Har andre oplevet, at deres computere er begyndt at køre trægt efter Microsoft-opdateringen? Jeg bruger selv en Asus-bærbar, og opstarten tager nu 5 minutter, hvor den før opdateringen åbnede med det samme. Desuden føles den en smule varmere end før.
Er der nogen, der ved, hvad et over 50 år gammelt HSY-skilt fortæller om placeringen af en stikledningsventil til vand? Stikledningen er ved at have udtjent sin værnepligt.
Copilot : Hvad betyder markeringerne?
4,5
Dette er den vandrette afstand (i meter) fra skiltet til ventilen.
→ Ventilen er 4,5 meter foran skiltet mod øst, altså mod gaden.
H 12,3
H-bogstavet = dybde (H = depth / Höhe / dybde).
→ Ventilen er 12,3 decimeter, altså 1,23 meter nede i dybden.
Dette er en helt typisk dybde for stikledninger fra 1970’erne.
Så er det første feriedag i dag. Det føles ikke som “noget” endnu, men mon ikke kroppen og sindet snart forstår, at man nu må hvile sig og ikke være slave af tidsplaner de næste par uger.
Ah, nu skal der grilles
![]()
Jeg har sovet i en hængekøje den sidste måned. Og ja.. jeg har vist First North-aktier. Signeret: Fogeden tog min Audi.
Seriøst, hængekøjen er en af menneskehedens fineste opfindelser.
Dejligt at du kan få en smagsprøve på det liv, som for mig er de facto
Man behøver ikke andet end at booke en golftid, hvis man har lyst. Man behøver ikke at stresse over børskurserne, når alt er solgt. Kan anbefales..
Det er vildt at være finne! En kammerat har lige tilbagelagt over 2000 km på cykel i Thailands smukke landskaber, med en fantastisk madkultur og under de tusind smils land! Der er også samlet videomateriale, som en borger fra ethvert andet land ville have brugt til at starte en vlog på YouTube, mens de var undervejs, og nydt godt af affiliate- og reklameindtægter! De ville have hyldet det som det bedste af det bedste, når øllen er kold, og varmen er til stede. Teltlejre på fantastiske strande, mens kokosnødderne klaprer, og thailandske piger (måske?) danser ved siden af. Tusind abonnenter på kanalen, så kommer der materiale fra den gode side af kl. 22.00 ;–). Ih altså!
Men hvad siger finnen om turen?
(Mange tak for beretningen, @kylmajuoma! Jeg ville med glæde have nydt en længere blog med billeder, for ikke at tale om videoer
)
Tomi arbejder professionelt med virksomhedsreklame, så man bør tage hans pæne ord med et gran salt… han bliver højst sandsynligt kompenseret af de nævnte virksomheder for sine positive anmeldelser, og forstå mig ret, jeg er ikke bitter – det er fantastisk, at han forsvarer finsk teknologi og iværksætteri, men han gør det sandsynligvis ikke uegennyttigt… win-win, du ved?
Dette er et ventiltilslutningsskilt, som angiver placeringen af stikledningens afspærringsventil.
Det fortæller ikke noget om stikledningens placering udover, at stikledningen naturligvis også passerer ved afspærringsventilen.
4,5 meter er sidemålet, som angiver, hvor langt ventilen er fra linjen ud for skiltet, og 12,3 meter er længdemålet, som angiver, hvor langt ventilen er fra skiltet i fremadgående retning. På dette sted burde man kunne finde en ventilkappe, og under den ventilens spindel, som vandværket bruger til at lukke ventilen ved behov.
Du kan finde mere information om emnet her: Tonttijohdot - HSY
Tak for dit svar.
Dette mål findes på vores vej. Er det et typisk sted for en ventildæksel? Kan et ventildæksel være større, altså ikke den typiske diameter på 10-15 cm? Det kan være, at man også finder naboernes stopventiler under samme dæksel.
Tak også for dit link. Jeg læste derinde, at man i visse tilfælde kunne føre stikledningen ind i den gamle. Hvad afgør, om det er muligt?
Jeg er fuldstændig uenig i det. Hvis folk stirrer sig blinde på kursmål og anbefalinger uden at sætte sig ind i grundlaget for dem, så ligger fejlen ganske enkelt hos investoren. I så fald baserer aktievalget sig på nogle helt forkerte ting.
Jeg er også af den holdning, at det for mange virksomheders vedkommende begynder at nærme sig rent gætteri, når man fastsætter kursmål tre år ud i fremtiden. Selvfølgelig er det i nogle virksomheder lettere at forudsige forretningen på lang sigt end i andre.
Ja, de afspejler også f.eks. branchens værdiansættelsesmultipler og et begrundet værdiansættelsesniveau, hvis et bestemt scenarie realiseres. De hjælper også investoren med at definere deres eget kursmål for selskabet baseret på, hvordan de ser på selskabets udsigter i forhold til analytikerens synspunkt.
Kursmål er en god del af aktieanalysen. Men hvis man kun stirrer sig blind på kursmålet og anbefalingen, er det lidt ligesom at se en 90-minutters film og springe de første 88 minutter over.
Ja, som regel sidder spærreventilen ude på gaden, og normalt (eller altid) sidder den lige under sådan et lille dæksel med en diameter på 10-15 cm.
Man kunne sikkert trække den gennem det gamle rør, hvis der var tale om en usædvanlig stor ledning (hvilket der nok ikke er), og tilslutningen kan alligevel ikke lade sig gøre uden at grave gaden op. Til det har jeg blandt andet brug for en gravetilladelse.
Det lille dæksel findes ofte ret nemt med en plæneklipper
Som tidligere husejer tænker jeg tit over, hvordan naboen kan glemme placeringen af dækslet hver eneste uge.
Jeg svarer som en erfaringskonsulent, men som boligforening lykkedes det os at få foretaget en relining (rørforing). I gamle dage var dimensioneringen af stikledninger større, og ifølge moderne standarder ville en mindre ledning være tilstrækkelig. Succesen af en relining muliggøres af, at: 1) den gamle ledning har en større indvendig diameter end den nye lednings udvendige diameter, 2) ledningens rute er relativt lige, og der må ikke være større trykpunkter eller deformationer i røret. Det værste knæk er normalt, når røret laver et 90-graders sving, når det kommer op gennem gulvet.
Folkene, der udfører reliningen, trækker selvfølgelig først en træksnor gennem røret, og med denne snor kan man om nødvendigt skabe et kraftigt træk. Ved ventilen skal røret naturligvis graves frit, som allerede nævnt.
@OsinkoGuru Jeg vil anbefale dig at sætte proppen i for en stund. Det begynder at blive nogle ret forvirrende opslag.
Jeg går i seng som oliemagnat i dag og vågner som oliemagnat i morgen. ![]()
![]()
Det spanske energiselskab Iberdrola køber Carunas elnet i Finland for 2 milliarder. Finland arrangerer vel sikkert en hjælpepakke på 2 milliarder euro til det fattige Spanien for at gøre tingene lettere? ![]()
Faron og Aiforia har bestemt været nogle af de største til at betale lærepenge indtil videre. Jeg har ikke engang lyst til at se på det røde %-tal længere, men i begge tilfælde er det over 70%.
Livebillede af mig:
Jeg havde heller ikke lyst til at se på det røde tal længere. I min egen investeringsplan stod/står der: “Invester ikke i underskudsgivende virksomheder”. Nå, men jeg strakte det begreb “en smule” med Aiforia. ~-60 % i tab, og jeg smed lige aktierne ud. Lærepenge. Ellers begynder porteføljen faktisk at se ret fornuftig ud.
Lær af mine fejl, andre. ![]()
Selvom modelporteføljen har givet et godt afkast, som jeg aldrig selv ville kunne opnå, mener jeg stadig, at det er værd at undgå direkte kopiering og i stedet træffe sine egne beslutninger, da selv professionelle begår fejl, hvor Aiforia er det seneste eksempel. Salget af Harvia var dengang en overraskelse for mig i forhold til, hvordan man nåede frem til den beslutning, og det samme gælder Neste, som man ikke greb fat i, selvom aktien dykkede til niveauer, hvor forretningen inden for vedvarende energi slet ikke var indregnet i kursen. På samme måde burde Revenio være blevet solgt for længe siden.