Inderes' kaffestue (Del 9)

Stemningen hos Inderes:

Screenshot_2024-05-24-12-06-37-87_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329

Stemningen hos OP:

Screenshot_2024-05-24-12-06-48-34_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329

16 Synes om

Hvis man sletter en brugerkonto, bliver afsenderoplysningerne så stående i beskederne? Eller vil afsenderen fremstå som f.eks. slettet bruger el.lign.?

2 Synes om

Discourse siger faktisk, når jeg kigger nærmere efter, at man ikke kan slette beskeder, der er ældre end 60 dage. Men på den anden side findes der en destruktionsknap til at slette beskeder. :smiley:

Jeg mener altså, at de bliver stående, medmindre man sletter dem manuelt.

Men som Jarnis konstaterede herover, så er udgangspunktet, når man skriver på internettet, at ordene svæver herude til evig tid til arkæologers beskuelse.

Jeg undersøger, om brugeren bliver…

8 Synes om

Især når der skrives under pseudonym, virker denne form for sletning af interaktivt indhold ret vanvittig. Tiden, den teknologiske udvikling og bl.a. databasemigreringer skal nok sørge for, at disse beskeder med tiden forsvinder i det digitale intet. Der var for nylig en undersøgelse om, at 38 % af det webindhold, der var tilgængeligt i 2013, ikke længere er tilgængeligt. Man skal selvfølgelig selv kunne administrere sine egne oplysninger og sit indhold, men jeg er enig med dig i, at denne form for sletning af indhold ødelægger konteksten og læsbarheden.

26 Synes om

Jeg kommer også til at tænke på dette glimrende eksempel fra @Johnnyboy fra den tidligere kaffestue: Inderesin kahvihuone (Osa 8) - #6414 käyttäjältä Johnnyboy - Sijoittaminen - Inderes forum :smiley:

12 Synes om

Dette er jo en sag, som Inderes selv kan definere sin egen holdning til. GDPR giver for eksempel retten til at kræve sletning af personoplysninger, men efter min mening forpligter det ikke til at slette (selv på brugerens anmodning) sådanne beskeder, der ikke indeholder personoplysninger. Sagen er jo lidt den samme som først at skrive til Hesaris (Helsingin Sanomat) debatsektion og derefter kræve det slettet, når det er blevet udgivet.

9 Synes om

Jep, det er også sådan, jeg forstår det, altså at brugeren godt kan kræve sletning af sine egne oplysninger (hvilket i vores tilfælde er e-mailadressen), men ikke nødvendigvis selve indlæggene, eller også kan man vurdere det fra sag til sag.

Man kunne helt sikkert på et tidspunkt holde et uformelt kaffemøde med et par af de relevante personer om dette.

7 Synes om

En slettet brugerkonto får et generisk brugernavn som dette:
Screenshot_20240524_130117
Vanlife4ever (Vaneri4vefel), som altså ikke var min sekundære konto, fik derimod slettet hele kontoen på en måde, så der praktisk talt intet blev gemt.

8 Synes om

Tænk hvis Eka, Seppo eller lignende pludselig beordrede Verneri til at slette hele sin beskedhistorik. Verneri ville være i en lignende situation som den tyske general Dietrich von Choltitz, som Hitler i august 1944 beordrede til at ødelægge Paris.

56 Synes om

Verneri kan tørre sveden af panden, i det mindste i den forstand at jeg, tro mod min egen filosofi, lover aldrig at bede om noget sådant. Det ville nemlig nok fjerne en så stor procentdel af hele Inderes-forummets database, at det ligefrem kunne påvirke en eller anden KPI-måler i Inderes’ systemer… :stuck_out_tongue:

18 Synes om

image

4 Synes om

kuva

Økonomien er på vej mod græske tilstande, og demografien er på vej mod japanske tilstande. Det kan se ret dystert ud om et par årtier :smiley:

Muligheden for at skjule sin identitet på internettet er dog faldet betydeligt i de seneste år, samtidig med at internetidentitet er blevet en vigtigere del af begivenheder i den virkelige verden. Ved at samle alle tekster, som et enkelt pseudonym har skrevet offentligt, i en database, kan man begynde at danne en personprofil, hvorfra man kan udlede langt mere information, end vedkommende måske havde til hensigt at afsløre i nogen enkeltstående besked. Selv undertegnedes navn er blevet fundet af et par ukendte personer på denne måde, selvom jeg ikke mener, jeg har gjort det særlig nemt. Tidligere krævede denne aktivitet meget mere manuelt arbejde, men i AI-sprogmodellernes tidsalder kan man indføre en database til analyse og få resultater hurtigt. Der vil blive værktøjer til dette tilgængelige i de kommende år, så jeg ser det som en sund udvikling, at retten til at blive glemt udvides til også at omfatte forumindlæg.

https://www.youtube.com/watch?v=N0hmr-8GXJc

19 Synes om

Ja, i praksis er dette den generelle fremgangsmåde ved anmodninger, det vil sige, at vi anonymiserer kontoen. Som udgangspunkt slettes beskeder altså ikke, da anonymisering er tilstrækkelig i forhold til GDPR, men hvis en besked indeholder personoplysninger, eller hvis en person tydeligt kan identificeres ud fra den, kan vi også slette individuelle beskeder (dette er også sket fra tid til anden).

I den forstand er jeg enig i, at man som udgangspunkt altid bør antage, at alt, hvad der skrives på internettet, også bliver der. Det er derfor godt at have et filter på, så man kan stå inde for det man skriver, også i politik-tråden :smiley:

Edit. Og dette refererede altså til forumkontoen. Inderes-kontoen og dens spor i andre værktøjer som Mailchimp sletter vi helt :broom:

18 Synes om

Nævnt om spilbranchen

Det lyder som en nuttet lille model sammenlignet med den amerikanske / multinationale fragmenterede corporate-kultur :face_holding_back_tears: → via lidt redigering

så siger udviklerne, at denne tidsplan i øvrigt er umulig

så siger de “ikke-tekniske produktnejere”, at de ikke kan videregive denne realistiske tidsplan til forretningsafdelingen, som allerede har solgt dette til kunderne, og at det bare skal løses. Derefter siger udviklingens produktnejer, at man i dette tilfælde ikke kan committe sig til denne tidsplan. På trods af dette loves tidsplanen, og ansvaret for denne tidsplan pålægges udviklingens produktnejer.

Derefter forsøger de ikke-tekniske produktnejere at få fat i alle de nødvendige tekniske interessenter, for at det samlede lovede produkt kan blive færdigt til tiden, men de forstår ikke alle de nødvendige afhængigheder.
Desuden har hver teknisk interessent forskellige prioriteter fra forskellige kilder, som ikke er på linje med produktnejerens prioriteter.
Derudover sørger hver teknisk interessent for, at deres ene lille opgave, der er knyttet til årsbonussen, er til tiden – uanset om denne opgave har nogen praktisk værdi for nogen. Til sidst tager ingen ansvar for, at disse tilfældige opgaver nogensinde bliver til et samlet produkt, der skaber praktisk værdi.

På et tidspunkt har så mange personer skubbet til forskellige opgaver for millioner af dollars, at sagen bare på en eller anden måde skal gøres færdig, selvom fundamentet smelter under fødderne, og der ikke engang er nogen business cases længere. Så bruger man tid på skide dyre chefer, der spekulerer på, at hvis man sætter 10 % flere grønne, underbetalte konsulenter fra lande, hvor internettet stadig er på vej, til at tage fat i spaden, burde alt arbejdet så ikke blive færdigt 10 % hurtigere?
Hele tidsforløbet krydres også med konstante eskaleringsmøder, hvor man undersøger, hvis skyld det er, at alt går galt.
Amerikanere frygter fyringer mere end pesten, og der findes ikke en eneste skyldig, fordi alle kun beskytter deres egen kasse (jf. punktet om den ene lille opgave knyttet til årsbonussen).

Til sidst fyrer man så mange folk som muligt fra de nederste lag, fordi der skal spares.
Den oprindelige sælger får store bonusser for det gode salg.

Jeg har set og været med til at rydde op i dette rod (til en god hyre) i årtier, og med de ord var Boeing 737 MAX, der faldt ned fra himlen, for mig blot en makaber manifestation af denne model.

10 Synes om

Eller Torontos næste træner, der får besked på at vinde Stanley Cup

16 Synes om

Hulk :cry:

14 Synes om

CSDDD-direktivet gik igennem i EU i dag, :partying_face: om end i en udvandet udgave. :confused:

Virksomheder, der respekterer menneskerettigheder og miljøet, får en fordel i forhold til dem, der har håndteret tingene dårligere. Som udgangspunkt er de finske virksomheder på vindernes side. :+1:

Næste skridt er, at virksomhedsansvar bliver skrevet ind i den finske lovgivning. :smiling_face_with_sunglasses:

7 Synes om

Som en tilføjelse var det denne gang Polen, der var ude på morgenmalkning. De andre østeuropæiske modstridige lande var tilsyneladende allerede blevet bestukket på forhånd? Finland blev bestukket med udvandinger, Juurikki har ingen viden om de andre.

Vores team søger en ny developer! Hvis du er interesseret i udviklingen af inderes.fi-platformen, så send en ansøgning :blush: Del gerne med venner og bekendte, så vi kan gøre både inderes.fi og forummet endnu bedre :pray:

https://ura.inderes.fi/en-GB/jobs/4520131-software-developer

11 Synes om

Tak fordi du tog dette op, jeg havde helt glemt Rockwool, men jeg er nødt til at tage det med i den næste Vartti.

Det kan også være påvirket af EU-støttemidler til energieffektivitet, men en indikator for byggesektoren er en indikator!

6 Synes om