Inderes' kaffestue (Del 11)

Jeps, mange tak til Verner også herfra. Vi nåede ikke at snakke så meget sammen live, men samtalerne er helt sikkert blevet husket :blush:

2 Synes om

Hvor ville det være fedt at kunne noget om a) investering b) indholdsproduktion. En ret interessant stilling i en fantastisk gruppe.

22 Synes om

Det begynder at være umuligt, i hvert fald for en almindelig person, at skelne AI-indhold fra virkeligheden.\nAazar Shad X:ssä: ”Are we still pretending that we're not cooked? This is an ad. Human content still outperforms most of my ad accounts. But the imagination of humans with AI ads is slowly scaling too. Wouldn't have imagined this 10 years ago.” / X

7 Synes om

Ikke engang forlystelsesparker interesserer mig. Eller er folk så fattige, at de ikke længere har råd til at tage deres børn med derhen?

6 Synes om

Disse priser er fundet af kunstig intelligens, men de er vist ikke rigtig listet som sådanne nogen steder. Hvis nogen husker, om det er helt hen i vejret, kan de bare rette :slight_smile:

Suomen Tivoli Wristband vs. Milk Prices (1980–2020s)

| Year | Milk Price / Litre | All-Day Wristband (Ranneke) | Milk Equivalent |\n|----|----|----|----|\n| 1980 | \~2.50 FIM | \~25 FIM (Individual rides: 3–5 FIM) | 10 litres |\n| 1985 | \~3.80 FIM | \~45 FIM | 12 litres |\n| 1990 | \~4.60 FIM | \~70 FIM | 15 litres |\n| 1995 | \~4.20 FIM (EU entry dropped food prices) | \~85 FIM | 20 litres |\n| 2000 | \~4.80 FIM (\~€0.80) | \~110 FIM (\~€18.50) | 23 litres |\n| 2005 | \~€0.72 | \~€22.00 | 30 litres |\n| 2010 | \~€0.85 | \~€27.00 | 31 litres |\n| 2015 | \~€0.95 | \~€32.00 | 33 litres |\n| 2020 | \~€1.05 | \~€36.00 | 34 litres |\n\nMåske ville det have kunnet betale sig med mere rimelige priser => større volumen (+ impulskøb af en større gruppe)?

6 Synes om

Det er jo ofte lige præcis sådan, det forholder sig. Man ved jo bare ikke med sikkerhed, om det ville have virket eller ej.

I USA gik NFL-holdet Atlanta Falcons imod denne generelle tendens med “vi skal bruge flere penge -\u003e vi hæver priserne” og sænkede bl.a. mad- og drikkevarepriserne med 50%. Efter åbningen af deres nye stadion hævede de ikke billettjekpriserne, men frigav i stedet billigere billetter til de øverste tribuner. Og hvem skulle have troet det: Mad- og drikkevareindtægterne steg med over 15%, og salget af merchandise steg med over 80%, bl.a. fordi folk ankom tidligere for at tilbringe tid der.

Helt ærligt fravælger mange sikkert at tage i forlystelsesparken, fordi de ikke føler, de får værdi for pengene. Problemet har i så fald ikke været pandemien eller inflationen, men de helvedes høje priser.

25 Synes om

Tivoliet er en smule problematisk med hensyn til mad og drikke, da de ofte har en tendens til at ligge på steder, hvor der er rigeligt med alternative muligheder lige uden for tivoliet.

[quote="Datamonni, post:1684, topic:1340"]\nRonttu spurter, Ronttu spurter. Det var jo noget af et bombardement på de veste dage. Toppen var 100 euro på 24 timer, som jeg hævede. Det er et godt udgangspunkt for at fortsætte. Hvis ytd den 30. december stadig er mindst +10 %, vil jeg være heldig.\n[/quote]\n\nMed jævne mellemrum har jeg tænkt på, hvordan det går @Datamonni, og om investeringshobbien stadig fortsætter? \n\nRonttu spurtede ikke ved EM, men måske i porteføljen? :wink: :folded_hands:

14 Synes om

Skriv et nyt indlæg lige efter det forrige.

Jeg tænker, om Finlands økonomiske tilstand mon er i alt for god gænge? Jeg er stærkt på vej i midtvejsalderen, da jeg over de sidste 3 år har taget runderne med surdejsbagning (det er jeg god til) og stueplanter (de lever endnu). Nu er næste skridt naturligvis gravel-cykling! Fra tanke til handling og ud at anskaffe en cykel.

Jeg er en smule mere formfuldendt end det gennemsnitlige menneske, især på grund af lange ben og en lang ryg. Cyklen har derfor ret specifikke specifikationer, for at en mand kan træde i pedalerne på den.

MEN DOG SÅDAN! I Intersport i Finlands hovedstadsområde kan man finde én voksen-cykel! Så er det bare med at sende en besked om, at den kommer jeg og henter til den pris. Der går en dag. En mere. Den tredje. På den fjerde dag bestilte jeg den samme cykel 500 euro billigere fra Italien. For mange kunder, når man ikke gider at svare på en e-mail for et par tusinde.

Lidt mere om det at være midaldrende. Det næste bliver sandsynligvis Instagram-opdateringer med hashtagget #bestjustnow.

28 Synes om

Af og til kommer man også til at tænke på de brugere, der har forladt forummet(?), men som plejede at skrive aktivt, og man spekulerer på, hvordan det går dem. @Datamonni , @xltrayderxltrayder og mange andre. Hvem andre kommer man til at tænke på? Masse nu selvfølgelig også…

16 Synes om

Jeg har bemærket, at brugeren @moneywalker forlod forummet og stoppede med at skrive. Ærgerligt. Man kommer til at savne skribenter af høj kvalitet.

29 Synes om

Også @Kale-possu har ikke været på forummet i lang tid. Han havde ekstremt gode indlæg, selvom han skrev sjældent. Måske sidder han også bare og lurer i det skjulte?

36 Synes om

Jo, alle har vel en følelse af og til af, at alt allerede er sagt og læst. Og da folk i dag ikke gider at læse gamle beskeder, før de spørger, bliver trådene let til et ensformigt kværneryi.

Så træffer man bare nogle beslutninger.

11 Synes om

Porgeduo delte sandt nok nogle vaskeægte perler, især i årene 21-22, og ved at acceptere dem kunne mange investorer, der investerer i Helsingfors vækst- og/eller små selskaber, have undgået en masse sorger. Jeg vil tro, at mange rent faktisk blev frelst takket være dem. Selv forstod jeg ikke Buffets regel 1 eller 2 om investering og hørte ikke til dem, der blev frelst :grinning_face_with_smiling_eyes: Mon man nogensinde kommer til at opleve en tid, hvor de helsingforsiske småselskaber er den absolut heteste investeringsklasse. En fjern tanke, men verden kan overraske.:thinking:

40 Synes om

[quote="Hillotolppa, post:7263, topic:71919, full:true"]\nPossukaksikko delte sande perler, især i årene 21-22, og ved at acceptere dem kunne mange investorer i Helsingfors’ vækst- og/eller selskaber med lille markedsværdi have undgået sorger. Jeg vil tro, at mange blev reddet takket være dem. Selv indså jeg ikke Buffets regel 1 eller 2 om investering og hørte ikke til dem, der blev reddet :grinning_face_with_smiling_eyes: Mon man nogensinde kommer til at opleve en tid, hvor Helsingfors’ små selskaber er den absolut heteste investeringsklasse? En fjern tanke, men verden kan overraske. :thinking:\n[/quote]\n@musa_2 (yhamusasoi) skrev allerede klart, inden musas tid sluttede, om ting i retning af, at hvis jeg havde stoppet mit gale ræs der, ville jeg være adskillige titusinder rigere. Og det samme gjorde @Kale-possu (Kale) naturligvis også; jeg savner også bl.a. Kales indlæg om andre emner, såsom skak. :)\n\nDog snakker jeg ikke rigtig med dem om markederne mere i dag, men om andre temaer. :slight_smile:

28 Synes om

Typisk Intersport-kvalitet. Jeg har bestilt derfra én gang, og jeg begår ikke den fejl igen. Selv den mindste lille biks sender dig i dag en ordrebekræftelse på e-mail, men sådan noget pjat går Intersport ikke op i, så du efterlades i uvished om, hvorvidt ordren overhovedet er gået igennem. Det samme gælder med returneringer, og det tog en evighed at få pengene tilbage.

3 Synes om

@Karibu :s rundkørslediskussion. Når jeg orienterer mig i terrænet, har jeg lagt mærke til, at en højrehåndet person foretrækker at vige udenom et træ til højre og en venstrehåndet til venstre. Dog ser det ud til, at der for venstrehændedes vedkommende også spiller en kulturel faktor ind, nemlig netop det at vige til højre, når man mødes. For en højrehåndet betyder det f.eks., at man driver for langt mod højre og er nødt til at lave en krog til venstre til sidst. Hvilket gør kredsløbet mod uret. Jeg har ingen fakta, det er blot min egen empiriske observation. Derudover mindede denne rundkørslediskussion mig om det legendariske Midnight Express (Keskiyön Pikajuna):\n

5 Synes om

Her ønskede en eller anden ung fyr velkommen til InderesTV YouTube-kanalen for 9 år siden :slight_smile:

43 Synes om

[quote="Lars74, post:780, topic:955"]\nJeg har ikke fulgt så nøje med i exel’en, at jeg direkte forstår, hvordan dette relaterer sig til virksomheden?\n\n[/quote]\n\nEt øjeblik, det er kendt og bevist, at alt henhører under alt, for ikke at tale om sommerfugleeffekten… og som et morgengrycitat: Donald Rumsfeld (og AI-oversættelse): \n\n”Rapporter, der indikerer, at noget ikke er sket, er efter min mening altid interessante. Som vi ved, er der kendte kendte ting (known knowns); ting, som vi ved, vi ved. Vi ved også, at der er kendte ukendte ting (known unknowns); det vil sige, vi ved, at der er ting, som vi ikke ved. Men der er også ukendte ukendte ting (unknown unknowns) — de ting, som vi ikke ved, vi ikke ved.”\n\nSarkasmealarm! Skriver det her i en lille morgenbrise, undskyld og mod bedre tider.

5 Synes om

Jeg var også inde for at tjekke gamle videoer i går i et anfald af nostalgi. F.eks. var Mikaels præsentation af sin portefølje sjov, fordi billedkvaliteten var så dårlig, at man ikke kunne tyde porteføljen. =D

15 Synes om