Kesällä tapahtuneen Tunturin konkurssin tuhkasta saattaa nousta jotakin hyvää. Helkama ostaa merkin, jatkaa valmistusta ja saattaa jopa siirtää valmistuksen Unkarista Hankoon! No, tämä tuotannon siirto ei ole toki vielä varmaa, mutta sydäntä lämmittää, että vanha lapsuudesta tuttu pyörämerkki ei katoa aivan vielä.
Yli satavuotiaat suomalaiset polkupyörämerkit ovat päätyneet yksiin käsiin.
121-vuotias Helkama ostaa oikeudet 104-vuotiaan polkupyörävalmistajan Tunturin merkin käyttämiseen ja Tunturin valmiiden pyörien varaston.
Mutta kuluttajan kannalta asiassa voi olla ikäviäkin puolia.
Nyt kaksi alan tunnetuinta suomalaismerkkiä ovat yksissä käsissä - johtaako se hintojen nousemiseen?
– Kyllä me kaikki toivotaan, että polkupyörien hintataso normalisoituu. Melkoisissa alennusmyynneissä on menty viime vuodet, mutta ei hintatasoa koskaan sovita. Markkinat sen määräävät.
Toisaalta, saattaisin olla valmis maksamaan pikkuisen enemmän hyvästä kotimaassa valmistetusta pyörästä sen sijaan, että ostaisin kaukoidässä valmistetun Nishikin, vaikka se hyvä pyörä varmasti on. En kuitenkaan mahdottomia Tunturistakaan maksaisi, kohtuus kaikessa.
ps. vanhasta pyörästä irtosi kesällä niin paljon ruostetta, että se ei pysy enää kasassa. Onko tämä hyvä pyörä kohta 50-kymppiselle, joka vielä haluaa tuntea jalkovälissään sen teini-iän voiman?
Får man svära? Jag deltog i Postis emission inspirerad av bonusaktierna. Sedan glömde jag helt smidigt bort det där förbannade bonusaktievillkoret – att man borde ha haft is i magen och låtit bli att sälja de tecknade aktierna på ett år – och när det dök upp ett så bra läge att sälja, så sålde jag såklart. Försäljningstillfället är markerat med rött, bonusaktierna nollställdes från portföljen idag.
Vad ska jag ta mig till med mig själv, ska jag gå och dränka mig i sjön eller dunka huvudet i väggen?
Min fru var nog den största privata ägaren före den usla Visionix-affären. Vi är säkert inte de enda som är besvikna på bolagsledningens fumlande. Pulkkinen fattade i alla fall att lämna. Vårt eget fel att vi inte förstod att sälja där runt 70 €, men mer av våra egna pengar kommer vi inte att sätta in i den här himmeln.
Hmm, man har väl inte ens kunnat sälja de aktier som berättigar till bonusaktier ännu, om man inte först särskilt har bett mäklaren omvandla dem till vanliga aktier? För mig visar Nordnet tydligen också deras värde som 0 € igen, men de finns nog kvar. Såvitt jag minns var Nordnets förklaring att instrumentets värde ”nollställs” automatiskt var tredje månad, och att de måste uppdatera ett nytt synligt värde för dem manuellt.
Det saknas säkert en dedikerad cykeltråd på forumet, till mångas förtret.
För vanlig pendling och vardagscykling skulle jag köpa en cykel med 1x11- eller 1x12-växlar. De klarar Finlands terräng precis lika bra som tätstegade 2x11 och 2x12, men håller bättre än de billigaste budgetväxlarna med tre klingor fram. Dessutom vore det bra med hydrauliska skivbromsar från Shimano, eftersom de är enklast att underhålla. Det som påverkar rullmotståndet mest är däcken, och med en hundralapps investering får man dessutom extra åkkomfort.
Jag har börjat publicera en YouTube-serie om mitt favoritämne, det vill säga lönsam restaurangverksamhet. I det första avsnittet berättar jag om lunchbranschens fallgropar. Jag kan förresten lova att jag var nervös under inspelningen, men klipparen lyckades få ihop ett bra avsnitt. Jag försökte spela ett spett, men till och med det var rostigt. Vid nästa inspelning börjar man säkert bli lite mer avslappnad för varje gång.
Om det här är första videon så är du en naturbegåvning! Ämnet ligger mig kanske inte jättenära, men hatten av så fort någon skapar content med eget ansikte och bjuder på sig själv. Det är inte det lättaste för en finländare!
Säkert inte ett särskilt relevant ämne för de flesta forumanvändare, åtminstone inte ur ett tjäna pengar-perspektiv, men det är ju bra att någon äntligen börjar “coacha” alla före detta idrottare som förr eller senare oundvikligen hamnar i något lyxrestaurang-/hotellprojekt .
Det var verkligen en tröstande information, om det ligger till så. Jag hade själv också levt i tron att bonusaktierna låg kvar i portföljen, och jag har verkligen inte begärt några omvandlingar. Tack för upplysningen, det lättade verkligen, hoppas verkligen att det stämmer.
Tack, tack. Så mycket kan jag avslöja, att när man filmar med tre kameror och berättar samma saker för tionde gången på band, lyckas en professionell klippare pussla ihop de där spillrorna till en förvånansvärt bra tagning.
När jag diskuterade investeringar med en polare nyligen, så kom vi in på om “bra investerande” (särskilt nuförtiden) egentligen handlar om någon form av investeringskompetens eller bara ren tur?
Till exempel Warren Buffett (visst, hans investeringsresa är inte direkt från nutid, men ändå) fick med ren tur först ihop någon miljon euro på sina investeringar, där en tusenlapp hit eller dit inte längre spelar någon roll. Och idag är hans förmögenhet på en sådan nivå att en miljon euro för mig är som ett litet mynt i fickan för honom, som han kan placera hur han vill i vad som helst som verkar intressant. Så handlar det HUVUDSAKLIGEN om skicklighet eller tur?
Och Warren Buffett är ju bara ett exempel, men särskilt nuförtiden verkar kursrörelserna inte ha varken huvud eller svans – hur bra rapporter som än kommer så blir det ändå röda dagar, och tvärtom.