Tusindvis af tanker hvirvler rundt i mig, som jeg er nødt til at få ud, før det er for sent. Målet er at gennemgå investeringsverdenens tommelfingerregler og faldgruberne i tænkningen generelt. Mange tommelfingerregler er til tider vage og modstridende, og de fungerer ikke altid. Reglerne bør dog læres forlæns/baglæns, hvorefter man kan begynde at bryde dem, hvis det er nødvendigt. Hvis man vil opnå bedre resultater end gennemsnittet, skal man mestre tingene grundigt, og udenadslære er ikke nok.
Jeg vil først skitsere en indholdsfortegnelse i åbningsindlægget, hvorefter jeg vil begynde at opdele, dreje, samle eller ødelægge alle mulige sandheder. Alt dette vil tage tid, og tålmodighed er påkrævet, både fra forfatteren og læseren. Jeg forbeholder mig retten til at redigere teksterne efterfølgende og endda ændre mening. Læseren bør derfor bladre teksten igennem igen, selv efter lang tid. Gentagelse er studiernes mor, som min afdøde religionslærer oplyste.
Jeg savner ikke egentlig diskussion eller modstandere, da min største kritiker og fan bor inde i mit hoved. Kommenterer er dog velkomne. Dette vil sandsynligvis blive en så lang tråd, at læsbarheden uundgåeligt vil lide, men til at begynde med kan denne form du. Ingen læser jo bøger længere.
Spørgsmål om investeringssandheder på et generelt niveau kan man passende stille med det samme. Indholdsfortegnelsen kan udvikle sig, efterhånden som der dukker nye emner op.
Jeg bruger ikke kildehenvisninger i teksten, da en stor del af materialet er blevet finpudset i mit eget hoved gennem årene. Materialet er samlet her og der, så det er umuligt at spore oprindelsen. Desuden er en stor del af tankerne opstået helt andre steder end i økonomiens verden. Det er læserens ansvar at vurdere, om tankerne har vægt eller brug i deres egen værktøjskasse.
Markeder
Information
Nyheder
Langt eller kort perspektiv
Cykliskhed
Kontinuerlig (evig) vækst
Markedet har altid ret/er effektivt
Børsen forudser x måneder/år
Timing af markedet
Fundament/sentiment
Indeks
Renter
Inflation
Porteføljestyring
Nøgletal
Vækst
Værdi
Udbytte
Øre
Køb hvad du kender
Pris vs værdi
Diversificering
Balancering af porteføljen, procentgrænser
Salgsgrænser
Investeringspsykologi
Frygt
Grådighed, umættelighed
Tilfredshed
At forelske sig i en aktie
At gentage det samme og forvente et andet resultat. Dumhed eller at grave dæmningen op?
Teknisk analyse
Vil du være millionær (eller bare professionel)?
Jeg beklager på forhånd den langsomme fremdrift i skrivningen, hvis opfølgning er som at lytte til maling tørre. Jeg synes dog, det er bedre at skrive lidt efter lidt foran et levende publikum end at skrive hundreder af sider tekst i stilhed i tre år og uploade det hele på én gang.
Her kan man dog se selv individuelle penselstrøg, også de fejlbehæftede.