Inderes' kaffestue (Del 11)

Nokia nævnt i Epstein-filerne. Epsteins venner rekrutterede tilsyneladende Ahtisaari væk fra Nokia. Mod torvet?

29 Synes om

USA’s præsident Donald Trump meddelte tidligere fredag, at han udnævner Kevin Warsh til ny centralbankchef. Nyder Kevin efter din mening markedets tillid?

• Ja
  • Nej
  • Tja, det må tiden vise
0 äänestäjää

Det er sådan, det er.

Efter at have arbejdet på forskellige fabrikker i næsten 20 år vil jeg sige, at kun en lille del af befolkningen er i stand til at skabe værdi (ny og fremadrettet) inden for design, it-rådgivning eller kodning.

Jeg har set så mange dygtige montører, at det ud fra et samfundsøkonomisk synspunkt ville have været værd at uddanne dem til ingeniører, om det så skulle være med tvang. I disse tilfælde var de naturligvis gennem arbejdet overgået til at blive prototypebyggere / opfindertyper.

Bilentusiaster og landmænd lader ofte til at være lidt af nogle ”altmuligmænd”.

Men kan for eksempel 20 procent forsørge 80 procent af befolkningen? Det tror jeg ikke. Jeg gætter på, at Finland også bliver nødt til at øge lønforskellene for overhovedet at nå op på f.eks. 30 procent.

6 Synes om

Selv en mindre gruppes produktivitetsudvikling kan drive hele nationens lønninger og dermed levestandarden opad. Denne mekanisme bliver tydelig, når man ser på lønudviklingen i brancher, hvor produktiviteten har stået stille eller endda er faldet i løbet af de sidste hundrede år, som for eksempel hos teaterskuespillere og præster.

Hvorfor stiger lønningerne i disse fag hvert år, selvom produktiviteten ikke ændrer sig? Fordi der er efterspørgsel efter de ydelser, de leverer, og hvis lønnen ikke steg, ville alle arbejdstagere flygte til brancher, hvor produktiviteten og dermed også lønnen steg. Lønningerne skal altså altid stige til det lavest mulige niveau, hvor arbejdstagere i samfundsøkonomien indvilliger i at komme på arbejde for at levere ydelser. Derfor vil teaterskuespiller og præst altid naturligt være lavtlønsjob, men selv de nyder direkte godt af lønudviklingen, når en koder i en anden virksomhed tager AI-værktøjer i brug og øger sin egen produktivitet og det generelle lønniveau.

Vi har et væld af medarbejdere, der på et absolut niveau arbejder mindre end deres gennemsnitlige kinesiske modstykke, men tjener mange gange deres løn, fordi en mindre gruppe af arbejdstagere i vores økonomi trækker alle andre op med deres produktivitetsudvikling. For at fortsætte denne udvikling ville det være vigtigt, at vi ikke kunstigt støtter lavproduktivitetssektorer, da der kun er en begrænset mængde arbejdskraft og talent til rådighed i Finland. Enhver potentiel start-up-iværksætter, der på grund af landbrugsstøtte ender som landbrugsdrivende for at videreføre sin slægtsgård, er et kæmpe tab for samfundsøkonomien og for os alle, uanset hvor meget vedkommende står op ved hanegal og knokler 12 timer om dagen med dyr og planter.

18 Synes om

Faktisk har Finland rigtig gode forhold for mælkeproduktion i det sydlige Finland. Hvis man tænker på, hvor i USA der produceres mælk (for eksempel Michigan), så er forholdene meget ens.

I løbet af en lys sommer produceres der en meget konkurrencedygtig mængde foder i forhold til prisen på landbrugsareal, selvom man i Tyskland måske får mere pr. hektar.

Forholdene for at drive en kostald er gode i gennemsnit året rundt; der er stort set ikke brug for hverken opvarmning eller køling. Desværre kan man ikke få strøm fra solceller i vintertiden.

Desuden er mælken fri for antibiotika, i modsætning til for eksempel i Sydeuropa. Mælken, der ankommer til mejeriet, kontrolleres meget nøje, og man tøver ikke med at sende hele læsset til rensningsanlægget, hvis der findes fejl.

Produktivitetsvæksten på gårdene er nærmest eksplosiv sammenlignet med for eksempel metalindustrien. Nu om dage har nye stalde sandsynligvis hundreder af dyr, mens man for bare 30 år siden planlagde nye stalde til besætninger på 40 dyr.

Landbrugsstøtte i alle udviklede lande bevirker, at priserne forbliver permanent lave, og at landbruget er elendigt rentabelt.

27 Synes om

Her er en god historie om Jukka Jalonen, som i høj grad fokuserer på hans tid i Italien – før og nu. :slight_smile:

Det var i 1998. Vaasan Sport havde givet ham fyresedlen midt i en toårig kontrakt. Ved hjælp af jungletrommerne blev en lille italiensk klub og en arbejdsløs finsk træner ført sammen.

Betingelserne var klare: Jalonen skulle selv betale sin flybillet til kontraktforhandlingerne. Hvis der blev indgået en aftale, ville han få sine penge tilbage.

8 Synes om

Softwarevirksomheder er døde! :face_with_spiral_eyes:

Medianen for den fremadrettede omsætningsmultipel (EV/S) for børsnoterede SaaS-softwarevirksomheder er 4,1x — det laveste niveau i ti år!

Tilliden til SaaS-forretningsmodellen er kollapset på grund af den potentielle disruption forårsaget af kunstig intelligens.

31 Synes om

Man får da lyst til at grave lidt i det her. En del af softwaren er helt sikkert overprissat i forhold til den nytte, den giver, men det er svært at se, at det skulle give mening at udvikle n+1 3D-designsoftware til eget brug.

Eller hvis det er tilfældet, så er der i hvert fald uendeligt arbejde til os ældre praktikere med at udrede alt det spaghetti :thinking:

5 Synes om

Vi har jo også Quutti på den hjemlige børs. Men jeg er selvfølgelig ikke ligefrem nogen førsteholdsmand til at vurdere forskellige teknologier. :grin:

7 Synes om

Det har jeg også tænkt over. Med AI giver det heller ikke mening for alle at skrive deres eget UI-framework (f.eks. bruger AI også eksisterende i web-ting), og AI koder derfor i Qt (afhængigt af anvendelsesformålet).

Problemet er dog, at den lukkede del af Qt (sandsynligvis) ikke findes i noget træningsdata, så der er vel ikke brug for en licens til det.

AI vil helt sikkert foreslå Qt som C++/embedded UI-framework på grund af dets historik.

AI kan øge populariteten af eksisterende værktøjer, men hvordan det lige fungerer med Qt, kan jeg ikke sige.

3 Synes om

Der er omkring 1000 ulæste beskeder i Donut Lab-tråden, og jeg føler mig doven. Kan man få en tl;dr-version? Var det svindel eller ej, eller et sted i gråzonen?

9 Synes om

Hvis bevisbyrden ligger på både eksistensen og ikke-eksistensen af et mirakel, er spillet åbent, indtil andet er bevist.

(Egen fortolkning. Ret mig gerne. Ordet ‘mirakel’ i en kontekst af et teknologisk gennembrud, ikke ontologisk)

7 Synes om

Der er ikke set nogen beviser for vidunderteknologien. Tråden er fyldt med alle mulige rygter og spekulationer.

Hvis teknologien eksisterede og fungerede i overensstemmelse med påstandene, ville den revolutionere bl.a. hele den globale energisektor og geopolitikken.

15 Synes om

Umiddelbart vurderet er dokumentationen for Qts konkurrenter (altså teknologierne, ikke virksomhederne) en smule mere overfladisk, så som udgangspunkt kan AI fungere bedre sammen med Qt. Måske påvirker det også, hvad den anbefaler. Stack Overflow er allerede ved at aftage, men i træningsfasen har det naturligvis været en betydelig spiller, så mængden af spørgsmål og svar kan også vægte det. Qt-tagget har 86k spørgsmål, og 13k af dem er uden svar. Flutter har 200k spørgsmål og 33k ubesvarede. Af de nyere har f.eks. LVGL kun 32 spørgsmål (ikke kilo, men præcis 32) og 11 ubesvarede, og TouchGFX er i samme størrelsesorden, mens uGFX har hele nul(!) spørgsmål.

3 Synes om

Nu har de gæve repræsentanter for udbyttepartiet fået en opsummering af udbytteforåret/-året på Helsinki-børsen.

Mon der er noget tilsvarende på vej til staklerne i aktietilbagekøbspartiet, i retfærdighedens navn :thinking:

Det kan være, at jeg fik blandet de gæve og staklerne sammen i min tekst. Det kan på den anden side være, at det helt rigtige adjektiv/term/formulering findes under vindueskarmen i sidekøkkenet i den tredje dimension i det nederste hjørne af medianens tangent :left_arrow_curving_right: :shovel: :snowman:

6 Synes om

Der dukker altid en eller anden tvivler op for at håne, når noget nyt og spændende bliver udviklet :+1:

63 Synes om

Jeg ville ikke kopiere nogens investeringsbeslutninger, hverken på eToro eller andre steder. Når man selv træffer investeringsbeslutningerne og er herre over sine egne penge, finder man altid den ansvarlige i spejlet. Hvis man ikke er klar til at gøre dette ”arbejde” (aktieudvælgelse) selv, ville jeg søge mod lavomkostningsindeksfonde. Rent statistisk er det alligevel et fornuftigt valg i forhold til afkast.

Jeg kender ikke hr. Laurila, dette er blot en generel bemærkning. :slight_smile:

40 Synes om

Hvor finder man den morgenrapport? Kan den bestilles på en eller anden måde, f.eks. via e-mail?

Jeg er selv kunde hos OP, men mine investeringer er placeret andetsteds, og jeg har aldrig nogensinde set hele morgenrapporten.

Nyheder og analyser kan i hvert fald findes i investeringsdelen af OP mobil. Du kan tilmelde dig notifikationer via klokkeikonet under ”nyheder og analyser”.

6 Synes om

[quote=“Sijoittaja-alokas, post:480, topic:8108”]

**Pia** interviewede Elisas adm. direktør **Topi Manner** i forbindelse med Q4-resultatet :slight_smile:

[/quote]

Det var et meget behageligt interview at lytte til. Både intervieweren og den interviewede var veltalende.

5 Synes om