Inderes' kaffestue (Del 11)

Hvis man køber den filosofi råt, må man indrømme, at snakken om 5D-skak føles nærmest underdimensioneret. :sweat_smile:

8 Synes om

Thomas er en magnet for skraldeselskaber. 10 stk. under dækning, hvoraf Orthex klart er af højeste kvalitet og måske endda den eneste, der er i stand til at skabe overskud? Tulikivi, KH, Rapala og Lamor er elendige, men måske værd at investere i til en eller anden lavere pris. Solar Foods som en lottokupon er måske et opkøb værd til en vis pris, men resten er fuldstændig skrald, og jeg ville sandsynligvis ikke købe resten til nogen som helst pris, hvis ikke jeg kunne sælge dem igen. Burde man ikke flytte mindst ét andet fornuftigt selskab til Thomas udover Orthex, for det er vel ikke særlig sjovt at analysere, om et selskab er et totalt kadaver eller en bunke lort. På den anden side er der nok ikke mange villige kolleger, der har lyst til at tage dette skrald i bytte. Gad vide om man kunne finde noget fornuftigt til Thomas blandt de nye børsnoteringer? Han har dog gjort det godt og fortjener lidt bedre imo.

42 Synes om

Det har ingen effekt på Qt, selvom NVIDIA nævnes i samme sætning.

11 Synes om

Thomas har dog klaret sig ret godt med sine anbefalinger i denne møgbunke :smiley: Det eneste problem er, at investorer ikke rigtig kan skabe afkast på negative anbefalinger :smiley: Man kan højst nå at få solgt en bombe før den totale ødelæggelse.

Problemet kræver bare en kreativ løsning, hvor shortsalg tillades i modelporteføljen, og man samtidig i samarbejde med Nordnet får hele Hesulis (Helsinki Børs) skraldespand ind på listen over aktier, der kan shortes :smiley:

Tænk, hvis de shorts havde været placeret i disse “perler”!

Når man kender modelporteføljens held, ville denne fiktive strategi sikkert også gå i vasken, da alle verdens problemer pludselig ville blive løst kort efter lanceringen, og der ville blive fred i både Ukraine og Mellemøsten, hvilket ville føre til, at økonomien i både Europa og Finland endelig ville tage det længe ventede opsving :smiley:

33 Synes om

Ikke i et job inden for mit eget felt, men jeg har alligevel formået at få noget arbejde selv under disse omstændigheder, senest i en børsnoteret virksomhed. Desuden er det endda mellemtungt fysisk arbejde, og alligevel føles 7,5 time ikke af det store, selvom det måske er den mest trælse mulige arbejdstid i forhold til fritid :grin: . Nå ja, det er sandt, at man kan klare det, når man er ung, og sådan skal det jo også være.

3 Synes om

Her er et tweet om udbytter ude i verden :slight_smile:

https://x.com/dividendology/status/2033562179014693362

6 Synes om

Alle Firebreaks 10-20 daglige spillere er lettede over nyheden!

41 Synes om

Han burde i det mindste få et tillæg for hårdt arbejde. Der er jo på en måde en logik i det, at der er Orthex’ skraldespande, og resten er de der containerbrande…

7 Synes om

For helvede med de her logins og autentificeringer. Det ser ud til, at mobilcertifikat (mobiilivarmenne) snart er historie, før man overhovedet har taget det i brug. Man skal vælge alt muligt Suomi-identificering, og identifikation via bank-id frarådes. Snart ved man ikke, om man selv er ved at logge ind på noget, eller om det er naboen Keijo. Slynglerne finder altid på bedre tricks; jeg tror snart, jeg vender tilbage til naturalhusholdning og jæger-samler-kulturen. Det er helt ad helvede til med alle de adgangskoder, man skal huske og alt det der, selvom man har en god hukommelse.

8 Synes om

Jeg kunne ikke finde en anden tråd til dette, så:

Har andre modtaget en lignende besked? Medmindre min e-mailadresse bogstaveligt talt er blevet fyldt op i løbet af natten, hvis det overhovedet er muligt, så er det vel en fejl, da jeg ikke har ændret min e-mailadresse, og tidligere er alle beskeder fra Inderes kommet frem dertil normalt :thinking:.

2 Synes om

Jeg forsøgte skam at nedtone disse superlativer i interviewet. Alle, der er blevet sammenlignet med Buffett (jeg ved dog ikke, om de selv bragte det op, eller om det var interviewerne), har som regel oplevet en enorm reversion to the mean eller et decideret kollaps på investeringsmarkederne. Jeg har dog allerede oplevet dette på forkant i de seneste år. :smiley:

Buffetts partnership gav et afkast på 26 % p.a., så vidt jeg husker. Berkshires første årtier – bemærk årtier, selvom størrelsen bare voksede – var på godt over 20 %. Der er egentlig ingen, der tåler sammenligning med ham. Måske Stanley Druckenmiller osv., hvis han fortsætter med aktiv investering i ~20 år endnu. :smiley:

14 Synes om

Mailservere bruger anti-spam-værktøjer og kan lejlighedsvis markere beskeder fra en bestemt kilde som spam, selvom de tidligere slap igennem. Der kan for eksempel komme for mange mails på kort tid, eller deres spam-score (et maskinelt gæt på, om beskeden er spam eller ej) er for høj.

Nogle gange løser det sig selv over tid (det vil sige, at der er tale om en tidsbestemt blokering), men andre gange er man nødt til selv at kontakte udbyderen og spørge, hvorfor beskeder fra eksempelvis @inderes.com bliver blokeret.

Som de aktive forummedlemmer ved, følger jeg de mest mærkværdige (men normalt kedelige) virksomheder rundt om i verden, som få taler om. En virksomhed på min overvågningsliste er COKE, det vil sige ikke selve Coca-Cola, men dens største tapper i Nordamerika.

Jeg kiggede på aktien i sommers omkring de hundrede, men den føltes stadig lidt dyr, da sådan noget her ikke kan vokse med raketfart.

Alligevel har aktiemarkedet været af en anden mening, og aktien er fordoblet til over $ 200 stykket.

Endnu et sjovt eksempel på, hvor hurtige bevægelser man kan se i selv kedelige virksomheder, når børsen bliver begejstret for en vækstacceleration til svimlende 10 % og lidt tilbagekøb af egne aktier oveni. Eller ikke så lidt endda: Selskabet købte for $ 2,4 milliarder hele Coca-Cola ud af ejerrækken til en pris på 127 dollars! :smiley:

https://investor.cokeconsolidated.com/news-releases/news-release-details/coca-cola-consolidated-repurchases-all-outstanding-shares-held

Det, der sprang i øjnene ved virksomheden, er dens nærmest ekstatiske formål. Ikke så ringe værdier. Og de ser ud til at fungere i praksis.

35 Synes om

Er Inderes begyndt at sprede LLM-slop i artikeltitler nu om dage? :man_facepalming: 01 Sukan varsi vai sijoitussalkku? | Femme x Nordea Salkunhaltijat - Inderes (beklager, hvis det ikke er LLM, men det ligner det i hvert fald meget)

3 Synes om

@Passi og P/E-tal :slight_smile: :backhand_index_pointing_down:

https://x.com/passiowns/status/2034172266414592395

12 Synes om

Jeg er vært for Nordeas AI-seminar i morgen.

Webinarets program

Vært – Verneri Pulkkinen, Community Builder hos Inderes
Verneri introducerer emnet for arrangementet og præsenterer den nuværende status for AI-udviklingen.

Keynote – Antti Merilehto, AI-tolk, ELEV
Antti ser med konkrete eksempler på, hvor AI er på vej hen, og hvad denne forandring betyder for virksomheder, investorer og arbejdslivet. Sker den største forandring i hardware eller software, i autonome agenter eller Copilot-løsninger?

Investorens perspektiv – Antti Saari, Nordeas chefstrateg
Antti går i dybden med AI som investeringsobjekt og præsenterer investeringsstrategien og markedsudsigterne for Nordeas nye AI-fokuserede fond. Hvorfor er fonden aktuel nu? Hvilke typer virksomheder investerer den i? Hvordan positionerer den sig i forhold til den næste bølge af AI?

Q&A – Spørg eksperterne
Der er afsat tid til spørgsmål i slutningen af arrangementet. Du kan stille eksperterne de spørgsmål, der er vigtige for dig, før eller under webinaret.

36 Synes om

15 Synes om

Rygtet siger, at @Verneri_Pulkkinen efter slutreplikken vil køre en ”…And one more thing” og endelig afsløre for den brede offentlighed, at Finlands mest avancerede AI-agent i årevis har opereret på Inderes-forummet under kodenavnet @Sijoittaja-alokas, som formår at skrive i næsten hver eneste forumtråd og moderere flag uanset tidspunktet på døgnet. Et menneske kan jo på ingen måde være i stand til den slags.

100 Synes om

Navnet indeholder jo allerede tydeligt bogstaverne A og I :thinking: Måske er navnet i virkeligheden et anagram…

Sijoittaja-alokas → Sala-AI jo OK jatsit
Sijoittaja-alokas → tj Sala-AI ja tosi OK

:exclamation_question_mark:

51 Synes om

Jaws to iron

J is no to war

JSO into war

:thinking:

Edit: Det ser ud til, at forummet oversætter de anagrammer til finsk for mig. Oplever I også det?

4 Synes om