Inderes kafferum (Del 2)

Även om rekommendationerna är koncisa och estetiskt sett som grädden på moset, kan de ensamma vara missvisande. Jag skriver detta lite med glimten i ögat, men poängen är desto allvarligare: utan att känna till analysen och motiven är rekommendationerna (och riktpriserna) värdelösa.

Jag har arbetat på Inderes i 4,5 år nu, och här är en lista över de olika rekommendationer och beskrivningar jag har stött på hittills.

Som du snart kommer att märka när du läser detta, är det nödvändigt att läsa analysen eller titta på videon där investeringsobjektet gås igenom för att ta reda på den “rätta” rekommendationen.

Obs! Detta är bara de rekommendationer jag har observerat hittills; de är som främmande planeter i rymden, det vill säga med tiden hittar man fler och fler.

Köp

CONVICTION BUY = Analytikern tror till 150 % på bolaget och köptillfället är verkligen utmärkt
Köp = Helt okej, läs analysen och fundera om det passar din egen portfölj
Hazard-köp = Bolaget är verkligen riskfyllt, absolut ingen “köp”-rekommendation för alla
Fälla-köp = Analytikern försöker locka dig in i ett dåligt (värde-)bolag med en köp-rekommendation i åratal

Öka

Köp-öka = Egentligen en köp-rekommendation, men analytikern är försiktig. Enligt min erfarenhet är detta den bästa rekommendationen på Inderes!
Köp, men nästa kvartals resultat är dåligt -öka = Analytikern spelar spel och förväntar sig att marknaden kommer att reagera dåligt på nästa kvartals dåliga resultat och går därför inte till köp-sidan
Öka öka = Man skulle faktiskt kunna öka lite
Lös öka = En ganska vanlig rekommendation när analytikern också skulle kunna vara på minska-sidan, men en liten majoritet av faktorerna talar för en positiv rekommendation. Mycket nära en “behåll”-rekommendation.
Hoppas-öka = Bolaget har tidigare haft en köp-rekommendation, men historien och siffrorna har inte utvecklats som förväntat. Analytikern skyddar sina Starmine-poäng genom att gå över till öka-sidan och hoppas att den tidigare visualiserade framgången fortfarande kommer att förverkligas.
HODL-öka = Egentligen en behåll-rekommendation, men den finns inte på Inderes så öka
Minska-öka = Dåliga argument för en positiv rekommendation, men ändå är rekommendationen på något sätt öka

Minska

Öka-minska = Egentligen skulle man kunna öka, men personalen får inte gå emot rekommendationerna
Behåll-minska = Behåll
Lätta-minska = Ett bra tillfälle att lätta
Sälj-minska = Egentligen borde man sälja allt, men analytikern undviker en för radikal rekommendation av rädsla för en positiv överraskning

Sälj

Behåll-sälj = Behåll bara ett bra bolag i portföljen
Lätta-sälj = Dags för en liten lättning
RÖR INTE DETTA -sälj = Företaget är riskfyllt som radioaktivt avfall och sälj-rekommendationen är en varningssignal
Panik-sälj = Det finns ingen tid att förlora, sälj så fort du kan

130 gillningar