Måske kunne dette udbrud skrives i politiktråden. Myndighederne roder rundt i tingene, men da det ikke er politik i streng forstand, så må det komme her.
Afrikansk svinepest har spredt sig til det sydøstlige Finland. Sygdommen er dødelig for både vildsvin og tamgrise. Situationen er derfor bekymrende.
Fødevaremyndigheden (Ruokavirasto) har beordret en zone i Virolahti, hvor skovbrugsarbejde skal afbrydes, det er forbudt at gå ud og plukke bær, og jagt er ligeledes forbudt.
Mange herinde forstår ikke, hvad dette betyder for mange iværksættere i området.
Hvis du har en skovmaskine stående på en hugstplads, kan du ikke hente den. Der kan ikke gives information om, hvornår den kan hentes, eller om eventuelle erstatninger. Til dem, der ikke læser Ponsse-tråden, kan jeg fortælle, at en maskine koster fra en halv million og opefter. Det ville sikkert være meget rart at vide, hvornår man kan betale den næste afdragsrate.
Hvis du har korn i området, kan det ikke sælges. Det kan det ikke, selvom det skulle bruges til foder til køer. Heller ikke sidste års korn fra siloen kan sælges. Information om, hvordan man skal forholde sig, er ikke blevet offentliggjort, og Fødevaremyndigheden giver den heller ikke, når man spørger – ingen ved noget.
Der er sikkert mange andre iværksættere og ansatte, som mangler information. Det er ubegribeligt, at da vi for nylig havde en verdensomspændende pandemi, hvor man i starten ikke var helt sikker på alvoren, der trådte loven til i fuldt omfang for at forhindre restriktioner. Embedsmændenes beslutninger blev omstødt som ulovlige af flere professorer. Nu hvor det drejer sig om produktionsdyr, findes der som om fra hylden embedsmænd, der indfører restriktioner. De er naturligvis nødvendige, men burde man ikke også kunne kommunikere med dem, hvis liv er i fare for at blive vendt fuldstændig på hovedet?
Edit: Valvira rettet til Fødevaremyndigheden (Ruokavirasto)
Jeg så ikke dit indlæg tidligere. Der er virkelig ingen retningslinjer, og en pensioneret landbrugsrådgiver, som jeg kender, har modtaget adskillige henvendelser om hjælp fra desperate berørte parter. Fødevaremyndigheden har ikke svaret, så de er af nød tvunget til at ty til den gamle kending.