Inderes' kaffestue (Del 11)

Investeret 25 euro til Kummit ry (foreningen for fadderbarn m.fl.). Har selv været privilegeret og har ikke behøvet at bruge børnehospitalernes tjenester indtil videre. Lad os håbe, at færrest mulige behøver at bruge dem. Og de, der har brug for det, får verdens bedste behandling der.

19 Synes om

Det begynder at blive ret så flyvske, de narrativer omkring OpenAI’s og Anthropicsbørsnoteringer! Snart behøver investorer ikke engang længere at spekulere på, hvor mange dusin billioner TAM’en er, men skal i stedet vælge, hvilken af deres terminatorer de vil satse på i menneskehedens altødelæggende endelige slag?:robot: Bliver kun aktionærerne skånet for total udblodning, og ejer de derefter hele kloden? Kan man mon sprede denne risiko ved at tegne aktier i dem begge? Lidt SpaceX ved siden af, hvis nu man skulle nå væk til en anden planet inden det er for sent​:anxious_face_with_sweat:

49 Synes om

Jeg tror ikke rigtig på det der reklamenarrativ. Staters indgriben og den kunstige opbremsning eller endda stop for udviklingen, som disse fyre råber efter, ville på ingen måde være bullish for Anthropic eller OpenAI.

Hvis de markedsfører noget ved at male billeder af verdens undergang, så er det nok snarere deres egne forretninger, de promovere.

3 Synes om

Nu begynder jeg at forstå værdien af SpaceX, de kommer til at sælge Første Klasse-enkeltbilletter til Mars, så marginerne er helt i top. :smiley:

(Bare en lille let bemærkning, da jeg netop i går spekulerede over værdiansættelsen af SpaceX)

3 Synes om

Det begynder at blive dyrt for en fattig mand.

De fleste biler på de finske veje ville vist skifte ejer for færre penge end den dyreste model der.

52 Synes om

Duolingo har taget :green_apple: til sig

28 Synes om

[quote="Pohjolan_Eka, post:1326, topic:26423"]\nJeg ville for eksempel være interesseret i at høre fra @Verneri_Pulkkinen, hvilke AI-værktøjer (muligvis med Nvidia-kort eller i skyen) I hos Inderes i øjeblikket bruger til at redigere jeres virksomheds videoer og lyd, og hvor konkurrencedygtige sådanne mikro-model-løsninger er med hensyn til hastighed og nøjagtighed sammenlignet med professionelle værktøjer.\n[/quote]\n\nLydsporene håndteres normalt med Adobes Enhance, som kører i browseren som en del af Adobe-abonnementerne (som stadig, jeg understreger stadig er gældende :smiley: ). \n\n@Tomi_Valkeajarvi fik for nylig på listig vis overtalt Claude til at foretage klipningerne til podcasten baseret på lydsporene, så sprogmodellen fik adgang til filer, og det indledende arbejde kunne derefter finpudses i Premiere Pro. Han kan fortælle mere om det! :slight_smile: \n\nSå vidt jeg ved, er det fuldstændig de professionelle værktøjer, og vi er med helt i front… :smiley: \n\nCommunity-teamet har Macs, så M-serie chips er vores styrke, ikke Nvidia.

16 Synes om

Nå vel, nu hvor der er sovet på Google-nyhederne, er det nok på sin plads at overveje, hvordan vi kan få fucket disse ellers lovende tendenser op. Det passer jo ikke ind i den finske mentalitet, at der kommer så meget røre om de finske børsnoterede selskaber på en gang. Lidt negative nyheder ind imellem tak, andet end den truende stigning i elpriserne.

7 Synes om

Jeg er mere end tilfreds med de 200 euro kinesiske telefoner, jeg bruger. Går jeg glip af noget virkelig vigtigt, fordi jeg ikke forstår det her, eller er det her en eller anden form for sekt-ting?

9 Synes om

Godmorgen :hugs:

15 Synes om

Det må vist være ud i det dybe vand med denne her the-interview, hvis tabellen nu ender med at blive fuld af krydser.

30 Synes om

Hvis man tager mange billeder og videoer, er de dyrere telefoners kameraer meget bedre end de billigste. Det gør jeg ikke selv, og jeg bruger billige telefoner. Men 4.000 € for en iPhone er godt nok et heftigt mærkevaretillæg, og chipmarkedet er også blevet dyrere.

2 Synes om

Den amerikanske udgave af “Sat på spil” :sweat_smile: :money_with_wings: Trump-udbytte!

“Natten mellem onsdag og torsdag antydede USAs præsident Donald Trump et “Trump-udbytte” til landets myndige borgere, hvis det Republikanske Parti vinder valget. Trump fortalte ikke, hvordan det dyre valg-løfte skulle finansieres.”

17 Synes om

Selvfølgelig bruger folk telefonen til det, de har brug for, men jeg forstår ikke, hvad man får for de fire tusind [red.: ca. 30.000 kr.], som man ikke kan finde i billigere modeller? Efter min mening er selv et tusinde [red.: ca. 7.500 kr.] for meget for en telefon, og jeg ville ikke engang have min nuværende S25+, hvis jeg ikke havde fået den kraftigt subsidieret.

4 Synes om

Til Topi Raitasen Stadion Cooper-arrangementet blev der løbet ganske fine distancer :slight_smile:

• OL-vinder Sami Jauhojärvi, 45, løb 3.590 meter ved Topi Raitasen Stadion Cooper.
  • Tidligere skiløber Anssi Pentsinen fulgte efter Jauhojärvi og løb 3.570 meter.
  • Arrangementets bedste resultat blev løbet af den 19-årige Aleksi Ahlfors med 4.220 meter.
10 Synes om

Det er interessant, hvor rabiat negativt så mange betragter alle datacenterinvesteringer. Selv når deres beskæftigelseseffekt og de skatteindtægter, de genererer, bliver vist. Man sidder lidt med en følelse af, at elregningen ikke må stige så meget som en cent i et land, der i forvejen har EU’s billigste el til industrien og den tredje billigste el til husholdninger målt på købekraft. Alle positive ting ønskes fortolket negativt, man tror ikke på det, der oplyses om investeringen, og næsten alle tal påstås at være fordrejede. Jeg er aldrig før stødt på noget lignende, når industrien investerer her. Og bemærk: nu er vi på et forum om økonomi. Man kan jo tænke over, hvordan debatkvaliteten er andre steder.

Man sidder lidt med en fornemmelse af, at modstanden mod vindkraft og datacentre går hånd i hånd og kan sammenlignes med en religiøs bevægelse.

Personligt betragter jeg denne meddelelse fra Google og Fortum som ekstremt god på alle mulige måder. Også i forhold til at Fortum endelig fik den manglende brik på plads til at begynde at investere i basiselproduktion via kernekraft. 5/5 dag i går.

59 Synes om

Selv undrer jeg mig også over dette. Jeg bad Gemini om at lave denne kurve til at illustrere elprisen over en 50-årig periode:

Jeg har ikke lavet en faktatjek, men umiddelbart vil jeg vurdere dataene til at være nogenlunde korrekte. Den grønne PPP-linje er den vigtigste af disse.

Når man tager historien om Finlands industrialisering og de mængder elektricitet, den sluger, i betragtning, kan jeg simpelthen ikke forstå, hvorfor nogen part skulle have motivationen, det rationelle behov eller lysten til at bremse centre, der bygges i Finland. Medmindre de er i baghaven og får deres elektricitet fra nettet med minimal on-site-generering. On-site-generering er et reelt problem, hvor billig eller endda gratis gas driver IT-haller til MW-store on-site-løsninger f.eks. i Texas. Finland har heller ikke et akut vandproblem i modsætning til Arizona eller Texas. Heromkring kan overskudsluften ledes ind i fjernvarmenettet eller til en nabofabrik, som opnår synergieffekter. Vi har næsten CO2-neutral energi her.

Jeg har i saunadebatterne hørt fra alumner fra Armatuur (Aalto-Universitets Energiteknologklub), hvor svære store tilslutninger til det finske transmissionsnet er. Især i det vestlige Finland. Nå, hvad er vel bedre end at få megateknologi til at finansiere transmissionsnettets eftersliep i vedligeholdelse.

Der er en historisk track record for, at a) Finland elektrificeres, b) finsk industri elektrificeres, c) elprisen er nogen newToken konstant for forbrugeren.

Jeg vil også tilføje det, jeg mener er det bedste enkeltbillede til at illustrere samfundenes udvikling:

Der findes også en animeret version af denne i tidsdomænet, som jeg har set engang, men ikke lige kunne finde nu. En nations velfærd kan måles direkte i energi.

40 Synes om

Har undret mig over det samme og bemærket gennem årene, at dette emneområde ikke er det eneste af sin slags, hvor positive nyheder vendes til noget decideret negativt. Man leder med lys og lygte efter de dårlige sider og lader de positive ligge i baggrunden.

Jeg er selv en vammel-positiv og optimistisk person, og jeg bekymrer eller gruer faktisk ikke for noget som helst, fordi der ikke er nogen grund til det. Det handler om at maksimere sin egen trivsel, som jeg ikke vil kvæle med unødvendig pessimisme og negativitet. Jeg har tillid til, hvordan tingene fungerer og bliver håndteret på forskellige områder, som for eksempel i denne type investeringer, og som helt almindelig borger begynder jeg ikke at sætte spørgsmålstegn ved ting, som jeg i sidste ende næsten intet ved om.

Så ja, gode nyheder, og det skal nok gå endnu en gang! :flexed_biceps: God lillejuleaften (fredag) til jer alle!

19 Synes om

11 Synes om

Hvis man forvilder sig ud i at læse diskussioner om datacentre på sociale medier, begynder man næsten at ærgre sig over, at man kan læse. Modstandernes argumenter gentager følgende punkter:

• Endnu en gang bliver vi snydt
  • Elprisen vil eksplodere, og ens egen elregning er vigtigere end Finlands nationaløkonomi
  • Ved opførelsen af centrene bruges der udelukkende udenlandsk arbejdskraft og importerede materialer
  • På intet tidspunkt i disse forsyningskæder er der nogen, der betaler en eneste cent i skat

Derudover kan man observere det samme som i kulturkrigene, nemlig at der – hidset op af de sociale medier – bringes argumenter og narrativer direkte ind i uændret form fra USA.

34 Synes om