Inderes' kaffestue (Del 11)

Der er allerede rettet markant op på forskellige tråde, men arbejdet er stadig i gang, bl.a. virker Remedy-tråden ikke endnu. :slight_smile:

2 Synes om

Remedy-tråden virker igen, men der kan stadig findes andre problematiske tråde :thinking: Jeg sætter pris på, at I har givet besked om det :folded_hands:

4 Synes om

@Iikka_Numminen’s tweet om Helsinki-brødrene og P/S-tal

https://x.com/IikkaNumminen/status/2031433573136281807

12 Synes om

Jeg har virkelig ondt af de unge. I 2020 ramte coronaen, og man kunne ikke komme i skole og lave fis med vennerne ansigt til ansigt. Samtidig tog de sociale medier over, og man vågnede ikke op og fik dem reguleret i tide.

Så i 2022 (eller egentlig i 2014) startede Ruslands angrebskrig mod Ukraine oveni, og andre steder har Trump konstant spyttet trøstesløs retorik ud, men mest intenst fra 2024 og frem. Der har været langt mellem håbet i dommedagsnyhederne. Samtidig lægges der pres på de unge for, hvorfor PISA-undersøgelserne styrtdykker.

Oven i det er alt blevet dyrere, og servicen er blevet dårligere, fordi der skal spares. De unge er selvfølgelig uskyldige i, at Finlands økonomi er blevet misrøgtet i årtier af populistiske politikere, der har lovet guld og grønne skove for LÅNTE PENGE, men det påvirker de unges start på livet allermest. De unge stemmer dog ikke politikerne til magten, så deres dagsorden er ikke så vigtig (bortset fra i lejlighedsvis intetsigende skåltaler om dyder).

Og når den unge endelig er kommet ud på arbejdsmarkedet efter en fragmenteret skoletid (selvom ret mange uddanner sig til arbejdsløshed), så ser man ikke længere kollegerne på kontorerne som før i tiden. Der opstår ikke tilsvarende sociale relationer med kollegerne via hjemmearbejde, det er klart, og tavs viden går i glemmebogen, når man ikke længere mødes ved kaffemaskinerne. Det er svært at føle tilhørsforhold til det firma, man repræsenterer, hvis man alligevel bare kigger ind i sin egen væg derhjemme.

Selvom der har været tale om faldende boligpriser, er vi stadig på et helt andet niveau, end forældrene var i deres tid, eller bedsteforældrene før dem. Nu skal man binde sig til at betale af på et lån resten af livet bare for at få et lille hummer bagest i et 10-etagers betonhus.

Jeg føler virkelig med dem, de burde have fået bedre kort på hånden helt fra starten. Forhåbentlig kan de få rettet kursen op, når de ældre generationer ikke formåede det.

86 Synes om

Vi ældre generationer har forårsaget denne nuværende situation.
Det føles især slemt, når vi ikke kan finde ud af at tage ansvar, men i stedet bliver ved med at give andre skylden: “jamen ham der, jamen de der, hvordan skulle jeg alene… osv.”

Jeg taler generelt, fordi vi har gjort det muligt. Vi er dem, der er sluppet for let og har ladet tingene ske, fordi vi er blevet vant til det nemme liv.
Vi har ikke behøvet at bygge noget op fra bunden.

Det føles som om, vi ikke engang forsøger at ændre på situationen, men bare fortsætter i samme rille.
Måske gør en anden det. For mit eget vedkommende giver jeg en undskyldning til de yngre.

suk

Jeg tror dog på en bedre fremtid for os finner. På et eller andet tidspunkt kommer der altid bedre tider. På den ene eller den anden måde.
Jeg ved ikke, hvor dybt vi skal ned, men på et tidspunkt bliver tingene bedre.

Hvis vi er gode til noget, så er det at være underdogs og tage imod tæsk.
Vi har altid forstået at navigere mellem bøller og de store spillere.
Vi er altid rejst os igen, et generationstraume rigere.
Når det har været nødvendigt, har vi altid fundet det fælles fodslag for at skabe en bedre morgendag.
Sådan vil det også gå denne gang.

Den nuværende situation og en alt for tidlig morgen er frustrerende.

41 Synes om

Den økonomiske situation ser vist ikke ligefrem ud til at være på sit højeste, når der i FIRE-tråden primært diskuteres opsigelsesbeskyttelse, dagpenge og karantæneperioder.

59 Synes om

Jeg har også selv lagt mærke til den apatiske stemning her i diskussionerne om den finske økonomi. Nu mangler vi bare overskriften ”Den finske økonomis endeligt” på forsiden af en avis. Vi må være nået bunden, og en vending herfra er sikker.

9 Synes om

78 Synes om

Hvor er det dog op ad bakke for Panostaja, ligesom det har været i årevis. Alle forretningerne er mere eller mindre elendige, og koncernens omkostninger presser tallene endnu længere ned. Det er en helt forfærdelig kamp. Hvis man for eksempel sammenligner med Arvo, er niveauet som nat og dag.

Panostaja gør sit job.

3 Synes om

Der findes vel også en spillerbase til denne nyhed, som mener:

9 Synes om

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at svare på dette overhovedet. Nu svarer jeg alligevel, selvom der ikke blev spurgt.

Undersøgelsen er foretaget i 29 forskellige lande, og 23.000 personer har deltaget i undersøgelsen. Når man læser undersøgelsen nærmere, viser det sig, at man for eksempel i Polen i stigende grad mener, at manden altid bør bestemme over tingene. Hvordan stemmer det nu overens med dit argument? Indimellem kunne man ønske, at kommentatoren læste den linkede nyhed og ikke kun overskriften.

7 Synes om

Til P…tråden fører beskedens vej

5 Synes om

Salkkukatsaus er tilbage! :collision: Og med vores @Verneri_Pulkkinen som gæst! :star_struck:

Der er gået et stykke tid siden sidste afsnit i forbindelse med forældreorlov, men nu er det den faste intention at vende tilbage til en takt med cirka ét afsnit om måneden! :oncoming_fist:

43 Synes om

Sjældent man tænker sådan, men en stor tak til de arbejdsgivere, der svarer med et afslag samme dag. Det giver ekstra motivation til at flytte til Indokina!

5 Synes om

Som barn af 70’erne og teenager i 80’erne er jeg nødt til at udfordre den påstand lidt – vi forstod os skam også på angst dengang. Krig og atomkrig skræmte os (især da jeg som alt for lille så filmen “Threads”, som jeg ikke anbefaler), på den anden side af grænsen lå et undertrykkende styre kaldet Sovjet (som barn af en familie af evakuerede har jeg aldrig troet på Ruslands fredsvilje), Tjernobyl skete, og nyhederne var i det hele taget konstant fyldt med ozonlagshuller og syreregn. Da jeg kom i militæret, invaderede Saddam Kuwait. Da jeg blev færdig i trøjen, rasede krisen for fuldt tryk, men vi var da i det mindste sluppet af med Sovjet. Der var ikke en rød øre i lommen, da jeg flyttede hjemmefra; man måtte selv optage studielån og senere spare op til et boliglån.

Pointen er, at man trods bekymringerne ikke må gå i stå, men er nødt til at klare sig. Verden venter ikke på din fortvivlelse, uanset generation og udfordringer.

74 Synes om

Det er der jo ingen, der har benægtet. Finnerne er vel mestre i depression og angst. Min kammerat fortæller altid det samme, når han er fuld: Hvad fik du med hjemmefra? 200 meters forspring. Nå ja, tiden gør jo minderne gyldne, eller måske ikke. Der er jo en bagside. Mange unge har fået og vil få så store arve, at det virkelig hjælper; de behøver aldrig at lave noget. Kløften mellem de rige og de mindrebemidlede synes at blive dybere og bredere år for år. Her vil man gerne vise sig frem, fordi nogle har muligheden for det. Samtidig kæmper mange unge virkelig for at få det til at løbe rundt. Hvis og når drømme og virkelighed ikke stemmer overens, virker det til, at man giver op stadig oftere og lettere. Det er en virkelig trist udvikling.

Saddam angreb forresten Kuwait, da jeg selv var ved at blive hjemsendt. Jeg husker den gode minister, der pralede med en stor sejr, selvom man allerede kunne se de amerikanske soldater i det samme billede… det kan sikkert findes på Tuben…

7 Synes om

Ja. Og man kunne også drage en sammenligning med dem, der var unge under og efter Første Verdenskrig, eller depressionen i slutningen af 20’erne, eller Anden Verdenskrig osv. Pointen er bestemt ikke at bebrejde nogen eller sige, hvordan man kan brokke sig, når det var meget sværere dengang. Pointen er, at folk på det tidspunkt alligevel på en eller anden måde klarede sig, så hvorfor var man mere modstandsdygtige over for modgang dengang end i dag? Og med hvilke midler kunne den førnævnte modstandsdygtighed (sisu) forbedres?

Én ting er mediernes øgede negativitet, og hvordan medierne forbruges mere, men det er sikkert heller ikke hele sandheden. Sociale medier, smartphones og opdragelsesmetoder er i det mindste blevet anklaget, og et sådant fænomen er efter min mening forståeligt – at hvis man beskytter et barn for meget mod modgang, så lærer det ikke at håndtere det på samme måde. En anden ting er, at hvis barnet gør noget, der er skræmmende for det, så er det ikke nødvendigvis farligt, men stadig skræmmende, og på den måde kan det lære at håndtere den pågældende følelse.

7 Synes om

Et langsomt, hæst og cigar-duftende kvarter foran pejsen kunne være afslutningen på vintersæsonen og åbningen af forårssæsonen.

15 Synes om

Der har for nylig været talt om arbejdsløshed herinde, især i forhold til unge. Tilbage i december spurgte jeg her efter tips til jobsøgning i Helsinki. Det glæder mig at kunne fortælle, at det endte med at gå godt for mig, og jeg fik faktisk tilbudt job fra både K- og S-gruppen! I dag var jeg ude og underskrive ansættelseskontrakten. Jeg havde allerede været i TET-praktik (erhvervspraktik) i den pågældende butik for 4 år siden, hvor jeg fik fremragende anmeldelser. Jeg brugte også mange timer på ansøgningerne. Jeg benyttede mig også af AI til at udarbejde ansøgningen og mit CV; den ledte efter stavefejl, foreslog hvad jeg ellers kunne tilføje og så videre.

Jeg husker, at jeg allerede dengang for 4 år siden undrede mig over, da den pågældende butik annoncerede på de sociale medier, at omkring tusind personer søgte sommerjob hos dem den sommer – altså til én butik. I den ansøgningsrunde, hvor jeg blev valgt, var der omkring 3x så mange ansøgere. At få det første job er helt sikkert rigtig svært for mange, især i de større byer, da der uundgåeligt findes mange mere erfarne ansøgere i den mængde.

En anden interessant ting, jeg bed mærke i, er kønsfordelingen. S-gruppen arrangerede gruppesamtaler. Jeg var den eneste mand der, de øvrige syv var kvinder. Alle til samtalen fortalte også om deres erhvervserfaring, og det føltes som om, de andre indkaldte havde endnu mere end mig, i hvert fald hvad angår kundeserviceerfaring. Ved samtalen hos K-gruppen fik jeg det indtryk, at de også gerne vil ansætte mænd, hvilket måske er en lille fordel for mig. På baggrund af min egen erfaring kunne man altså konstatere, at kvinder tilsyneladende er bedre til det der jobsøgning end mænd i gennemsnit, når nu mænd så meget sjældnere går videre til samtaler.

87 Synes om
quote="OsinkoGuru, post:4515, topic:61881"

Gelétyperne talte sidste efterår om olie til $50 i 2026-2027. Gad vide om det var de samme geléhoveder, der anbefalede at sælge Fortum til 12 euro, og nogle anbefalede vist også at sælge Neste til 7-9 euro.

/quote

Dejligt at bemærke, at Inderes-forummet er ved at forvandle sig til nabosiden, hvor man primært sviner andres investeringer til, praler med sine egne og sammen griner bagklogt af analytikerne. :smiley:

Allerede i morgen er det på dette niveau:

29 Synes om