Inderes' kaffestue (Del 11)

Jeg overvejer også, at hvis en sådan pensionsbesparelse blev indført, ville den sidste grund til at arbejde indtil pensionsalderen i høj grad forsvinde. Jeg håber virkelig, at de i denne og andre beslutninger overvejer konsekvenserne og den retning, det skubber folk i.

Det er nemlig ikke nogen god besparelse for nationen, hvis folk bare siger: “Nå, nu er pensionen nået – så smider vi håndklædet i ringen.”

9 Synes om

Det er lidt kluntet, i hvert fald med mine evner, at grave den information frem fra Nordnet. Jeg spurgte Gemini, og den svarede sådan her angående de udbytter, jeg har modtaget (nogle af selskaberne er allerede ude af min portefølje, andre er kommet til, som endnu ikke har udbetalt udbytte):

Disse selskaber udbetaler udbytte / kapitaltilbagebetaling 4 gange om året (marts, juni, september og december) eller endda oftere:
​Citycon (Kapitaltilbagebetalinger betales i rater i løbet af året, bl.a. juni, september og december)
​Okeanis Eco Tankers (Selskabet udbetaler typisk udbytte/kapitaltilbagebetaling kvartalsvis)
​Pfizer (Udbetaler udbytte i marts, juni, september og december)
​QUALCOMM (Udbetaler udbytte i marts, juni, september og december)
​Golar LNG (Kvartalsvis udbytteudbetaling, bl.a. juni, september og december)
​Petroleo Brasileiro (Petrobras) (Udbetaler udbytte i flere rater i løbet af året)
​AbbVie (Udbetaler udbytte i februar, maj, august og november eller i marts, juni, september, december-cyklusser afhængigt af udbetalingsdatoerne)
​Agnico Eagle Mines (Udbetaler udbytte kvartalsvis: marts, juni, september og december)
​Micron Technology (Kvartalsvis udbyttebetaling)
​2. Selskaber der betaler halvårligt (anden rate i september–december)
​Mange finske og nordiske børsnoterede selskaber udbetaler deres udbytte to gange om året (om foråret samt om efteråret i september–november):
​Nokia (Udbyttet udbetales i fire rater: april, juli, oktober, januar)
​Neste (Anden rate betales i september–oktober)
​Terveystalo (Anden rate betales i september–oktober)
​Olvi A (Anden rate betales i september–oktober)
​Tokmanni Group (Anden rate betales om efteråret)
​Investor B (Udbetaler udbytte i to rater, maj og november)
​Novo Nordisk (Udbetaler udbytte i marts og august/september)
​Petrobras / Meren Energy (Udbetaler udbytte i rater i løbet af året)
​3. Selskaber hvis primære udbytte ligger om foråret (marts–maj)
​Nordea Bank, Sampo, Mercedes-Benz Group, Daimler Truck, Valmet, Huhtamäki, Pihlajalinna, Digia osv. udbetaler størstedelen af deres udbytte om foråret (marts–maj).

Ja, det har jeg også bemærket i forbindelse med min egen portefølje :grinning_face_with_smiling_eyes:… Selvom det jo egentlig ikke burde påvirke investeringsbeslutninger, hvornår udbyttet udbetales :grin:

2 Synes om

Sparer man ikke netop for EUR-SEK-risikoen i forhold til aktiens værdi, når man køber i EUR? Hvis priserne på serierne ikke reagerede på valutakurserne, så ville den arbitrage opstå.

1 Synes om

Vi drikker ikke selv kaffe herhjemme, så problemet er lidt, at den kaffe, vi køber til gæster, når at blive for gammel. Jeg har fået det tip, at man kan fryse kaffe, så den holder sig længere.

2 Synes om

Sel har jeg i år nået det punkt, hvor jeg modtager ca. 333 € i udbytte om måneden, fordelt over året. Det lyder måske ikke af meget, men hvis man tænker over det, må man forstå, at disse penge kommer oven i ens arbejdsindkomst, og de er resultatet af en langsigtet opsparing i aktier generelt. Det er fantastisk, at folk tænker længere fremad på deres fremtid!

35 Synes om

Hej! Det er næsten lige så godt som med havsalt, som i EU også har en ‘bedst før’-dato. Jeg smider det altid ud, når den dato er overskredet.

1 Synes om

Apropos vores vestlige nabo, så var denne meget shortet, men det ser ud til, at shorten er faldet.

https://shortregister.com/se/inwido-inwi

Som en bemærkning hertil kan man konstatere, at der er ret mange tungt shortede selskaber hos vores vestlige nabo. Er der nogen, der kan give en årsag til dette?

https://shortregister.com/se/

2 Synes om

God medaljefredag!

20 Synes om

Den samlede effekt af disse to kendissers kommentarer er sandsynligvis, at AI-aktier vil falde drastisk, men efterfølgende opleve en kraftig genopretning.

27 Synes om

Burry må have arbejdet ved en pølsevogn i et tidligere liv, hans fingre ser ud til at kunne tåle at blive brændt.

17 Synes om

Måske kunne dette udbrud skrives i politiktråden. Myndighederne roder rundt i tingene, men da det ikke er politik i streng forstand, så må det komme her.

Afrikansk svinepest har spredt sig til det sydøstlige Finland. Sygdommen er dødelig for både vildsvin og tamgrise. Situationen er derfor bekymrende.

Fødevaremyndigheden (Ruokavirasto) har beordret en zone i Virolahti, hvor skovbrugsarbejde skal afbrydes, det er forbudt at gå ud og plukke bær, og jagt er ligeledes forbudt.

Mange herinde forstår ikke, hvad dette betyder for mange iværksættere i området.

Hvis du har en skovmaskine stående på en hugstplads, kan du ikke hente den. Der kan ikke gives information om, hvornår den kan hentes, eller om eventuelle erstatninger. Til dem, der ikke læser Ponsse-tråden, kan jeg fortælle, at en maskine koster fra en halv million og opefter. Det ville sikkert være meget rart at vide, hvornår man kan betale den næste afdragsrate.

Hvis du har korn i området, kan det ikke sælges. Det kan det ikke, selvom det skulle bruges til foder til køer. Heller ikke sidste års korn fra siloen kan sælges. Information om, hvordan man skal forholde sig, er ikke blevet offentliggjort, og Fødevaremyndigheden giver den heller ikke, når man spørger – ingen ved noget.

Der er sikkert mange andre iværksættere og ansatte, som mangler information. Det er ubegribeligt, at da vi for nylig havde en verdensomspændende pandemi, hvor man i starten ikke var helt sikker på alvoren, der trådte loven til i fuldt omfang for at forhindre restriktioner. Embedsmændenes beslutninger blev omstødt som ulovlige af flere professorer. Nu hvor det drejer sig om produktionsdyr, findes der som om fra hylden embedsmænd, der indfører restriktioner. De er naturligvis nødvendige, men burde man ikke også kunne kommunikere med dem, hvis liv er i fare for at blive vendt fuldstændig på hovedet?

Edit: Valvira rettet til Fødevaremyndigheden (Ruokavirasto)

Jeg så ikke dit indlæg tidligere. Der er virkelig ingen retningslinjer, og en pensioneret landbrugsrådgiver, som jeg kender, har modtaget adskillige henvendelser om hjælp fra desperate berørte parter. Fødevaremyndigheden har ikke svaret, så de er af nød tvunget til at ty til den gamle kending.

18 Synes om

Jeg skrev om det samme for bare et par dage siden i denne samme tråd.

I Sverige blev den samme situation håndteret “hurtigt”: Restriktionerne var kun gældende “i et år”. Der er også områder i Europa, hvor restriktioner har været gældende i årtier.

Da terrorstaten i den nuværende situation helt sikkert ikke vil have noget imod, at syge svin forvilder sig over på vores side, vil situationen hos os helt sikkert også vare længe. Spørgsmålet er derfor, hvordan landmændene i det sydøstlige Finland og andre, der lider under situationen, nu tilpasser sig, og hvilken hjælp de bliver tilbudt. Indtil videre er der tilsyneladende ikke engang blevet offentliggjort nogen handlingsplaner.

2 Synes om

Helsinki har nu 700.000 indbyggere!:partying_face:

11 Synes om

Jeg ved det ikke.

Burry sammenligner Nvidia med Enron, og en eller anden Jim Chanos forstår ikke, hvorfor Iren har så store capex-omkostninger.

Det er utroligt, at mindst en af dem er i stand til at bruge to trommestikker på samme tid.

4 Synes om

Nu har Fødevarestyrelsen (Ruokavirasto) givet retningslinjer for desinfektion af arbejdsmaskiner. Skovmaskiner kan altså nu hentes, og arbejdet kan genoptages.

5 Synes om

Jeg anskuer myndighedernes inkompetence fra den vinkel, at folk, der har et stærkt behov for at føle sig trygge, søger job i disse instanser. De er ikke risikovillige eller i stand til at bevare handlekraften under en krise, som for eksempel folk og organisationer inden for redningsberedskabet. I min tid i embedet har jeg set lignende tendenser i andre myndighedsorganisationer. Jeg må sige, at det er lettere bare at se den anden vej og tænke, at fremtiden bringer positive ting.

Med svinepest-krisen kan jeg ikke se den anden vej, fordi jeg dagligt ser mennesker, der får deres levebrød fra smittezonen, og jeg kommer også selv jævnligt derude. Jeg har ikke spurgt bekendte om de økonomiske konsekvenser; det er bedre at skabe håb for fremtiden. Indtil videre er folk stadig optimistiske, fordi regningerne stadig er blevet betalt. Marker fulde af afgrøder, der skal høstes, men som ikke kan sælges, og en stald fuld af svin, der ikke kan slagtes. Om et par måneder er situationen en anden, når høsten er slut, kødproduktionen i området stadig står stille, og regningerne ikke er blevet betalt. Nogle risikerer at miste et erhverv, der er opbygget gennem generationer. Helt til grin :pensive_face:

I denne situation er det bare bedre at tænke på de ting, man selv kan gøre. I værste fald kan de kun miste deres levebrød. Det kan ikke betale sig at risikere de ting, der er mere værdifulde.

11 Synes om

Jeg faldt over noget i Olvi-tråden, og jeg kom måske til at citere det lidt selektivt :slight_smile:

61 Synes om

Måske hører dette til i en politktråd, men indholdsmæssigt synes jeg også, det i høj grad er “kaffestue-materiale”, selvom der ligger en alvorlig sag bag. Nå, jeg lægger det her alligevel. Flyt det, hvis I finder det nødvendigt. :slight_smile:

Valget er nu overstået, og Nigel Farage vandt en periodeudløb i House of Commons. Han repræsenterer valgkredsen Clacton-on-Sea indtil 15. august 2029, hvor det næste parlamentsvalg til House of Commons finder sted. Er Count Binface nu slået? Er spillet slut, og vil Reform UK vinde det næste parlamentsvalg i 2029, fordi Farage besejrede skraldespanden?

Kilde: Nigel Farage faces renewed watchdog probe after Clacton by-election victory

Count Binface giver ikke op. Han erklærer sig selv som vinder – i hvert fald på en måde. Han vil gå efter Farage igen. :wink:

My Clacton Victory Speech!

Har dette langsigtede konsekvenser? Ingen ved det, men det er bemærkelsesværdigt, at en rendyrket joke-kandidat i en af de mest konservative britiske valgkredse fik næsten 42 % (9455/22239) af vinderens stemmer, selvom Farage – ifølge sig selv – er den eneste seriøse kandidat. Fremtiden er svær at forudsige, men sikkert er det, at dette valg vil forfølge Farage længe. Betyder en klar – men ikke total – sejr over en skraldespand, at han er premierministermateriale? Vil det overbevise de nationale vælgere om Farage i 2029? Valgdeltagelsen var dog kun 44,4 %, så det største parti ved dette valg var igen dem, der blev hjemme.

Jeg kan citere den tidligere premierminister Kier Starmer også ved det næste valg:

My advice to everyone is put your vote in the bin.”

Kilde: UK 'joke' candidate Count Binface pushes serious point about politics | RNZ

God weekend til alle!

14 Synes om

Den værste Temu-sommer nogensinde. Det regner og blæser. Hedebølgedage? Aldrig hørt om dem. Akkuerne blev ikke ligefrem ladet op til vinteren. Det bliver en lang vinter for en, der lider af vinterdepression.

Men ja. Så til sagen. Det har virkelig også været en besværlig sommer hvad angår fiskeri. Man kunne ikke komme ud på søen, fordi det altid blæste, og de få gange vi var ude, var der helt stille fra fiskene. Hvordan har det været for andre lystfiskere? Bed fiskene som de plejer? Ud fra hvad jeg har talt med folk om, har det været meget stille for næsten alle.

Og ja. Jeg ved godt, at man får en garanteret fangst, når man isfisker i Firstnorth. Men det er en anden historie.

18 Synes om