Inderes' kaffestue (Del 11)

Fra plastikpose til plastik. Mikroplast virker til at være det største problem her, snarere end selve genanvendelsen af plastik. Eller det er i hvert fald det, man er mest bekymret for. I butikkerne sælges der smarte mikro-emballager af plastik, og i hvert fald nogle eksperter hævder, at man slet ikke bør opvarme noget spiseligt i en plastikbeholder. Jeg ved ikke, om der er noget om det, men hjemme hos os er plastikbeholderne blevet skiftet ud med glas. Jeg er slet ikke sikker på McDonald’s genanvendelige plastikservice. En papæske ville sandsynligvis stadig være bedre end en af plastik. Jeg stoler i hvert fald ikke på, at en genanvendelig beholder ikke begynder at afgive rester til maden efter adskillige kemiske vaske, når man smider 130 grader varme, fedtede pomfritter ned i den. Al væske pakkes i dag i plastik, hvis man ikke medregner aluminiumsdåser. Men ja, man tør snart ikke spise noget som helst, hvis man læser alle undersøgelserne :face_with_spiral_eyes: Hvis du ikke bringer dit eget helbred i fare, så i det mindste de fremtidige generationers mulighed for at føre slægten videre.

6 Synes om

Jeg synes, at denne video også præsenterer interessante ting om, hvad der sker, når genbrug ikke er økonomisk rentabelt eller overhovedet muligt.

Selvfølgelig er det en gammel video, og det er nok ikke længere tilladt at forurene “Asien” på samme måde.

1 Synes om

Og denne her plapren foregår helst i krydsfeltet mellem gangene & midt på gangen, så udenforstående også kan få lov til at deltage i denne fantastiske form for informationsdeling :+1::men_with_bunny_ears::women_with_bunny_ears::people_with_bunny_ears:

6 Synes om

Ja, livet er bedst, når alle er stille i butikken, klarer deres indkøb hurtigt, ikke forstyrrer nogen og skynder sig hjem for at være ude af vejen, alene og i stilhed :flexed_biceps:

Glædesløshed er vejen frem.

25 Synes om

Uironisk dette. At gå i supermarkedet er lige så sjovt som at køre på ringvejen, og at blokere for andres vej er præcis lige så nyttigt dér, som det er på ringvejen. Det undrer mig stadig, hvordan mundånders (mouth-breathers) kan gå i butikken HVER UGE og stadig ikke vide, hvordan de for eksempel skal betale for deres varer – det kommer altid som en total overraskelse for dem. Det her formår faktisk at overraske i alle situationer, hvor man får lov til at nyde at stå i kø. Hvordan kan det tage fem minutter at købe en billet ved skranken eller ti minutter at hente medicin? På Hese (Hesburger) står man først i kø til skranken, og når det så bliver ens tur, begynder man først dér at overveje, om man overhovedet skulle købe noget, og hvilke valgmuligheder restauranten overhovedet har på menuen.

28 Synes om

Aluminiumsdåser kan også tælles med, da væsken i dem også er i kontakt med plast, ikke aluminium. :grimacing: Det vil sige, at væsken i dem også er pakket ind i “plast”

8 Synes om

Jeg hader inderligt folk, der somler i køer, og jeg er enig i næsten hele dit indlæg.

Med mangel på glæde henviste jeg primært til den holdning, at hvis nogen fortæller, at de snakker i butikken, er de automatisk i vejen for andre. Det, at enhver kommentar bliver læst med en negativ vinkel først, irriterer mig grænseløst.

24 Synes om

Det er da hyggeligt at se/høre forskellige mennesker i forskellige livssituationer i butikken fremfor NPC-robotter. Det er dog sjældent, at nogen ligefrem blokerer i køen eller på gangene.

Eller måske er det her bare en Cittari/Prisma-oplevelse. På den anden side føles Lidl i Helsinkis centrum altid så overfyldt, travlt og endda larmende, at selve tanken giver mig angst.

2 Synes om

Hvis dette refererede til min besked, så blev der bestemt ikke antaget automatisk, at man er i vejen for andre. Derudover blev det rost at inddrage andre som en rigtig god måde at dele information på.

Det er ærgerligt, hvis du læste min besked med negativitet for øje, og endnu mere ærgerligt, hvis min positive besked føltes som om, den var inspireret af en besked læst med negative briller.

Man kan og må selvfølgelig forstå alt, som man vil. Og jeg beklager igen, hvis jeg misforstod din besked. Verden drejer rundt i en eller anden retning, selv når den bliver misforstået, eller også er den i det mindste flad. Måske.

Det var alt for nu, og fortsat god dag :sun_with_face:

3 Synes om

Forstod jeg det rigtigt, at en voksende del eller måske ligefrem størstedelen af befolkningen er blevet så fremmedgjorte, distancerede eller endda afskåret fra virkelighedens indkøbsoplevelse, at det i dag opleves som en ubehagelig eller ligefrem angstprovokerende oplevelse, og at man derfor undgår disse steder for enhver pris ved at benytte sig af hjemmelevering og pakkeservices..?

Jeg smuttede lige i Prisma og købte flydende sæbe, mineralvand, kaffefløde og smøreost. Det var en ganske behagelig oplevelse; jeg så ikke nogen bekendte denne gang, og hvis jeg havde, ville det i det mindste være blevet til et nik og højst en hurtig udveksling af høfligheder lidt til siden, så man i det mindste ikke går i vejen for nogen.

28 Synes om

Efter at have rejst i Spanien, Italien, Grækenland, Malta, Cypern osv., må jeg desværre erklære mig uenig. På strande og i vejkanter er der enten meget eller fuldstændig absurde mængder af alverdens plastikaffald.

10 Synes om

Jeg synes også, det er hyggeligt at tage ud og handle, men på den anden side er det ikke altid, man orker at slæbe på varerne :slight_smile: Men der er nu ikke noget bedre end at gå en tur i Lidl i godt vejr for at finde inspiration til ugens måltider.

3 Synes om

Jeg var i supermarkedet i sidste uge (også).

Da jeg nærmede mig kasserne, var der to køer. Én til selvbetjeningskasserne og én til de betjente kasser. Køen til den betjente kasse blev tømt på et øjeblik, så der kun var kø tilbage til selvbetjeningskasserne. Jeg undrede mig over situationen et øjeblik og forsøgte at vinke til dem i selvbetjeningskøen for at gøre opmærksom på, at den betjente kasse nu var ledig.

Ingen havde dog lyst til at skifte kø.

Derfor kunne jeg svinge min tunge vogn direkte hen til den tomme betjente kasse og foretog, ærligt talt, en fænomenal overhaling af adskillige folk i selvbetjeningskøen.

Nu, en uge senere, overvejer jeg, om jeg var særligt smart, eller om jeg i virkeligheden bare afslørede min tiltagende midaldrende adfærd? Eller skyldtes det hele måske finnernes velkendte kærlighed til at stå i kø?

17 Synes om

I stedet for bare at kigge visuelt på strandene, kan man selvfølgelig også prøve at undersøge, hvordan det rent faktisk forholder sig.

Europa står for 0,6 % af verdens plastikaffald i havene.

7 Synes om

Korrelation er ikke det samme som kausalitet. Selvom to ting ændrer sig i samme takt, betyder det ikke automatisk, at den ene forårsager den anden. Der kan være tale om en fælles bagvedliggende faktor, der styrer begge dele, eller alternativt kan der være tale om rent tilfælde, hvor en statistisk sammenhæng opstår uden nogen reel afhængighed. En ren statistisk korrelation er altså ikke nok til at bevise en årsagssammenhæng.

Som et klassisk eksempel på det første kan nævnes isspisning og drukneulykker, som korrelerer, men ingen af delene forårsager den anden; i stedet er den fælles bagvedliggende faktor, der styrer begge dele, det varme vejr.

Som et eksempel på det andet kan man se på denne graf fra Spurious Correlations: Popularity of the first name Sunny correlates with Salesforce's stock price (CRM) (r=0.985)

For det tredje, selvom der har været en årsagssammenhæng historisk set, kan vi ikke være sikre på dens fortsættelse, hvis f.eks. den enhed, der er ansvarlig for tilbagekøbene, er ændret, retningslinjerne er ændret osv.

Dette er nu sådan et selskabsuvedkommende “nulpist”, men man bør være forsigtig med, hvilke konklusioner man drager, når man laver analyser baseret på ufuldstændige oplysninger.

7 Synes om

a man in a green shirt is eating a bowl of food with a spoon and smiling .

29 Synes om

Jeg undrede mig selv over det i Kuusamo sidste vinter, da jeg er vant til fra hovedstadsområdet, at det er nogenlunde fifty-fifty med selvbetjening vs. bemandet kasse. I Kuusamo var alle selvbetjeningskasserne tomme, mens der var en lang kø ved den bemandede kasse. Her bagefter har jeg tænkt på, om de alle sammen alligevel bare havde de våde varer i kurven, siden de pænt stod i kø. Nu her til sommer var fordelingen lidt mere jævn, selvom den bemandede kasse stadig var mere populær. Måske ryger der endnu mere indenbords i polarnatten end normalt.

4 Synes om

Jo mindre byen er, desto mindre bliver de brugt.

Man skal have ret travlt, før jeg selv gider at bruge selvbetjeningskassen. En bemandet kasse er en service, der er inkluderet i prisen. Jeg begynder ikke at betjene mig selv, medmindre jeg får en økonomisk fordel ud af det. Jeg går til den bemandede kasse, om ikke andet så for at de erhvervsdrivende ikke skal tro, at de bare kan skære ned på dem i håbet om besparelser.

17 Synes om

Jeg ejer Kesko-aktier. Derfor går jeg altid til selvbetjeningskassen, og ærlig talt gør det ondt i sjælen med den slags typer, der skærer i mine udbytter.

På præcis samme måde som butikstyve og dem, der vælger varerne med den nyeste dato bagerst på hylden :joy:

18 Synes om

Hvordan skærer de kunder i dit udbytte? :grin: Det er selvfølgelig ærgerligt, at man er nødt til at betjene kunden, og at han ikke selv henter varerne fra grossisten.

1 Synes om