Inderes' kaffestue (Del 11)

Det er sandt. Enhedskulturen er forsvundet på den måde. Men jeg savner alligevel ikke de gamle dage i den henseende. Frem for alt kan jeg se mine serier uden tvungne reklamepauser. Jeg kan se, hvad jeg vil, når jeg vil, og jeg kan sætte afspilningen på pause, når jeg har lyst. Jeg behøver ikke at bruge et sekund på at se reklamer, og alt dette er noget, der er penge værd, og som jeg gerne betaler for.

Det, jeg mister her, er, at ikke alle taler om de samme serier. Men til gengæld får jeg det, at nogen anbefaler indhold, som jeg ikke engang var klar over eksisterede.

Det er naturligvis et valg, man selv træffer. Men seeroplevelsen er i dag lysår bedre, end den var i 80’erne og 90’erne. Billedkvaliteten er langt bedre: bedre farver, højere opløsning, bedre kontrast, bedre bevægelsesgengivelse, ingen kvalitetstab. Tv’erne i hjemmet er mindst dobbelt så store. Før måske 32", i dag nemt 65". Arealet er mange gange større. Lydgengivelsen er af langt højere kvalitet i nutidens hjemmebiografer.

Faktisk har jeg næsten aldrig lyst til at gå i biografen længere, for at se en film derhjemme er en langt mere behagelig oplevelse. Ingen forstyrrer ved siden af én, man får altid den bedste plads bekvemt i en god sofa, man kan spise og drikke frit eller gå på toilettet, man behøver ikke se 15+ minutters reklamer inden filmen begynder, osv. Og alligevel er den tekniske kvalitet af afspilningen endda bedre end i biografen.

Så i hvert fald i min optik er vi samlet set gået rigtig meget fremad. Men jeg ved ikke, hvor meget af dit indlæg der var sarkasme, og hvor meget der var din egen holdning og længsel efter de gamle dage.

3 Synes om

Det var sarkasme i det opslag, og jeg er fuldstændig enig i, at denne moderne tid er helt fantastisk til at se TV. Efter min mening sparer man også penge ved at trives derhjemme. I hvert fald ville jeg bruge en masse penge, hvis jeg ikke bare lå derhjemme i sofaen foran fjernsynet.

1 Synes om

Nå ja, det var også en dyr tid. Jeg havde i hvert fald min videobåndoptager i konstant brug til at optage film fra Filmnet. Og når man så også ville spare penge, optog man stort set alt på halv hastighed på billige bånd, som var virkelig forfærdelige at se på.

Åh, de tider, hvor man satte krydser i Filmnet-månedsfolderen (eller lignende) ved stort set alle gyserfilmene og en stor procentdel af alt det andet, der skulle optages. Da jeg for nogle år siden skilte mig af med mit VHS-lager, måtte jeg konstatere, at jeg faktisk aldrig fik set en ret stor procentdel af de film.

5 Synes om

Puha, 32" – vi fik til sidst et 28" B&O derhjemme, og det var gigantisk :smiley: Som lille dreng kunne jeg finde på at spørge, om jeres fjernsyn også viste Dallas om fredag aften. Folk grinede af mig; de vidste ikke, at jeg bare var forud for min tid. For mig var selskabet nok højdepunktet ved at gå i biografen. Hold nu op, hvor var det spændende at vente på det rette tidspunkt til at turde tage fat i hendes hånd, og frem for alt, hvad reaktionen ville være. I dag gider jeg næsten aldrig gå i biografen. Og følelsen er bestemt ikke den samme som i ungdommen, selv ikke hvis selskabet er af allerbedste kvalitet. Det er heller ikke ligefrem spændende at holde i hånd længere. Det, der mest spænder, er, om man kan holde til hele filmen uden at skulle på toilettet.

14 Synes om

Mon Sijoittaja-alokas (Investor-novicen) endelig er blevet træt af at tabe og er ved at hoppe over i lejren for indeksinvestorer? Hans “synes godt om”-markeringer afslører barske beviser: Manden pløjer sig igennem tråde om fonde og ETF’er med funklende øjne. Er det nu tid til at tømme porteføljen og finde indeks-shorterne frem?

37 Synes om

Lad os nu ikke skabe nogle “Tredje verdenskrig”-scenarier, bare fordi jeg bliver begejstret for en eller anden “verdens-ETF” :smiley:

18 Synes om

Man burde investere på First North, så ville man ikke have den slags bekymringer.

15 Synes om

Mere afrikansk svinepest fundet - Ilta-Sanomat

Det bliver spændende at se, hvad det her ender med. Hvis smittetilfældene / de smittede kadavere fortsat kun findes helt ude ved grænsen, er situationen vel på en måde til at håndtere. Men hvis man pludselig finder et smittet kadaver i f.eks. Vantaa, så kommer det hele for alvor ud af kontrol. Det er primært landbrugs- og skovbrugsvirksomheder samt deres underleverandørkæder, det går ud over. Selvfølgelig lider fødevareproduktionen også, og især alt, hvad der har med svinekød at gøre. Kornet fra det sydøstlige Finland bliver ikke solgt, og den primærproduktion, der allerede var presset, lider endnu mere.

Det skaber ikke den store støj, da sygdommen ikke smitter mennesker, hvilket er almindelig kendt. Desuden er påvirkningen af de førnævnte grupper indtil videre lokal. Ramaskriget ville sandsynligvis først bryde ud, når f.eks. folk i Vantaa også skulle begynde at desinficere deres landbrugs- og entreprenørmaskiner, ligesom man allerede skal i det sydøstlige hjørne, hvis man har til hensigt at bevæge sig over grænsen til smittezonen.

Så vidt jeg forstår, bevæger vildsvin sig ret hurtigt og over lange distancer, så det er i princippet fuldt ud muligt, at kadavere kan findes hvor som helst i Finland.

5 Synes om

Her er en besparelse af klik:

84 Synes om

I vores serie af fine titler:

Når vi nu har fået sådan en transformer på banen, så bliver Martela vel en turnaround-virksomhed? :thinking:

5 Synes om

“Senest fungerede han som administrerende direktør for Hammasväline Oy.”

Han fik da virkelig vendt omsætningen til fald hvert eneste år i sin tid som direktør, og med en god portion ihærdighed og stædighed fik han også presset rentabiliteten ned i underskud:

13 Synes om

Hvad mon løfter Nebius’ aktiekurs… resultatet eller dette:

26 Synes om

Jeg spreder lige denne besked til kaffestuen også, da det er noget, mange måske er gået glip af! En skjult perle på First North og et vidunder fra Pyhäntä – LapWall afholder indvielse af deres nye fabrik den 29. august. Der er også buskørsel hertil!

LapWall har for mig været en fremragende investering, og afkastet taler for sig selv:

• 12 mdr.: +17 % kursudvikling + over 5 % i udbytte
  • 3 års kursudvikling på 35 % plus udbytter (jeg orker ikke lige at regne udbytteprocenten ud nu).

Og hvorfor skal man tage til Pyhäntä? Tja, dér kan man ved selvsyn opleve, hvordan man tager hatten af og tørrer skoene af ved døren til en splinterny, topmoderne fabrik. Og selvfølgelig høre seneste nyt og få indblik fra historiefortælleren Jarmo @jarmot.pekkarinen! Jeg gætter på, at det bliver en helt uforglemmelig dag! Det kræver selvfølgelig en smule “månesyge” med en tidlig afgang fra Vantaa og en lang rejsedag – men jeg er ret overbevist om, at man kan finde en smule af den slags vanvid her på forummet.

:smiling_face_with_sunglasses:

Disclaimer: Jeg har selv en personlig interesse i dette…

29 Synes om

Jeg spørger høfligt og af ren nysgerrighed: Hvordan har du opnået det flotte YTD?

11 Synes om

Med høj gearing, ved aktivt at tage positioner i NBIS/IREN/OSS samt Nokia-turboer.

Jeg har været heldig at sælge tæt på de midlertidige toppe. Det er lidt et cirkus. Præcis som i de vilde år i 2021.

20 Synes om

Den største uretfærdighed i min barndom var helt klart, at TV-programoversigten konsekvent påstod, at der kom Anders And. Og så var det altid den forbandede bedrevidende Mickey Mouse, der blev vist!

12 Synes om

Jeg har nu investeret regelmæssigt med uregelmæssige mellemrum i 7 år. For mange på dette punkt har en gennemsnitlig forrentning betydet titusinder af euro i overskud i porteføljen, men ikke for mig.

Lad os se nærmere på det: Som ung investor havde jeg dengang flyselskaber og biludlejningsfirmaer i porteføljen (under corona-faldet). Praktisk talt hver eneste af dem ramte bunden og vendte aldrig tilbage.

I brint-hypen vidste jeg ikke, hvornår jeg skulle sælge aktierne, fordi min egen analyse sagde, at min “krigshest” ville være vinderen. Sådan gik det dog ikke.

På samme tid begyndte jeg at investere i kryptovaluta, og der kom faktisk noget overskud med årene. Jeg ejer stadig de samme Bitcoin/ETH-andele, som jeg købte dengang i 2020-2021. Jeg har løbende fyldt på dem mange gange siden da.

Situationerne har ændret sig meget gennem årene; jeg har haft en ny bil på finansiering, ganske vist med “0 % rente”-penge. Det var den dårligste investering nogensinde, værditabet var omkring 5.000 € om året. Efter dette vendte jeg tilbage til “evighedsmaskiner”, hvor kørslen ikke er en nydelse, men hvor renteudgifter og værditab stort set ikke mærkes. I samme ombæring satte vi huset til salg og flyttede til et renoveringsobjekt. Baseret på bankens vurdering har vi nu, efter renovering af det nye hus, omkring 50.000 € mindre i gæld, og husets værdi er stort set den samme. Når man lægger billånet oveni, er den samlede gæld faldet med næsten 100.000 €.

Disse resterende besparelser er nu meningen, at de skal skubbes ind i indeksfonde og en del i krypto. Resten går selvfølgelig til huset og familien.

Alt i alt er helheden god, og jeg stoppede ikke på noget tidspunkt, selvom vi stadig er i underskud på de samlede historiske afkast. Nyhedens interesse tog heldigvis ikke overhånd, og gældsbyrden blev reduceret markant ved bolig- og bilskiftet.

Det sidste år har min aktieportefølje (indeks) givet +38 %, og i krypto tror jeg på, at den næste cyklus også vil trække situationen i kryptoporteføljen tilbage i plus.

Strategien for det næste årti er: tank op, tank op, og sælg ikke, medmindre der sker noget markant.

39 Synes om

Tradeka har i øvrigt en medlemsafstemning kørende. Jeg har lige afgivet min stemme for, at en større del af den 100.000 € pulje skal gå til børn med kræft: Oma Tradeka

19 Synes om

Nå så… flot Silja!:smiling_face_with_sunglasses:

57 Synes om

Nu er du ved at åbne en farlig Pandoras æske. Det er nok værd at forberede sig på, at uidentificerede droner begynder at dukke op, efterhånden som efteråret skrider frem, samt alt muligt andet ubehageligt.

Ville det være muligt at lade verdens-ETF’en ligge og kigge på noget andet i stedet?

7 Synes om