Inderes' kaffestue (Del 11)

Mange mennesker har en stærk association: Jeg skal flytte, så jeg har brug for en varevogn. Med erfaring fra måske 10 flytninger vil jeg sige, at både små og større flytninger kan klares med en trailer. XL-flytninger over lange afstande, som f.eks. 4 personer til et andet land, kræver en varevogn, en stor trailer og meget omhyggelig pakning. Eller et flyttefirma. Men f.eks. Niemis tilbud på en flytning til Sverige var så dyrt, at interessen forsvandt med det samme, da jeg selv skulle betale.

En XL-trailer giver 13 kubikmeter plads, hvilket er mere end en almindelig varevogn. Med sådan en trailer til 20 € om dagen kan en enkelt persons flytning over korte afstande også lade sig gøre. Selv store trailere kan manøvreres ind på ret svære steder ved at skubbe dem manuelt, når de er tomme. Med en fuld trailer er det så lidt mere udfordrende.

Mange er bange for at bakke med trailer. Det er jeg også. I praksis kan jeg næsten ikke bakke. Så traileren bliver altid hurtigt tømt, og alle svære manøvrer klares ved at skubbe den med håndkraft.

3 Synes om

Nå, nu er der også styr på det punkt :+1:

50 tegn er en ret præcis grænse for at få dette vrøvl lagt ud på nettet

1 Synes om

Har der været et dedikeret diskussionsforum om disse frihandelsaftaler, primært Mercosur og Indien?

Det løber mig lidt koldt ned ad ryggen, når EU’s område med “lave toldsatser” nu skal omfatte Mercosur-landene med ~300 millioner mennesker og Indien med 1400 millioner mennesker. EU’s befolkning er på 450 millioner, og EU’s særkende har allerede nu været en høj arbejdsløshed.

Da USA indgik NAFTA-aftalen med blandt andet Mexico og Canada i 90’erne, og den blev forberedt endnu tidligere, så var resultatet det berømte “rustbælte” (rust belt), hvor blandt andet bilindustrien, som tidligere var vigtig for amerikanerne, flygtede uden for grænserne. Bilerne bliver produceret i Mexico i præcis det omfang, der opfylder minimumskravene i aftalen, og færdiggøres inden for USA’s grænser. Bildele bliver endda delvist produceret udenfor, importeret til USA, eksporteret ud igen, og derefter bliver bilen importeret til USA.

Jeg ser en vis risiko for, at frihandelsaftalen med Indien og Mercosur er noget, der er lobbyet igennem af producenter i de store EU-lande. Hvor man laver det samme nummer med, at EU-arbejdspladser forsvinder, og arbejdet udføres toldfrit der, hvor der er over 3 gange hele EU’s befolkning, som er desperate.

Og Finland er især i fare, da vi ikke engang har dem, der drager fordel af det. I stedet åbnes konkurrencen om arbejdskraft toldfrit mod fattige lande, og vi har desuden et meget højt løngulv på grund af velfærdssystemet og overenskomster (sammenlignet med indere og brasilianere, vel at mærke).

Hvad er helt præcist Finlands fordel i dette? Frankrig lobbyede forskellige landbrugsprodukter ud af aftalens omfang indtil videre. Tysklands motivation for at fjerne Indiens 100% told på biler er klar… Hvad lobbyede Finland for?

16 Synes om

Den amerikanske dollar er faldet til sit laveste niveau siden 2022.

https://x.com/KobeissiLetter/status/2016198781218521505
image
image

7 Synes om

Mener du så, at alle job bliver outsourcet til billigere lande, og at vores arbejdsløse derefter køber produkter og tjenester fra udlandet, eller hvordan havde du egentlig forestillet dig, det ville fungere? Hvordan adskiller dette sig fra lavlønslande som Bulgarien og Rumænien, der ligger tættere på rent transportmæssigt og er medlem af EU? Hvorfor er alle job ikke blevet outsourcet til EU’s fattigste lande?

Frihandel gør som udgangspunkt begge parter rigere i gennemsnit. Derfor kan det betale sig. USA var også en af NAFTA’s største vindere, selvom du fremstiller sagen anderledes. Det kan ikke betale sig at forsøge at producere alt i hjemlandet. For eksempel kan det betale sig at outsource finske tøjfabrikker til Indien, mens vi til gengæld kan sælge dem for eksempel smart-ringe designet i Finland.

27 Synes om

Hvor mener du, at levestandarden er bedre i dag? I Polen, Bulgarien eller i Indien med en befolkning, der er 3 gange så stor som EU’s?

Hvad er din teori om, hvorfor bilindustrien i USA flygtede til præcis den mest optimale placering ifølge frihandelsaftalen uden for USA’s grænser? Det kan man tydeligt se i historien.

Hvis du tror, at Bulgariens levestandard og lønkrav er på et tilstrækkeligt niveau til, at outsourcing til Indien ikke er nødvendigt, så må det naturligvis vise sig. Mit eget gæt, baseret på indgåelsen af en lignende aftale i USA, er, at bilfirmaerne vil etablere fabrikker i netop Indien, så snart aftalen ser ud til at være permanent. I Indien er den gennemsnitlige månedsløn 300-400 €, tror du, at Finland vil drage fordel af dette, når vi i en kort periode også havde en bilfabrik, som fik et ufatteligt antal jobansøgninger…

Problemet er naturligvis, at fordele og ulemper ved en sådan aftale (du accepterer vel, at der også er ulemper?), uanset hvad, først vil kunne ses om et årti. Det eneste eksempel er USA og NAFTA, og det gik ikke godt for “rustbæltet” (Rust Belt), selvom det i en periode var fantastisk for bilproducenterne.

Jeg indrømmer dog selv, at dette mere er en form for kamikaze mod USA’s bøllemetoder. Og jeg er på en måde tilhænger af, at vi som EU i det mindste gør noget for at modstå mobberen. Jeg frygter bare, at Finland ikke engang forhandlede her, og jeg frygter, hvordan velfærdssamfundet vil se ud, når der ikke engang er jobs, der tilbyder over 400 €/måned, og de arbejdende skal betale for et “værdigt liv” til de 80 % af befolkningen, der vælger fritidstilværelsen (vapaaherraus).

6 Synes om

Det kan slet ikke betale sig at producere teknologi fra det 20. århundrede, såsom biler, i Vesten overhovedet, medmindre der er tale om dyre premium-modeller. Mexico, Korea, Kina, Indien og andre mindre udviklede lande kan tage sig af bulkproduktionen, mens vi fokuserer på produkter med høj merværdi. Det er sådan, det bør være: Når al merværdi skabt i det 21. århundrede kommer fra software og serviceøkonomien, bør man skille sig af med de overflødige fabrikker, så medarbejderne kan dirigeres væk fra fabrikkerne og over i produktive jobs. Eller skal vi bringe fabrikkerne tilbage fra udlandet og flytte civilingeniørerne fra kontorerne til samlebåndet for at samle bildele til en lav løn?

Hvis lykken findes i handelshindringer, hvorfor så begrænse dem til kunstige statsgrænser? Lad os opføre ordentlige toldmure ved Ring I og Ring III; måske ville det få det provinsielle Finland til at blomstre på ny, hvis man i Helsinki skulle skifte corporate-jobs ud med landbrug for at brødføde byen :cowboy_hat_face:

21 Synes om

Men nu glemmer du, at det ikke er alle, der af den ene eller anden grund egner sig til højproduktive it-job. Jeg kender utallige mennesker, som allerede nu er blevet hægtet af. Der er også brug for lavproduktive job / job med et lavt uddannelsesniveau, så alle mennesker har mulighed for at deltage i samfundet. Og for statsfinanserne er det også mere bæredygtigt, at den slags mennesker foretager sig noget frem for at lave ingenting derhjemme.

35 Synes om

Siger du, at 1900-tals teknologi som biler ikke er værd at producere i EU med de høje mindstelønninger?

I og for sig er jeg enig i, at det faktisk ville kunne betale sig for EU med 400 millioner mennesker at få alt produceret andre steder af de 7 milliarder mennesker uden for EU. Det ville da være herligt, hvis hele EU bare producerede bureaukrati som eksportvare.

Det ville også være yderst miljøvenligt at producere tingene andre steder. Man spekulerer bare på, hvad de øvrige 449/450 millioner mennesker i EU skal lave i det scenarie? Når AI-tingene allerede er overladt til USA og Kina. Hvad stiller især Finland op med sit tunge velfærdssystem?

4 Synes om

Det bliver først rigtig dyrt at drive urentabel landbrugsvirksomhed, papirmaskiner, stålværker og andre uproduktive opgaver med lav merværdi i udkantsområderne for andres penge, bare for at folk har noget at lave. Omkostningerne ved hobby-landmændenes hobby alene løber op i milliarder i Finland, når de nægter at skaffe sig et erhverv, som de kunne forsørge sig selv med som professionelle. Der er altid arbejde at finde i servicefagene, også for lavproduktive individer, og arbejdet vil aldrig slippe op, fordi mennesker er villige til at betale for at blive betjent af et andet menneske.

6 Synes om

Formueforvaltere og hedgefonde er ifølge nedenstående tweet bullish, hvilket presser porteføljernes risici helt i top.

Historisk set har en sådan “all-in”-indstilling og kæmpe gearing ofte varslet vilde og overraskende takter.

https://x.com/KobeissiLetter/status/2016157748485136860
image
image

8 Synes om

Jeg tager ikke stilling til EU/Indien-aftalen på nogen måde, men det her fik mig til at tænke på, at tingene på visse områder er ved at vende lidt om. I butikkerne er kunderne (også mig selv) begyndt at udføre kassemedarbejdernes arbejde ved at bruge selvbetjeningskasser og ved at bruge stregkodelæseren til at scanne varerne (jeg kender ikke det rigtige navn) direkte ned i vognen.

1 Synes om

Jeg er ikke sikker på, om dette er blevet delt her, men jeg var for nylig gæst hos Isak i Futucast. Listen over emner var omfattende, og vi endte med at tale især om Europas udsigter samt årsagerne til, at vi er blevet i startblokkene, mens USA er braget fremad. :studio_microphone:

28 Synes om

EU’s arbejdsløshedsrate er den laveste i historien, lavere end for eksempel i Brasilien eller hvad den var i Indien for blot få år siden.

31 Synes om

Dette er jo et godt resumé af Tecnotree-tråden. Et billede siger mere end tusind ord. :+1:

5 Synes om

Som en sidebemærkning er målet med selvbetjeningskasser ofte ikke at fravælge service, men derimod at slippe for at vente på service. Slutresultatet er mindre besvær for en selv. Desuden undgår mange en næsten-social situation per indkøbstur.

16 Synes om

Hold nu op. Husk forsyningssikkerheden og det faktum, at smålandmænds vilkår i Finland er trængte, da de centrale detailkæders avancer er internationalt høje.

25 Synes om

Alene udgifterne til hobbylandmændenes hobby er en milliardforretning i Finland, når de nægter at få sig et erhverv, som de kunne forsørge sig selv med som professionelle.

Ikke alt arbejde behøver at være så produktivt som muligt for at være fornuftigt, især ikke i denne stadigt skiftende verdensorden. Tag for eksempel den landbrugs-”hobby”, du nævner. Det er sandt, at det bestemt ikke er mest omkostningseffektivt at dyrke korn og opdrætte kvæg i Finland, men det er værd at gøre her, alene af hensyn til forsyningssikkerheden. Det ville helt sikkert være billigst at fylde køddiskene med sydamerikansk oksekød og kornsiloerne med ukrainsk hvede, men værdien af selvforsyning er svær at måle i penge — måske sover vi finner bedre om natten i bevidstheden om, at der også produceres mad inden for vores egne grænser.

56 Synes om

Som person med ADHD er mit problem netop det at vente; indkøbssedlen er en to-do-liste, som skal overstås så hurtigt som muligt :grin:

Hvis jeg er nødt til at stå i kø, har jeg udviklet en måde at undgå at blive frustreret på: at glo.
Det er overraskende underholdende, når man ser den irritation, man selv har følt, i andre menneskers ansigtsudtryk og fagter :grin:.

6 Synes om

BSEK?? Er det muligvis 3 billioner, altså 3000 milliarder kroner? Der er allerede indregnet en del forventninger i den værdi :open_mouth:

1 Synes om