Och som en liten lättsam utvikning – om man vill ha pengar genom “dörrar och fönster”, så finns Inwido på grannlandets börs. Ja, de delar ut utdelning också, även om man till dagens kurs bara får en direktavkastning på 3 %.
Jag funderar på samma sak; om en sådan pensionsnedskärning skulle införas, skulle den sista anledningen att arbeta fram till pensionsåldern till stor del försvinna. Jag önskar att de på riktigt skulle överväga konsekvenserna av detta och andra beslut, och vilken riktning det styr människor mot.
Det är nämligen ingen bra besparing för nationen om folk tänker: ”Jaha, nu är pensionen full – då lägger vi av.”
Det är lite klumpigt att gräva fram den informationen från Nordnet, åtminstone med min kompetens. Jag frågade Gemini, och den svarade så här gällande de utdelningar jag har fått (vissa bolag har redan lämnat min portfölj, andra har tillkommit som ännu inte betalat utdelning):
Dessa bolag betalar utdelning/kapitalåterbäring 4 gånger per år (mars, juni, september och december) eller ännu oftare:
Citycon (Kapitalåterbäringar betalas i omgångar under året, bl.a. i juni, september och december)
Okeanis Eco Tankers (Bolaget betalar vanligtvis utdelning/kapitalåterbäring kvartalsvis)
Pfizer (Betalar utdelning i mars, juni, september och december)
QUALCOMM (Betalar utdelning i mars, juni, september och december)
Golar LNG (Utdelning i fyra omgångar, bl.a. juni, september och december)
Petroleo Brasileiro (Petrobras) (Betalar utdelning i flera omgångar under året)
AbbVie (Betalar utdelning i februari, maj, augusti och november eller i cykler om mars, juni, september, december beroende på betalningsdag)
Agnico Eagle Mines (Betalar utdelning kvartalsvis: mars, juni, september och december)
Micron Technology (Kvartalsvis utdelning)
2. Bolag som betalar halvårsvis (den andra omgången i september–december)
Många finska och nordiska börsbolag delar upp sin utdelning på två gånger per år (på våren samt på hösten i september–november):
Nokia (Utdelningen betalas i fyra omgångar: april, juli, oktober, januari)
Neste (Den andra omgången betalas i september–oktober)
Terveystalo (Den andra omgången betalas i september–oktober)
Olvi A (Den andra omgången betalas i september–oktober)
Tokmanni Group (Den andra omgången betalas på hösten)
Investor B (Betalar utdelningen i två omgångar, maj och november)
Novo Nordisk (Betalar utdelning i mars och augusti/september)
Petrobras / Meren Energy (Betalar utdelning i omgångar under året)
3. Bolag vars huvudsakliga utdelning sker på våren (mars–maj)
Nordea Bank, Sampo, Mercedes-Benz Group, Daimler Truck, Valmet, Huhtamäki, Pihljalinna, Digia m.fl. betalar huvuddelen av sina utdelningar på våren (mars–maj).
Japp, jag har märkt precis samma sak själv
… Även om det ju inte borde påverka investeringsbesluten när utdelningarna betalas ut ![]()
Sparar man inte just EUR-SEK-risken gällande aktievärdet när man köper i EUR? Om priserna för serierna inte reagerade på valutakurserna, då skulle det arbitraget uppstå.
Vi dricker inte kaffe själva, så problemet är att kaffet vi köper till gäster hinner bli gammalt. Jag har fått tipset att man kan frysa in kaffe, vilket gör att det håller längre.
Själv har jag i år kommit upp i att jag, utslaget per månad, får ca 333 € i utdelning per månad. Det låter kanske inte som jättemycket, men om man tänker efter ordentligt så måste man förstå att dessa pengar kommer utöver arbetsinkomsterna och är resultatet av ett långsiktigt sparande i aktier överhuvudtaget. Härligt att folk tänker på sin framtid på längre sikt!
Hej! Det är nästan lika bra som med havssalt, som även det har ett “bäst före”-datum inom EU. Jag slänger det alltid efter det aktuella datumet.
På tal om vår västra granne, så var denna mycket blankad, men det ser ut som att blankningarna har minskat.
https://shortregister.com/se/inwido-inwi
Som en notering härifrån kan man säga att det finns ganska många hårt blankade bolag hos vår västra granne. Kan någon säga vad orsaken till detta är?
Den samlade effekten av dessa två kändisars kommentarer är sannolikt att AI-aktier kommer att falla kraftigt för att sedan återhämta sig starkt.
Burry måste ha jobbat på någon korvkiosk i sitt tidigare liv, fingrarna verkar tåla att brännas.
Kanske kunde den här utläggningen skrivas i politiktråden. Myndigheterna klantar till det, men frågan handlar inte egentligen om politik, så den får hamna här.
Afrikansk svinpest har lyckats sprida sig till sydöstra Finland. Sjukdomen är dödlig för både vildsvin och förädlade grisar. Situationen är alltså oroväckande.
Livsmedelsverket (Ruokavirasto) har beordrat en zon i Virolahti där skogsbruksarbete måste avbrytas, man får inte gå ut och plocka bär, och även jakt är förbjuden.
Många här förstår inte vad detta innebär för många företagare i området.
Om du har en skogsmaskin kvar på en avverkningsplats kan den inte hämtas därifrån. Information om när den kan hämtas eller om eventuella ersättningar kan inte ges. För er som inte läser Ponsse-tråden kan jag berätta att en sådan maskin kostar från en halv miljon och uppåt. Det vore nog ganska skönt att veta när man kan betala nästa amortering.
Om du har spannmål i området kan det inte säljas. Det går inte, även om det skulle gå till foder för kor. Inte heller fjolårets spannmål från silon kan säljas. Information om hur man ska gå tillväga har inte publicerats, och Livsmedelsverket ger inte heller någon information när man frågar – ingen vet.
Det finns säkert många andra företagare och anställda som lider av bristen på information. Det är ofattbart att när vi för en tid sedan hade en global pandemi, vars allvar man till en början inte var helt säker på, så fanns det lagstiftning som begränsade restriktionsåtgärderna. Tjänstemännens beslut underkändes som lagstridiga av flera professorer. Nu när det gäller produktionsdjur finns det liksom färdiga tjänstemän som sätter igång restriktionerna. De behövs naturligtvis, men borde man inte också kunna kommunicera med dem vars liv riskerar att vändas upp och ner på värsta sätt?
Edit: Valvira ändrat till Livsmedelsverket (Ruokavirasto)
Jag noterade inte ditt inlägg tidigare. Det finns verkligen inga instruktioner, och en pensionerad lantbruksrådgivare jag känner har tagit emot otaliga rop på hjälp från förtvivlade berörda personer. Livsmedelsverket har inte svarat, så de har av nödvändighet vänt sig till den gamla vanliga rådgivaren.
Jag skrev om samma sak för bara ett par dagar sedan i den här tråden.
I Sverige hanterades samma situation ”snabbt”: Restriktionerna var i kraft ”i bara ett år”. Det finns även områden i Europa där restriktioner har varit i kraft i decennier.
Eftersom terroriststaten i nuvarande läge definitivt inte har något emot att sjuka svin förvillar sig hit över gränsen, kommer situationen säkert att bestå hos oss också under lång tid. Frågan är nu snarare hur lantbrukarna i sydöstra Finland och andra som drabbas av situationen anpassar sig, och vilken typ av hjälp som finns tillgänglig för dem. Hittills har tydligen inte ens några riktlinjer publicerats.
Helsingfors har nu 700 000 invånare!![]()
Jag vet inte.
Burry jämför Nvidia med Enron och någon Jim Chanos förstår inte varför Irion har stora capex.
Ofattbart att åtminstone en av dem är kapabel att använda två trumpinnar samtidigt.
Nu har Livsmedelsverket (Ruokavirasto) gett anvisningar för desinficering av arbetsmaskiner. Skogsmaskiner kan alltså nu hämtas och arbetet kan återupptas.
Jag närmar mig myndigheternas oförmåga från den synvinkeln att de personer som söker sig till dessa myndigheter har ett starkt behov av att uppleva en känsla av trygghet. De är inte risktagare eller personer som behåller sin handlingskraft i en kris, till skillnad från till exempel individer och organisationer inom räddningstjänsten. Jag har under min tid i tjänst sett liknande tendenser även hos andra myndighetsorganisationer. Jag måste säga att det är lättare att bara titta åt ett annat håll och tänka att framtiden för med sig positiva saker.
När det gäller svinpestkrisen kan jag inte titta åt ett annat håll eftersom jag dagligen ser människor som får sin utkomst från smittzonen, och jag besöker själv området regelbundet. Jag har inte frågat bekanta om de ekonomiska konsekvenserna; det är bättre att inge hopp om framtiden. Tills vidare är folk fortfarande optimistiska eftersom räkningarna hittills har kunnat betalas. Fälten är fulla av skörd som inte kan säljas, och svinstallen är fulla av grisar som inte kan slaktas. Om ett par månader är situationen en annan när skörden är över, köttbranschen i området fortfarande står stilla och räkningarna förblir obetalda. Vissa riskerar att förlora en näring som byggts upp under flera generationer. VMP ![]()
I den här situationen är det bara bättre att tänka på de saker man faktiskt kan göra. I värsta fall kan de bara förlora sin näring. Det är inte värt att riskera de saker som är mer värdefulla.
Hittade detta i Olvi-tråden, jag kanske citerade lite vinklat ![]()
Kanske detta borde ligga i politiktråden, men sett till innehållet tycker jag även att det hör hemma i “kafferummet”, trots att det ligger en allvarlig fråga i bakgrunden. Nåväl, jag lägger det här ändå. Flytta det om ni anser att det behövs. ![]()
Valet är nu avgjort och Nigel Farage vann en fortsättning för resten av mandatperioden i House of Commons. Han representerar valkretsen Clacton-on-Sea fram till den 15 augusti 2029, då nästa allmänna val till House of Commons äger rum. Är Count Binface nu besegrad? Är spelet över och kommer Reform UK att vinna nästa allmänna val 2029 eftersom Farage vann över en soptunna?
Källa: Nigel Farage faces renewed watchdog probe after Clacton by-election victory
Count Binface ger sig inte. Han meddelar att han har vunnit – åtminstone på ett visst sätt. Han kommer att jaga Farage igen. ![]()
My Clacton Victory Speech!
Har detta några mer långsiktiga effekter? Ingen vet, men det är i sig betydelsefullt att en ren skämtkandidat fick nästan 42 % (9455/22239) av vinnarens röster i en av Storbritanniens mest konservativa valkretsar, i ett val där vinnaren – åtminstone enligt sig själv – är den enda seriösa kandidaten. Framtiden är svår att förutse, men det är säkert att detta val kommer att följa Farage länge. Innebär en tydlig – men inte total – seger över en soptunna att han är premiärministermaterial? Kommer det att övertyga de nationella väljarna om Farage år 2029? Valdeltagandet var dock endast 44,4 %, så soffliggarna var det största partiet även i detta val.
Jag kan konstatera, med en passning till den tidigare premiärministern Keir Starmer, även inför nästa val:
"My advice to everyone is put your vote in the bin."
Källa: UK 'joke' candidate Count Binface pushes serious point about politics | RNZ
Trevlig helg till alla!