Dette fik selv øjnene til at blive våde på en gammel herre som mig. Bang var golfens fremtid, og så endda med sin mor som caddie. Hun knuste rekorder i år, og så dette…
Hendes professionelle karriere varede mindre end et år. På den tid beviste hun, at hun var en topgolfspiller.
Døden venter på os alle, men Bangs død i en alder af 18 år. Forfærdeligt trist.
Hesarilla er der igen en eller anden weekendredaktør, der kører på højtryk, når de finder på at sætte disse to nyhedshistorier lige efter hinanden for at skabe den størst mulige kontrast mellem billederne af de demonstrerende børn:
IPO nærmer sig…
Ifølge rygter er der nogle ret vilde historier fra Anthropic-stifteren
"Internt er Anthropic meget selvsikre. Jeg har fået at vide af flere personer, jeg stoler på, at Dario har sagt, at Anthropic på et tidspunkt muligvis vil være den eneste private virksomhed i verden.
Tænk over det. I denne vision, en “Anthropic maximalist”-vision, er der Anthropic, og så er der regeringer, og det er det."
Lahti viser kontinuitet i indkøbsekspertisen, YIT fik udbetalt 300.000 € for fitness-trapper, og så dette… ja, når dem, der har fingrene i andres lommer, sidder ved magten, og det er jo rart at rejse lidt med sin ægtefælle… nå nej, selvfølgelig ikke .
Nu får myndighederne pesten til at sprede sig til hele landet, når de sætter værnepligtige til at lede efter døde svin i smitteområdet. En uge med at knokle rundt efter svin, og så på orlov hjem for at sprede pesten i nærområderne.
Det vil være et mirakel, hvis svinepesten ikke spreder sig med de værnepligtige. Eller er en regnfrakke, der kan modstå radioaktivt nedfald, og et bad tilstrækkelig rensning?
Det var altså den største sejrsmargin nogensinde i kvindernes maraton ved mesterskaber (OL/VM/EM), men russeren har den største sejrsmargin ved EM, >5 min (Sergei Popov, Stockholm, 1958). Albin Stenroos vandt sit OL-guld med præcis 6 minutters forspring.
Kilden er kunstig intelligens, så tag det med et gran salt, og her er dens opsummering:
»Vainios margin savner sidestykke, selv på herresiden. Som tidligere nævnt er det kun Sovjetunionens Sergei Popov (5.33 ved EM i Stockholm i 1958) og Finlands Albin Stenroos (præcis 6 minutter ved OL i Paris i 1924), der på herresiden har formået at opnå et større forspring i moderne mesterskabshistorie.«
Alisa er virkelig en meget klog og sympatisk atlet med en flot position, og jeg værdsætter hendes taknemmelighed og sunde ydmyghed. Et menneske, der gør en glad!
Alisa Vainios træner, Jarmo Viskari, blev rørt efter sin elevs guldmedaljeløb ved maraton-EM.
– Det føles helt fantastisk. Alisa fik den belønning, hun i den grad fortjente, glædede Viskari sig.
Duoens rejse har varet i omkring ti år, og de har oplevet meget sammen.
– Vi har været igennem alle mulige faser. Nogle gange er det gået godt, og andre gange ikke så godt. I dag gik det utroligt godt, sagde Viskari med fugtige øjne.
– Alisa har lært mig utroligt meget om det at være træner. Hun har delt meget viden med andre trænere om, at det kan betale sig at lytte til atleten og tale med atleten. Træneren ved bestemt ikke altid, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.
Alisa er et eksempel på, at hvis man bare arbejder for fiiiindt meget mere end alle andre, så kan man få succes. Der bliver ofte talt om talent, bl.a. i bold- og ketsjerspil, men bag de succeser gemmer der sig næsten altid en sindssyg mængde træning – altså mere end de andre, naturligvis uden at glemme kvaliteten. Fra golfverdenen bed jeg mærke i en Major, hvor Rory klarede sig lidt dårligt på første runde, hvorefter han gik på rangen i 3 timer for at træne… hvor mange andre gør det, når de har tjent knap 200 millioner € i præmiepenge? For mange bliver maven mæt længe før det… i mange sportsgrene.
Så ydmyg og beskeden, og helt sikkert også kompromisløs; det er fantastisk, og tak Alisa for de øjeblikke af glæde, som du bragte vores familie i dag, og sikkert også rigtig mange andre finner!
Alisahan er nået til EM-maratonløber via en utrolig lang og begivenhedsrig vej. Hvis jeg husker ret, spillede hun bandy og senere ishockey på SM-niveau (den finske elite-liga), og da hun ramte muren der, begyndte hun at løbe som en form for “selvstraf”. Snart opdagede hun, at det faktisk gik ret godt, selvom vejen også efterfølgende har været ujævn. Så hvis nogen fortjener sin succes, er det hende.
Alisa har også sin egen lavtærskel-løbeklub i Lappeenranta, og hun har været med til at arrangere forskellige events gennem den. Det er en anden sag, hvor meget hun selv når at deltage i dem længere, men hun var angiveligt meget aktiv tidligere. Gennem sin klub har hun også stået for løbetræning for juniorer og skolebørn. At styrke fællesskabsfølelsen er altså, paradoksalt nok, et klart mål for en af vores vel nok mest introverte sportskoryfæer, sideløbende med hendes egen succes.
Den svenske ISK-kontoens skattemodel er en central del af dens funktionalitet. Beskatningen er ikke baseret på realiserede kapitalgevinster, men på en årlig beregning baseret på aktivernes værdi. Fra 2026 vil de første 300.000 svenske kroner, svarende til cirka 27.000 euro, af den samlede opsparing være skattefrie. For den overskydende del er skatten 1,065 procent om året, hvilket automatisk fremgår af den forudfyldte selvangivelse. Finland bør reformere beskatningen af aktiesparekonti (osakesäästötili), så den følger denne model. En automatisk årlig skat ville forenkle investering, tilskynde til langsigtet ejerskab og gøre akkumulering af afkast mere attraktivt for flere.
Jeg forstod overhovedet ikke, hvordan en sådan automatisk årlig skat skulle tilskynde til langsigtet ejerskab mere end den nuværende beskatning af aktiesparekonti?
Alle disse forbandede krumspring er tåbelige. Jeg har ikke en aktiesparekonto (OST-konto), og jeg har ikke tænkt mig at få en, for hele konceptet er reelt set noget lort fra starten af.
Det ville naturligvis være rart at opbygge formue uden årlige skatter, men den øvre grænse burde altså være på mindst 200.000 €, eller allerhelst uden begrænsning.
Og så er der skattevæsenets guillotiner, altså f.eks. hvis man ved et uheld er kommet til at åbne to aktiesparekonti. Det er lidt i samme kategori som det, at blåbær bliver skattepligtige, når man fryser dem ned. Jeg kritiserer ikke dem, der åbner aktiesparekonti, men det er sandelig også blevet til noget af et bureaukratisk helvede. Gid et eller andet parti for alvor ville skære disse bremser for vækst væk.