Om detta hade Verneri en klassisk kommentar en gång i tiden, där han funderade över mångfalden av rekommendationernas betydelser ![]()
Även om rekommendationerna är koncisa och i skönhetssynpunkt som körsbäret på analyskakan, kan de ensamma vara vilseledande. Jag skriver detta med glimten i ögat, men själva poängen är desto allvarligare: utan att känna till själva analysen och motiveringarna är rekommendationerna (och riktkurserna) helt värdelösa.
Jag har arbetat på Inderes i 4,5 år nu, och här är en rad olika rekommendationer och beskrivningar som jag hittills har stött på.
Som man snart märker när man läser dessa, är det nödvändigt att läsa analysen eller titta på videon där investeringsobjektet gås igenom för att få fram den “rätta” rekommendationen.
Obs! Detta är bara de rekommendationer jag hittills har observerat, dessa är som främmande planeter i rymden, det vill säga fler hittas hela tiden med tiden.
Köp
CONVICTION BUY = Analytikern tror till 150 % på företaget och köpläget är verkligen utmärkt
Köp = Helt okej, läs analysen och fundera om det passar din egen portfölj
Risk-köp = Företaget är verkligen riskabelt, absolut inte ett “köp” för alla
Fälla-köp = Analytikern försöker locka in dig i ett dåligt (värde-)företag med en köprekommendation i åratalÖka
Köp-öka = Egentligen en köprekommendation, men analytikern är försiktig och säger öka. Enligt min erfarenhet är detta den bästa rekommendationen på Inderes!
Köp, men nästa kvartals resultat är dåligt -öka = Analytikern spelar spel och förväntar sig att marknaden kommer att reagera dåligt på nästa kvartals dåliga resultat och går därför inte över till köp-sidan
Öka öka = Man skulle faktiskt kunna öka lite
Löst öka = En ganska vanlig rekommendation när analytikern också skulle kunna vara på minska-sidan men en liten majoritet av faktorerna talar för en positiv rekommendation. Mycket nära en “behåll”-rekommendation.
Hopp-öka = Företaget har tidigare haft en köprekommendation, men berättelsen och siffrorna har inte utvecklats som förväntat. Analytikern skyddar sina Starmine-poäng genom att gå över till öka-sidan och hoppas att den tidigare visionerade framgången fortfarande kommer att förverkligas.
HODL-öka = Egentligen en behåll-rekommendation, men den finns inte på Inderes så därför öka
Minska-öka = Dåliga argument för en positiv rekommendation, men ändå är rekommendationen på något sätt bara ökaMinska
Öka-minska = Man skulle faktiskt kunna öka, men personalen får inte gå emot rekommendationerna
Behåll-minska = behåll
Lätta-minska = Ett bra tillfälle att lätta
Sälj-minska = Man borde egentligen sälja allt, men analytikern undviker en för radikal rekommendation av rädsla för någon positiv överraskningSälj
Behåll-sälj = Egentligen bara behåll ett bra företag i portföljen
Lätta-sälj = Dags för en liten lättning
RÖR INTE DETTA -sälj = Företaget är en risk som radioaktivt avfall och sälj-rekommendationen är en varningssignal
Flykt-sälj = Ingen tid att förlora, sälj så fort du kan