Inderes' kaffestue (Del 11)

I en optimal verden ville alle have en lønmodel på deres arbejde, hvor det at udføre arbejdet (godt) bliver belønnet. I så fald har både arbejdsgiveren og medarbejderen det samme incitament til at få arbejdet gjort, så man behøver ikke længere spekulere over, hvad der er ”rigtigt”. Medarbejderen kender selv sin situation bedst og arbejder, hvis han eller hun har overskuddet til det. Jeg står selv i den situation, hvor jeg for hver faktureret dag får mindst 70 euro ekstra oven i min grundløn. Problemet er naturligvis, at det ikke er nemt at måle præstationen på denne måde i alle typer job.

8 Synes om

@Antti_Leinonen har skrevet om potentielt interessante investeringsobjekter i energisektoren, inspireret af energikrisen :slight_smile:

En mulig energikrise kaster skygger over verdensøkonomiens retning. Olieprisen er steget kraftigt, visse steder til over hundrede dollar, som følge af krigen mod Iran.

En af krisens vindere kan være vedvarende energi, rapporterede Salkunrakentaja i sidste uge. Den nemmeste måde at investere i vedvarende energi på er gennem børshandlede fonde. Hvis investorernes interesse for vedvarende energi vender tilbage, kan en værdiinvestor stadig finde enkelte selskaber på børsen til tilbudspriser.

Underoverskrifter:

1. En diversificeret portefølje af vedvarende energi
  2. Solenergi og udbytter
  3. Det største selskab inden for vedvarende energi
  4. Selskaberne stræber efter at skabe aktionærværdi
1 Synes om

Sørgelige nyheder for alle kunstelskere. Banksys identitet er blevet afsløret. Det er godt med mysterier i kunst, og nu er der ét mindre. :frowning: Artiklen findes bag spoileren. Klik på eget ansvar.

15 Synes om

Banksys identitet er ganske vist blevet offentliggjort flere gange før, selvom identiteten skifter. Man får næppe fuld vished, da det jo er muligt, at Banksy er et kollektiv af flere personer; malerierne laves jo i det mindste oftest ved hjælp af skabeloner.

8 Synes om

Jeg lagde først lige mærke til Pallas-Airs nye plan:

Selskabets nye retning lægger vægt på robotteknologi, AI-neuronteknologi og software til ejendomsoptimering, som bringes ind i serviceløsninger i samarbejde med partnere. Pallas Air stræber efter at gennemføre forandringen via partnerskabsmodeller, såsom samarbejdet med det amerikanske firma NeuralAI og softwareproducenten Homeworks TM. Gennem NeuralAI-samarbejdet sigter Pallas Air mod at bringe selvkørende Genano-luftrensere på markedet til behov i f.eks. minesektoren og hos producenter af multifunktionsprodukter. I Homeworks-samarbejdet er det hensigten, at Pallas Air skal fungere som forhandler af partnerens softwareprodukt. Begge samarbejder forventes igangsat i løbet af indeværende år.**

**
Min reaktion efter at have læst dette:

source

47 Synes om

Er det ikke først aprilsnar om to uger?

10 Synes om

Tak. Udmattelsen har helt sikkert været tæt på eller har allerede været i gang på en eller anden måde i løbet af de sidste par år. Heldigvis findes der bedriftssundhedstjeneste, og derfra kan man også få ikke-medicinsk hjælp.

Jeg anbefaler på det varmeste at tale med en professionel om de ting, der tynger sindet, selvom tærsklen for at søge hjælp kan være høj, baseret på min egen erfaring.

6 Synes om

Det tog ikke længe at få samlet tre millioner :grin:

3 Synes om

Er der kaffeservering til Kesko, F-secure, Sampo, Siili, Kesko eller Orions generalforsamlinger i 2026?
Jeg tænkte på at drikke de små ekstraudbytter i form af kaffe.

3 Synes om

Jeg kan ikke forestille mig en finsk – uanset hvilken som helst – begivenhed uden kaffeservering. Det hører uadskilleligt til finskheden, ligesom det faktum, at gaderne her ikke bliver slidt ned af demonstranter, uanset hvad beslutningstagerne gør.

11 Synes om

I forhold til PayPal nåede jeg frem til det samme og har endda valgt at lægge penge i den delvise konkurrent Adyen.

I Europa har man forsøgt at slippe ud af det duopol mange gange, og indtil videre med magre resultater. To virksomheder burde ikke have et sådant greb om kortbetalinger i en markedsøkonomi, og det har jeg undret mig over længe som medejer af den ene. Så vidt jeg forstår, er Europa heller ikke nu en lige så god forretning for dem som deres hjemmemarked. De skal nok overleve fremkomsten af et europæisk alternativ.

4 Synes om

Jeg lagde ikke mærke til, om nyheden allerede var her, selvom den kom ud for et par dage siden, men…

Det band begynder så småt at være samlet, omend desværre på den anden side. Hvil i fred og Rock On

16 Synes om

Det siges, at en finne er villig til at betale en hundredlap, så længe naboen mister en halvtredser.

Jeg var på kursus i sidste uge, og der blev denne undersøgelse præsenteret, ifølge hvilken et lignende retfærdigheds- eller misundelsesfænomen forekommer hos dyr, der er et hak mere primitive end finnerne.

8 Synes om

Helt fantastisk video og underholdende at følge, hvordan folk ræsonnerer sig væk fra en million dollars. Der er vel også en lektie her for investoren: Selvom man bliver tilbudt, hvad der i praksis er en sikker million dollars i en boks, så er det alligevel muligt at overtænke det på en måde, så man ender med at forlade en unik mulighed kun tusind dollars rigere :smiley:

7 Synes om

Fortæl mig gerne, hvordan det teknisk set fungerer med pensionsselskaberne, når min kones selskab har været Keva i årtier, og nu hvor jobbet er skiftet fra kommunalt til privat, er selskabet Ilmarinen. Det, der mest interesserer mig, er, at når konen går på delvis invalidepension, så er det Ilmarinen, der er udbetaleren, men kompenserer Keva Ilmarinen for de tidligere år? Altså flytter medarbejderens pensionsoptjening med over til det nye pensionsselskab? Beklager, hvis det er lidt kringlet forklaret, men det interesserer mig, da vi i starten var nødt til at spørge, hvem ansøgningen egentlig skulle sendes til.

1 Synes om

I forbindelse med denne diskussion om syge børn. Hos os betaler arbejdsgiveren i hvert fald for en hjemmepasser, hvis barnet er sygt, så man ikke kan arbejde. Med et enkelt opkald kan man få en børnepasser fra Terveystalo med ca. en times varsel. Det er meget billigere for arbejdsgiveren end at betale løn til mig, når jeg ikke arbejder.

8 Synes om

Ja.

Det sidste pensionsselskab håndterer papirarbejdet, udbetaler pensionen og opkræver de tidligere pensionsselskabers andel af pensionsbeløbet.

“Dit eget pensionsselskab er det selskab, der har forsikret dit nuværende eller seneste job. Kontakt dit eget pensionsselskab, hvis du har spørgsmål om for eksempel din pensionsoversigt, din fremtidige pension eller ansøgning om pension.

Dit eget pensionsselskab beregner det samlede beløb af din pension optjent fra forskellige ansættelsesforhold, udbetaler pensionen og opkræver de øvrige pensionsselskabers bidragsandele gennem den omkostningsfordeling, som administreres af Pensionsskyddscentralen (Eläketurvakeskus).”

Kilde: Työeläkelaitokset myöntävät eläkkeet - Työeläke.fi

4 Synes om

Tilsyneladende ser fremtiden i industrien ret god ud, selvom det ikke ser så rosenrødt ud for mit eget vedkommende. Forhåbentlig begynder det at kunne ses på et tidspunkt.

4 Synes om

Kinnunen har lavet en ny fremragende opsummering af regnskabssæsonen for Q4 :slight_smile:

Det gennemsnitlige operative resultat for selskaberne på børsen i Helsinki voksede i Q4 med ca. 6 %, hvilket var opmuntrende i betragtning af det generelt fortsat vanskelige driftsmiljø. Meldingerne om forventningerne (guidance) var i det store hele som forventet, men fremtidsudsigterne var dog primært skuffende. Opsvinget i den finske og delvist den europæiske økonomi ser ud til fortsat at blive udskudt til en usikker fremtid, da situationen i Mellemøsten er eskaleret til en krigstilstand. På børsen i Helsinki er polariseringen mellem store og små selskaber øget, men den samlede værdiansættelse er relativt neutral.

• Finlands økonomiske situation var svag, og driftsmiljøet for det gennemsnitlige børsnoterede selskab var vanskeligt
  • Situationen for selskaber i den internationale økonomi og i de “varme” sektorer (forsvar, energi, kunstig intelligens) var markant bedre
  • Både medianomsætningen og det operative resultat udviklede sig i Q4 i overensstemmelse med forventningerne
  • Estimatændringerne forblev fortsat negative, da det økonomiske opsving hele tiden udskydes
  • Guidance var overvejende i den rigtige retning, men i gennemsnit et nøk mere forsigtig end forventet
  • Eskaleringen af konflikten med Iran skaber nye negative usikkerhedsmomenter, og USA’s politik er fortsat helt uforudsigelig
6 Synes om

Sunzi skrev viseligt, at hvis du er svag, skal du fremstå som stærk. Hvis du er stærk, skal du fremstå som svag.

Med tungen i kinden. Måske er Trumps kaotiske og udefra set degenererede politik på hjemmefronten og ude i verden en større strategi på metaniveau om at fremstå som svag, fordi USA i virkeligheden sidder med massive trumfkort både militært, økonomisk, diplomatisk, kulturelt og teknologisk. Trump kan springe fra det ene til det andet og råbe op, fordi han i virkeligheden har råd til det.

Ethvert andet land ville allerede være kørt i grøften med en lignende stil. :smiley:

37 Synes om