Inderes kafferum (Del 11)

X-användare, rekommenderar att följa. Officiella skratt :rofl:

image

image

LMPD (@LMPD) / X

image

7 gillningar

IMG_9525

AI bör användas på samma sätt som forumets svärmintelligens, för att undvika eget tänkande. Överavkastning kommer från andra människors fickor, varför det är bra att följa andra. Siffror hörde till 1900-talets marknad; berättelser, memes och skärmdumpar är nutid :rocket::rocket::rocket:

22 gillningar

Räikkönen har haft fina tjänstebilar. Även jag har fått en reseförmån i tjänsten; skor – mitt tjänstefordon. :smiling_face_with_sunglasses:

Innan motorrenoveringen måste man punga ut med drygt en miljon euro. Auktionshuset förutspår att klubbpriset för Räikkönens McLaren stiger till uppemot 1,4 miljoner.

1 gillning

En fattigare och mer praktisk gatuversion (bild sommaren 2023)

4 gillningar

Om jag hade en kvantstrategi som ger cirka 1600 % per år, skulle jag inte satsa alla pengar på den, utan snarare köpa enskilda kryptovalutor och aktier lite från höften, eftersom jag analyserar att deras avkastningsförväntning är ännu högre än så (diversifiering)

21 gillningar

Jo, Flowers Foods är enligt min mening klart mer riskfylld av dessa två aktier i konsumentsegmentet. Skuldsättningen steg för ett år sedan, särskilt genom förvärvet av Simple Mills.

Rullande tolv månader (TTM) fritt kassaflöde (FCF) uppgick till ungefär 325 miljoner dollar per september 2025, vilket ger en Debt to FCF-kvot på cirka 5,5x. Visst är det högt, men samtidigt slutar inte folk att äta, och det där företagsköpet gav enligt min mening en bra diversifiering mot hälsosamma mellanmål. Eller vad som nu räknas som hälsosamt i USA :face_with_hand_over_mouth: Simple Mills - Products

Även om historiken absolut inte är någon garanti för framtiden, så finns här en intressant kurshistorik ända från början av 2000-talet fram till 2023. Kanske mer en psykologisk grej för mig själv. Jag upplever inte att jag har hoppat på något krisbolag, utan ser goda grunder även för det senaste förvärvet, även om marknaden tydligt inte har uppskattat det.

4 gillningar

Esterna har ett snäppet bättre aktiesparkonto.
image
https://x.com/PasiHavia/status/2015396221003715063

72 gillningar

Hej!

Jag skriver mitt examensarbete och skulle behöva svar på min enkät för att analysen ska bli så högkvalitativ som möjligt.

Om du vill hjälpa till hittar du enkäten och mer information här:

6 gillningar

Jag har ibland funderat på att Ted Cruz från Texas förmodligen skulle bli en bra amerikansk president. Juristexamen från Harvard Law School.

“För att rapportera slöseri, bedrägeri, missbruk eller andra missförhållanden inom din myndighet eller annan organisation, fyll i formuläret nedan. All personlig information du lämnar till senator Cruz kommer att behandlas med strikt konfidentialitet. Din rätt att dela information med senator Cruz skyddas av det första tillägget till USA:s konstitution och olika federala lagar.”

1 gillning

Dök upp på Twitter.

20260126_084342

Håller detta dig fortfarande vaken efter 31 år @musa_2, eller har det redan lättat?

https://x.com/i/status/2015517334039839222

50 gillningar

Meddelande daterat 25.3.2009, då

SP500-indexet stod i 800 punkter

OMXHPI (Hesuli) 5000 punkter

Nokia 8,3 euro

Revenio 0,93 euro (splitjusterat)

NVIDIA 0,26 dollar (splitjusterat)

43 gillningar

Måndagen bör inledas med ett seriöst inlägg (faktakontrollerat).

Försök dra ett skämt i det här läget då..

image

18 gillningar

Utmärkt genomgång av @Daniel_Vaha-Antila om världens hetaste sektor.

7 gillningar

20260126_095023

Här är diabetestillbehör för ungefär tre månader. Vi är dyra för samhället.

-insulinpump 1000 € (håller i åratal)

-insulin (ca 200 €/mån)

- Sensorer (ca 300 €/mån)

-övriga tillbehör (100–300 €/mån?

Sedan tillkommer läkarbesök, sjukskötare och andra läkemedel. Beroende på behandlingsform och medicinering kan man säga att en diabetiker kostar över tusen euro i månaden. Enligt Google kostade vården av en diabetiker år 2023 cirka 1300 € om det inte finns följdsjukdomar. Jag tror inte på det, särskilt inte om man är vuxen och använder moderna verktyg.

19 gillningar

Det lönar sig att tänka på samhällets kostnader mer som ett flöde än att pengarna bara försvinner någonstans. :slight_smile:

Vad skulle alternativkostnaden bli om man inte behandlar sin diabetes? En person utan funktionsförmåga eller en död person betalar inte särskilt mycket skatt.

Vart går pengarna? Till utrustningstillverkare osv., och därifrån vidare som löner, materialkostnader och skatter.

42 gillningar

Självklart, jag kom bara att tänka på vad den aktuella sjukdomen faktiskt kostar. Om man inte behandlar den så jobbar man inte heller fram till pensionsåldern. I vår släkt dog två före pensionsåldern och blev sjukpensionerade redan vid ca 55 års ålder. En tredje är i samma ålder och kan inte jobba heltid, så prislappen är stor i vilket fall som helst.

7 gillningar

Tack ska ni ha, det ska jag läsa. Förra veckan kom en analys av de nordiska bankerna från Standard & Poor’s (Kauppalehti rapporterade om det bakom en betalvägg) och under helgen registrerade jag mig där för att få tillgång till presentationen. Sidan för presentationen på drygt tjugo bilder är https://www.spglobal.com/ratings/en/regulatory/article/nordic-banking-outlook-2026-strong-banks-are-poised-for-growth-s101666775, och om man registrerar sig och får ett sådant här pdf-meddelande:

Näyttökuva 2026-01-26 100808
så kommer man vidare därifrån för att läsa pdf:en genom att högerklicka på Öppna-knappen och spara länkens mål som en pdf-fil.

2 gillningar

https://forum.inderes.com/t/inderesin-kahvihuone-osa-10/59288/419?u=pohjolan_eka

Det vore på tiden att även Modellportföljen hivar sina DCF-modeller åt skogen och börjar använda alternativa analysverktyg. Malinens leendeanalys prickade Nestes kursbotten nästan perfekt. Det enkla i sporten lockar :cowboy_hat_face:

image

57 gillningar

Räckte förtroendet för leendeanalysen så pass att du vågade dra på dig köpbyxorna? :smiley:

29 gillningar

image

Blev ett litet läsfel med den här

image

:rocket:

32 gillningar