Här skulle man kunna dra till med något, men jag hejdar mig
![]()
Under de senaste åren har jag börjat bli övertygad om att ”sociala medier-verksamheten” förr eller senare kommer att regleras med luskam. Så många tunga experter har börjat höja rösten i frågan, och såvitt jag förstår börjar nu även forskningsbevisen för skadligheten i vissa av de sociala mediernas funktionssätt vara övertygande.
De där förslagen på regleringsåtgärder har ju varit ganska intressanta, men i sig helt logiska när man tänker efter. Förutom att man skulle stycka upp teknikjättar och införa begränsningar för datainsamling och användning, föreslås reglering av ”oändligt scrollande”, automatisk uppspelning av nästa video, rekommendationer av nästa innehåll, notiser osv.
Dessa låter som lustiga åtgärder i dagens värld, men å andra sidan är de mycket logiska när man ser dem ur ett mänskligt beteendeperspektiv. Och till exempel Googles familjeapp Familylink (och säkert många andra) erbjuder redan nu rimliga möjligheter att reglera ovannämnda funktioner i ens avkommas telefoner så att de blir mer hjärnvänliga.
Jag ser verkligen fram emot den här boken om ämnet:
Jag vet inte om dessa har gått vidare än, men restriktioner har planerats:
CAC, den myndighet som reglerar internet i Kina, föreslår att 16–18-åringar ska få använda mobiltelefoner eller andra smarta enheter i högst två timmar om dagen och 8–16-åringar i en timme. De som är yngre än så skulle få ännu mindre skärmtid.
Föreställ er en användningsgräns på 2 timmar för smarta mobiler för 16–18-åringar i Finland. För hur många procent går det över detta dagligen i dagsläget?
Edit: och en sak med dessa sociala medier-jättar är också att de har rejäla skaror av dyra advokater och pengar tillgängliga för rättsliga strider. Detta minskar också motpartens iver att gå till domstol för minsta lilla…
Fint inlägg och en påminnelse om dessa teknikjättars gränsöverskridande makt i våra samhällen.
Visst finns det anledning för investerare att se sig i spegeln också, går pengar före barns säkerhet och liv? Varje vuxen vid sina sinnes fulla bruk vet att det
som sociala medier sprider är skadligt för barn.
Det är en rejäl plåga som pågår..
Jag anser personligen att staten inte ska börja dadda med barn. Om man vill ha ett mobilförbud under skoldagen (eller lektionerna) så tummen upp, och om man vill erbjuda föräldrar ett sätt att begränsa ungarnas internet- och/eller mobilanvändning med verktyg som styrs av föräldrarna så också tummen upp, men i det skede då någon lag börjar införa sådana begränsningar även utanför skolan utan att fråga föräldrarna så vill jag flytta bort från en sådan diktatur.
Oj, Atte Riikola siktades precis vid Uleåborgs universitet, Finland är verkligen ett litet land
Jag är helt på samma linje gällande TikTok och dess skadlighet för barns utveckling. I framtiden väntar en stor börda (vårdskuld) av psykisk ohälsa hos unga vuxna och vårdköerna blir hela tiden längre. Jag diskuterade nyligen med en person inom psykiatrivården och vi var helt överens; problemet existerar redan, vårdköerna är för långa för att unga ska få vård, vilket är väldigt sorgligt och i värsta fall leder till självmord när man inte får vård i tid.
Det vore verkligen på tiden att införa restriktioner för sociala medier för växande barn och unga vuxna. Jag vet inte hur, men restriktioner behövs, och det snart på något sätt.
Jag skulle påstå att problemet är enormt och jag motiverar det bland annat med att sociala relationer har krympt och möten ansikte mot ansikte har minskat kraftigt hos dagens barn i och med sociala medier. Det är helt uppenbart att det inte är bra för den naturliga utvecklingen om barnets sociala kontakter bara består av sociala medier och telefonen är hela “livet”.
Människan behöver andra människor och riktiga möten, den där andra människan kan inte vara sociala medier med sina TikToks. Restriktioner behövs och det snart, men hur det ska skötas är en svår fråga.
Jag skulle kunna berätta hur länge som helst om ämnet, men att skriva är inte min starkaste sida, så låt oss fortsätta en annan gång, men ämnet är verkligen allvarligt.
Jag vågar påstå att sociala medier-beroende med dess konsekvenser inte bara är ett problem för barn och unga. Jag tror att en stor del av 20–40-åringarna redan är så pass fast att det orsakar koncentrationssvårigheter, depression och/eller andra psykiska problem.
Jag tillhör den här gruppen på 20–40 år och har under årens lopp blivit alltmer medveten om att jag slösar tid på sociala medier (även om jag tror att jag använde dessa appar mindre än genomsnittet i min åldersgrupp redan från början). För några månader sedan bestämde jag mig för att sätta en gräns på telefonen på 1 timme per dag för alla appar som jag själv bedömer som onödiga. Märkligt nog tar jag nu oftare upp en bok eller fixar mer med små vardagssysslor. Studierna går också betydligt smidigare när jag inte belastar hjärnan med ett ständigt informationsflöde som är helt meningslöst.
Trots detta är jag klistrad vid skärmen under väldigt långa pass varje dag på grund av jobb och studier
Att helt eliminera skärmtiden är därför helt omöjligt för mig personligen.
Beroende av sociala medier är ett riktigt stort problem, men man kan alltid göra saken ännu värre, så lösningen bör övervägas noga. Hur kan staten hindra människor från att använda sina telefoner, och är detta något som staten överhuvudtaget ska lägga sig i? Ohälsosam mat, för lite motion osv. är ju problem precis som överdriven användning av sociala medier. Borde staten med samma logik även beordra folk att springa i elljusspår och äta sallad? Problemet är också att när man talar om restriktioner som införs av staten, så finns det i sista hand alltid ett hot om fängelse i bakgrunden. Alltså, om staten stiftar en regel och regeln bryts, så följer ett straff som är antingen böter eller fängelse, och om man inte betalar böterna så leder det till slut till fängelse. Tanken på att hamna i fängelset på grund av överdriven användning av sociala medier eller ohälsosamma matvanor känns ganska fel.
Användning av sociala medier, kost, motion osv. – detta är föräldrarnas uppgift, och jag hävdar att problemet bara förvärras av att man försöker skjuta över föräldraansvaret på staten. Eftersom staten ändå inte kan göra något åt saken, tar det samtidigt bort incitamenten för föräldrar att sköta sin del och gör människor ännu mer hjälplösa.
Jag kan sluta skrolla på Indes forum när som helst!
![]()

![]()
Du har rätt, det är även ett vuxenproblem.
Med tanke på framtiden skulle jag hellre vägleda barn och unga bort från användningen av sociala medier än att införa ett totalstopp med restriktioner, det fungerar säkert inte. Kanske skulle jag ingående förklara för barnet om algoritmer och farorna det kan medföra, och även förklara den psykologiska sidan med depressioner som det orsakar (vilket i och för sig är samma sak för en vuxen) och hur man kan styra det mänskliga sinnet genom att upprepa ett visst mönster så att tankar kan ändras i den ena eller andra riktningen, till och med politiska åsikter.
Själv har jag slutat använda sociala medier och jag märker verkligen skillnad. En sorts press eller en sorts “ångest” försvann när jag slutade med sociala medier. I början var det konstigt men man vänjer sig. Man märker skillnaden särskilt när man ser andra (både vuxna och unga) som inte gör annat än att alltid ha telefonen i handen och titta på något som ska föreställa viktigt (vilket inte är det), och när man själv har slutat är det lätt att jämföra eftersom det inte egentligen finns något så viktigt där att man måste bevaka det hela tiden. Det blir mycket mer tid över till annat viktigare i livet, som att till exempel umgås mycket mer med barnen, och livet är “rikare” och mer meningsfullt utan att ha en smartenhet i handen hela tiden.
Jag har visserligen ett konto på Facebook men jag använder det inte. Jag märkte hur min fritid alltid gled över till sociala medier för att se om det fanns något nytt, så jag gjorde gradvis en förändring och slutade använda det helt (nåja, jag kanske går in en eller två gånger om året), det är verkligen inte obligatoriskt.
Twitter-kontot var främst för aktierelaterade saker, vilket jag också slutade med när jag märkte att även det bara var ett störningsmoment. Man börjar få informationsöverbelastning. Nåja, ibland kollar jag X men mer sällan.
När allt bygger på sociala medier kommer det oundvikligen förr eller senare en generation för vilken tillvaron utanför sociala medier är ett lika fräscht experiment som att skaffa ett Facebook-konto var 2006.
Att skära ner på sociala medier är som miljövänlighet. Det blir tummen upp, hjärtan och “right on!” om ämnet kommer på tal. Men massbeteendet förändras inte om deltagande i varje digital trend är ett måste, ända in i den offentliga sektorn.
Ser med spänning fram emot den där utleda generationen..
…medan jag skriver här.
Ja, jag har själv också märkt att bara det att följa sociala medier hämmar kognitiva ansträngningar ganska effektivt. Ofta märker jag att jag går till datorn med avsikt att göra något vettigt och produktivt, men sedan går man på något sätt som en programmerad robot först av nyfikenhet igenom alla sociala medier och diskussionsforum. Innan man ens märker det har det gått minst en halvtimme åt att “skrolla” på sociala medier. Samtidigt börjar man känna sig seg och märker att man skjuter upp de vettiga och mer produktiva sakerna till senare, eftersom man “inte orkar längre”, för att hjärnan på något sätt har blivit slö under den tid som går åt till att följa sociala medier.
Utöver att jag är i medelåldern är jag till min natur en person som vanligtvis har ganska bra tolerans mot allt beroendeframkallande. Ändå har användandet av sociala medier (jag har inte delat särskilt mycket personliga saker om mitt eget liv på åratal) lyckats få till och med mig i åtminstone någon form av beroendeställning. Det är ju vad det handlar om, när en betydande del av den dagliga tiden går åt till att följa andras liv, sysslor och åsikter istället för att fokusera fullt ut på att leva sitt eget liv och skapa mervärde för det och för den egna familjen.
Det är väl i och för sig hälsosamt att omvärlden och ens medmänniskor i viss mån intresserar även en sådan här introvert, men allt har sina gränser. Man borde inte mata odjuret. Jag skulle i alla fall inte vilja att världen blev mer sådan att vissa ungdomars största mål i livet var kändisskap på sociala medier och att sträva efter den rikedom man kan få genom det. Världen och mänskligheten behöver verkligen något mer meningsfullt.
Haha, jag har lyssnat på precis samma bok på kvällarna/löprundorna, måste gå igenom den där delen om försäljning igen. Faktiskt plockade jag upp tanken från just den boken att om jag vill sälja aktie X, så gör det – och titta inte tillbaka – i efterhand kan man analysera om det var ett misstag och varför.
Roligt sammanträffande att Capman är ett av de bolag jag velat göra mig av med, men å andra sidan tror jag på det på lång sikt.
Precis så
, plötsligt märker du att du har slösat tid helt i onödan när den tiden kunde ha använts till något mer meningsfullt.
Samma här, tror också att det säkert blir bra fart i CapMan framöver, jag köper tillbaka när man kan få dem på rea. ![]()
Finska bolag bryr sig inte särskilt mycket om Finansinspektionens riktlinjer, eftersom det inte delas ut några riktiga sanktioner för överträdelser i Finland. Jag skickade själv ett meddelande om detta till Wetteri, som publicerade en negativ vinstvarning som “förhandsinformation” i strid med riktlinjerna.

Avkylningen av det globala livsmedelsprisindexet är en positiv utveckling, även med tanke på samhällsfreden: ![]()
![]()