Förlåt, jag måste anmärka lite på den där lilla generaliseringen gällande kostnaderna. Det rör sig antagligen om typ 1-diabetes? Såvitt jag förstår är den vanligare diabetesformen typ 2, där behandlingen oftast består av tabletter, vilket gör att kostnaderna är ”max en hundring i månaden”, inte 1 300 € eller dylikt. Men det är förstås bra att det finns behandling även för den mer allvarliga typ 1-formen.
För enkel byråkrati för att fungera i Finland ![]()
Jag har då och då skrivit om våra egna topptalanger inom både intelligens, yrkesskicklighet och idrott.
Den här gången kan vi vara stolta över företagaren och toppkocken Sirly Ylläsjärvi
Toppkock började laga mat till privatplan som besöker Lappland – avslöjar nu vad de rika äter | Inrikes | Yle
Äppelföretaget lanserade andra generationens AirTags. Jag använder redan den första generationen lite här och var, men de nyare har bättre räckvidd, så jag var tvungen att beställa ett gäng. Vilka mer udda användningsområden har ni på forumet använt AirTags (eller liknande) till? Tänkte att jag kanske kunde få lite nya idéer om var man kan stoppa dem. ![]()
Idag har det blivit köp i AMPG (Amplitech Group Inc.) för en tusing. Hittade den här igår och det blev ett nätt och helt motiverat tapp på 15 % för idag. Den här veckan eller i början av nästa vecka landar den med stor sannolikhet någonstans mellan 5–6 USD; för mig räcker 5 USD och det skulle innebära en trade på +38 % ![]()
Dessutom funderar jag på om åtminstone LAC, MP och INTC i framtiden kommer att tillhöra den amerikanska krigsekonomins innehav, det vill säga potentiellt bra alternativ för långportföljen när USA i fortsättningen äger minst 10 % av dessa bolag. Staten sätter sällan käppar i hjulen för sig själv i USA, rätta mig om jag har fel ![]()
Att flytta, en händelse man ställs inför några gånger i livet. Enkelt, beställ en flyttfirma som sköter det. Visst är det så. Men varför betala när man kan göra det själv med lite sunt förnuft.
Jag flyttade med min fru i helgen. Jag vet inte om det här är till nytta för någon, men det hindrar mig inte från att dela med mig av några tips.
- Reservera tid. När du har fått det nya stället, börja planera det praktiska direkt. Ju närmare flyttdagen du lämnar packningen och annat, desto säkrare är det att du dukar under för stressen.
- Jag tog en timme eller två efter jobbet varje dag för att packa. På så sätt blev det långsamt färdigt.
- Fixa packmaterial. Det finns nästan alltid för få lådor. Bedömningen av mängden prylar verkar konsekvent gå fel. Stapelbara plastlådor fungerar tills man i sin girighet proppar dem för fulla. Sätt en bit packtejp på sidan av lådan och skriv innehåll/vilket rum den tillhör med en svart tuschpenna. Om du kommer ihåg att nämna märkningen för flyttgänget, kan sakerna smidigt hamna i rätt rum.
- Satsa på utrymme vid transporten. En stor lastbil kostar, men det kostar att köra fram och tillbaka med en skåpbil också, och det tär verkligen på nerverna. Den moderna människan har oändligt med småprylar.
- Reservera tid på själva flyttdagen. Gårdar är svårframkomliga, delvis på grund av snö och till stor del på grund av förändrade attityder. Folk ställer sina bilar var som helst och tidsscheman spricker lätt. Vid vår flytt stod det en bil på handikapplastplatsen framför huset, vilket hindrade lastbilen från att komma fram till dörren. Gå sen och leta efter ägaren. Efter en stund hoppade en ung handikappad person vigvuxet in i sin bil med skamsen blick, och så kom vi igång.
- Det lönar sig att instruera bärarna. Vem gör vad. Hur många som behövs. Be dem ta med bra skor osv. Annars finns risken att folk snubblar över varandra.
- Låt någon erfaren sköta packningen av bilen. Att sakerna placeras rätt, stöds och hålls på plats lönar sig när man är framme.
- I mottagningsänden bör den som ska flytta in instruera vad som ska vart. Det sparar många steg.
- Det finns gott om osäkerhetsfaktorer/variabler. Jag kollade dagen innan att alla kan komma/kommer ihåg att komma.
- Allt gick strålande, ingenting gick sönder. Kom ihåg att tacka medhjälparna!
Sådana praktiska tips den här gången. Och det var långt ifrån allt. Fyll gärna på. Stressfria flyttar till alla!
Iskander-robot

Iskender-robot

Beundransvärd reaktionsförmåga hos Indes analytiker.
Sampo smyger uppåt under 2025. För dyr, inte köpvärd.

Sampo faller dramatiskt i januari till priser nära novembernivåerna.

Sauli hinner med. När kan man förvänta sig en lika snabb helomvändning från andra analytiker när situationen så kräver?
En tilläggskommentar till detta är att så kallade skåpbilar är helt överlägsna vanliga paketbilar vid flyttar. Det fyrkantiga utrymmet är lätt att packa och de rymmer faktiskt en hel del grejer. ![]()
Detta är tidens anda. När massorna läser (tittar på) memes, läser de framgångsrika tips från forumanvändare som @CitizenJ. Det är åtminstone vad jag själv tror eller hoppas att jag gör. Tack till alla värdefulla skribenter
![]()
Underbara de här autogenererade analyserna på Yahoo ![]()

Sätt till exempel maskeringstejp på varje låda och påse med en markering om vart den ska, i stil med sov-stort, sov-öv, kök, garage osv… så hamnar sakerna direkt på rätt plats…
Du glömde flyttgängets pizzor, bastu och öl ![]()
Säckkärra är också helt oumbärlig. I villa är den förstås inte lika användbar, men när man flyttar från höghus till höghus är den helt överlägsen. Och de där röda stapelbara lådorna från Niemi, skaffa många sådana. Dubbelt så många som du tror att du behöver.
En polare staplar torn med fyra lådor i hallen i den gamla lyan, en eller två flyttar dem till hissen och från hissen till lastbilsflaket.
Det går så jäkla snabbt och enkelt jämfört med de där oändliga säckarna och de rangliga flyttkartongerna.
Enligt en person som jobbar med flyttar är det förvånansvärt vanligt att när flyttarna anländer, sitter frun i huset på golvet i desperation då packningen fortfarande är långt ifrån klar, lådorna har tagit slut och det finns dubbelt så mycket saker som förväntat. Sedan står de dyra killarna där och rullar tummarna helt i onödan medan räkningen växer. Det är alltså en kritisk punkt att allt är färdigpackat när flytt- eller bärlaget anländer.
När jag var yngre jobbade jag som flyttkarl. De absolut värsta uppdragen var just de där de boende och deras vänner kom för att ”hjälpa till”. Allt tog dubbelt så lång tid.
Anlita bara en flyttfirma. De är proffs och gör samma jobb dubbelt så snabbt. Alla vinner på det. Att flytta innebär redan tillräckligt med stress för den boende ändå.
Och flyttlådor från Niemi eller något liknande företag underlättar och snabbar upp arbetet väldigt, väldigt mycket jämfört med plastpåsar och banankartonger. Och lådorna ska stå precis vid dörren i lägenheten och möta flyttkarlarna, eftersom de ska in i lastbilen först, alltid.
Används det någon automatisk översättning på forumet, då engelska översätts till finska? Jag har ingen sådan påslagen i webbläsaren.