseringsfasen för vaccinet, då utgifterna fortfarande är betydande och intäkterna kommer in i en långsammare takt. Framsteg som gjorts är bland annat en förlängning av vaccinets hållbarhet, och de nämner också att man håller på att starta processen för en tillståndsansökan i USA.

2 gillningar

[quote=“veronmaksaja, post:112, topic:9361, full:true”]
Intervaccs Q2-resultat var (som väntat) negativt, även om nettoomsättningen (net sales) visserligen ökade något. [/quote]

Nettoomsättningen (net sales) var enligt min mening en stor besvikelse. Vaccinet fanns till försäljning i Sverige under hela Q2 och i Danmark i drygt en månad, och ändå ökade omsättningen jämfört med motsvarande kvartal i fjol med ynka 80 tusen euro. Trots vd:ns lovord har försäljningen kommit igång långsamt.

Hästägare har det svårt nu när alla kostnader stiger i en rasande takt. Även om man lägger mycket pengar på hästen i vanliga fall, går det en smärtgräns någonstans och man sparar förmodligen in på allt som inte är absolut nödvändigt.

Intervaccs marknadsvärde är i högsta laget om försäljningen inte tar fart snabbt. Dessutom kommer kassan att vara tom på mindre än ett år med nuvarande förlusttakt.

På engelska:

“Det är frustrerande att det tar tid att lansera ett nytt vaccin och att gå från ett centralt godkännande av EMA till försäljning på lokala marknader. Det är en process som jag hade hoppats skulle gå snabbare,”

“Vi förväntar oss att påbörja försäljningen i flera europeiska länder inom kort.”

“Tidigare under året påbörjade vi ansökningsprocessen för försäljningstillstånd i USA, men har ännu inte nått ett stadium där vi kan ge en tidsuppskattning för när den regulatoriska processen är slutförd.”

1 gillning

Jag förstår synpunkten och besvikelsen – även om bland annat Erik Penser Bank Sweden, som följer bolaget, kommenterade att man inte bör ställa för höga förväntningar än: ”Försäljningen inleddes i Sverige i mars, i Danmark i maj och i Storbritannien i mitten av augusti.” och ”Säsongsmässigt vaccineras hästar främst i slutet av året och vi förväntar oss att den största delen av årets försäljning sker under det fjärde kvartalet.” Det är förstås ett lotteri att bedöma hur det allmänna ekonomiska sentimentet påverkar hästägarnas agerande. Nämnda bank sätter ett intervall på 92–102 kronor för aktien.
https://docs.penser.se/a/3038/Intervacc_Q2.pdf

Erik Penser väntar sig en försäljning på 31 MSEK för i år, ABG Sundal Collier motsvarande 43 MSEK.

Efter första halvåret är försäljningen bara uppe i 3,7 M, så det krävs ett rejält kliv under resten av året. Vi får se hur det går. Det är verkligen sämsta tänkbara tid att lansera någon ny produkt på marknaden just nu.

1 gillning

Givetvis är tiderna inte bra för någon ny lansering just nu, men mest lider ändå sällanköpsvaror (consumer discretionary).

Hälsovård (oavsett om det gäller ens egen eller husdjurens) är ofta bland de sista utgifterna man drar ner på när konsumtionen måste prioriteras.

Vaccinering kan också ses som en ”försäkring”, där man med en liten insats kan undvika eller lindra mycket tunga och dyra konsekvenser om en kvarka-epidemi (strangles) börjar sprida sig i det egna stallet.

På kort sikt lär kursen röra sig mycket i takt med försäljningsutvecklingen.

I det långa loppet är den största drivkraften för Ivacc enligt min mening strävan efter att komma bort från ”antibiotikamarineringen” av produktionsdjur. Här hjälper ett vaccin redan mycket även om dess effekt bara skulle vara till exempel 20 %.

2 gillningar

Bolagets Q3-siffror har publicerats. Enligt min mening har försäljningstillväxten varit ganska svag och den negativa utvecklingen har förstärkts ytterligare. Visst finns det kostnader för marknadsföring, och som en ljusglimt startade försäljningen i Centraleuropa, bl.a. i Tyskland & Frankrike, den 12 oktober 2022. Bolaget skulle behöva förbättra sina siffror rejält, eller är efterfrågan på Strangvac trots allt svagare än väntat?

Jag citerar mig själv från drygt två månader sedan. Analytikerna verkar vara helt ute och cykla även med det här bolaget. Nåväl, nu verkar Intervacc ha avslutat åtminstone ABG:s bevakningsavtal.

Under Q3 inbringade Sverige, Danmark och Storbritannien en försäljning på 2 MSEK. Under Q4 tillkommer ett par nya länder, så stiger försäljningen till hela 4 MSEK? Då skulle omsättningen för hela året landa på hisnande 10M. Samtidigt är bolagets marknadsvärde fortfarande 1700 MSEK… Kassan är tom om ett år, vilket innebär att nyemissioner är att vänta.

1 gillning

Det är ju en ganska klassisk situation inom läkemedels- och medtech-sektorn att efterfrågan på produkten kan anses vara säker (här finns det till exempel ingen konkurrent alls) och vissa marknadsandelar kan beräknas med en viss felmarginal för att nå ganska höga siffror (nuvarande värdering), MEN det är extremt svårt att bedöma hur snabbt omsättningen utvecklas till den prognostiserade nivån.
Tillståndsprocesser, produktion, distributionskanaler, marknadsföring – allt tar tid och pengar. Till exempel i Finland går det tydligen inte att få det här vaccinet ens för pengar ännu.

Dessutom trycker bolaget sannolikt gasen i botten när det gäller nya produkter, eftersom patenten inte är eviga: Pipeline - Intervacc vilket i sin tur äter pengar.

Inom produktionsdjur väntar sedan den heliga graalen om antibiotikaförbrukningen kan minskas.

2 gillningar

Bolaget har självt sagt att efterfrågan på nya produkter som en funktion av tiden är en flack S-kurva, och jag håller med om detta. Därför kan man inte dra så stora slutsatser av dessa första siffror ännu. Det viktigaste är att trenden är uppåtgående.

De flesta vacciner är “no-brainers” för en rationell aktör. Covid har höjt den allmänna medvetenheten om infektioners allvar och vaccinernas fördelar. Jag tror att det definitivt finns en efterfrågan på den här produkten.

Marknaden är befogat oroad över kassans tillräcklighet. Senast genomfördes en riktad nyemission. Jag ökar troligtvis vid kursen 20 SEK (där aktien skulle ligga på en ca 3-årig OMXSGI-nivå) och särskilt om det blir en företrädesemission.

2 gillningar

Siffrorna för 2022 är ute:
Omsättning 9,7 M
operativt kassaflöde -70 M
kvar i kassan 45 M

Försäljningen tar fortfarande inte fart och med den här takten lyser kassans botten igenom före midsommar.

1 gillning

Det verkar gå rätt trögt. Det verkar finnas gott om kostnader i samband med lanseringen, och dessutom tydligen någon gammal nedskrivning på SEK 1,9 miljoner från 2017. Fast nettoomsättningen har ökat med 84 % från 2021 => 2022, så verksamheten har inte bara varit tomgång, under Q4 tredubblades siffran jämfört med föregående år. Men stora procentsatser revolutionerar ju inget om de bakomliggande siffrorna är i lilliputkategorin…

Bolaget publicerade för första gången sina grova långsiktiga mål för försäljningen av Strangvac, över 1000 MSEK med en bruttomarginal på 65 %. Det innebär grovt sett att användningen av Strangvac når samma nivå som hästinfluensavaccin.

Låt ”lång sikt” vara 10 år och diskonteringsräntan 10 %, då är nuvärdet av den omsättningen ca 400 MSEK, och med nuvarande kurs är P/S 2,5.

Jag har inte orkat uppdatera min DCF-modell, men förskjutningen av USA-lanseringen och den nuvarande situationen gör att ett motiverat värde taget ur luften är 30-40 SEK. Den riskfria räntan påverkar förstås prissättningen av detta enormt, och jag kunde inte förutse en miljö som den nuvarande.

Strangvac fungerar enligt preliminära uppgifter mycket väl, och försäljningen har börjat ta fart. Man bör inte extrapolera dessa första siffror, utan komma ihåg S-kurvan.

Utanför kalkylen finns givetvis de övriga vaccinprototyperna.

Positionen är av bra storlek, men jag har börjat köpa på nivån 20 SEK och fyller på med 10 % intervall nedåt.

2 gillningar

Intressant beräkning. Skulle du vara villig att betala 1500–2000 MSEK för ett bolag som har en produkt som genererar en omsättning med ett nuvärde på 400 MSEK? :sweat_smile:

Anledningen till dagens kursras är förmodligen Erik Penser, som halverade sin riktkurs från en löjlig nivå på 92–102 SEK till 48–54. Försäljningsprognoser och marginaler föll kraftigt i deras analys och positivt kassaflöde uppnås tidigast 2025.

Enligt min mening finns det fortfarande mer luft i aktien än faktiskt framtida kassaflöde.

1 gillning

Nja, det är väl ingen som tar en sådan ”diskonterad p/s” på fullt allvar, det var bara ett snabbt sätt att greppa saker genom huvudräkning. Mitt köpbeslut grundar sig inte på det.

Sentimentet kring aktien är ovanligt deppigt för tillfället. För ett par år sedan var det tvärtom när man räknade fram riktkurser på 100–300 SEK. Man ska köpa aktier när de är billiga.

Mitt långsiktiga case här rör strävan att komma ifrån användningen av antibiotika till produktionsdjur och bolagets projekt relaterat till det, och Strangvac utgör basen för prissättningen av aktien.

ps. Du verkar följa bolaget men äger det inte, har du gjort någon egen bedömning av motiverat värde?

1 gillning

Jag ägde aktien, men sålde av mina papper när bolagets utveckling började se illa ut. Jag har regelbundet uppdaterat min egen värdering baserat på de faktiska siffrorna. För ett par år sedan gav bolaget en betydligt ljusare framtidsutsikt än för närvarande. Utifrån det uppskattade jag försäljningen av Strangvac mångfaldigt i överkant och kostnaderna i underkant.

Sant. Intervacc är dock inte billigt med något mått mätt.

1 gillning

Tack för din åsikt! Ditt säljbeslut har tydligt varit rätt, åtminstone tills vidare. Men samtidigt misstänker jag att en värdering baserad på realiserad försäljning får denna, liksom många andra tillväxtaktier, att nästan alltid se för dyr ut. Detta skulle kunna användas i slutet av S-kurvan.

Jag anser att man måste göra en bedömning av efterfrågan på produkten på lång sikt, diskontera den och lägga till en rejäl säkerhetsmarginal.

Dagens analys från EPB är inte alls dum. Som avkastningskrav har man använt 15 %.

1 gillning

Jag förstår förstås att de realiserade försäljningssiffrorna bara är början och att det inte är lönt att räkna fram några P/E-tal baserat på dem. Problemet är bara att försäljningen har kommit igång trögare än väntat. Kostnaderna är betydligt högre än förväntat. Tillståndsprocesserna har tagit längre tid än beräknat. Dessa faktorer tillsammans innebär att vi ligger rejält under S-kurvan. Dessutom, vilket är värst, är kurvan enligt bolagets egna uppgifter lägre än vad investerarna tidigare trodde.