Inderes' kaffestue (Del 11)

På den anden side kunne man have opnået et endnu bedre afkast ved at investere direkte i S&P 500-indekset.

5 Synes om

Indeksfondes succes beviser jo, at kortsigtet ejerskab af aktier og konstant handlen frem og tilbage giver fremragende afkast. Hvor en “evighedsejer” måske foretager ændringer i sin portefølje én gang om året eller sjældnere og beder til at ramme de sjældne megavindere på børsen, så køber og sælger en indeksfond porteføljens aktier aktivt og bredt med en ekstremt simpel algoritme hver eneste måned.

Hvorfor skulle en investor så sidde på sine hænder længere eller udvikle sofistikerede investeringsstrategier? Alle påstår at være langsigtede ejere, og næsten alle taber til en passiv indeks-rotationsportefølje, så det er indlysende, at langsigtet ejerskab er en dårlig generel strategi.

18 Synes om

@Verneri_Pulkkinen I tidligere perioder med usikkerhed har Inderes udgivet opsamlingsvideoer om, hvordan analytikerne ser usikkerheden påvirke de selskaber, de dækker.

Nu, hvor “AI spiser software”-stemningen hersker, ville det være rart at høre analytikernes synspunkter. Især i forhold til mindre selskaber eller dem, der leverer tjenesteydelser til små og mellemstore virksomheder. Er små selskaber mere tilbøjelige til at vibecode (vibekoodata) deres egne systemer? Hvilke brancher er beskyttet af lovgivning? osv.

4 Synes om

Det er nok sikrere i dette tilfælde. Lånet foregår gennem mit holdingselskab. Hvis jeg lånte personligt, ville sagen være en anden.

1 Synes om

Jeg rettede det for dig

13 Synes om

Indekser er jo ikke særligt aktive handlende i det store billede. Køb og salg sker primært, når selskaber inkluderes i indekset eller falder ud af det, og disse ændringer er normalt små på årsbasis*.

Tag for eksempel Nvidia, som i dag udgør omkring 7 % af S&P 500-indekset. Indeksfonde har ikke købt selskabet op til den vægtning, men det har været en del af indekset og dermed indeksfondenes porteføljer siden 2001, og det er vokset i indekset/porteføljen til den vægtning, simpelthen fordi man bare har holdt fast i det (holdet).

• Nogle gange sker der større ændringer end gennemsnittet i indekserne, f.eks. da Tesla blev føjet til S&P 500-indekset i 2020 og strøg direkte ind blandt de største selskaber med en vægtning på 1 %.
12 Synes om

En indeksfonds opgave er at forsøge at følge indeksets porteføljeallokering, hvilket kræver regelmæssig justering af beholdningernes vægtning, da fonden ellers vil begynde at afvige fra indekset i sit indhold. Det afhænger af fondens regler, om køb og salg foretages månedligt, kvartalsvist eller måske kun én gang om året. Jo sjældnere beholdningerne justeres for at matche indekset, desto større bliver forskellen mellem indeksets afkast og indeksfondens afkast. Der opstår såkaldt tracking error.

5 Synes om

Hvad i alverden sker der her… Er det år 2021, når det er tredje dag i træk med sådan en dag i porteføljen. Det får en allerede til at frygte en gentagelse af 2022.

sweating-nervous

Edit: Og lad os lige notere her, at porteføljens afkast lige har rundet 100 %-milepælen. Det tog næsten 6 år.

38 Synes om

For kort tid siden førte jeg stadig over indekset YTD, og jeg kan ånde lettet op over, at jeg ikke længere behøver at være spændt, men blot spiller mit eget velkendte spil. :innocent:

Tillykke! :slight_smile:

Jeg er i minus, og det har kun taget lidt over otte år. :smiling_face_with_sunglasses: På en eller anden måde får jeg ikke en nostalgisk følelse omkring 2022, da jeg alligevel lever i sådan en tid:

image

19 Synes om

Jeg hørte lige en historie, der måske beskriver den finske mentalitet ret rammende. I Sverige, når naboen køber en ny bil, tager naboen en flaske vin eller i det mindste en kage med og fejrer købet. I Finland begynder naboen derimod at overveje en ny bil, og for pokker, den skal da i hvert fald være flottere end naboens. Selvom man ikke har råd…

17 Synes om

Jeg tvivler stærkt på det. Jeg undrer mig lidt over den generelle opfattelse af, at misundelse skulle være en eksklusiv finsk egenskab. Hvis der er en forskel, så er det måske i, at finnerne ikke gør sig den ulejlighed at skjule det, :grinning_face_with_smiling_eyes:.

17 Synes om

Er dette en sandhed, der er kommet som en lapsus, eller har stormesteren i aktietilbagekøb været nødt til at ændre sit synspunkt? I tråden “tilbagekøb af egne aktier eller udbytte” debatteres det indimellem voldsomt, hvad der er bedst. Informationen om, at kun udbytte … burde også bringes dertil.

4 Synes om

Det er vel passende at genbruge de memes en gang imellem.

4 Synes om

I dag rundede porteføljen for første gang 90.000 €-grænsen.

Ingen lottogevinst.
Ingen arv.

Fem års afkast på +57,8 %, mens OMXH25 i samme periode er +25 %.

I løbet af investeringsrejsen har der været:
• coronadip
• inflationspanik
• rentestigninger
• geopolitiske kriser, krig
• og snesevis af øjeblikke, hvor man fik lyst til at gøre ”noget”, bl.a. Trumps told.

For det meste har den bedste beslutning været ikke at gøre noget.

100.000 € er ikke længere langt væk. Forhåbentlig!

Tak også til dette forum. Herfra har jeg fået masser af tanker, perspektiver og frem for alt ro til at holde fast i planen, når markedet forsøger at lokke mig væk fra den.

Snebolden ruller. Og renters rente.

145 Synes om

For en gangs skyld ærlig snak. Normalt tjener alle penge på disse fora. Lidt ligesom med oddset osv., hvor alle vinder. Man kan dog godt tjene penge på aktier, hvis man finder de rigtige heste.

10 Synes om

De handler jo af mange grunde.

• Ændringer i AUM (Assets Under Management)
  • Geninvestering af udbytte
  • Ændringer i antallet af aktier
  • Tilføjelser til/eksklusioner fra indekset
  • Virksomhedsomstruktureringer
  • Dækning af omkostninger
  • Ændringer i free float

Noget sker i forbindelse med rebalancering af indekset, f.eks. kvartalsvis, og noget hver eneste børsdag. Det vigtigste er dog at forstå omfanget af disse hændelser, f.eks. var Vanguard Total World ETF’s turnover (omsætningshastighed) sidste år 3,4 %. Man skal være en vaskeægte “køb og glem”-investor, hvis man skal komme under det niveau.

22 Synes om

Tillykke med at have nået milepælen! Men frem for alt tillykke med den nævnte evne til at bevare roen og følge planen! Gid man bare selv kunne lære det :slight_smile:

10 Synes om

Godmorgen :hot_beverage:

Upload af billeder til forummet virker ikke i øjeblikket, vi undersøger sagen!

I dag er i øvrigt en travl regnskabsdag, så på inderes.fi er der flere live-regnskaber og regnskabsudgivelser, man kan følge med i i stedet for memes :blush:

9 Synes om

Billedproblemet er løst, god regnskabsdag til alle!

19 Synes om

Hvordan fungerer det her egentlig, når Kauppalehti når at kommentere på resultatet allerede før offentliggørelsen? Er disse tilgængelige for journalister på en eller anden måde på forhånd?

image

Altså der rapporteres om Fiskars allerede kl. 7.49, ligesom med Sampo. Pressemeddelelserne kom så kl. 8.00 og 8.25.

6 Synes om