Inderes' kaffestue (Del 9)

Hvis man på grund af fjernarbejde flytter væk fra byen, hvorfor så tage til Lapinjärvi og ikke med samme fart til for eksempel Spanien? Et ukendt udkantssted er slet ikke på manges lister. Jeg påstår, at livsbetingelserne praktisk talt fuldstændig bestemmer folks bopæl: 1) erhvervsmuligheder 2) hvem andre der bor i nærheden (familie/slægtninge, stemning generelt) 3) hvad der er i nærheden af stedet (service/natur osv.). For de fleste mennesker er det kun i deres “eget” udkantssted, at der er noget at give i de dimensioner, som ikke findes andre steder.

Før var situationen en anden; et par hektar udyrket skov og en lille sø i nærheden var for mange en meget attraktiv mulighed sammenlignet med andre alternativer. Langt tilbage i historien opmuntrede kongerne til det med støtte. I dag findes der simpelthen ikke tilsvarende lokkemidler på Finlands landdistrikter; tilbage er kun nostalgi.

12 Synes om

Hvor mange arbejdsgivere skaffer dig forsikringer, sundhedspleje på arbejdspladsen og håndterer skattebetaling i udlandet? I hjemlandet er fjernarbejde i praksis altid lettere, fordi det ikke kræver nogen justeringer fra virksomhedens HR-afdeling, som sjældent er interesserede i at løbe ærinder for dig.
Kilde: Mine egne erfaringer som 100% fjernarbejder.

34 Synes om

En interessant sag, denne Lajunen-forretning. Som en fra Midtfinland er det gået mig forbi, at mange andre mænd og kvinder fra regionen har været involveret i denne forretning. Generelt er der ifølge min egen fornemmelse blevet talt ret lidt om Lajunens hoteller ved investeringsbordene i Jyväskylä; projektet er blevet set som meget Helsinki-orienteret, så det har ikke vakt stor interesse her. Derfor kom det som en overraskelse, at rige folk fra Midtfinland var med.

Mere generelt har jeg lyst til at sige et par ord om atleter som iværksættere og investorer. For nogle år siden læste jeg en artikel, der diskuterede, at atleter i gennemsnit er dårlige til at investere eller drive virksomhed. Dette blev begrundet med letforståelige argumenter. Det blev blandt andet nævnt, at atleter er vant til altid at tage risici i konkurrence, og denne lave risikotærskel afspejles også i iværksætteri/investering. Uddannelse og livserfaring er ofte akkumuleret mindre end normalt, fordi de bedste/mest kritiske år for udvikling ofte er blevet brugt på sport. Atleter (og især individuelle atleter) er ofte også stædige og lytter ikke så let til eksterne synspunkter. Når man tilføjer et utal af almindelige medløbere, rygklappere og snyltere til ligningen, har man alle ingredienserne til en katastrofe lige ved hånden.

Det er ret uforståeligt, at en fordobling på ti år og en minimumsinvestering på mindst 500.000 euro vækker folks begejstring for at investere. Muligheder på det niveau kan man også finde på børsen, uden at man straks skal lægge en halv million på bordet. Tilsyneladende ville andre være blevet grinet ud af situationen, men da den, der ringede, havde et par olympiske guldmedaljer om halsen, begyndte tilbuddet pludselig at interessere mere, selvom det er svært at se, hvordan den tidligere sportsmæssige succes skulle have lettet hotelbranchen.

PS, kan jeg et sted hurtigt se de største ejere af Samla Asunnot? Det ville være rart at se, hvem disse topnavne på skattelisterne i Midtfinland er.

33 Synes om

Dette er generelt en meget høj tærskel - jeg har personligt erfaring (fra en stor multinational virksomhed), hvor selvom hybrid- og fjernarbejde stadig accepteres, er den absolutte regel, at du ikke kan udføre det i et andet land end det, hvor den lønudbetalende afdeling er placeret. Hvis du vil fjernarbejde i Spanien, er det første skridt at søge et job hos virksomhedens spanske afdeling og derefter forhandle med dem om, hvorvidt det kan gøres eksternt. I teorien kunne en person, der bor der og arbejder for den afdeling, måske deltage i en opgave for en finsk afdeling, men så kommer der bureaukrati ind i billedet (den spanske afdeling betaler lønnen og håndterer andre HR-sager, fakturerer den finske afdeling for personens arbejdstimer…) teoretisk muligt, i praksis ville det kun blive gjort i meget usædvanlige situationer.

3 Synes om

Lidt selvrefleksion. I løbet af de sidste par år har jeg investeret i virksomheder, der har annonceret betydelige omstruktureringer/udskillelser/transformationsrejser og hvad ellers. Min egen investeringsstrategi har været, at med de annoncerede arrangementer ville værdien frigøres, og dermed ville vejen være åben for betydelige stigningsprocenter. Nå, når jeg kigger mig i spejlet, ser jeg ikke et smil.

Tietoevry:
Opdelingen af Banking gik helt galt, og nu er salget af Tech Service ifølge rygterne på vej til at ske til alt andet end en værdifuld pris. Artiklerne og afsløringerne om virksomheden ligner mest af alt rod. Ikke ligefrem dynamisk udførelse. Og denne ulykkelige l*rtelap har jeg som den næststørste position i min portefølje.

KH Group:
Transformationsrejsen blev annonceret efter en lang strategisk planlægning. Værdien skulle let frigøres, når selskab efter selskab gradvist sælges, og kun KH Koneet er tilbage. Ekstraordinært udbytte ville komme fra salg af aktiver, og værdiansættelsen af industrikoncernen ville så afspejles i aktiekursen. En god, simpel investeringsidé. Intet kan gå galt. Nå, siden da er den sværeste cyklus i det 21. århundrede kommet til møbelbranchen og maskinmarkedet. Udbyttet er udeblevet, og KH-linjen i min portefølje lyser ildrødt.

Lindex Group:
Min investering heri foretog jeg sidste år, idet jeg stolede på selskabets annoncerede tidsplan for strategibeslutningen. Heller ikke dette gik som i en drøm. Ved offentliggørelsen af årsregnskabet blev det nu klart, at omstruktureringen om nødvendigt vil blive ført helt til bunds. Værdien blev ikke frigjort, nej. Jeg burde måske have givet en lidt større vægt til scenariet, at omstruktureringen stadig er uafklaret i februar 2025, og at investorerne tøver med at stole på den nye tidsplan for H1/2025.

Lassila&Tikanoja:
Året nærmede sig sin afslutning, og salget af ejendomsforretningen var lige om hjørnet, som det var blevet annonceret for længe siden. Det var et godt tidspunkt at slå til mod selskabet og opnå en let værdistigning fra en defensiv virksomhed, fordi viceværtbranchen snart ville være fortid, og den sexede miljøforretning ville få helt nye værdiansættelsesmultiplikatorer. Jeg tænkte, at jeg for en gangs skyld ville være med i noget ESGEVVK-hype i god tid, før institutionerne og udlændingene får øje på trendvirksomheden. Den hurtige spiser den langsomme! Men så kom meddelelsen om, at L&T’s bestyrelse stadig nyder ‘kampawiinerit’ i endnu et år, og at det måske sker i slutningen af 2025.

Jeg må dog konstatere, hvordan jeg dog kunne vælge netop de fire selskaber fra børsen, hvor strategiske planer for dem alle er gået mere eller mindre forbi eller i skoven. Nå, jeg venter vel igen i år og tager den berømte håb som min investeringsstrategi.

Så jeg erklærer, at jeg går imod det ofte nævnte mundheld i Inderes’ tråde, at “håb ikke er en investeringsstrategi”. Det er det. Jeg foretager ingen ændringer i mine beholdninger. Ved årets udgang kigger jeg på min portefølje og håber, at dens værdi er steget betydeligt.

Jakken er tom.

46 Synes om

Risikokapital hentet helt fra London så ikke længe på Hotel Marias tab, men foretog en hurtig exit, hvilket gjorde den værdifulde ejendom til et korthus for investorerne. Nu kan der komme endnu større slag mod Lajunens forretninger, da mandens andre bolig- og ejendomsfonde også er involveret i hotellet.

Medmindre nogen nu har yderligere godt 10+ millioner at smide i dette?

17 Synes om

”An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur”

Min søn, hvis bare du vidste, med hvor lidt fornuft denne verden styres.
-Axel Oxenstierna

39 Synes om

Værdien af Samla Asunnot var i slutningen af 2023 omkring 28 millioner euro. Boligfondens klart største satsning var Samla Hotels, hvor næsten en tredjedel af boligfondens værdi var bundet.

Mere end halvdelen af værdien af Toimitilat II-fonden var bundet i hotelfonden, dvs. i et stort hotelprojekt i Helsinki.

Værdien af Samla Hotels-fonden var ifølge den tredje kvartalsrapport, der blev leveret til investorerne, nul euro.

En tredjedel fra boligfonden. Mere end halvdelen fra erhvervsejendomsfonden og hotelfonden til nul. Professionel diversificering.

18 Synes om

Nå ja, lige præcis. Hvis spørgsmålet var, hvorfor bolighandlen i små byer ikke går, når folk kunne udføre deres fjernarbejde derfra, så er jeg måske ikke den bedste til at filosofere over det. For jeg er tilfældigvis den sjove undtagelse, der har ledt efter et hus i en lille by eller endda på landet, dog ikke som et hjem, men som et sommerhus. Det ville give mig mere af det, som et parcelhus på en lerjord i Ääsbåån giver mindre af, nemlig lebensraum til mine hobbyer.

Men hvis jeg tror på mine børn, der er på vej ud i arbejdslivet, og hvorfor skulle jeg ikke, så er de overhovedet ikke interesserede i landet. Deres livsstil er simpelthen ikke forenelig med små byer eller landet. I de store byer er der de ting, de gerne vil lave. I byen er deres ægtefæller. I byen er deres venner. I byen er der underholdning. Fornuften siger måske, at det at flytte ud i udkantsområderne kunne være et økonomisk godt træk, men det er stadig et kategorisk nej. Heh, min datter fortalte mig for et par uger siden om en studiekammerat, der var blevet færdiguddannet som lærer og var flyttet til en lille by et sted. Et parcelhus til 40.000 euro. Min datter rystede bare på hovedet og sagde, at sådan noget ville hun aldrig have.

Det er måske også værd at bemærke, at der ikke længere findes en betydelig aldersgruppe, der har en længsel efter en lille by eller landet på grund af skønne somre i barndommen eller andre nostalgiske årsager, hvor man så kunne udføre sit fjernarbejde. For de store årgange, der er født på landet, er ikke længere i arbejde. Vi, der stadig er i arbejdslivet, er derimod allerede fra starten mestendels byboere. Den store flytning var jo allerede ret fremskreden, da min årgang blev født. Vores børn er fra fødslen endnu mere byboere.

Så jeg gætter på, at det handler om noget så simpelt som, at den, der nu bor i en stor eller mellemstor by, simpelthen ikke føler nogen trang til at flytte til mindre omgivelser. Selvom det økonomisk set ville være nok så fornuftigt.

15 Synes om

Anbefaling til alle jer, der bruger Apple TV+ tjenesten. Det var den bedste Vietnamkrigsdokumentar, jeg har set. Begivenhederne gennemgås gennem dem, der deltog i krigen, og deres pårørende. Det bliver meget tydeligt, hvor meningsløs den krig var, og hvordan den knækkede mange mentalt.

USA brugte vanvittigt mange penge, og hvis Nixon havde holdt sit valgløfte om at afslutte krigen, ville begge sider have sparet sig selv for meget. I stedet øgede Nixon troppernes antal betydeligt. Da de opdagede, at det var svært at opdage eller skelne fjenden fra civile, brød helvede løs. Derefter måtte man skyde på alt og alle. USA kunne simpelthen ikke ydmygt indrømme sit nederlag og sluge den bitre pille.

Dokumentaren har også fantastiske sange.

IMG_0306

19 Synes om

Mon ikke denne norske hotelmogul får det fjernet!? Han mangler i hvert fald ikke penge. Dog er der i øjeblikket en historisk dyr renovering i gang på Kämp, og han “tilfældigvis” ejer Kämp.

1 Synes om

SU-57 og F-35 mødtes sandsynligvis ansigt til ansigt for første gang på AeroIndia-luftshowet.

For kammeraterne endte det med at tage billeder

image
image

5 Synes om

@OsakeKeisari:s tweet om ændringer i ejerandele, disse nu, når nogen ser på det, så modargumenter. :smiley:

https://x.com/OsakeKeisari/status/1888231968787058702

image
image

7 Synes om

Jeg må her til lørdag aften konstatere, da jeg gennemgik USA-tråden, at der bag visse brugernavne er afsløret en helt anden person, end jeg tidligere har troet, eller hvilket billede jeg har haft af personen.

Det føles som om, at forummet og verden generelt allerede er meget polariseret, og det vil ende i en stor konflikt. Dette har jeg følt længe, jeg håber selvfølgelig, at det aldrig sker. På den anden side kunne det være et godt tryk på reset-knappen for forskellige nationer.

17 Synes om

Oplysninger om fondens investorer kan du hente gratis fra adressen:

https://virre.prh.fi/novus/companySearch?execution=e7s1

Derfra, når du søger oplysninger med virksomhedens navn eller CVR-nummer, kan du hente virksomhedens handelsregisterudskrift. Udskriften viser alle, der har investeret i fonden, og størrelsen af deres bidrag.

billede

15 Synes om

Her er Pekkas tweettråd om Nasdaq, med fokus på teknisk analyse.

https://x.com/vontuchman/status/1888201442437058907
image
image

Resten af tweettråden

image
image
image
image
image
image
image

4 Synes om

Jeg er nok for blød, woke, dei, venstreorienteret, grøn…
Når en verden, hvor de største “værdier” opleves som magt, trusler, afpresning, hævn og at slå modparten så langt ned som muligt og ydmyge dem uden at skåne midlerne, opfattes som den bedste måde at opnå det bedste resultat og succes på, føles det ekstremt deprimerende.

Sådan har det altid været, men man har i det mindste forsøgt at opretholde en facade offentligt, at man i det mindste søgte en smule konsensus.

Man er blevet ret kynisk med alderen med hensyn til, at tingene skulle gå i en bedre retning i fremtiden. Mennesker er bare ikke særlig kloge dyr alligevel.

52 Synes om

Jeg er nødt til at poste dette her også, da de temaer, som Sauli nævnte, også er blevet diskuteret her. Det er derfor værd at læse Salis besked.

11 Synes om

https://www.cnbc.com/2025/02/07/ferrari-themed-mansion-delray-beach-florida.html

Hvilket mærke saunavarmer er det, der titter frem derfra :grin:
fla

13 Synes om

Marketing har aldrig rigtig ligget mig nært, men nutidens værktøjer åbner ubestrideligt op for alle mulige muligheder, selv for produktbranding. Jeg besluttede at øve mig med lidt “benchmarking” ved at kombinere eksisterende brands.

Geisha balls

(Den kunstige intelligens vil ikke helt gøre alt, men der er stadig potentiale i det. Kræver øvelse…)

ps. Hvis Fazer nogensinde lancerer det pågældende produkt, så vil jeg have royalties.

23 Synes om