Der er udsigt til bedre fester på guldkysten i denne weekend.
Her er stemningen fra den nordøstlige kant af smittezonen. Tartuntavyöhykkeen siat eivät kelpaa nyt edes jätteeksi – sikatilallinen: ”Vähän pipon löysennystä näihin säädöksiin” | Etelä-Karjala | Yle
Der er 500 meter fra svinefarmen til zongrænsen, og på den anden side af grænsen må man fortsætte med sit arbejde som normalt. Agenturets folk har opdaget en jernbanelinje i det hjørne, som har været let at tegne smittezonens grænse langs. ![]()
Fra kerneområdet er der ca. 30 km til den svinefarm, som artiklen handler om. En væsentligt større svinefarm ligger i samme afstand fra kerneområdet, men den befinder sig i en anden kommune, så der er ingen grund til bekymring. De syge svin ved åbenbart, at de ikke skal bevæge sig ind i en anden kommune, eller det er i hvert fald, hvad embedsmanden fra Fødevarestyrelsen (Ruokavirasto) tænker. Hold nu op for en logik. Det er ikke underligt, at Finland står i en lorte-situation.
Det er en smule besynderligt, at denne sygdom har været i Finlands nabolande i årevis, men her har man ikke været i stand til at forberede sig på forhånd. Fødevarestyrelsen er i krise, da der pludselig kom rigtigt arbejde, og ved siden af selvforvaltningen er der pludselig presserende opgaver.
Jeg er ikke den store fisker. Jeg tager på Saimaa under ti ture om sommeren, hvor jeg besøger mine faste pladser. I år har jeg været afsted fire gange, og det har været meget småt med bid. Jeg fisker efter aborrer i en passende størrelse, som smager godt, når de er skrabede og stegt i smør.
Du kan bare grine, men (et par år senere nu) varer det ikke nødvendigvis længe, før indenrigsflyvninger og andre kortere ruter rutinemæssigt flyves med hybridfly, og en stadig større del af rejsen foregår på el. ![]()
Jeg havde lige en interessant samtale i Kamppi, mens jeg var på vej hjem fra fest.
- Hvad kostede dit jakkesæt?
- Det her var billigt.
- Er du folketingsmedlem?
- Nej, jeg er bare på vej hjem fra byen.
- Nå, men flot jakkesæt alligevel. Det passer godt til din hudfarve.
Fra en ung mørkødet kvinde var kommentaren næppe en kompliment, men jeg blev mere fornærmet over at blive taget for at være folketingsmedlem.
Hvor gammel og stivnakket ser jeg egentlig ud?![]()
@JHeiskanen på vej hjem fra fest:
Ud fra det lille jeg har nået at fiske, har det været lidt sløjt. Den konstante vind har virkelig været en plage, hvilket gør jig-fiskeri træls, og det føles også som om, at det mindsker fiskens lyst til at bide.
Jeg har dog fået mad på bordet, men ikke det store til fryseren. Måske når jeg at finde lidt lokalt fanget mad til vinteren i løbet af efteråret.
Ps. Westins jigger har overrasket positivt og er faldet i god jord hos både sandart og aborre. Jeg har tidligere brugt Rapalas gummiagn, men de virker ikke til at holde til ret mange påsætninger på krogen. Det er vel ikke så mærkeligt, at virksomheden kom med en positiv profitvarsling i dag, når man hele tiden er nødt til at købe nye, hvis man vil bruge dem. ![]()
Som en person, der har fulgt Rapalas vaklen i årevis og har været en aktiv lystfisker i endnu længere tid, kan jeg ikke gøre andet end at undre mig over, hvordan selskabet er havnet i så elendig en forfatning. Er det nu? – næppe, eller i hvert fald næppe for alvor endnu.
Det, der gør ligningen endnu mere besynderlig, er, at alle i Finland, og ofte også i resten af verden, ved, at Rapala er synonymt med fiskelokker – præcis som mobiltelefoner var for Nokia. Så man skulle tro, at efterspørgslen var til stede, hvis blot selskabet gjorde sin del via markedsføring (YouTube-videoer, sociale medier, fiskemesser, fysiske butikker) og salg. På den anden side er konkurrencen hård, og da adgangsbarrieren til branchen er så lav, at man bare kan bestille 500 gummiagn fra Kina, sætte en krog i dem og få en eller anden fiske-youtuber til at klippe en effektiv 15-minutters video fyldt med fisk, er det svært at skille sig ud.
Det morsomme ved Rapalas positive overskudsmeddelelse er igen, at da jeg forleden så min lille søns grænseløse begejstring for fiskeri og det voksende antal jig-fiskere, fik jeg en tanke og begyndte at overveje: hvornår mon det ville være værd at købe Rapala-aktier til porteføljen? Måske nu?
Rapala er steget over 40% siden dykket ved årsregnskabet, men måske er der stadig plads til stigninger.
Som drivkraft ser jeg den enorme interesse, der kommer via kaffestuen, for at teste de lokale fiskevande og egne evner som lystfisker. Mens vi venter på fiskebillederne…
Endnu en positiv profitadvarsel er mulig i år, hvis Rapala får fyldt lagrene af Lauri Rapala-hyldestsokker i størrelse 42-45, og ungdommen i Helsinki gør dem til en ny trend.
Bemærk: Ikke en investeringsanbefaling. Jeg har et lavt femcifret antal Rapala-aktier i min portefølje.
Det er altid slemt, når unge kvinder henvender sig og giver komplimenter. Heldigvis kom du ud af situationen ved at tale dig fra det !? ![]()
Det er værd at bemærke, at selvom aktiekursen er steget med 40%, er ændringen i virksomhedsværdien (Enterprise Value) meget lille grundet den store gæld i forhold til markedsværdien. Det virker ikke til, at Inderes’ analytiker forstår dette, og det er netop det, der har gjort Rapala til et ekstremt interessant investeringsobjekt, lige siden vendingen har været synlig.
Det vil sige, at markedsværdien ved en aktiekurs på 1,00 er knap 40 millioner, og ved en kurs på 1,39 er den 54 millioner. Derimod er virksomhedsværdien, som man reelt bør se på frem for markedsværdien, knap 140 millioner ved en aktiekurs på 1,00 og 153 millioner ved en kurs på 1,39. Efter min mening har Rapalas udsigter udviklet sig mere positivt, end hvad den hidtil sete stigning på 10% i virksomhedsværdien afspejler.
I dette tilfælde var motivet for henvendelsen vist bare at provokere en med høj indkomst. Da jeg så ikke var rig, tjekkede hun, om jeg i det mindste var indflydelsesrig. Da jeg ikke var det heller, blev hudfarve næste emne.
Måske et lidt personligt spørgsmål, men du er vel ikke tilfældigvis bilsælger hos Kamux?
Fiskeriet var svingende, primært fra søen og fjeldet. Aborrerne kom over kiloen, gedderne over en meter, og vi fik målbar stalling, fjeldørred og ørred. Der kom også store rimter til røgeovnen. Hvad angår sandart, var det mest til middagsbordet i søen, dog kom der én på 75 cm. Der har været rigtig mange store sandarter, men de bider ikke, eller også blev de ikke hængende
Men som noget nyt er fryseren blevet godt fyldt op med sandart, det er virkelig lækker lokal mad.
Vinden har været en udfordring på søen, men ifølge min søn bliver det bedre med jiggene, når man bruger frontmonteret elmotor ![]()
Jeg kan varmt anbefale en frontmonteret elmotor. Med en “taivasankkuri” (ankerfunktion/spot-lock) bliver fiskeri virkelig behageligt, selv hvis det blæser ![]()
Det rigtige svar her ville have lydt nogenlunde sådan her: “Hej pige, jeg er alt for gammel til dig. Og for det andet ser du ud til at være typen, der bringer problemer ind i en mands liv – men heldigvis kan jeg godt lide udfordringer
”
18-årigt golftalent død af hjerneblødning ![]()
Godt arbejde! At rejse rundt i verden med Stanley Cup-trofæet og holde øje med det, mens mesterspillerne får det en dag i deres hjemlande. O tempora, o mores ![]()