Jeg ved ærlig talt ikke, hvordan din besked skal tolkes, så tak eller undskyld. ![]()
Russisksprogede nyheder ville efter min opfattelse også have et vist defensivt formål, så det bliver sværere for en fremmed magt at mobilisere vores russisksprogede befolkningsgruppe på næsten hundrede tusinde til at tjene deres egne formål. I det mindste i den nuværende situation, hvor Rusland har et styre, der forholder sig fjendtligt over for os og andre vestlige lande, ville det efter min mening være en smule uforsigtigt at nedlægge den pågældende tjeneste uden en god begrundelse.
Svar gerne, hvis I gider, tak! En lidt mangelfuld undersøgelse, da den ikke tager højde for boliglånets størrelse (der er sikkert en lavere margen på en bolig til en halv million end på f.eks. en bolig til 150K), men jeg lavede alligevel en så simpel undersøgelse som muligt.
Det er interessant at vide som baggrund, om det kunne betale sig at indhente tilbud på en margen på 0,5% (0,6% når alle omkostninger er medregnet). Vi har dog kun et lån på 157K, hvilket ikke er voldsomt stort. Sandsynligvis bliver 12-måneders Euribor også skiftet til 3-måneders Euribor til efteråret.
Og en eller anden stakkel hos OP har tilsyneladende betalt med en margen på helt op til 1,60% i lang tid…
Der findes forskellige investorer og investeringsstilarter. Mennesker er forskellige. Når man læser trådene, bemærker man, at vi ikke er skåret over samme læst – og heldigvis for det. Indimellem er vi meget uenige om tingene, hvilket er fantastisk. Debatten bliver til tider rødglødende, hvilket også er helt naturligt. Det skrevne ord er lettere at slynge ud mod andre end at sige ansigt til ansigt, og misforståelser opstår også lettere. Her debatteres der på god vis, og det kammer sjældent over. Gode diskussioner handler som regel ikke om investeringsstrategier.
Indimellem irriterer en andens investeringsstil dog så meget, at man er nødt til at lufte sin mening, selvom den anden ikke ligefrem beder om hjælp. Det er lidt mærkeligt. Har vi ikke alle ret til at investere præcis, som vi selv vil? Og her mener jeg ikke de enkelte aktievalg, men snarere hele strategien. For mange spiller alder og porteføljens størrelse allerede en rolle. Man har måske ikke lyst til at løbe risici, når porteføljen er vokset til at være tæt på målet. En yngre investor kan med fuld ret investere i lovende vækstvirksomheder med større vægt på risiko. Nogle trader, andre foretrækker fonde. Én har kun risiko i porteføljen, en anden har en god blanding af udbyttemaskiner og risikofyldte papirer, og en tredje har kontiene fyldt med udelukkende modne og ”sikre” aktier. Der findes med sikkerhed ikke én rigtig måde; det, der passer til den ene, fungerer ikke nødvendigvis for mig, men jeg ville stadig ikke begynde at nedgøre andres strategi.
Hvad skal man svare, hvis der stadig er 8 år tilbage med fast rente? Der er jo marginalen til forlængelsesperioden, men den er ret teoretisk, da jeg helt sikkert vil indhente tilbud fra andre til den tid.
Inden for investering kan man foretage forskellige strategiske valg, og det er dårlig stil at ‘disse’ en andens valgte strategi. På den anden side kan man helt sagligt spørge ind til begrundelsen for valget, hvis man undrer sig over det, og hvad man ser som de største risici eller drivkræfter.
Jeg er primært interesseret i den marginalprocent, som banken tager oveni euribor. Dog vil et helt simpelt månedligt faktureringsgebyr på 2-3 € ved så kort en løbetid/lille et beløb nok i sig selv hæve den ”rigtige” marginal til et helt uhyrligt niveau, så det var måske en dum idé at bede om at få alt det ekstra småtteri med. ![]()
Hvis man ville lave en ordentlig undersøgelse, skulle man nok oprette en skabelon i Excel, hvor der er taget højde for løbetid + beløb + øvrige tillæg.
.. ville en ægte bagholder eller en, der køber op, ikke svare på dette fald med ”let it rain over me”?![]()
→ frakken
Det betyder, at en person med et fastforrentet lån ikke svarer, da der ikke er nogen relevant marginal til euribor.
Ah, lige præcis, det havde jeg slet ikke overvejet. Man kan stadig lægge det op alligevel. Det var alligevel ikke så simpelt, som jeg troede efter lange overvejelser (over 5 minutter).
I visse banker tilbydes også muligheden for et renteloft, hvis man bare er villig til at blive taget i røven med for eksempel en 1,5 % højere marginal i hele lånets løbetid.
Dengang havde jeg et boliglån i OP. Det var tilfældigvis på et tidspunkt, hvor renterne og marginalerne var nedadgående. En dag smuttede jeg så forbi en anden bank for at spørge, hvad prisen på et lån ville være der. Marginalen var jo betydeligt lavere, og da euribor-renten også var faldet pænt, var det jo en god handel. Der var ikke andet for end at få styr på papirerne og give fuldmagt til at lukke kontiene i OP og flytte lånet til denne anden bank. Et par dage senere ringede telefonen, og det var fra OP. Samtalen startede med, at de havde hørt, at jeg var ved at flytte mit engagement væk fra dem, og at de faktisk havde tænkt sig at ringe til mig, fordi jeg betalte lidt for meget i rente på mit lån. Jeg svarede: “Nå, siger du det, og havde I tænkt jer at få mig tilbage som kunde ved at lyve?” Damen i bankfilialen blev lidt forlegen og sagde, at jeg måske en anden gang så ville bede om et tilbud fra dem også. Jeg svarede, at det skulle jeg i hvert fald ikke, og jeg har ikke sat mine ben i OP siden. Jeg havde i forvejen ikke særlig gode erfaringer med det foretagende. Jeg havde måske endda overvejet det, hvis de ikke havde ringet og løjet så skamløst
. Så der er nok bare tale om endnu et stakkels offer for bankverdenen her
Og indimellem hjælper det at skifte ![]()
Nemlig, OP var også den dyreste for en fire års tid siden, så jeg blev nødt til at flytte mit boliglån et andet sted hen.
Helt op til voksenalderen levede jeg i den vildfarelse, at ”loyalitet” bliver belønnet, og jeg havde været kunde hos OP helt fra blealderen, ligesom hele min familie. Den loyalitet viste sig ikke i andet, end at man frivilligt fik lov til at betale mere end andre… ![]()
For mit eget vedkommende kostede OP i sin tid det samme som de andre banker, man sparer så svarende til bonusserne. Jeg indhentede tilbud fra tre banker.
Marginalen sænkede de også til stort set markedspris bare ved at spørge, da lånet var omkring tre år gammelt.
Gode erfaringer med OP. Desuden kan jeg godt lide deres mobilapp.
Det er rart også at høre nogle af de mere positive historier. Det er nu ikke et særligt dårligt firma.
Man må virkelig give dem props for udviklingen af mobilappen. På grund af noget skovarbejde blev der stadig en enkelt konto tilbage dér, og appen havde på fire år udviklet sig til en helt glimrende helhed.
Ja. Oplevelser er altid individuelle, da banker kan vurdere en kunde/potentiel kunde forskelligt afhængigt af vedkommendes potentiale og betalingsevne.
P.S. Det ærgrer mig, at jeg ikke tog imod tilbuddet om renteloft for knap to år siden, selvom tilbuddet var lige til at skrive under på; det ville have været en maksimal rente på omkring 1,1 % i 10 år. Nå… Jeg landede alligevel et 10-årigt loft på maks. 3,25 % et år senere (inklusiv margin; hvis den samlede rente er under det, var det vist 1,25 % over Euribor), og nu føles det som en helt fin handel ![]()
Ja, jeg havde også en ejerandel tilbage der dengang og en konto med lidt penge på. Indtil der bare kom en besked om, at din konto er lukket. Jeg måtte selv efterspørge, hvor pengene mon så var henne nu, og da jeg ikke engang må have en konto hos dem længere, så opsagde jeg også min ejerandel ![]()
![]()
![]()
Fantastisk bank - altid på ejerens/kundens side ![]()
![]()
Der er en hel del Viaplay-postyr her på forummet også. Jeg anser stadig disse priser på 45 €/md. for at være latterligt billige sammenlignet med sport live + de tilhørende omkostninger ved begivenhederne. Disse priser er jo småpenge sammenlignet med de PPV-priser, man ser på amerikanske specialsportsbegivenheder.
Hvis man følger med i sport, er 1,5 €/md. i det mindste en afrundingsfejl af “gratis”. Alt andet er oven i hatten. Enhver sin smag.
Jeg ejer ikke aktien, men Viasats tjenester har kørt uafbrudt i snart 13 år (tjekkede lige).
Yle-historie: ”Ukraine melder at have ødelagt en russisk base med en bataljon soldater indeni. Oplysningerne er ikke bekræftet af uafhængige kilder.”
Forummet: ”Haha, russerne får tæv. Skide tåber, alle sammen i samme hus :D”
Yle-historie: ”Rusland melder at have stoppet et ukrainsk angreb og dræbt 100 soldater og ødelagt 10 kampvogne. Oplysningerne er ikke bekræftet af uafhængige kilder.”
Forummet: ”Yle spreder russisk propaganda, fjern al støtte til Yle. En fuldstændig ligegyldig biks!!”
Ovenstående ”nyheder” er fundet på af mig selv, og jeg ved godt, at Ruslands historier er mindre sandfærdige end Ukraines. Men Ukraine bruger jo også propaganda, og det er bare rarere at læse, når det understøtter ens eget verdensbillede. Lad os alligevel huske den kritiske sans.
45 €/md. for nogle sportsudsendelser er altså ikke for meget, men 10 € for noget som Netflix er stadig for meget i manges øjne
. Burde Netflix også anskaffe sig rettighederne til en eller anden sportsudsendelse, når det at tilføje ordet “sport” til noget tilsyneladende multiplicerer dets værdi
.
Som nogen måske har regnet ud, følger jeg ikke selv med i sport, og jeg forstår ikke, hvordan andre orker det. Jeg læser så i nyhederne, om finnerne vandt eller tabte
.
Jeg forstår personligt ikke streamingtjenesternes forretningsstrategi. Priserne burde nærmest fordobles eller tredobles for at kunne tjene penge, når man allerede betaler mere for en enkelt biografbillet end for et månedsabonnement til Netflix osv., hvor man kan se meget mere. Som forbruger er jeg selvfølgelig glad for, at jeg kan se meget billigt ![]()