Op til valg bør man undgå steder, hvor der reklameres for kandidater med et lavt nummer.
Jeg har lige læst, hvordan middelindkomster i Sverige betaler knap fire tusinde mindre i skat om året end her i tosse-land. Alene det beløb ville næsten dække de månedlige afdrag på en ny, forholdsvis billig bil.
Det er svært for nogle at forstå, at pengene simpelthen ikke er der. Med disse indkomster og skatter må det tages fra andet forbrug.
Det er meget muligt, at en afskaffelse af registreringsafgiften ville være mere fordelagtig for de offentlige finanser, da momsindtægterne ville stige, trafiksikkerheden ville forbedres, og det ville også muliggøre en moderat stigning i den løbende ejerafgift.
Staten presser i øjeblikket bilkøbere mod elbiler, og så vidt jeg ved, er der ingen registreringsafgift på dem nu, hvilket er grunden til, at de overvejer en kilometerafgift.
En nedsættelse af registreringsafgiften gavner ikke dem, der allerede har købt deres bil (benzin/diesel), og det ville være meningsløst at pålægge dem kilometerafgifter oven i ejerafgifter og lignende gebyrer. Måske som erstatning, men ikke som supplement.
Så hvad ville fordelen ved at afskaffe registreringsafgiften egentlig være?
Det blev jo nævnt ovenfor, at man i så fald ville hæve den årlige ejerafgift, som i sin nuværende midlertidige form fra 50’erne ville sikre staten langt større samlede skatteindtægter, også når befolkningen er så ubemidlet, at de satans folk ikke køber nye biler ![]()
Hvis registreringsafgiften forsvandt, ville vi have mulighed for at købe billigere nye benzin- og dieselbiler.
Netop det er pointen. Måske har registreringsafgiften, som er blevet opkrævet siden 1958, også medført, at nye biler altid er blevet betragtet som frygteligt dyre i Finland, hvilket de selvfølgelig også har været. Men det er modstridende, at salget af nye biler fortsat falder, samtidig med at nye bilers CO2-udledning er faldet, ligesom den registreringsafgift, der opkræves for dem. Måske ligger der også det bag, at hvis man ikke vil have en bil med stik, så har man ikke lyst til at købe en ny, som er voldsomt beskattet.
Denne situation har nu bare skabt en uheldig spiral, da salget af nye biler er gået i stå: momsindtægterne falder, provenuet fra registreringsafgiften falder, importører/mærkeforhandlere lider, og i sidste ende kører finnerne i nogle af de ældste biler i Europa. For eksempel blev elektronisk stabilitetskontrol (ESC) obligatorisk i 2014, så der er stadig et enormt antal biler i daglig brug på de finske veje, som ikke har dette essentielle sikkerhedsudstyr til glat føre – det er selvfølgelig ikke et problem for en “rigtig bilist”, da vi jo alle sammen er bedre kørere end gennemsnittet.
Afskaffelse af registreringsafgiften ville næsten med sikkerhed øge salget af såkaldte luksusbiler i Finland markant, for eksempel Bentley, Rolls-Royce, Ferrari osv. Der bliver ganske vist registreret et par stykker af dem i Finland årligt, men på grund af registreringsafgiften lader selv finske købere dem være indregistreret i et andet land, og bilen befinder sig også der. Alene for disse ville momsindtægterne sandsynligvis være mange gange højere sammenlignet med den nuværende registreringsafgift.
Det ville helt sikkert øge registreringen af de førnævnte biler som nye i Finland, da registreringsafgiftens andel i øjeblikket hurtigt bliver sekscifret. Det ville også være interessant at se, hvordan en eventuel afskaffelse af registreringsafgiften ville påvirke profilen af importerede brugtbiler (alder, model osv.); bliver der ikke også betalt registreringsafgift af dem, jf. skattevæsenets beregner for registreringsafgift?
Jeg er nok en undtagelse. Jeg bor i provinsen, jeg ved ikke, hvor meget husets værdi er faldet, og jeg bekymrer mig ikke om det. Det er vores hjem, vi købte det ikke for at sælge det.
Jeg anskaffede mig dog en ny elbil for et par år siden ![]()
Min forrige brugte Volvo V70 D5 AWD påvirkede mig så meget følelsesmæssigt, at den fik mig til at købe en elbil. Det var en bil til 12.000, og i løbet af de første 1 1/2 år gik der 4.500 euro til reparationer/vedligeholdelse.
Jeg kørte vist i den i ca. 3 år, indtil bagtøjet begyndte at hyle. Reparationen ville have kostet ca. 1.500.
Dele for ca. 300 euro og arbejdsløn for resten (jeg kunne ikke have gjort det selv).
Jeg byttede den med fejlen (jeg fortalte om fejlen) til en ny Opel Mokka-e.
Jeg fik 7.000 euro for Volvoen.
Det gav mig traumer. Jeg køber ikke Volvo mere, medmindre det er som aktie.
.
I løbet af hele min 18-årige historie som bilist har jeg nok brugt 500 euro i alt på reparationer. Forsikringerne på bilerne har ligget på 90-300 euro om året, afhængigt af bilen. Hvis bilen går igennem syn med lidt småting, så fikser jeg den, men ellers ryger den til skrot, og så finder jeg en ny spand til maks. 2000 euro. Sidst skrottede jeg en Accord fra 2007, da hjælperammen bagpå gik i stykker.
Jeg finpudsede alligevel min opsparing i indeksfonde en lille smule mere, så fremover bliver det hver måned 200 € til Verden, 200 € til Europa og 100 € til Asien. Samtidig fik jeg rundet de 495 € op til et pænt rundt tal; det er også på årsbasis 60 euro mere væk fra forbrug, hvilket er positivt. Med denne stil nu i 24-36 måneder.
Det er sjovt at bemærke, at selvom jeg hver måned pumper væsentligt flere midler ind i indeksfonde end i direkte aktier, så udgør direkte aktier alligevel allerede 2/3 af min portefølje, men det er vel sådan, denne langsigtede ”hesuli-holding” (hesuliholdaaminen) fungerer. Jeg lader tingene gå deres gang fremover også, mens jeg stadig holder mig til min investeringsplan (om 1,5 år fylder min investeringsplan allerede 10 år, tiden flyver). I løbet af de næste par årtier, i takt med at renters rente-effekten tager fart, vil indeksfondene snuppe mindst de 2/3, og jeg får mindsket risikoen fra de direkte aktier, efterhånden som jeg bliver ældre.
God tirsdag til alle! Hvis ikke det termiske forår starter endnu, så i det mindste udbytteforåret!
Puha. Chokerende. Jeg ønsker styrke til alle, der er berørt.
Ifølge Yles oplysninger er der tale om medlemmer af en somalisk familie. Hvad i alverden foregår der mon?
Det er værd at læse bogen af økonomijournalisten Andreas Cervenka, som har vundet den store svenske journalistpris tre gange. Dette er helt sikkert ikke den fulde sandhed om Sveriges gøren og laden, men den misundte nabo mod vest virker ikke specielt attraktiv set fra en middelklasse- eller mellemindkomst-synsvinkel.
I Finland kan især dem, der allerede har en betydelig formue, lide at konkurrere om at rose Sveriges økonomisk-politiske løsninger. Det samme burde gøres i Finland. ”Den svenske model”. Efter at have læst Cervenkas bog forstår man godt, hvorfor det er sådan. Formueakkumuleringen i nabolandet har været utrolig.
Og måske kan visse enkelte løsninger også være helt gode for en småinvestor fra middelklassen, men indimellem er det svært at forstå, hvorfor så mange længes efter det svenske system, som det er, til os også.
Hej. Hvor får man fat i de der 10 og 20 tons biler?
Min benzinslugende Citroën vejer knap nok 1800 kg.
Jeg vil gerne have en ordentlig vejtromle!
Til bildebatten: hvorfor jeg ikke køber en ny bil
- Elbilsovergangen: Jeg ser bilen med forbrændingsmotor som et produkt præget af disruption, hvor prisudviklingen nedad kan være hurtig og uforudsigelig. På den anden side er der stadig flere hindringer for at skifte til elbil: servicenetværket i periferien er sparsomt, etablering af hjemmeopladning, samt de prismæssigt realistiske alternativers (=BYD, Nio) manglende beviser for pålidelighed under finske forhold.
- Tre autostole på bagsædet indsnævrer i praksis bilmulighederne til nogle få modeller (Ford S-Max, VW Touran, Peugeot 5008, Corolla Verso, Prius+). Jeg ved ikke, om der overhovedet findes en elbil med tre sæder i fuld størrelse bagtil.
- Nye biler har vognbaneassistent, fartassistent, start-stop og alle mulige forstyrrende og irriterende gadgets, som man ikke behøver at tolerere i gamle biler. Derudover er der mere elektronik i nye biler, som så går i stykker. Gamle biler er mere pålidelige og kognitivt mere ergonomiske.
- En gammel bil er billig at servicere og vedligeholde: På en Corolla skal man skifte olie en gang om året og måske nogle sliddele, et par hundrede euro om året. En ansvarsforsikring er nok. Pærer, filtre osv. er nemme at skifte selv, selv for en nybegynder. Værdien falder ikke; på Nettiauto ser Corolla ud til at ligge på samme pris som for 5 år siden, så man kunne stadig få sine penge hjem igen.
- En 2004 Corolla Verso har bløde sæder, og isoleringen er som væggen i et parcelhus: dækstøj høres slet ikke, og atmosfæren er luksuriøs. Styringen er præcis også omkring midterstillingen og retter sig godt op. Tidligere havde jeg en 2018 Auris, hvor styringen var en helt forfærdelig, klistret og dårligt centrerende konstruktion, sæderne var som i en bybus, og dækstøjen var helt vild. Kørekomforten er ikke altid bedre i nyere biler.
Jeg gætter på, at især punktet om elbilsovergangen er noget, der har fået mange til at lægge købsplanerne på hylden; man venter på, at den nye teknologi modnes, men har ikke længere lyst til at købe den gamle teknologi.
Interessant at NYSE næsten ikke reagerede på Iran-situationen, men selvfølgelig er Helsinki i frit fald på anden dag i træk
. Tilsyneladende er det så alligevel den finske industrivirksomhed, der skal trækkes -7 % ned, når bomberne falder i Mellemøsten.