@Allin Dette er lige præcis de gode nyheder, som dette folk har brug for! Tillykke med det nye job!
Jeg opdagede til min overraskelse, at de indkomstbaserede dagpenge faktisk er ret betingede nu om dage. Jeg har ikke bemærket, at der har været talt om dette i denne tråd i det mindste for nylig, så det er værd at bemærke, da det i mit eget tilfælde ville have en vis betydning, da de er baseret på en relativt lang periode og en fornuftig lønindkomst.
Fra samfundets side forstår jeg godt, at en FIRE-entusiast ikke ligefrem er den type, som dagpenge er beregnet til, men på den anden side, når man har arbejdet siden man var 16 år og frem til nu og har betalt skat i rigelige mængder, så mener jeg, at man burde have ret til denne ydelse.
Kapitalindkomst påvirker så vidt jeg ved ikke de indkomstbaserede dagpenge (det påvirker ydelsen efter dagpengeperioden), men det skal i det mindste nævnes, at der i dag ikke er nogen faglig beskyttelse for dem, der selv siger op (ellers 3 måneder), hvilket betyder, at man skal søge alle slags job, og hvis man f.eks. ikke deltager i aktiveringskurser, mister man sine dagpenge.
Jeg ville ikke have betalt til a-kassen i alle disse årtier, hvis jeg havde vidst dette. Mon der er nogen FIRE-entusiaster her på forummet, der har benyttet sig af dagpenge, eller er tankegangen, at man ikke fortjener en optjent ydelse?
Men ville det være FIRE, hvis man stadig er afhængig af arbejdsløshedsdagpenge? Min egen tanke om at forlade arbejdslivet er, at den slags penge burde være ubetydelige.
Jeg betragter næsten arbejdsløshedsdagpenge som værende tæt på socialhjælp. Enhver form for udnyttelse af samfundets sikkerhedsnet er en model, der burde fjernes fra samfundet, og pengene burde kunne målrettes dem, der virkelig har brug for det. Man skal huske, at indbetaling til en fagforening eller a-kasse er en frivillig forsikring. Jeg ville heller ikke stille mig i en fødevarekø, hvis jeg stadig havde penge til at gå i supermarkedet.
Det er ikke min hensigt at optræde som moralpoliti eller blot at fordømme din tanke. Jeg har selv skåret ned på arbejdet, men har endnu ikke tæret på kassen. Alligevel ser jeg det som et moralsk problem for mig selv at bidrage mindre til samfundet, selvom jeg stadig har arbejdskapacitet tilbage.
Det er jo ligesom en brandforsikring til huset. Jeg brænder jo heller ikke mit hus ned, bare fordi jeg har betalt brandforsikring i xx år.
Fremragende afsnit af porteføljegennemgangen @Tomi_Valkeajarvi og @Verneri_Pulkkinen! Én ting har dog virkelig naget mig: hvilke miniaturer har du malet for nylig, Verneri? ![]()
Tak, og tak til Tomi for de gode spørgsmål!
Har nørklet lidt med nogle Citadel Lotr-figurer her. ![]()
Er der andre herinde i samme båd, som efterhånden er begyndt at blive tæret på af verdens gang, så man mærker, at man ofte er ret nedslået over det hele? Lige siden corona har det bare kørt derudaf med den ene omvæltning efter den anden ude i verden, så jeg må ærligt sige, at optimismen for fremtiden ikke har været den bedste i et stykke tid. Samtidig er hadsk tale og negativitet i sig selv vokset eksplosivt, og de nuværende sociale medie-virksomheder vælger af en eller anden grund at fremhæve dette. Det føles virkelig som en helt absurd omgang.
Hep!
Sociale medier er slettet, og det har hjulpet på humøret. Nyhedslæsning er skåret ned, og jeg er gået over til medier i længere formater. For mit vedkommende The Economist eller endda Wikipedia. Desuden den lokale avis på papir.
Selvom det i sidste ende gik dårligt for Voxtur, hvilket der var andre årsager til – bl.a. rentestigninger og et boligmarked i USA, der gik helt i stå – end blot at ”tro på ledelsens løfter”, så var omsætningsvæksten trods alt ret betydelig et par år i træk.. ja, via opkøb og delvist på bekostning af aktieudvanding. Man bør dog helst ikke altid skære selskaber med forskellige risikoprofiler over én kam; det her er om noget billig populisme..
alt det bedste til alle og dertil verdensfred ![]()
Ja, jeg tænker vel egentlig selv, at historien også burde lære os noget, og at den lærdom burde føre til en mere permanent tilstand. Så jeg ved ikke helt, om det hjælper at sammenligne med historien, eller om det bare gør ens egne tanker værre ![]()
@Niklas921 listede allerede nogle gode forslag dér: væk med sociale medier. Det forvrænger verdensbilledet rigtig meget.
Tag til Italien, Grækenland eller Spanien. Se på folk, når de får en kop kaffe eller et glas vin. Kig på det blå Middelhav.
Tænk på det liv, der er fortsat i årtusinder. Indimellem har Middelhavet været en samlende faktor, andre gange en splittende. Men det er afslappet, og vinene er gode. Olivenene også.
Verdens bekymringer tynger ikke for meget.
![]()
Det er bemærket. Jeg er praktisk talt holdt op med at læse traditionelle medier. Det er næsten udelukkende clickbait-overskrifter og dommedagsprofetier. The Economist er f.eks. god; når der udkommer ét nummer om ugen, har de tid til at prioritere kvalitet, og de behøver ikke forsøge at dække hver eneste lille ting, da de ikke prøver at konkurrere med de sociale medier på hastighed. Selvfølgelig bliver der læst nyheder i det omfang, at de få, jeg følger på Xitter, poster noget, eller der kommer et link i en gruppechat. På Xitter kan man få kvalitet, hvis man orker at gøre en indsats og ignorerer alle, der pumper politisk indhold ud, alt hvad der minder om rage-bait eller polarisering, osv.
Jeg har bemærket en markant forbedring af livskvaliteten, og det mærkes på en måde også dobbelt: hvis man i dag kommer til at læse nyheder i sin fritid, så stiger ens irritationsniveau eksponentielt sammenlignet med før, fordi man ikke længere er vant til at tolerere det.
Hej, denne ujævne kønsfordeling påvirkes af den kvindelige dominans inden for handelsfagene.
For 15 år siden var fordelingen i vores tradenom-gruppe (på erhvervsakademiet) groft sagt 75 %-25 % i kvindernes favør, og det var i samme størrelsesorden på merkonom-siden, efter hvad jeg hørte fra min bror et par år senere.
Puttonen reflekterer over det at blive rig i Hesari. Nedenfor er hans egen forenklede formel:
-
Brug mindre end du tjener
-
Invester differencen produktivt
-
Geninvester det opnåede afkast
Formlen for at tjene penge.
Jeg slettede (næsten) alle sociale medier, og på Reddit forlod jeg r/Suomi. Nyhedsstrømmen er selvfølgelig stadig ret negativ, men at slette de sociale medier hjalp situationen betydeligt. Jeg har primært fokuseret på hverdagen og mine egne hobbier. Jeg orker ikke at bekymre mig om verdens gang længere ![]()
Har I forresten lagt mærke til, at Hesari (Helsingin Sanomat), som jo tælles blandt de traditionelle medier, er holdt op med clickbait-overskrifter? Der blev ligefrem truffet en principbeslutning på redaktionen (en rigtig god en af slagsen), og den har faktisk fungeret og holdt stik i praksis.
Når jeg læser tabloidaviser og ser en interessant nyhed (med en clickbait-overskrift), og kilden er markeret i overskriften som “HS”, så har jeg for at støtte den principbeslutning klikket mig ind på Hesaris egen artikel i stedet for tabloidavisens clickbait-overskrift. ![]()
@mskomu @samamies @Niklas921 Tak for tipsene. Selvom jeg egentlig godt selv er klar over det, så er jeg alligevel endt med at hænge fast i alt det her indhold. Tilsyneladende tror mit eget hoved, at det er en form for forberedelse eller lignende, så man ved, hvad der sker. Selvom ens påvirkningsmuligheder i virkeligheden er meget små. Styrket af disse tips har jeg nu lukket de sidste sociale mediekanaler og skjult de diskussioner, hvor jeg også har siddet og scrollet i informationsstrømmen. Lad os krydse fingre for, at dette fungerer som startskuddet til en rigtig, rigtig lang (måske endda permanent) faste fra sociale medier/clickbait/informationsstrøm.
Jep, det er helt sikkert sådan. Det kom bare bag på mig, hvor stor forskellen var baseret på min egen lille stikprøve. På den anden side vil jeg tro, at de helt almindelige sommerjobs i butikker søges mere ligeligt af både mænd og kvinder. En merkonom-uddannelse kan selvfølgelig hjælpe med at gå videre i processen, men i de tilfælde tror jeg, at tidligere joberfaring og hvor god man er til at opbygge sin ansøgning betyder mere.
Jeg stoppede selv helt med at bruge Twitter i sin tid, fordi jeg opdagede, at jeg konsekvent altid var i dårligt humør, når jeg var inde og kigge på det af netop de årsager, du nævnte. Den positive effekt på mit humør var helt mærkbar. Jeg er stadig ikke vendt tilbage, selvom det rent arbejdsmæssigt ville være ret smart at være der. ![]()