Inderes' kaffestue (Del 11)

Det er nok det her. Fra Mokomas sang ”Uni saa tulla” er der en bid, der har sat sig fast, som på en eller anden måde altid rammer plet, når den dukker op:

”Du bad om lidt,
Bad mig om at nøjes med lidt.
Jeg holdt mit løfte og nøjedes med endnu mindre.”

Og man er jo egentlig selv ret tilfreds med livet i øjeblikket. Nu hvor man personligt oplever, hvor meget sundhedsplejen (neuvola) hjælper på rejsen med den førstefødte, så er det godt at planlægge familie i Finland. Selvom ydelserne er blevet skåret ned gennem årene.

16 Synes om

For at være ærlig ville Hanhikivi 1 ifølge den seneste plan have været startet op om 3 år, før projektet blev lukket ned.

Der skal godt nok

4 Synes om

Jeg, Seahorse (merihevonen), deltager i aften i et panel ved Säästöpankki-seminaret. Ud fra emnelisten at dømme er dagsordenen meget bred, og vi vil diskutere et bredt udvalg af markedstemaer.

Følg med fra kl. 18 her:

13 Synes om

Som “opvarmer” hoster jeg Nordeas AI-seminar fra kl. 17. :smiley:

15 Synes om

Ja, “Mesteren” burde måske sætte sig ind i forskellige kurvetyper, før han kommenterer. Denne er forresten den bedste.

Beklageligt, men et åbenlyst og uundgåeligt fænomen i takt med, at AI bliver mere udbredt.

Det, der sprang i øjnene i den nyhed, var, at bagmændene godt nok er meget selvsikre.

15 Synes om

Dette vil nok blive konkretiseret, men et interessant forslag fra en tysk socialdemokrat om at tilbyde Anthropic, som er forfulgt af den amerikanske regering, et hjem i Europa.

Indtil videre virker USA’s tiltrækningskraft til at huse virksomheder og talenter uimodståelig, men hvis den svingende politiske retning i landet fortsætter, er det nok ikke umuligt, at den århundredgamle hjerneflugt fra den gamle verden til den nye ville vende i den anden retning.

30 Synes om

Nu taler vi altså om et land, hvor man ikke engang kan starte et bageri uden en særlig licens og ‘mester’ papirer:

Så er der også de mærkelige reguleringer, der tvinger virksomhedens ansatte til at være bestyrelsesmedlemmer, hvilket kan være en stor rød klud for investorer. Mange ting er unægtelig godt i Tyskland, men set fra amerikanske virksomheders perspektiv er virksomhedsbureaukrati ikke en af dem :cowboy_hat_face:

38 Synes om

Jeg sidder og bladrer gennem vores First North-selskaber, hvor kursen i næsten dem alle er et spejlbillede af OMXHPI, og jeg tænker på, om det her enten er kronede dage for en stockpicker, eller om jeg som en boomer-agtig investor bare ikke har fattet en eller anden AI-hype-disruptions-trussel, der smadrer alle små selskaber, og hvis ankomst er helt indlysende for markedet.

60 Synes om

Tillykke og rigtig god tur! Hvis I har tid, så besøg også stranden i Jurmala. Det er billigt at komme dertil med Bolt.

2 Synes om

Jeg kiggede på præcis den samme aktie i går og overvejede, om jeg måske skulle trykke på købsknappen med venstre hånd, da fingrene på højre hånd allerede er blevet brændt i løbet af de sidste par år ved at købe disse ”billige”.

15 Synes om

Finland og Tyskland burde samarbejde, når man i Finland ønsker at gøre enhver borger til kandidat inden for et eller andet område :wink:

7 Synes om

I Tyskland er det blevet trukket længere end noget andet sted i verden, så det er svært at forstå, hvordan landet overhovedet kan holde sig oven vande. For eksempel kræver installation af persienner en treårig uddannelse i landet:

27 Synes om

Jeg har tænkt det samme i et stykke tid nu. Dette er især tydeligt i First North, men lignende tilfælde findes i alle grupper, der er mindre end Nordea, Nokia og Kone. Det er svært at tro, at alle er blevet solgt til bunds på grund af truslen om disruption; mange kan endda drage fordel af kunstig intelligens. Jeg er kommet til den konklusion, at hovedårsagen til faldet er 1) svigtede forventninger 2) faldet skaber yderligere fald.

Små virksomheder oplevede en ret kraftig stigning og blev prissat med ret høje multipler efter corona. Generelt er deres indtjening ikke lige så stabil som hos større virksomheder; investeringer og selv en lille cyklisk karakter viser sig kraftigere i virksomhedens resultat. Måske glemte vi som investorer dette? Under alle omstændigheder har resultaterne ikke udviklet sig i overensstemmelse med de forventninger, der blev knyttet til virksomhederne, hvilket sandsynligvis har fået mange investorer til at sælge deres beholdninger. Når man dertil lægger, at mange virksomheder er drevet af hjemmemarkedet, og den finske økonomi er, som den er, har det været en svær rejse for mange virksomheder.
Det ville være interessant, hvis en ivrig analytiker kunne indsamle data om, hvordan First Norths gennemsnitlige indtjeningsudvikling har været i forhold til f.eks. mid- og large caps i de seneste år. Og hvordan er gældsættelsen og kapitalafkastet i samme sammenligning?

Det andet aspekt, jeg nævnte, er, at kursfaldet i sig selv skaber yderligere fald. Når kurserne begynder at falde med dobbelt gearing, altså når resultaterne er under pres, og de høje multipler normaliseres, er kursudviklingen grim. Mange fonde er også begyndt at sælge deres beholdninger i mindre virksomheder, og når likviditeten er, som den er, akkumuleres salgsbølgerne i regnskabsperioderne, når aktiernes likviditet midlertidigt forbedres. I forbindelse med Q4-resultaterne så man et kraftigt salg netop fra fondenes side, da de skulle udbetale fondsindløsninger til deres kunder. Især i Sverige blev der rapporteret meget om dette. Der var også historier om, hvordan mange small cap-fonde er begyndt at eje større virksomheder, for hvem vil overhovedet eje små virksomheder? :joy:

Konklusionen er, at der stadig er flere investorer, der er skuffede over kursfaldet, der sælger, end der er opportunistiske købere. Når selv de sidste store sælgere er flyttet videre, og når indtjeningsforventningerne i små virksomheder er tilstrækkeligt lave til, at de i sidste ende overskrides, kan kursreaktionen måske endda være overraskende kraftig?

22 Synes om

Har denne teutoniske (Teutonic) oprindelse

13 Synes om

God tankegang. Narrativer driver markedet i begge retninger. Frem til udgangen af 2021 var narrativet, at små virksomheder vokser hurtigere, små virksomheder forstyrrer store, små virksomheder er sammensatte, de er mere agile, og de har hurtigere indtjeningsvækst. Der blev betalt højere multipler, og der blev igen og igen fundet bedre begrundelser for, hvorfor der skulle betales højere multipler for dem. Nu er markedsnarrativet til en vis grad vendt. Når et fald nærer et fald, begynder man altid at finde nye begrundelser for, hvorfor der skal betales lavere multipler for dem.

Indtjeningsudviklingen har naturligvis en stor indflydelse, men jeg vil intuitivt sige, at en betydeligt større indflydelse kommer fra ændringer i multiplerne. Mange SaaS-virksomheders tidligere EV/Sales er nu EV/EBIT.

30 Synes om

Lige præcis, og den FV er et sted midt imellem over-pessimisme og over-optimisme :).

Faldet i multipler forklarer sandsynligvis den mest betydningsfulde korrektion i kurserne, men der er også virksomheder, der er løbet ind i enorme miner og stædigt er fortsat med at ødelægge aktionærværdi. For disse kan kursfaldet være fuldt ud berettiget, indtil håbet om en ændring i retning opstår.

På den anden side tror jeg, at der er virksomheder, hvis indtjeningskapacitet er betydeligt bedre, end tallene viser lige nu. Aktieplukkerens opgave bliver at se igennem de rapporterede resultater og vurdere, hvad det “rigtige” indtjeningsniveau kunne være. Valutakurser og kundernes reducerede investeringer på grund af usikkerhed har f.eks. straffet de virksomheder, jeg følger. Hvis vi på et tidspunkt fik et år, der på en eller anden måde kunne kaldes “normalt”, så kan der følge ganske betydelige indtjeningsspring, og i så fald kunne dobbeltgearingen igen vende den anden vej.

Det, jeg dog har lært af denne ørkenvandring, er, at “gode” virksomheder er virkelig sjældne. For eksempel kan der være mange virksomheder på First North, hvis FV kan være betydeligt højere end den nuværende kurs, men jeg tvivler på, om det er værd at eje mange af dem på lang sigt :thinking:.

12 Synes om

12 sekunders analyse. Jeg lader bare disse ligge her.

28 Synes om

Undskyld mig, men det er en roller shutter mechatronic technician og ikke bare en persiennemontør. :face_with_steam_from_nose:

20 Synes om

Tyskland er lidt speciel med hensyn til uddannelse i andre henseender. :slight_smile:

Jeg har selv været forvirret over den praksis, hvor forældre og lærere allerede som tiårige i skolerne sammen beslutter, om barnet skal på Gymnasium, hvilket fører til studentereksamen og universitetet, eller om det skal vælge Realschulen, som er mellemniveau og oftest fører til erhvervsuddannelse. Eller om det skal gå den letteste vej, det vil sige, at det uden videre går på Hauptschule, som fører direkte til erhvervsskole. Af denne grund flyttede en af mine venner også tilbage til Finland, da børnene nåede den alder. Jeg kan ikke sige, hvor meget eller om det har ændret sig i løbet af det sidste årti.

Men jeg må huske at spørge terrassemontørerne til sommer, om de har en passende erhvervsuddannelse.

4 Synes om