Inderes' kaffestue (Del 11)

Et datterselskab af Constellation Software har købt GlobalMeet, som er lidt ligesom Inderes’ Flik+Videosync, men amerikansk og en smule større. :smiley: Det ses vist ikke så meget på disse kanter. Da opkøbet ligger tæt op ad Inderes’ branche, selvom det ikke er geografisk, og Constellation på den anden side er et interessant selskab, deler jeg det også her.

11 Synes om

En yderst alvorlig diskussion i forhold til forummets fremtid. :warning:

Jeg har hørt utilfredse røster om, at forummets meme-tråd fyldes med AI-genererede memes.

Forummet har jo allerede en retningslinje om, at AI-genereret tekst-vrøvl ikke postes på forummet, undtagen i korte, citerede bidder, da dette er et forum, hvor investorer hjælper investorer, og ikke spammer hinanden med AI-genereret nonsens.

Bør det samme gælde for meme-tråden?

90 Synes om

Som lobbyist for Microsoft Paint-partiet i meme-tråden støtter jeg en AI-begrænsning, således at billedredigering tillades. Brugen af fuldt genererede billeder bør overvejes med behørig alvor.

34 Synes om

Jeg er lige så tålmodig i butikken, som jeg er som investor. Jeg hader selvbetjeningskasser, derfor bruger jeg dem aldrig; i stedet vil jeg altid betjenes af en kassemedarbejder, selvom det betyder længere ventetid i køen.

Hvorfor? Fordi det er en indlært vane, som ikke volder mig problemer, eller som jeg ikke ser som et problem. Det er en fornøjelse at handle ved kassen med en ægte person dagligt, og jeg ville ikke få den samme følelse med selvbetjeningskassens forudindspillede kvindestemme, og selve køen tager jeg imod med sindsro, selvom det tager længere tid. Hvis jeg ovenikøbet kan vælge en kasse med en så attraktiv kassedame som muligt, er det bare endnu bedre. :smiley:

Jeg gør det samme selv, og det er virkelig overraskende underholdende. :smiley: Da det ikke giver mig hovedpine at stå i kø og vente, og jeg endda gør det med glæde, er det underholdende at lægge mærke til de andre i køens ansigtsudtryk, udbrud og suk, og til tider endda barnlige opførsel. Det er mærkeligt, at disse utålmodige mennesker i køen ofte specifikt ønsker at stå i kø, selvom der ikke er nogen kø ved selvbetjeningskasserne. Jeg tænker ofte på, hvordan sådan en person i køen mon ville være som investor…

Der findes mange typer mennesker, også når det gælder adfærd ved kassen, men det er også bare en styrke!

6 Synes om

Ærgerligt at ødelægge en god hype med fakta…

Tegnene fyldt ud.

2 Synes om

Hvis brugerens eneste bidrag til memet har været at skrive et prompt til billedgenerering, så er det efter min mening ikke et meme. Som @Akee skrev, så er det i orden, hvis det er redigeret.

Selvfølgelig kan redigeringen også laves med AI…

a721f436-dfdc-475f-94f4-8b0e85f1e451_text

8 Synes om

AI-genererede memes kan være gode eller dårlige. Grænsen går efter min mening ved ”low effort”. Billedgeneratorer gør kun arbejdet lettere og lettere, og hvis man ikke gør sig den mindste umage, og joken er tynd, er det måske slet ikke værd at poste.

Af de AI-genererede memes på Indes fora indtil videre, vurderer jeg selv, at måske 15-20 % var værd at poste, og resten var misbrug af forsvarsløse datacenter-GPU’er…

20 Synes om

Hvad er formålet med memetråden? Formentlig at underholde forummets læsere?

Hvis man får en idé til et meme, og det nemt kan genereres med AI, hvorfor skulle det så forbydes? Hvilken skade gør et rammende meme (skabt med AI) for læserne eller dette forum?

9 Synes om

Det er i det mindste uretfærdigt, at nogle mennesker kan poste et passende meme – om det så er at falde med ansigtet først, altså et faceplant – ved at skrive ‘face plant image’ til ChatGPT. Mens andre skal helt til Google, memegenerator eller gifgenerator for at skrive det ‘face plant’.

Men mere seriøst er en stor del af de AI-genererede memes af relativt lav kvalitet, og de indeholder heller ikke nostalgi, da det ikke er en ikonisk scene fra en tegnefilmsserie.

13 Synes om

Nu hvis man tror ( :wink: ) på at amerikanerne stiger på et tidspunkt, ville der her være en oplagt mulighed for at begynde at investere der med euro.

2 Synes om

Generiske AI-slop-billeder er unægteligt ret kedelige, og ofte skinner humoren ikke engang ordentligt igennem.

Det ville dog være en lidt voldsom tilgang at flage alt, hvad AI har rørt ved (denne identiske diskussion blev vist ført, da man overvejede brugen af AI på forummet generelt).

AI er dog så utroligt handy at bruge til f.eks. at redigere et billede, så det bliver sjovere/mere investeringsrelateret/mere skarpt. Er det et meme af ret meget højere kvalitet at grave en generisk skabelon frem fra en meme-generator-bank og tilføje halvanden sætning manuelt? Modsat at prompte en skarp situation frem med AI eller kombinere billeder med AI og tilføje f.eks. tekst/egne redigeringer i Paint ovenpå?

Hvad med det her:

1. Direkte AI-slop, f.eks. uden ordentlig kontekst eller noget eget input, kan flages (ligesom alle andre steder på forummet).
  2. Det accepteres, hvis der rent faktisk er lagt noget arbejde i det, og humoren skinner godt igennem.
  3. Traditionelle Paint-håndværkere bør få mere anerkendelse (likes) for deres indsats, selvom selve joken ikke altid er lige fantastisk.

Så vi behøver nok heller ikke være for firkantede her. Dem, der poster et dårligt meme, skal nok få feedback i form af lyden af græshopper, og gode memes bliver belønnet med likes.

16 Synes om

De der elendige AI-videoer fra den tidlige fase er jo helt på meme-niveau, og mon ikke en del af dem på et tidspunkt ender i meme-valhalla :wink:

wxSXDP

1 Synes om

Hvis de er sjove, så hører de vel til der. Ellers diskuterer vi snart, hvor grænsen for et godkendt meme går :smiley: Jeg opfordrer alle til personlig moderering af deres eget indhold.

Et større problem er et par brugeres MAGA-nonsens i USA-tråden.

4 Synes om

Jeg læser meme-tråden næsten dagligt. Ofte er de AI-genererede memes ikke særlig sjove, så jeg ender med hurtigt at scrolle videre til den næste. Men hvad skulle problemet egentlig være? At nogle af memerne i meme-tråden ikke er sjove? Skulle vi have et meme-politi på forummet, der uddeler ban til dem, hvis memes ikke er gode nok?

Jeg kunne forstå diskussionen, hvis meme-tråden blev oversvømmet med AI-slop. Men det mener jeg, vi er meget langt fra; størstedelen af memerne derinde er stadig lavet af mennesker, og der kommer ikke ligefrem for mange memes. Efter min mening er der i hvert fald indtil videre ikke behov for yderligere regler. Likes styrer meme-skabelsen ret godt; svage memes får næsten ingen likes, hvilket gør, at deres skabere ikke nødvendigvis føler, det er umagen værd at lave dem.

10 Synes om

Disse er som regel slet ikke memes til at begynde med, men snarere simple karikaturtegninger i stil med “AI, lav et billede i tegnestil af dagens nyhedsoverskrift”.

Efter min mening er den slags billeder sjældent sjove, men oftest snarere udpræget trist og kvalmende slop. Humor er dog subjektivt.

15 Synes om

Jeg tager ikke rigtig stilling til dette, men jeg savner lidt de memes, som @Sijoittaja-alokas lavede for et par år siden, der var der intet AI-vås, nej :thinking:

7 Synes om

Jeg hentede de seneste særligt vellidte memes fra meme-tråden med denne knap:
image

:slight_smile:

Og så til de mere alvorlige emner :slight_smile:

Her er Juhas optakt til regnskabssæsonen. :slight_smile:

Regnskabssæsonen for 4. kvartal 2025 på børsen i Helsinki er startet i en forsigtig optimistisk stemning, selvom den økonomiske udvikling i Finland og store dele af Europa stadig er svag. Den geopolitiske situation er fortsat anspændt, og usikkerheden er høj, men der forventes alligevel en klar forbedring i udsigterne sammenlignet med de seneste år.

18 Synes om

YOLO i Donut og raket til månen? :wink:

Tegn her således.

3 Synes om

En god tommelfingerregel, når man poster et meme, kunne være at spørge, om man skaber kunstig humor ved at uddelegere det sjove til kunstig intelligens? Autenticitet er i teorien umulig at opnå gennem filtrering. Det gør måske ikke humoren sjov, men det er et godt filter, når man tager den merværdi i betragtning, som kunstig intelligens skaber i forhold til produktionskrav og -omkostninger.

1 Synes om

Forsyningssikkerhed er ren tom snak. Vi producerer enorme og overflødige mængder mad i EU lige nu, og der er intet til hinder for, at vores fødevareproduktion fremover kunne varetages af Frankrig, Italien, Spanien, Polen og Sverige. En form for grundlæggende beredskabslager er selvfølgelig godt at have, men det er det rene vanvid at betale en milliardpulje til en lille gruppes landbrugshobbyer.

Der er også den ulempe, at maden på grund af overproduktion og statslige subsidier er for billig, hvilket har ført til overspisning og national fedme, som igen ses i opsvulmede sundhedsudgifter. Vi betaler altså ligefrem ekstra for, at landmændene gør finnerne syge af fedme. Det må vel også på en eller anden måde tages med i beregningerne af forsyningssikkerheden, om vi har nok sunde borgere til de forskellige fysiske opgaver, der kræves i kriser, eller om vi lader fedmeepidemien sprede sig til amerikansk niveau, før man begynder at gribe ind ved at røre ved selve rodårsagen :face_with_monocle:

11 Synes om