Inderes' kaffestue (Del 11)

Man bliver da også pænt p*sset af, hvis de har gendannet Wehrmacht :smiley:

Efter nazisternes magtovertagelse i 1933 var et af Adolf Hitlers mest åbenlyse og krigeriske træk at etablere Wehrmacht, en moderne militærstyrke med offensive evner, der opfyldte naziregimets langsigtede mål om at genvinde tabt territorium samt erhverve nyt territorium og dominere sine naboer. Dette krævede genindførelse af værnepligt og massive investeringer og forsvarsudgifter i våbenindustrien.

Mon ikke det er det tammere Bundeswehr, der er tale om.

8 Synes om

Det har været ret nemt for en fransk mand ved et uheld at få adgang til folks robotstøvsugere. Det får mig til at spekulere på, hvad visse aktører kan gøre, hvis de ønsker det.

16 Synes om

Fyldt med BYD’er?

3 Synes om

Man ville importere langt nyere biler fra Sverige og Tyskland, hvis beskatningen var på linje med resten af Europa, det vil sige fornuftig… men det er den ikke.

3 Synes om

Ja, det er et ret dårligt tegn, hvis bilparken ældes med et halvt år i løbet af et år. Den gennemsnitlige alder for den finske bilpark er allerede den samme som den alder, hvor biler i Vesteuropa i gennemsnit bliver skrottet.

Personbiler er i gennemsnit 12,3 år gamle i Den Europæiske Union (2022)
I Vesteuropa holder biler i gennemsnit 18 år.

6 Synes om

Merkantilister, der sidder fast i markka-tiden, bliver ved med at gentage, at det ikke giver mening at købe en ny bil, fordi pengene ryger ud af landet. Men som jeg konstaterede i mit tidligere indlæg, så går Finland glip af momsen på den nye bil, og der er bestemt ikke tale om småpenge, men derimod om hundredvis af millioner hvert år.

Det er heller ikke altid så billigt at køre i gamle biler, som man skulle tro, da der bruges mange penge på reparationer. Man betaler dyrt for at udbedre fejl, som i andre vestlige lande ville have ført til, at bilen blev skrottet. Trafiksikkerheden er ringere, fordi bilerne er ældre og allerede er blevet møre af de mange saltbade. Men hver sin smag, naturligvis.

3 Synes om

På den anden side bliver de penge, der bruges på værkstedsbesøg, i relativt høj grad i Finland. Det kunne altså ligefrem være en god ting at spare på biludgifterne, hvis de samme penge i stedet blev brugt på eksempelvis indenlandske tjenesteydelser. Finlands problem er nok, at den fattige del af befolkningen ikke har nogen penge, og de få, der har, sparer op eller investerer, fordi fremtiden ser så usikker ud.

21 Synes om

Så vidt jeg husker, kører Warren Buffet (stadig?) i en over 10 år gammel Cadillac, selvom han har råd til at købe en nyere.

Seppo Saario skrev i sin bog ”Miten sijoitan pörssiosakkeisiin” (Hvordan jeg investerer i børsaktier), at 30 % af de amerikanske millionærer køber deres biler brugt. Så det er ikke særlig overraskende, at der bliver kørt i halvgamle biler her.

16 Synes om

“Ændringer i råolieprisen påvirker først benzinprisen med ugers eller måneders forsinkelse i Finland”

- En eller anden chef fra et benzinselskab, der engang har kommenteret sagen.

Selvfølgelig kun hvis olieprisen er faldende, for når olien stiger, ryger benzinpriserne jo op med det samme :smiling_face_with_three_hearts:.

25 Synes om

37 Synes om

På den anden side er der i Finland tre acceptable måder at stræbe efter at blive millionær på: Lotto, sport og Eurojackpot. Så det er ikke så overraskende, at der her køres i ældre biler.

12 Synes om

Finnerne er et prisbevidst folk, og det at skrue i biler er en udbredt folkesport, i hvert fald i provinsen. For en betydelig del af befolkningen (dem, der har en garage, en donkraft og lidt værktøj) giver en Corolla eller Avensis fra 2006, som kan købes på Nettiauto for en tudse, så billige kilometer, at en ny bil kun kan retfærdiggøres med status. Det er for mange heller ikke noget, der tillægges den store værdi.

29 Synes om

Ja ja, jeg overvejede selv at eje Brookfield, men det ser ud til, at Brookfield i stedet besluttede sig for at eje mig :smiley:

Så må vi se på et rent praktisk plan, hvilke prisstigninger og serviceforringelser Brookfield bringer til min egen internetforbindelse :thinking:

12 Synes om

Dette er der vist blevet diskuteret meget i forumets biltråd, og så vidt jeg forstår, er værditabet på en ny bil i de fleste tilfælde dyrere end at reparere en gammel bil. Køber man en rustfri japaner, er der gode chancer for at få billige kilometer.

9 Synes om

Ja, det er selvfølgelig billigere at køre i en gammel bil, når værditabet og kapitalomkostningerne er lavere. Men da størstedelen af finnerne tænker sådan, bliver der købt rigtig få nye biler. Der importeres mange brugte biler, men momsindtægterne fra dem mistes primært til det land, hvor de først blev registreret. Det resulterer i, at bilmarkedet ikke fungerer på samme måde som andre steder, og i et land med lange afstande ender vi med at holde kunstigt liv i biler, der er modne til skrotning, fordi bedre biler er sjældne.

De fleste tænker, at det er godt, at der fragtes billige ”tilkørte” importbiler til Finland, men staten går glip af en stor portion moms, og vi får biler, der allerede er gamle, ind i vores i forvejen gamle bilpark. Beklager dette, og lad os fortsætte i biltråden.

3 Synes om

im-doing-my-part-22-already-deleted-keep-it-up-v0-vc8hwqlml5ce1

Navne på “papiret” i går, og om et par uger er statsbudgettet reddet :wink:

26 Synes om

Mon hovedårsagen til efterspørgslen på nye biler (udover den generelle usikkerhed) simpelthen bare er de økonomiske realiteter?

Bolig- og leveomkostninger, og det at leve generelt, stiger konstant, og der er ikke det store overskud til opsparing, så en investering på ”50.000 €” i en ny bil giver bare ikke mening for gennemsnitsborgeren, hvis/når man kan få dækket sit transportbehov for mindre.

Det hjælper ikke på sagen med det konstante postyr i offentligheden om elbiler (=€€€). De holder formentlig salgsstatistikkerne oppe takket være folk i det sydlige Finland og firmabiler.

13 Synes om

I nye biler er det i hvert fald for mit vedkommende alle de obligatoriske bippende advarsler og systemer, der rykker i rattet, som irriterer. Den værste af disse er fartadvarslen, da den ikke advarer mod den faktiske overhastighed, men derimod speedometerfarten, og indimellem misforstår den hastighedsbegrænsningen, hvorefter hele showet starter helt uden grund. Hos nogle producenter (f.eks. BMW) er det nemt at slå den fra med et enkelt tryk på en knap, når man sætter i gang, men i mange mærker er deaktiveringen alt for kompliceret.

Efter min mening er det som udgangspunkt føreren, der er ansvarlig for kørslen, præcis som loven siger (indtil videre, før de selvkørende biler tager over). Det ville være fair, hvis føreren også selv besluttede, hvilke af disse advarsler man ønsker at bruge, i stedet for at de bliver tvunget ned i halsen på en, uanset om man vil det eller ej.

35 Synes om

Jeg tror, at det lave indkomstniveau hos finnerne sammenlignet med naboerne har en større betydning. Og helt sikkert beskatningen, selvom jeg ikke er helt klar over, hvordan det adskiller sig i nabolandene, når det kommer til bilisme. Men der ville helt sikkert også blive købt flere nye biler her, hvis købekraften og den økonomiske vækst var steget i stedet for 20 års nulvækst.

12 Synes om

I provins-Finland køber folk ikke nye biler, også fordi værdien af gamle lejligheder og parcelhuse nærmer sig nul. Det falder ingen ind at smide 50 tusind efter en bil. Det er bedre bare at nøjes med at tage i Puuilo og få kærren gjort i stand.

12 Synes om