Inderes' kaffestue (Del 11)

Jeg kan bedst lide :heart: på forummet
  • investeringsunderholdning
  • nyttige indlæg
0 äänestäjää
3 Synes om

AI-agenterne havde lavet deres egen server, hvor der efter sigende er en ret vild stemning (jeg kender ikke de præcise fakta nærmere).

image

Meget passende…

mere om emnet:

https://x.com/EvanLuthra/status/2017541044200739314?s=20

og

https://x.com/MarioNawfal/status/2017608924573417947?s=20

12 Synes om

Jeg stødte også på denne her i dag. Fake?

3 Synes om

Mon det er fyldt med menneskelige memes og jokes.

:thinking:… altså lidt ligesom på fora generelt.

2 Synes om

Det er bare om at gå derind og undersøge det. Det ligner da helt bestemt noget rigtigt AI-vanvid.

Det er godt nok fedt, hvis det virkelig er opstået helt organisk, og point til den, der fandt på at stable det på benene.

7 Synes om

Mennesker er virkelig gode til at se menneskelighed i kaos og tilfældige handlinger. Folk har taget agenter i brug, som ikke har ordentlige kontroller indbygget, så de gør bare alt muligt tilfældigt, som f.eks. at lave hjemmesider. Derefter producerer bots tekst til hjemmesiden baseret på en sandsynlighedsmodel bygget på menneskeskabt tekst, og vi læser menneskelig intention og formål ind i dem. Eller også er dette bare en persons performancekunstprojekt. Eller en reklame.

22 Synes om

I relation til den ovenstående landbrugsdebat udarbejdede OP’s tidligere administrerende direktør Reijo Karhinen en redegørelse om landbrugets fremtid i 2019. Nedenfor er en artikel fra Hesari fra et år siden, hvor emnet tages op igen.

Pointerne er ikke lige så radikale som de idéer om afskaffelse af al støtte, der er foreslået her, men rapportens idéer er måske udsprunget af de samme observationer.

Måske mest ”radikalt” er kravet om, at der ikke gives støtte til såkaldte hobbybrug med et salg på under 20.000 om året. Dette falder sandsynligvis under det “amatøreri” (puuhastelu), som der blev talt om ovenfor. Det kan ikke være produktivt arbejde for nogen, selvom det går an som en hobby.

Derudover er idéen at genoverveje støttens omfang og ændre tildelingskriterierne. Når man ser på landbrugets nuværende tilstand, er det svært at påstå, at den nuværende situation er optimal.

Der lægges også vægt på eksportsatsninger og udnyttelse af styrkerne i den finske fødevareproduktion, såsom ren produktion.

Som noget nyt i interviewet dukker Ukraine op. Hvis Ukraine tilslutter sig EU, ændres hele unionens landbrug. Hvis det er svært for Centraleuropa at konkurrere med “den sorte mulds land”, så er det for Finland et dystert scenarie. Dette bør man forberede sig på i tide.

Hvis (forhåbentlig snart) man begynder at ændre den finske landbrugspolitik, er Karhinens rapport efter min mening et rigtig godt udgangspunkt.

15 Synes om

Dette var rigtig behageligt og interessant at lytte til, og live-formatet giver desuden sin helt egen stemning. Det ville være dejligt, hvis disse begynder at komme en gang om måneden fremover. :smiling_face_with_sunglasses: :+1:

Helt enig! :slight_smile:

@Pia_Maljanen, jeg taggede dig, fordi du fik god feedback. :slightly_smiling_face: :index_pointing_up:

3 Synes om

I DonutLab-tråden var der en meningsmåling om, hvor meget folk ville være villige til at investere i DonutLab. 25 % svarede nul, og 75 % ville være klar til at investere deres penge. Fortæl mig nu, at dette åbner med et 0,25-0,75-forhold på Polymarket!!! Hvis en “svindel”-linje åbnede med “betal 25 cent, vind 1 dollar”, ville jeg øjeblikkeligt skovle et par månedslønninger derind.

Det bedste indlæg konstaterede, at det er svært at investere, når man ikke ved, om sandsynligheden for, at det er svindel, er 99 %, 99,9 % eller 99,99 %. Disse sandsynligheder helt ude i ekstremerne er virkelig svære at håndtere. Selv er jeg solidt placeret i “en ud af ti tusind eller mindre”-lejren.

Videnskabelige gennembrud skabes ikke af folk, der for 3 måneder siden havde lavet en LLM, der var bedre end ChatGPT ← læs: det var også svindel. Det her er det også. Videnskabelige gennembrud opstår i virksomheders eller universiteters laboratorier efter årevis af slid. Hvordan opstod ChatGPT? OpenAI hyrede skide kloge folk og knoklede i årevis. For eksempel var Karpathys publikationsliste allerede rigtig stærk, før han skiftede til OpenAI. Hvad er DonutLabs stærkeste bevis inden for batteriteknologi? Nul, siger jeg bare.

17 Synes om

Så længe man ikke samtidig taler om værdiansættelse, er sådan en afstemning fuldstændig irrelevant. :wink:

5 Synes om

Donut Lab

Der er jo efterhånden en del ”fakta” på, at man i det mindste overdriver i markedsføringen. Under pseudonymet ”jeg indrømmer databruddet uden at indrømme databruddet”. :stuck_out_tongue:

Kineserne er de bedste i verden til industrispionage, så de har for længst gennemsøgt Donut Labs servere og fundet alt det væsentlige for at drage denne konklusion.

6 Synes om

God artikel, tak for tippet!

Yles klumme fra i morges foreslår også en ændring af landbrugets støttepolitik. I indlægget fremhæves i højere grad de euro, der uddeles på baggrund af dyrevelfærd.

Hvis den finske animalske fødevareproduktion fra gårdene via slagtevognen og slagteriet var reelt gennemsigtig for forbrugeren, tror jeg, at en støttemodel i denne retning ville vinde opbakning.

14 Synes om

Daniel har lavet et interessant og godt overblik over udbytterne i Helsinki, især udbytteudsigterne for den finske børs. :smiling_face_with_sunglasses:

Regnskabssæsonen er skudt i gang, og udover årsregnskaber og guidance for det indeværende år, er investorernes interesse i Q4’25-regnskabssæsonen rettet mod de udbytter, der skal udbetales for regnskabsåret 2025. Finnerne er som bekendt et udbyttefolk. I denne artikel tager vi et kig på det kommende udbytteforår og ser på forventningerne til de fremtidige udbytter.

Udgangspunktet for udbytteforåret er interessant, for på trods af sidste års stærke stigning på Helsinki-børsen, forventes resultater og udbytter i gennemsnit at falde fra året før, og de selskabsspecifikke forskelle i både resultatudvikling og udbytteudlodning er store. For eksempel forventes skovbrugsselskaberne, der lider under et svært markedsmiljø, en lavere udbyttebetaling sammenlignet med året før, mens der forventes en tydelig vækst i udbyttet fra sundhedssektoren understøttet af en stærk resultatudvikling.

Bloombergs konsensus for udbytteafkastet på Helsinki-børsens indeks (OMX Helsinki) for udbytter udbetalt for regnskabsåret 2025 er 3,8 % (2024: 5,1 %). Medianen for udbytteafkastet på Helsinki-børsen siden år 2000 er ligeledes 3,8 %. Tilsvarende er det mediane forventede udbytteafkast for de udbyttebetalende selskaber under Inderes’ overvågning 3,7 % (2024: 4,5 %).

2 Synes om

Jeg løber også selv indimellem på helt hjemmelavede spor (altså lavet sammen med andre mennesker, uden maskinkraft) eller for den sags skyld hundestier.

Kunne nogen fortælle mig, hvad ideen med denne opfindelse er? Det spor bliver slet ikke bedre ved hjælp af de blade. Var den tilfredse frues pointe, at der ikke så let kommer sne i anklen (på opfinder-Raimos ankler naturligvis endnu mere)? Lidt svag journalistik, når artiklens pointe på denne måde forblev en cliffhanger…

5 Synes om

Det er et så genialt trick, at man åbenbart selv skal være et geni for at forstå fordelene ved denne opfindelse :sweat_smile:

6 Synes om

Det er godt nok noget boomer-agtigt noget, hold da op. Dette geniale trick giver heller ikke mening for mig.

4 Synes om

Det er godt nok nogle voldsomme sager i de nye Epstein-afsløringer, så det er svært at tro på, at det hele er sandt. Det er det nok heller ikke alt sammen, og derfor vil jeg ikke begynde at henvise til noget specifikt uden rent faktisk at vide det. Det ville efterhånden være på tide at få de skyldige stillet til ansvar for deres handlinger, men ens verdensbillede begynder at være så dystert, at man ved, at også dette vil være glemt igen om et par dage.

11 Synes om

Det er værd at bemærke, at der er flere falske ”afsløringer” i omløb, som man ikke rent faktisk finder i de filer, myndighederne har offentliggjort. Desuden skal man være opmærksom på, at nogle af de historier er indberetninger/beretninger til FBI, hvis sandhedsværdi der ikke er nogen garantier for – alt er blevet protokolleret af myndighederne, men dokumenterne fortæller ikke, om man kan stole på dem, eller om der findes andre beviser. Så lad os tage dagens ”superafsløringer” med et gran salt. Og ja, jeg venter også med spænding på at se, om vi endelig får stillet bare én af Epsteins ”klienter” for retten. Jeg holder ikke vejret…

17 Synes om

Lige præcis. Et oplagt sted at finde på selv opdigtede historier. Medierne og myndighederne har allerede rigeligt at se til med millioner af ægte sider, så det er vel nemmere at flytte opmærksomheden over på noget nyt krigsgalskab igen.

1 Synes om

Hej alle jer, der rejser til fjerne lande!

Hvilken eSIM har I brugt i Asien? Planen er at være i Hong Kong og Japan i hele maj, og jeg overvejer at anskaffe et eSIM.

Holafly og Ubigi skulle vist være rimelig gode og pålidelige. Der er ikke brug for en pakke med ubegrænset data.

Er de lige så enkle at bruge, som reklamerne påstår? Hvad skal man være opmærksom på?

1 Synes om