Inderes kaffestue (Del 5)

Tja, jeg synes, det er lidt unødvendigt at bekymre sig om, at fondenes størrelse er stor i forhold til BNP, når der snarere ville være grund til bekymring, hvis den var lille. Størrelsen betyder noget :joy:

Selvfølgelig, hvis der er opbygget helt vilde afdækningskonstruktioner i fondene, hvor sikkerhedskravene skyder i vejret ved markedsforstyrrelser, så… Men jeg tvivler på en eller anden måde.

[quote=“vanha_Qfwfq, post:6285, topic:33096”]
Jamen, jeg synes, det er lidt unødvendigt

Jeg mener, at den eneste logiske løsning er, at man må lære at leve med kortsigtet usikkerhed. Pensionsfonde er et langsigtet, meget langsigtet instrument, og med dem burde man have råd til at være tålmodig. Når selv os almindelige dødelige har en investeringshorisont på flere år, og disse små bump nok skal udjævne sig, så er deres horisont flere generationer lang.

Næste gang sørger vi for, at Torsti kommer! Han er efterspurgt på alle etager, men der er altid tid til nye og gamle venner :blush:

11 Synes om

Det kommer an på, hvordan man ser på det; før i tiden bed man denne “misfornøjelse” i sig, man talte ikke nødvendigvis om tingene, ikke engang internt i familien, og ofte greb man til flasken

3 Synes om

I markedets mest ekstreme følelsesmæssige udsving, hvor stærk optimisme og pessimisme råder, er der brug for skepsis.
Som du konstaterede: Er tingene virkelig så dårlige, som de ser ud lige nu? I sidste ende handler det om, at der er talrige mulige scenarier, men hvilken vægt tillægger du

3 Synes om

artti" or translate to “kvarter”. Let’s look at common Danish forum parlance. Let’s go with “bog-Vartti” or "bog

38 Synes om

Bog-kvarteret er en god idé. Mens vi venter på det..

En ting, der har rumsteret i mit hoved i et stykke tid: Har der

4 Synes om

TA kan let gøres mere imponerende end fundamental analyse, især i begynderinvestorers øjne, fordi man i praksis kan tegne linjer i det uendelige: hvis én ikke virker, tegner man 10 andre. Hvis det glidende gennemsnit ikke virker, kigger man på andre osv.

Hvis noget ”altid har ret”, så lugter det.

Selvfølgelig må investorer og tradere bruge de værktøjer, de har lyst til, jeg dømmer ikke (bortset fra at stirre sig blind på P/E-tallet uden andre baggrundsoplysninger​:joy:).

38 Synes om

Mon tro om det er sådan, som jeg husker en eller anden økonomisk vismand sige, at økonomisk vækst med jævne mellemrum kræver en krig eller en

2 Synes om

[quote=“Verneri_Pulkkinen, post:6294, topic:33096”]
TA kan sammenlignet med fundamental analyse nemt gøres mere imponerende, især i øjnene af nybegyndere, fordi man i praksis kan tegne streger i det uendelige:

17 Synes om

[quote=“Verneri_Pulkkinen, post:6294, topic:33096”]
TA kan sammenlignet med fundamental analyse nemt gøres mere imponer

15 Synes om

Output should be just the translated text.*

[quote="Salvelinus, post:6295, topic:33096, full:true"]
Mon tro om det er sådan, som jeg husker en eller anden
12 Synes om

[quote=“Verneri_Pulkkinen, post:6298, topic:33096”]
Det booster BNP, hvis du smadrer vinduerne der

5 Synes om

[quote=“vanha_Qfwfq, post:6299, topic:33096”]
Bortset fra at de penge, der bruges på at repar

3 Synes om

Hvordan investerer man i aktier i et bjørnemarked? Kauppalehtis Markkinaraati (markedspanel) giver deres bud. :point_down:

Markkinaraatis vejledning til aktiekøb i et bjørnemarked:

• Hold dig til din egen investeringsplan.
  • Tag højde for din investeringshorisont og eventuelle ændringer i den.
  • Gør brug af tidsmæssig spredning.
  • Spred investeringerne via f.eks. indeksprodukter frem for aktieudvælgelse (stock picking).
  • Foretræk kvalitetsselskaber og stabile virksomheder. Pas på faldende knive.
  • Geografisk set fremstår USA nu tyd
5 Synes om

Det råd har jeg aktivt undgået.

Resultatet er friske sår på hænderne :joy:

20 Synes om

[quote=“Jamon, post:3122, topic:1246”]
YTD dog næsten minus 5% :face_with_spiral_eyes:

45 Synes om

Olkiluoto kører for fuld damp. Det blev jo egentlig færdigt ret tjept til sidst sammenlignet med cykelstien i Turku

10 Synes om

“Fantastisk, kunne man få en til af samme slags? Åh ja, og gerne mindst ti år hurtigere, end det tog med den forrige.”

1 Synes om