Jeg bliver irriteret over folks irritation over berettiget irritation.
Hvis en tråd irriterer dig, kan du skjule den for dig selv ved at ændre trådens synlighedsindstillinger på samme måde, som du kan skjule en irriterende debattør fra deres profil.
At klage over uinteressante tråde på et diskussionsforum er mildest talt forvirrende.
Jeg er meget glad, hver gang jeg læser en begrundelse for en salgs- eller købsordre fra tråden “Jeg har købt/solgt”. Uanset om begrundelsen er overbevisende eller uklar i min egen optik.
Hvorfor kan nogle aktier shortes og andre ikke?
Jeg var så heldig i 2009 at få et fuldtidsjob inden for detailhandlen blandt hundredvis af ansøgere. Jeg betalte alle husstandens regninger med min nettoløn på 1200 euro, fordi min kæreste var arbejdsløs, og vi blev betragtet som samboende, og dermed var jeg forsørgelsespligtig over for hende. Vi regnede ud, at vi med hendes støtte ville få det samme beløb.
Købs- og salgskæden er mest underholdning. F.eks. har mange det samme brugernavn (nick) på Shareville, og jeg har set, hvordan de handler aktier med en cents interval der, men kun en købsmeddelelse ender på forummet, sådan er det.
Svarer mig selv fra det fyldte kaffestue (del 2). Tak, ikke kun forummet, men Inderes og @Matias_Arola for at Honkarakenne fik en dybere analyse.
Selvfølgelig tak til Honkkis for at købe analysen ![]()
27 dage siden
"Kære kompetente forummedlemmer. Kan jeg ‘annoncere’ Honkarakenne på den måde, at er det virkelig så godt et selskab, som det ser ud til? Stærk (rentabel) vækst, gældfri! Ordrebeholdningen er rekordhøj. Der er dog udfordringer med råvarer, men… Hvis I er interesserede, så undersøg det med mig, og lad os fortsætte i Honkarakenne’s egen tråd.
"
Kela tager ikke højde for en tilfældig salgsgevinst som indkomst.
Heldigvis er min succes som investor ikke så stor, og jeg får kun en tilfældig gevinst.
Jeg undrer mig ofte over, hvorfor noget falder eller styrtdykker. Omvendt, hvis en aktie, jeg ejer, stiger, tænker jeg i mit hoved, at “ja, nu stiger den, som den skal”. Næsten altid, når kursen stiger, er jeg enig med markedet, men når aktien begynder at falde, undrer jeg mig meget over, hvordan den dog kan falde, og jeg undrer mig over markedets, altså de andre investorers, adfærd.. ![]()
Hvis jeg undrer mig over, hvorfor denne Bumtsibum-aktie falder, kunne en person spørge mig, hvorfor den tidligere er steget til den værdi, og bede mig forklare det helt enkelt. Ofte ville jeg ikke kunne svare tilfredsstillende, hvis modparten var en person med forståelse for investeringsverdenen. Hvorfor undrer jeg mig så over faldene, når jeg ikke har så gode grunde til aktiens tidligere stigninger? Måske famler jeg alligevel, jeg overvurderer mig selv, jeg læser for mange anbefalinger (selvom de kun er små krydderier i den store helhed), og jeg nægter at indrømme, at jeg har taget fejl. Jeg læser meget på forummet, nyheder, rapporter (Jeg
firmarapporter) og studerer, men forstår jeg det, jeg læser, og kan jeg se helheden – jeg burde have mere af mine egne tanker og forståelse med.
Det er dejligt at konstatere, at mange tanker er smarte, og at læse nyheder om en virksomheds store skalerbarhed, men forstår jeg, hvad der egentlig ligger bag?
Investeringsaforismer bliver brugt og virker meget enkle; de er i sig selv sikkert smarte, men jeg har ment at forstå, at man skal vide, hvem der siger det, og hvordan vedkommende selv har handlet, før man får ægte mere ud af udsagnet. Sådan er det med alle andre ting også; den, der har læst og lært meget, forstår bedre det, han læser, og laver ikke fejlfortolkninger eller tror så let på tåbelige overbevisninger.
Mine indlæg er ofte som prog-sange, hvor det er svært at finde den røde tråd indimellem (=ofte). Måske forsøger jeg her at sige til mig selv, at jeg skal have styr på grundlaget, følge mine egne læresætninger, f.eks. om at se sig selv i spejlet og indrømme, at jeg har taget fejl, eller i hvert fald det, jeg ikke rigtig ved, spørge hvorfor og holde mig til det grundlæggende, hvis jeg stadig ikke har forstået det ordentligt. Selv de, der har arbejdet og studeret i årtier inden for dette felt, laver mange fejl, og endda dumme fejl, som selv en nybegynder måske ville undgå, hvis han bevarede roen og ikke gættede sig frem. Hvor mange af Inderes’ guruer er f.eks. hoppet for tidligt af et fremragende tog eller slet ikke hoppet på på grund af en klassisk fejl; “Den er jo allerede steget så meget” og der har ikke nødvendigvis været andre gode grunde.. dette er ikke et spørgsmål, da jeg tror, at næsten enhver langvarig investor har lavet sådan en fejl. Kloge mennesker indrømmer deres fejl, lærer af dem og udvikler sig – måske vil jeg også gøre det mere i fremtiden.
Der er gode og smarte tanker, men de skal også følges, ærede Investering-Rookie. ![]()
Det er godt nok et lorteland, hvad angår det med samboende/gifte par. Det virker som om, at det at bo sammen med vilje er blevet gjort unødigt besværligt, altså at det ikke medfører noget godt, kun dårligt. Det er jo helt vanvittigt, at samboende par fra et støtteperspektiv er forsørgerpligtige over for hinanden osv. (og man skal vist stadig gøre sig umage for at bevise, at man ikke er samboende, hvis man kun bor sammen som bofæller).
Jeg oplevede selv for nylig, at min partner var nødt til at leje en arbejdsbolig i en anden by. Vi var glade et øjeblik, da det viste sig, at man kunne søge om 450 € i skattefradrag/måned for det, men glæden forsvandt, da det viste sig, at man i dette tilfælde skulle være gift, ellers var man ikke i et ordentligt forhold i skattevæsenets øjne, og fradragene blev ikke givet. Hvis vi havde været gift, ville vi endda have kunnet trække rejseomkostningerne mellem byerne fra.
Et hurtigt besøg på folkeregisteret, hvis løsningen ellers tiltaler dig
.
Men i det lange løb kan det samlet set blive dyrere ![]()
Er det OK at spørge om HX-projektet her?
Så vidt jeg forstår, er flere finske børsnoterede og unoterede virksomheder (i hvert fald Patria) ved at få en bid af projektet som en del af implementeringskonsortiet. Kan I sige, hvilke børsnoterede virksomheder der kunne have en vej ind i en sådan (sandsynligvis amerikansk) indkøbskæde, det vil sige, deltage i det finske konsortium?
Det er da helt absurd, at man fra et støtteperspektiv er forsørgelsespligtig over for sin samboende partner osv. (og man skal stadig yde en stor indsats for at bevise, at man ikke er samboende, hvis man kun bor sammen som bofæller).
Hvis bofællerne har deres egne lejekontrakter, er de kun ansvarlige for sig selv og deres egen indkomst/støtte. Hvis lejekontrakten er fælles, regnes alle til samme husstand, uanset om de er tættere partnere eller lidt mere fjerne, og der hjælper forklaringer vist ikke ![]()
Edit: Kela (den finske socialsikringsmyndighed) siger dog:
Ægtefæller og samboende par, forældre og børn samt bedsteforældre og børnebørn regnes dog altid som tilhørende samme husstand uanset lejekontrakterne.
Hvis en mand og en kvinde bor sammen som bofæller og er nødt til særskilt at bevise, at de sover i separate senge, så antager jeg i nutidens liberale samfund, at også bofæller af samme køn vil blive pålagt den samme bevisbyrde på grund af ligestilling, ligebehandling osv. ![]()
Måske er det altid fra sag til sag. Jeg kender nogle enæggede tvillinger, der personligt skulle møde op på Kela-kontoret (Folkepensionsanstalten) for at bevise, at de ikke var i et parforhold. ![]()
Jeg kan allerede nu se alle brugen af ordet torsk, hvis nogen taber penge på Fifax-selskabet.
![]()
Hvis Fifax dyrker torsk, sælger jeg aktierne. ![]()
Jeg spørger af nysgerrighed, er der medlemmer af Børsklubben blandt forumdeltagerne? ![]()
Det er jo velkendt en traditionel klub for herrer og nu også damer, som ikke larmer meget af sig selv i offentligheden. Jeg tænkte, om nogen dog ville dele deres oplevelser anonymt. Er der blandt medlemmerne også private investorer, som ikke arbejder i finanssektoren, men som aktivt er involveret i investornetværk og ejer en forholdsvis stor portefølje?
Anbefalingspolitikker hører ikke hjemme på virksomhedssiderne. De forårsager blot unødvendig offtopic, som det er tilfældet her. Der har været noget snak om disse i den linkede tråd, så det er værd at læse tråden igennem og spørge om sagen der.
Denne besked ville også passe bedre i flag-tråden. ![]()
Jeg har spekuleret over markedets utålmodighed i et stykke tid nu. En meget stor del af min portefølje er fyldt med mikrokapitalaktier. Mange virksomheder har med stor sandsynlighed en god fremtid, men her kommer sagens kerne: fremtiden er i horisonten, for nogle et par år væk. Der er endda nogle, der forventes at tjene kassen allerede om et par kvartaler. Men det er ikke nok for markedet, de skal have det med det samme. Her er den tålmodige investors mulighed. I disse tilfælde er tid virkelig investorens ven – du skal ikke gøre noget, blot vente.
Hvis man vil tjene penge på HX, er det måske den mest fornuftige måde at købe Saab AB på. Kursen vil stige kraftigt ved en gevinst, og ved et tab forventes der ikke et særlig dramatisk fald, da markedet ikke i høj grad forventer en gevinst. Men jo tættere vi kommer på HX-beslutningstidspunktet, jo flere vil opdage dette risiko-/afkastmønster, og kursen kan begynde at stige, og dermed er der også mere plads til fald. Den laveste kursmål for Saab er 270 SEK og den højeste 420 SEK, jeg ved ikke hvor opdaterede disse er.
Bittium har nogle HX-relaterede industrielle samarbejdsprojekter i gang. Norske Kongsberg ejer en del af Patria.