Inderes' kaffestue (Del 11)

Snart er det ikke nok, at bilen bremser ens økonomiske vækst; man bliver vel nødt til at gå over til kun at drikke vand eller øl, så man ikke behøver at køre bil.

23 Synes om

Nå, som følge af den globale opvarmning kan man vel snart anlægge kaffebønnemarker i Finland og begynde at dyrke de der dyrere importerede ting alligevel; der går ikke længere så mange penge til opvarmning.

Men det der øl-alternativ lyder stadig ret godt :wink:

8 Synes om

Når det sker, så falder produktiviteten på arbejdspladsen mere end ved en marginalskat på 75 %.

5 Synes om

En total solformørkelse blev overværet i går i Tarragona, Spanien. :sun_with_face: :new_moon_face:

En utrolig oplevelse, som er svær at beskrive med ord eller billeder.

Solen er så utroligt lysstærk på himlen, at selv når den er næsten helt formørket, kan man ikke se direkte på den med det blotte øje uden at risikere øjenskader. Men når formørkelsen bliver total, ser man, hvordan de sidste stråler med det blotte øje tegner en knivskarp solsegl i et par sekunder, hvorefter den forsvinder, og Månens sorte skive kun er omkranset af Solens lysende korona, som man ikke kan se på andre tidspunkter. Jorden bliver indhyllet i et unaturligt tusmørke, der oplyses af skæret fra de dele af atmosfæren, hvor formørkelsen ikke er total. Efter et øjeblik (i Tarragona lidt over 1 min.) tegner solseglet sig igen, men modsat, og øjeblikket med totalitet er forbi.

Billedet yder ikke synet retfærdighed (jeg kom desuden ved en fejl til at sætte kameraet i vidvinkeltilstand, da jeg fokuserede på selv at se formørkelsen), men lad os alligevel dele det.

81 Synes om

Det er en ret tynd nyhed, når der ikke engang er nævnt, hvilke pesticider der er tale om, så man selv kunne undersøge sagen, når journalisten ikke er i stand til det.

Man skulle tro, at en journalist, der respekterer sig selv, ville gå lidt mere i dybden med emnet, men det overrasker ikke, da der er tale om Ilta-Sanomat :weary_face: De har bare formået at stykke en klikoverskrift sammen, der spreder hysteri, og så er det bare rock and roll :sign_of_the_horns:

Derudover er der noget i teksten, der skurrer i mine ører eller øjne, hvor kernen af problemet tydeliggøres:

“I dag har resterne af visse stoffer ikke været et problem, hvis de ikke har været til skade for forbrugeren.”

Netop! Måske er det i denne tid og i lyset af den eksisterende viden og de fakta, vi har, ved at være på tide at tænke på andet end MIGMIGMIG

7 Synes om

Hos Prisma er Juhla-Mokka på tilbud til 4 €/pakke, begrænset til 2 pr. husstand. Det er vigtigt at udnytte disse, når vi står over for den slags trusler. Jeg tager nu det tilstødende skab i brug som kaffelager; succes med investeringer skabes ved at købe billigt.

Jeg opdagede i øvrigt lige, at jeg i år endelig har nået en situation, hvor jeg modtager over 3.000 €/md. i udbytte, når jeg fordeler årets samlede udbytte ligeligt over 12 måneder. Dette skyldes i høj grad, at jeg altid har købt kaffe på tilbud – jeg drikker nemlig alt for meget af det. Takket være mit store kaffeforbrug og fokus på gode tilbud, er det lykkedes mig at skabe en indkomst svarende til en social- og sundhedshjælpers løn gennem kaffeoptimering. Skatten af udbytteindkomsten er også omtrent den samme som skatten på en social- og sundhedshjælpers løn, ved at udnytte en aktiesparekonto og investeringsforsikring. Et tip til de yngre: Læs tilbudsaviserne og hold øje med Lidl, K-market og S-market – så begynder pengene så sandelig at strømme ind over tid.

49 Synes om

Her er en flok børsvise folk, der er ved at bygge en økonomisk succeshistorie

49 Synes om

En anden interessant observation: For første gang nogensinde er udbyttet i august steget til at udgøre en væsentlig del af hele årets udbytte. Indtil nu har august altid været en meget ubetydelig udbyttemåned for mig. De har vel fundet ud af, at aktiesparende investorer også har brug for penge til at vende tilbage fra ferie? I april bliver der udbetalt penge til sommerfornøjelser, og i august får man feriepenge til at vende tilbage til hverdagen, så man kan få betalt sin kreditkortgæld fra sommeren – om sommeren drikker man jo ofte meget dyrere kaffe på farten end derhjemme. En stor kop latte fra Starbucks koster det samme som 1,5 pakke Juhla-Mokka brygget derhjemme og serveret med fedtfri mælk fra Lidl.

21 Synes om

I dag er ugens mest spændende valg i Europa. I den engelske valgkreds Clacton-on-Sea skal der vælges en ny repræsentant til det britiske House of Commons, efter at Nigel Farage trak sig fra sin post på grund af en korruptionsskandale. Det, der gør valget specielt, er, at de to hovedkandidater er trommehvirvel … Nigel Farage selv og hans hovedmodstander Count Binface.

Ingen repræsentanter fra andre partier i House of Commons stiller op ved dette valg. En kort introduktion på 11 minutter til dagens valg – snup gerne en :cupcake: og en :hot_beverage: til. Mere britisk end denne historie bliver det ikke i denne uge.

Valget er i sig selv betydningsfuldt, da Farage er blevet spået til potentielt at blive den næste premierminister efter parlamentsvalget, hvis Reform-partiets vækst i opbakning fortsætter. Partiet er allerede nu det næstmest populære målt på vælgeropbakning. Farage er blandt andet kendt som en af hovedarkitekterne bag Brexit og for sin Rusland-venlighed.

Kilde: UK Opinion Polls | Ipsos

Kan Count Binface vippe Farage af pinden, eller ej? I aften ved vi det måske.

10 Synes om

Med den indkomst ville jeg som doven (single)fyr allerede flytte til en lille landsby og stoppe med at arbejde :smiley:

15 Synes om

Det er da også en pæn sum for mig selv. Som højtlønnet lønmodtager kan man dog ikke bare læne sig tilbage udelukkende på det; man ville være nødt til at sænke levestandarden, og det er jo ikke meningen med investering – meningen er at hæve sin levestandard. De klogere hoveder formår at omdanne en del af deres lønindkomst til kapitalindkomst og dermed sænke skatten; selv har jeg gennem hele min karriere været tvunget til at betale topskat af min lønindkomst. Når det så endelig er lykkedes at spare lidt op i aktieporteføljen, varmer det, at man ikke behøver at betale marginalskat af udbytteindkomst, som man gør af lønindkomst.

For mit eget vedkommende begynder pensionen faktisk at nærme sig med hastige skridt, da jeg heldigvis, udover mine aktiebesparelser, har nået at opspare en “mellempension”, som gør det muligt at gå på pension lidt tidligere. I medierne trommes der hver uge for at skære i de store pensioner, så hvad pokker er pointen i at indbetale yderligere til pension oveni en allerede optjent god pension, når der er en reel risiko for, at de fremtidige pensionsbidrag blot ender som konsulenthonorarer til de grønne folketingsmedlemmers ægtefæller eller som støtte til diverse andre særgruppers behagelige tilværelse? Jeg vil hellere støtte min egen frie tid til eftertænksomhed og hobbyer ved at stoppe sliddet, mens jeg er yngre og rask.

Det siges ofte i medierne, at nedskæringer af store pensioner ikke har nævneværdige negative effekter på økonomien, men det har i hvert fald haft den effekt på mig, at jeg har tænkt mig at hoppe ud af hamsterhjulet tidligere, end jeg ellers ville have gjort. Så de udtalelser har i det mindste fået én person til at forlade den aktive arbejdsstyrke og blive “fri-tænker” (vapaakekkuli) flere år før tid. Takket være aktiebesparelserne kan jeg opretholde min levestandard, især da beskatningen i praksis også falder en smule, når man går på pension.

Udbyttepenge er gode penge; jeg gentager endnu en gang: benyt jer af kaffetilbud og få de sparede penge til at yngle.

27 Synes om

Jeg overvejede at øge min Manta-beholdning i går. Jeg begyndte at lytte til min kones historier om, hvordan alt, absolut alt, vil stige i pris i løbet af efteråret, og min indre ‘nøjsomme mand’ vågnede og ‘indså’, at pengene skal gemmes af vejen, hvis der kommer hungersnød, krig, syndflod, atomvinter eller verdens undergang. Når jeg tænker nærmere over det, burde jeg dog have købt mere.

7 Synes om

Da min egen udbyttepulje “stille” bliver en del af kapitalen på grund af mine ETF-investeringer, fejrer jeg ikke mine betydelige udbytteindtægter særskilt, men skubber i stedet penge ind i månedlige opsparinger med en langsigtet tilgang.

Hvad angår hamstring af kaffe, er den nuværende beholdning i skabet ca. 20 pakker. En evig “grøn” idealist som mig, der mest hælder til grøn te, kan klare sig med dem til graven, selv hvis nogen skulle beslutte sig for at komme på besøg. Det siger sig selv, at datoerne for “bedst før” snart bliver et problem.

Jeg ville ikke bekymre mig om prisstigninger, da størstedelen af de dagligvarer, jeg har brug for, alligevel følger markedskræfternes aktuelle krav, hvilket betyder, at prisen har tendens til at udjævne sig, når efterspørgslen falder. Dette gælder næsten alt andet undtagen nybyggeri i Uusimaa-regionen.

8 Synes om

Er der nogen, der kan huske, om Optomed nogensinde er steget på dagen for deres kvartalsregnskab?

Jeg spørger kun på vegne af naboens kones brors svigermor, derfor skrev jeg det her i kaffe-tråden. :innocent: :cowboy_hat_face:

6 Synes om

De spande, man får til Tokmannis generalforsamlinger, er godt nok de dyreste spande i mit liv.

48 Synes om

Angående kaffestuen: Når man investerer i kaffepakker, er det værd at huske på, at de typisk har en “best før”-dato på ét år fra produktionstidspunktet. Kaffens fedtstoffer bliver nemlig harske, selv i pakken, om end meget langsommere end efter åbning.

20 Synes om

Tak for den gode observation @MicceZ!

Kan du fortælle noget om sukkerets holdbarhed? Jeg er særligt interesseret i opbevaring af sukker i en tør sauna.

57 Synes om

Flot præstation… Mine egne udbytter er ubetydelige sammenlignet med dem, men endnu mere ubetydelige er mine udbyttepuljer for juni, september og december, som er 0… Hvis jeg tør spørge, hvilke aktier udbetaler udbytte i de måneder?? :thinking:

1 Synes om

Fundet på et loppemarked. Lod den stå, da jeg allerede er professionel til at lave torsk. På den anden side kunne man måske få en fornemmelse af succes med falsk hvede.

24 Synes om

Og som en lille mellembemærkning – hvis man ønsker penge “fra alle sider” (direkte oversat: “fra døre og vinduer”), findes Inwido på vores naboers børs i vest. Ja, de udbetaler også udbytte, selvom man med den nuværende kurs kun får et udbytteafkast på 3 %.

5 Synes om