Der er jo intet, der forhindrer det allerede nu
Tja, nogle firmaer kan i deres støvede tilstand kræve “1 kontordag om ugen, på et tomt kontor” af årsag X…
Man skal ikke sælge Sampos aktier nu. Aktierne vil jo stige i den kommende uge, for én får man fire nye gratis! Ja, der opstår ikke ny kapital ved et split, men historien viser, at en billig aktie begynder at klatre… Det vil helt sikkert også ske for Sampo, måske…
Efter min mening er diskussionen allerede kommet ret langt væk fra det egentlige emne. Men det må man jo konstatere, at Vestens evige fejl i forhold til Rusland er, at man tænker “det kan da ikke fungere sådan”. Og samtidig forestiller man sig, at Rusland ville handle på en måde, der virker fornuftig eller ansvarlig ud fra en vestlig tankegang.
Rusland er en slyngelstat, og landet lever i en kollektiv psykose. Og dertil kan man tilføje århundreders traditioner som undertrykker af nabolande samt en stærk tro på sin egen status som herrefolk. Disse begreber er ikke skabt af Putin, men Putins diktatur er frugten af den tankegang.
Fin pølserist
Måske lidt for buet
Er der nogen, der ved, hvordan man laver et citat på en iPad, fordi denne besked havde for få tegn ![]()
Interessant liste, selvom nogle af dem er meget mere end bare tøjfirmaer. ![]()
https://x.com/stats_feed/status/1888344051700891660

Jeg forsøgte at finde en yderst interessant episode af Punainen lanka, hvor Maarit Tastula interviewer Hannu Lauermaa. Episoden er umulig at finde, hvilket igen beviser, at internettet er en ubrugelig opfindelse.
I stedet fandt jeg et kort resumé af den pågældende episode.
Jeg anbefaler alle at læse den, fordi Hannus udtalelser altid er knivskarpe.
Han er yderst fascinerende at lytte til.
Jeg fandt selv tanker i teksten, bl.a. om hvorfor mit barn ikke tåler, når der bliver grinet, og hele teksten kunne også handle om Ruslands mentalitet.
USA-tråden er bestemt underholdende. Jeg begik den fejl at skrive der et par gange, en stor fejl. Jeg burde holde mine demokratiske idéer for mig selv. Tråden er på vej i en temmelig grumset retning. Administrationen har bemærket dette og stræber efter den samme kommunikationsstandard som nogle af trådens spredte tanker
Jeg fandt heldigvis ingen to-timers beskeder.
" I denne tråd skal man vente to timer mellem beskederne."
Jeg misunder ikke moderatorerne. De udfører vigtigt arbejde for at holde forummet i orden.
Efter min mening er tråden grundlæggende god, og emnet er vigtigt. USA er dog en stor del af det globale investeringsmarked, så det er godt at følge landets udvikling også på et overordnet niveau og ikke kun gennem ens egne virksomheders udvikling.
Der er en stor omvæltning i gang derovre i USA, og det vækker forståeligt nok følelser. Tråden har været “lidt” udfordrende at følge på det seneste.
“Tålmodighed er en dyd” siger et gammelt ordsprog. Måske ville der være brug for lidt mere af dette i den tråd. ![]()
Ja. Jeg sætter sjældent nogen på mute, men… ![]()
Mon ikke det falder til ro, som det plejer.
Det bekymrer mig altid, når det går i en mere hadefuld retning. De værste grusomheder er altid startet med blot ord.

I Finland startede dette jo allerede i det forrige årti (desværre styret af amerikansk megateknologi):
Har længe tænkt over NRE-resultatet og hvorfor der ikke blev givet en advarsel om den negative resultatakkumulering, selvom sagen helt sikkert var kendt. Mens jeg tænkte over det, dukker Musti, Dovre, Kempower, Talenom og mange andre op i hukommelsen..you name it.
Kunne det være sådan, at når overvågningen af disse misbrug i Finland virker til at være nul, så er virksomhedernes ledere ligeglade? I disse virksomheder har der været overraskende store salg dagen før resultatet. Okay, hvis der ikke er konsekvenser, kan vi så forvente det samme ‘spil’ i fremtiden? Hvor mange af disse vil vi se i den nuværende regnskabsperiode?
Det latterlige ved overvågning og konsekvenser legaliserer maksimering af personlig grådighed. Er det sådan?
Jeg ejer ikke NRE, og måske er det godt sådan.
Efter min mening er det egentlige problem, at f.eks. NRE kun vejledte omtrent verbalt. Det er helt op til læseren, om de nåede deres 2024-mål eller ej, da formuleringerne var i stil med “vokser betydeligt” (voksede ca. 10% år-til-år). Det giver ledelsen meget spillerum til at lege med advarslerne efter deres eget skøn og ego. Det er svært at bevise, at NRE’s vejledning ikke ramte plet.
Nogle virksomheder giver slet ingen vejledning. Og mange giver noget verbalt, hvis betydning skal tolkes med teblade. Hvis man sammenligner med mange amerikanske virksomheder, så vejleder mange der med tal, og endda pr. kvartal.
Hvis der er noget, jeg selv ville ønske, ville den ændring, jeg ønsker, ikke vedrøre FIVA, men virksomhedernes dovne og uambitiøse vejledningspraksis.
Sagen er kompleks, som du beskrev. Jeg deler dit ønske. Vores muligheder som almindelige småinvestorer for at påvirke disse er ikke-eksisterende, hvilket er meget ærgerligt. Få orker nok i dag at begynde at kræve åbenhed fra virksomhederne, hvis ikke engang myndighederne gør det. Selv Inderes’ udfordringer kunne være lidt mere ‘roastende’. Jeg takker dog for, at der overhovedet er et forsøg.
På billedet er der sandsynligvis investorer i Samla Capitals. De har også fået kasketter, der understøtter fællesskabet. De har bare ikke fået overtalt eller inkluderet en eneste kvinde.
Andre kunne også holde deres mest følelsesladede meninger for sig selv og fokusere på objektiv informationsudveksling. Tråden havde et tidsinterval på en time et stykke tid, men for at berolige “jo-nej-slagsmålet” ser det ud til, at moderatorerne har hævet tidsintervallet til to timer igen.
Her er en novice, der går ind for at moderere USA-tråden og genindføre 2-timers tidsgrænsen ![]()

Det ville være rart at høre mere om dette, altså lever vi stadig ubevidst i romernes titalssystem eller centurionernes tid, altså har investorer i deres portefølje som hovedregel et lige antal aktier i et selskab, f.eks. 100, 500 eller 1000 stykker, eller for de mere modige 560 eller 1230 stykker? Selvfølgelig, hvis man køber eller sælger for 5000 euro, er antallet af stykker næppe deleligt med ti, men køber man så lige for 1000 eller 5000 euro og ikke f.eks. for 3145 eller 6113 euro?
Optimering af handelsomkostningerne bestemmes af købsstørrelserne. Omkostningen er 0,08%, og minimumsomkostningerne er 5€ i Norden og 8€ andre steder.
Nordiske aktier købes altså i partier på omkring 6250€, og ETF’er eller amerikanske aktier for 10000€ ad gangen. Det er de grænseværdier, hvorefter minimumsomkostningen overskrides, og man ikke længere får mængderabat på omkostningerne ![]()
Jeg beklager, jeg har ikke noget nyt at give på dette tidspunkt.
Det er stadig under nøje overvågning!
Jeg havde en købsordre (pilkki) på 9,99 USD/aktie i NU i slutningen af året… Det betalte sig at spare de, hvad, 20 cent, så undgik jeg den aggressive +30% kursstigning. ![]()
Vi er stadig med på rejsen i Meli, og jeg ser spændt frem til resultatet! Skuffelsen fra sidste kvartalsrapport er allerede begravet, og vi begynder at søge en ny retning.
Det ville være godt, hvis det var deleligt med ti, og endnu bedre hvis antallet var lige tiere, hundreder, tusinder.
Med Berkshire Hathaway A-serien gør jeg en undtagelse og køber altid kun én ad gangen for min løn. I mine drømme.